Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 14:54
Beste Tweakers,

Voor een congres dienen wij een wifi netwerk in te richten waarbij aan het einde van de presentatie een stem van alle aanwezige dient te worden uitgebracht via een simpele html site.
Nu wil de organisator als back-up voor het stemmen en voor de mensen die geen 3/4G bereik of geen data bundel hebben een wifi netwerk hebben.

Nu is er in overleg met wifishop.nl een ruckus 7352 aangeschaft, deze zou dit aantal redelijk aan moeten kunnen.
Nu is mijn vraag wat ik het beste kan instellen in de router zodat het wifi netwerk optimaal werkt. Er is een 40Mbps internetlijn aanwezig. De ruimte waar het om gaat is 15 x 25 meter.
De bandbreedte is gelimiteerd op 0,25mbps per client.
Verder zie ik in de interface dat het mogelijk is 10 SSID's aan te maken, is dit ergens goed voor qua het aantal users dat ondersteund wordt (wellicht omdat je deze op een ander kanaal te zetten) of is dit voor andere redenen bedacht?

En is het nodig om onderstaande instellingen te wijzigen of staan deze goed voor zo'n ruimte / aantal gebruikers?
Channel width 20 of 40?
Beacon Interval?
Data Beacon Rate (DTIM)
RTS / CTS Threshold

En is het nu beter om alleen maar G uit te zenden, aangezien er toch geen hoge bandbreedte nodig is of maakt dit niet uit voor het bereik e.d.?

Alvast bedankt voor de reacties.

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt absoluut meer dan één radio (en jouw AP heeft één radio) nodig om 100 users tegelijk te ondersteunen. Ik zou denken aan minimaal drie. Dat kan met één AP met meerdere radio's of meerdere single-radio AP's.

Ik heb toevallig net gisteren een evenement voorzien van wifi met een 150-achtig devices met 3 dual-radio AP's (elk ingesteld op 1x 2.4GHz en 1x 5GHz) en dat ging precies goed.

Meerdere SSID's zijn voor scheiding, niet voor extra kanalen. Voor extra kanalen heb je extra radio's nodig.

2.4GHz is het meest compatibel met de devices van je eindgebruikers. De geavanceerde instellingen (beacon interval, DTIM, RTS/CTS, etc.) kun je beter laten staan op default.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 27-11-2013 22:03 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Eens met CyBeR; 100 clients op hetzelfde kanaal zal waarschijnlijk niet gaan werken (ligt eraan hoeveel clients hiervan idle zullen zijn).

Het beste is om inderdaad meerdere dual-radio AP's te gebruiken hiervoor om zo zowel 2.4GHz als 5GHz aan te bieden.

Voor 2.4GHz zou ik *altijd* 20MHz channels gebruiken. Voor 5GHz kun je 40MHz channels gebruiken wanneer je voldoende spectrum beschikbaar hebt. In sommige deployments waar je veel overlap hebt kun je beter af zijn met 20MHz channels. Maar met bijv. 3 AP's kun je prima 40MHz gebruiken.

Het uitzetten van 802.11g op de 802.11n/g radio is niet echt mogelijk aangezien je altijd nog de 802.11g data-rates nodig hebt voor o.a. de management & broadcast frames.

Verdere aandachtspunten:

- Lage data-rates uitschakelen, meestal t/m 11Mbit/s of hoger
- Broadcast/multicast filteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
En mag ik vragen welk merk/type AP jij hebt gebruikt? Volgens Ruckus moet dit AP tot 500 idle clients aan kunnen, weet natuurlijk niet hoe ze bij dat getal komen maar dan zou je toch denken dat 100 geen probleem moet zijn.

Heb ook nog twee EnGenius ECB300 AP's liggen, zou het in combinatie met deze twee wel goed kunnen werken? En dan 1 gezamenlijk SSID van maken?
Of is het verstandiger deze terug te sturen en de 7372 te bestellen, welke wel twee radio's aan boord heeft.

hieronder de product specs van de router die wij gekocht hebben:

http://www.google.nl/url?...FEV75_gbc8RpVpDf8t2wzMNyQ

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
Ook mag het netwerk zonder encryptie werken, dat scheelt ook nog wat qua performance aangezien het alleen is om tijdelijk mensen van internet te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 08:38
CyBeR schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:00:
Je hebt absoluut meer dan één radio (en jouw AP heeft één radio) nodig om 100 users tegelijk te ondersteunen. Ik zou denken aan minimaal drie. Dat kan met één AP met meerdere radio's of meerdere single-radio AP's.

