Toon posts:

Volledig nieuw thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers

Ik ben een Belg die in Ecuador woont. Ik huur het huis dat mijn ouders hier hebben gekocht voor de volgende 6 jaar. Tweaker zijnde wil ik hier natuurlijk een mooi netwerkje installeren dat snel en redundant is. Ik zit nu met een goedkope maar goede TP-Link draadloze router, een Synology NAS, een Macbook Air en een toshiba laptop. Toekomstplannen zijn om de macbook air te verkopen, en een desktop systeem aan te schaffen. Verder ook een smartTV, en eventueel een mediaplayer op films die op de NAS staan, te streamen naar de mediaspeler. Ook komt er binnenkort een betere NAS.

Ik moet hier alles via Amazon laten komen, of een serieuze meerprijs betalen als ik ze hier lokaal ga halen.

Qua NAS wil ik zowiezo bij Synology blijven, dus ik had de DS411 slim in gedachten.
De switch zou ik een Cisco SG200-08 willen aanschaffen, met de nodige bekabeling. In de NAS zou ik dan Western Digital 4 TB WD Green SATA III 5400 RPM HDD's insteken, aangezien ik RAID 10 zou draaien zou de 5400 niet zoveel mogen uitmaken toch, aangezien de bottleneck dan toch het netwerk zou zijn?

Zien jullie fouten in deze setup of dingen die met ongeveer hetzelfde budget beter zouden kunnen?

Het budget gebruikt voor deze setup is $1,173.93.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Wat heb je uberhaupt aan binnenkomend lijntje? Dat helpt ook wel met een inschatting maken

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Verwijderd

Waarom moet dat redundant zijn?

En wat versta je onder redundant? Fysiek, logisch, operationeel?

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 15:52
DS411 slim met 4TB 3.5" schijven? Dat zal je toch moeten aanpassen!

Verwijderd

Topicstarter
Internet verbinding is in vergelijking met europese normen enorm traag, ik moet het doen met een 5mbps, maar daar gaat het mij niet zozeer om. Ik ben fotograaf en maak dus veel backups naar de nas, 1080p films streamen moet ook zonder probleem gaan dus vandaar Gigabit.

Redundant in de zin van RAID10, in de nas moet het dus mogelijk zijn dat er een HDD uitvalt, en ik alle data nog heb. Momenteel bezit ik een DS210J , een iets ouder model waar de HDD's op RAID 1 staan, deze drives zitten er al bijna 3 jaar in, dus ik begin zenuwachtig te worden ivm het failen van 1 van de drives. In de Slim NAS passen alleen 2,5"? Dat had ik dus over het hoofd gezien, bedankt!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
2.5" disken in een NAS kan ik afraden; in laptops die niet 24/7 aanstaan heb ik in 9 vd 10 gevallen een rotte disk na 3 jaar. Niet te combineren met betrouwbaarheid dus...

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
In HP ML serie zitten alleen maar 2,5 inch disken.

www.degroot-it.nl

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Hmm RAID is geen backup, als tweakert moet je dat wel weten.

raid 10 = snelheid, ik zou 4x 2TB doen wat je ongeveer iets meer dan 3,6 TB in RAID 10 zal opleveren, Als je drivespecs verlies bij format etc hebt meegerekend.

hang er een 4tb externe disk unit aan die je ergens anders bewaart in een rotatie schema dus 2 a 3 drives

duik eens voor de grap in de reden van grootvader-vader-zoon tape gebruik .. google it
goed tape unit is duur en erg fout gevoelig .. zeker voor consument daarom externe drives elke nas heeft backup functie ..

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
Dus het zal een NAS moeten worden met grotere schijven. Misschien de nieuwe versie van degene die ik nu heb, de DS213j, en de 2 Nassen dan gescheiden houden, 1 voor fotografie/video, andere voor entertainment etc..

Dat raid niet echt een backup is weet ik, maandelijks neem ik ook een backup van mijn foto folder aangezien ik hier als professionele fotograaf werk.

Maar het geeft wel de mogelijkheid tot het falen van 1 van de drives, met genoeg tijd om hem te vervangen.

Wat denken jullie van de switch?

• Jolke
  • Nu online
Geen commentaar hier betekent meestal dat het goed is :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hoe snel heb je vervangend appartuur .. ? ik weet bv dat een thecus nas je de disks 1 op 1 in nieuwe nas kan duwen en verder kan draaien .. de defecte kan dan retour onder garantie ofzo.

ik zou me eerder druk maken over stroomlevering, simpele UPS kan de pieken/dalen van de lichtnetsap al opvangen.. zware ups lijkt me al overkill, kan je beter een aggregraat ofzo hebben .. bij stroom uitval kleine moeite stekkertje om te pluggen .. bezine in reserve is altijd handig :P

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
3 weken voor ik nieuwe apparatuur heb. Als ik het met 2 nassen doe komt het volgens mij beter uit, die van het werk hoeft dan niet teveel te draaien, en die voor multimedia kan langer opstaan.

