Ik kwam een schaamteloze copy/paste TS tegen waarin letterlijke tekst is gekopieerd zonder bronvermelding. Ik vroeg me af wat het beleid van T.net hieromtrent is.
Een url naar de betreffende TS zou wellicht meer inzicht kunnen geven, helemaal voor de discussie
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Ben ook benieuwd naar de link, maar wat is de schade?
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Plaats de links wel als een mod/admin daarom vraagt. Ik wil niet onnodig gaan stoken 
Overigens is er geen sprake van enige vorm van schade, enkel van, in mijn ogen, ethisch onwenselijk gedrag.
Overigens is er geen sprake van enige vorm van schade, enkel van, in mijn ogen, ethisch onwenselijk gedrag.
Ik denk dat het mag:
10.4 Door het plaatsen van Content op de Website;
verleent het Lid onherroepelijk toestemming aan Tweakers.net om deze Content zonder vergoeding te publiceren, aan te passen en commercieel te exploiteren via de Website of andere online of print media van Tweakers.net;
verleent het Lid toestemming aan andere Leden en bezoekers van de Website om deze Content te raadplegen en daarvan kopieën te maken voor eigen gebruik;
10.4 Door het plaatsen van Content op de Website;
verleent het Lid onherroepelijk toestemming aan Tweakers.net om deze Content zonder vergoeding te publiceren, aan te passen en commercieel te exploiteren via de Website of andere online of print media van Tweakers.net;
verleent het Lid toestemming aan andere Leden en bezoekers van de Website om deze Content te raadplegen en daarvan kopieën te maken voor eigen gebruik;
Het is heel simpel: plagiaat mag niet. Zet bij het topic een TR (
Rapporteer) en geef daarbij duidelijk aan wat de plagiaat is en wat de oorspronkelijke bron is. De moderator kan dan beslissen om de plagiaat te verwijderen of om de bron erbij te zetten.
De wet is hier duidelijk in, en wij dus ook.

De wet is hier duidelijk in, en wij dus ook.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Ik heb het al gevonden... middels een reactie van jou, staat gewoon op het forum, dus niks heimelijks aan:eL_Jay schreef op donderdag 28 november 2013 @ 13:41:
Plaats de links wel als een mod/admin daarom vraagt. Ik wil niet onnodig gaan stoken
Het gaat dus om een inhoud van een andere TS van een ander topic, gepost door een andere gebruiker, die zelf ook al had gereageerd en inmiddels als TS is toegevoegd:eL_Jay schreef op donderdag 28 november 2013 @ 13:08:
Same here, normalitair vraag je toestemming voor het gebruik van andermans TS, netjes is anders. (niet zozeer layout, maar letterlijk tekst kopieren, zonder bron te vermelden is gewoon plagiaat) Overigens zijn foto's van de dailydeals wel prettig om in de TS op te nemen.
Sla zelf deze sale maar over, backlog te groot en verwacht dat de titels waar ik op wacht ( Borderlands2 GotY en Skyrim Legendary) met kerst nog goedkoper langs komen.
Het betreft dus geen teksten van andere websites of auteurs, enkel een post van een TS op dit forum. EN laat nou alle inhoud, ook al is deze door een gebruiker geschreven en gepost, eigendom van Tweakers.net en mag dus op het forum vrij worden gebruikt, zonder bronvermelding. Jouw reactie in het topic, welke ik als eerste heb gequote, is in mijn ogen erg overtrokken, helemaal door te wijzen naar plagiaat. Wellicht is netter om in de toekomst over dit soort zaken een TR aan te maken, in plaats van offtopic te reageren in een discussie.thorgal21 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 11:30:
Offtopic: Ik zie mijn geschreven tekst van de Steam summer sale aardig vaak terugkomen in openingspost[....]...
[ Voor 3% gewijzigd door Han op 28-11-2013 14:01 ]
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Ook als er een TS wordt overgenomen voor een nieuw groot topic is het gebruikelijk en wenselijk om een verwijzing naar de oorspronkelijke TS op te nemen. (Gewoon een bedankje is voldoende.)
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Klopt, maar in dit geval hebben we het over netiquette en plagiaat is hier niet van toepassing.Dirk schreef op donderdag 28 november 2013 @ 14:01:
Ook als er een TS wordt overgenomen voor een nieuw groot topic is het gebruikelijk en wenselijk om een verwijzing naar de oorspronkelijke TS op te nemen. (Gewoon een bedankje is voldoende.)
[ Voor 8% gewijzigd door utbone op 28-11-2013 14:05 ]
Nee naast dat hij eventueel ook andere mensen heeft gecopy-paste, gaat simpelweg ook over mijn eigen content die ik in die desbetreffende TS had geplaatst en die gecopy-paste is. Als je beter had onderzocht zag je dat die TS door mij geplaatst was.