Ik heb toevallig net gisteren een evenement voorzien van wifi met een 150-achtig devices met 3 dual-radio AP's (elk ingesteld op 1x 2.4GHz en 1x 5GHz) en dat ging precies goed.

Meerdere SSID's zijn voor scheiding, niet voor extra kanalen. Voor extra kanalen heb je extra radio's nodig.

2.4GHz is het meest compatibel met de devices van je eindgebruikers. De geavanceerde instellingen (beacon interval, DTIM, RTS/CTS, etc.) kun je beter laten staan op default.
In een aula van 300 man waar ik regelmatig kom hangt er 1 acces point dat 802.11g en 802.11a bevat, beide zenden 20MHz uit. Er zitten waarschijnlijk meer als 300 devices op, en een aantal man is er aan het downloaden ondertussen (campusnet is unlimited itt tot de 25GB limiet van kotnet)
Af en toe worden er ook gedaan aan stemmen via een site zoals TS en daar zijn nooit echt problemen bij.

Ik weet niet wat voor een publiek er gaat zitten, maar misschien is het interessant om high bandwith applications zoals torrents/videostreaming te blokkeren, om genoeg bandbreedte over te houden.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

pennenlikker schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:47:
Ook mag het netwerk zonder encryptie werken, dat scheelt ook nog wat qua performance aangezien het alleen is om tijdelijk mensen van internet te voorzien.
Dat scheelt tegenwoordig eigenlijk niks aan performance.
pennenlikker schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:44:
En mag ik vragen welk merk/type AP jij hebt gebruikt? Volgens Ruckus moet dit AP tot 500 idle clients aan kunnen, weet natuurlijk niet hoe ze bij dat getal komen maar dan zou je toch denken dat 100 geen probleem moet zijn.
Ik gebruik HP MSM's en als ik extra capaciteit nodig heb, heb ik nog twee HP AP 530's liggen (maar die MSM's zijn beduidend beter.)
Heb ook nog twee EnGenius ECB300 AP's liggen, zou het in combinatie met deze twee wel goed kunnen werken? En dan 1 gezamenlijk SSID van maken?
Dat kan, alleen is 't dan de vraag of ze die bandwidth limiting ondersteunen. Ruckus wil wel's uitgebreider zijn dan Engenius.
Of is het verstandiger deze terug te sturen en de 7372 te bestellen, welke wel twee radio's aan boord heeft.
Kan ook. Voor 100 clients met hoe weinig bandbreedte je voldoende vindt moet 't met twee radio's ook te doen zijn.
AndRo555 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:57:
[...]

In een aula van 300 man waar ik regelmatig kom hangt er 1 acces point dat 802.11g en 802.11a bevat, beide zenden 20MHz uit. Er zitten waarschijnlijk meer als 300 devices op, en een aantal man is er aan het downloaden ondertussen (campusnet is unlimited itt tot de 25GB limiet van kotnet)
Af en toe worden er ook gedaan aan stemmen via een site zoals TS en daar zijn nooit echt problemen bij.
Dan zit er ofwel geen 300 man op, of er zijn stiekem meer AP'S of 't is zo'n ding: http://www.xirrus.com/Pro...Arrays/XR-6000-Series-(1)

Met 802.11ag heb je gewoon niet genoeg air time per kanaal om 300 clients van een redelijke bandbreedte te voorzien.

[ Voor 83% gewijzigd door CyBeR op 28-11-2013 00:20 ]

• Powermage
  • Laatst online: 18-06 12:26
Nu vind ik wel dat een single radio Ruckus beduidend beter presteert tegenover een single radio Engenius of iets dergelijks, maar idd, 300 man is niet voldoende airtime voor en staat alles op mekaar te wachten.

Ik weet niet wat je publiek is, maar is er wifi zullen veel mensen het gebruiken waarover potentieel dan weer facebook, twitter, whatsapp, hangout's, imessages etc over kunnen lopen wat ook weer extra belasting geeft.
nu weet ik dat je met een ruckus met de bijbehorende controller limieten kan instellen wat te bezoeken, ik weet niet hoe dit zit met een losse AP kan, je zou dan kunnen kiezen om een captive portal in te stellen met de melding dat deze verbinding alleen werkt voor het stemmen en die automatisch redirect.
je hebt 300 bezoekers maar hierdoor voorkom je dat alle 300 op die ene AP willen connecten.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 23:07
Als ik het begrijp is wifi bedoeld voor mensen zonder 3G/4G voor 2 functies:
- Internet access
- stemmen

Je zou tijdens het congres en een best effort network kunnen laten zijn met vrije Internet toegang en tijdens het stemmen Internet beperken tot de ene site voor het stemmen. Dus bv een kwartietje voordat je gaat stemmen even met wat firewall rules Internet dichtzetten. Als je dit zo communiceert scheelt dat weer klachten als je het dichtzet.