Verder steekt al mijn apparatuur hier in een UPS/stroomregelaar. De stroom hier komt inderdaad met soms enorme pieken binnen, en in sommige huizen als de ijskast aanspringt dimt het licht in heel het huis vanwege het zetten van maximum 3 zekeringen in een heel huis. In mijn huis heb ik 8 zekeringen, wat nog altijd niet overdreven is, maar beter dan het gemiddeld huis hier..

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2013 @ 21:45:
Verder steekt al mijn apparatuur hier in een UPS/stroomregelaar. De stroom hier komt inderdaad met soms enorme pieken binnen, en in sommige huizen als de ijskast aanspringt dimt het licht in heel het huis vanwege het zetten van maximum 3 zekeringen in een heel huis. In mijn huis heb ik 8 zekeringen, wat nog altijd niet overdreven is, maar beter dan het gemiddeld huis hier..
u bent wijs :)

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 29-11-2013 12:18 ]

Tja vanalles

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-12 12:31
Heb je ook al nagedacht wat je allemaal kwijt raakt bij een eventuele brand?

Zorg je ook dat je een offside back-up hebt?

Verwijderd

Topicstarter
geldermalsen schreef op zondag 01 december 2013 @ 10:28:
Heb je ook al nagedacht wat je allemaal kwijt raakt bij een eventuele brand?

Zorg je ook dat je een offside back-up hebt?
Ik vermoed dat je offsiTe bedoeld? Daar had ik nog niet bij stilgestaan, zeker een goede suggestie, is toch niet zo duur om bij de schoonouders een 2TB schijfje te leggen met mijn belangrijkste dingen op! Bedankt

• Jolke
  • Nu online
Bij je schoonouders, bij vrienden, op je werk, op de noordpool... het maakt eigenlijk niet veel uit waar precies, als het maar op een andere fysieke locatie is.

• MSSH_NL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-02 23:36
Kwa backup zou ik niets wijzigen aan je Synology, maar ik zou bij deze partij voor 6 dollar in de maand een abbo afsluiten:
http://www.code42.com/crashplan/

Alles in de cloud en voor 6 dollar per maand voor 1 device.

Info over install op Synology:
http://forum.synology.com...CrashPlan_Headless_Client

[ Voor 18% gewijzigd door MSSH_NL op 03-12-2013 12:03 ]

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
MSSH_NL schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 12:01:
Kwa backup zou ik niets wijzigen aan je Synology, maar ik zou bij deze partij voor 6 dollar in de maand een abbo afsluiten:
http://www.code42.com/crashplan/

Alles in de cloud en voor 6 dollar per maand voor 1 device.

Info over install op Synology:
http://forum.synology.com...CrashPlan_Headless_Client
Ik kan niet anders dan deze mening bijtreden, heb namelijk deze setup zelf draaien voor mijn foto's (als amateur fotograaf). Eenmaal opgezet, hoef je bijna niet meer om te kijken, en je krijgt netjes een mailtje als je backup 3 dagen niet heeft gelopen. Meestal gewoon even de app op de Synology herstarten, en je kan weer verder.

Wel kleine kanttekening: hij's relatief traag bij mij (ik kwam max op 5 à 10GB per nachtje backuppen, het durft wel wat fluctueren). Dus als je dagelijks 30GB aan RAW's wil backuppen, kan dit een probleem zijn. Echter krijg je sowieso een maandje gratis uitproberen bij Crashplan, en dan kan je zien of de snelheid toereikend is.

De switch is trouwens prima. Ik heb zelf de Cisco SG200-26P draaien in mijn netwerkje, en die heb ik nog nooit moeten herstarten. De volledige setup, inclusief 3 VLAN's, heeft me maximum 30 minuutjes gekost.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:26
als we het dan toch over offsite backup hebben, kan de ts dan niet een zelfde NAS bij zijn ouders plaatsen?
meteen voip telefoontje erbij voor het onderling gratis bellen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Topicstarter
Wel ik zie het nut van een NAS bij de schoonouders niet. De stroom is daar nog vuiler dan hier, als de ijskast aanspringt gaat het licht in heel het huis naar beneden, dan volstaat voor mij gewoon een externe schijf. En een internet backup is niet te doen hier. Om te beginnen zit ik met een upload van ongeveer 2mbps, en zou het gaan om 600gb aan fotos, dus niet meteen te doen, ik schiet fotos met een D800 in RAW, dus fototjes van 50-60mb, en dat zal niet vlotten..
Pagina: 1