[ Voor 16% gewijzigd door eL_Jay op 28-11-2013 14:27 ]
Dat voelt misschien zo, maar:
Hoe vat je dit op? (algemene voorwaarden)
Dat het nog steeds het ethisch juiste is om bronvermelding toe te passen.
Ik signaleer in mijn ogen onwenselijk gedrag en dan ga ik onderzoeken wat het beleid vanuit T.net daaromtrent is. Dat iets is toegestaan betekend nog steeds niet dat iets juist is (daarom hebben we in nederland gelukkig redelijkheid en billijkheid) Iets hoeft niet expliciet verboden te zijn om ongewenst te zijn (zoals in 'Merica).
Daarnaast als ik een euro kreeg voor alle algemene voorwaarden die niet 100% kloppen (en zelfs strijdig zijn met de wet, als in de zwarte lijst) was ik erg rijk
Ik signaleer in mijn ogen onwenselijk gedrag en dan ga ik onderzoeken wat het beleid vanuit T.net daaromtrent is. Dat iets is toegestaan betekend nog steeds niet dat iets juist is (daarom hebben we in nederland gelukkig redelijkheid en billijkheid) Iets hoeft niet expliciet verboden te zijn om ongewenst te zijn (zoals in 'Merica).
Daarnaast als ik een euro kreeg voor alle algemene voorwaarden die niet 100% kloppen (en zelfs strijdig zijn met de wet, als in de zwarte lijst) was ik erg rijk
[ Voor 85% gewijzigd door eL_Jay op 28-11-2013 14:33 ]
Afgezien van de vraag hoe zwaar je aan dit specifieke geval moet tillen gaat het iets verder dan netiquette. De algemene voorwaarden zijn duidelijk en imho redelijk, maar auteursrecht is iets anders dan persoonlijkheidsrechten.utbone schreef op donderdag 28 november 2013 @ 14:04:
Klopt, maar in dit geval hebben we het over netiquette en plagiaat is hier niet van toepassing.
Dan kun je nog de discussie voeren of een topicstart wettelijke bescherming heeft. Een poster op tweakers.net draagt vrij veel rechten over, maar de AV kunnen aan een auteur (als forumposts wettelijke bescherming hebben) nooit het recht ontnemen om er bezwaar tegen aan te tekenen als een topicstart opnieuw wordt gepubliceerd onder de naam van een ander. De publicatie an sich is rechtmatig, vermelding van de oorspronkelijke auteur is -als die dat wil- verplicht.
Plagiaat lijkt dan een heel zware term, maar naar de definitie is het precies wat hier aan de hand is: overnemen van werk zonder te vermelden wie de maker is. Ik vraag me alleen af of dit nu werk van artistieke, literaire of wetenschappelijke waarde is.
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
Dat je het mag raadplegen of kopieren voor eigen gebruik? En in dit geval dus niet aan de orde, publicatie is geen eigen gebruik.utbone schreef op donderdag 28 november 2013 @ 14:29:
Dat voelt misschien zo, maar:
[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 29-11-2013 01:30 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
@eL_Jay:
Ik snap dat je mogelijk wat gefrustreerd bent door de copy/paste actie van jouw tekst maar wat wil je hier eigenlijk bereiken met deze post?
Je geeft wel af op de TS die jouw text gebuikt maar geeft niet aan wat je wilt bereiken met je plagiaat beschuldiging. Wil je dat hij een waarschuwing krijgt of wil je dat hij de tekst verwijderd of een bronvermelding?
Ik denk dat je sneller een uitkomst krijgt als je duidelijk aangeeft wat je wilt.
Nu lijkt het net of je iemand gewoon wilt aanvallen via deze weg (ik vermoed niet dat je die intentie hebt maar zo komt het nu mogelijk wel een beetje over)
Ik snap dat je mogelijk wat gefrustreerd bent door de copy/paste actie van jouw tekst maar wat wil je hier eigenlijk bereiken met deze post?
Je geeft wel af op de TS die jouw text gebuikt maar geeft niet aan wat je wilt bereiken met je plagiaat beschuldiging. Wil je dat hij een waarschuwing krijgt of wil je dat hij de tekst verwijderd of een bronvermelding?
Ik denk dat je sneller een uitkomst krijgt als je duidelijk aangeeft wat je wilt.
Nu lijkt het net of je iemand gewoon wilt aanvallen via deze weg (ik vermoed niet dat je die intentie hebt maar zo komt het nu mogelijk wel een beetje over)
Pagina: 1