En één is geen. Ik zou bij een belangrijk event nooit rekenen op een enkel AP, als die kuren krijgt/overlijdt heb je niets. Alleen al vanuit redundantie zou ik 2 of 3 AP's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Waarom koop je een AP en huur je het niet? Of wordt het na deze case opnieuw ingezet?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
^^^ Dat dus.

Zit in Enschede een club die je hier perfect mee kan helpen.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
pablo_p schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 23:35:
Als ik het begrijp is wifi bedoeld voor mensen zonder 3G/4G voor 2 functies:
- Internet access
- stemmen
En je mag er imo wel vanuit gaan dat ook mensen met 3G gaan connecten, scheelt weer mb's in de bundel.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
pennenlikker schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:44:
http://www.google.nl/url?...FEV75_gbc8RpVpDf8t2wzMNyQ
Hoe ga je voorkomen dat iedereen met AP1 verbindt en AP2&3 uit hun neus staan te vreten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is niet echt te voorkomen*, maar als je dekking t.o.v. je userbase ok is gaat dat met de normale roaming over het algemeen goed.

*) Controllers proberen het wel maar zelfs die hebben niet echt de mogelijkheid om 't af te dwingen.

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

pennenlikker schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:47:
!E_Whut ???? Dat is niet tof! Al is het maar WPA2, maar je wilt wel encryptie gebruiken. Ga ervanuit dat er altijd mensen zijn met kwade bedoelingen.. Daar wil je geen plaintext 802.11 frames aan beschikbaar stellen!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Miepermans schreef op donderdag 12 december 2013 @ 07:16:
[...]

!E_Whut ???? Dat is niet tof! Al is het maar WPA2, maar je wilt wel encryptie gebruiken. Ga ervanuit dat er altijd mensen zijn met kwade bedoelingen.. Daar wil je geen plaintext 802.11 frames aan beschikbaar stellen!
En het voordeel van wpa als iedereen de key heeft is wat, precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 08:38
CyBeR schreef op donderdag 28 november 2013 @ 00:16:

Dan zit er ofwel geen 300 man op, of er zijn stiekem meer AP'S of 't is zo'n ding: http://www.xirrus.com/Pro...Arrays/XR-6000-Series-(1)

Met 802.11ag heb je gewoon niet genoeg air time per kanaal om 300 clients van een redelijke bandbreedte te voorzien.
Wel overal op de Uni hier zijn er accespoints in de Aula's, voor 300 man is er 1 ap en voor een waar er 800+ in kunnen hanger er 4 op telkens andere kanalen. Wifi is er sedert 2002, en is ondertussen al vernieuwd, maar de meeste huidige apparatuur is a/g wireless.
Het komt voor dat de aula ook echt vol zit en er 300 man zit al dan niet met laptop of smartphone, het aantal connected devices zal dan wel rond de 300 liggen (niet iedereen heeft een smartphone, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het aantal laptops in de zaal)
Niet iedereen maakt exact op hetzelfde moment van het internet gebruik, en als ze het doen is het een luttle kb's bij een stemronde. Op een dood moment haal ik makkelijk 22/22 up/down, eens het pauze is of iedereen om een of andere reden data aan het verstoken is gaat dat makkelijk richting de 3/10 of lager. Het is niet heel snel, maar meer als snel genoeg, zelfs in drukke situaties.
Ik weet niet hoe ze dit technisch voor elkaar krijgen, maat het ap is relatief simpel (al is simpel hier niet echt het juiste woord)

En die WPA(2) key, doen, zonder kan je veeeeel te gemakkelijk dingen afluisteren (http facebook sessies, kuch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Laatst online: 18-06 12:26
Je weet natuurlijk niet hoeveel radio's die AP heeft, daarnaast zie je bijvoorbeeld 1 AP middenin hangen, maar misschien maakt een deel ook gebruik van overlappende AP's in de buurt waardoor je feitelijk veel meer active radio's hebt dan je denkt...

Join the club

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
CyBeR schreef op donderdag 28 november 2013 @ 00:16:
Dat scheelt tegenwoordig eigenlijk niks aan performance.
Throughputverschil is er niet noemenswaardig, stroomverbruik van de clients kan fors verschillen. Dat kan een factor zijn om rekening mee te houden.

Verder ben ik nog steeds van mening dat hoe meer je met WiFi gaat doen, hoe minder geschikt het blijkt voor waar het voor bedoeld is :D

[ Voor 17% gewijzigd door ijdod op 19-12-2013 16:01 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1