Telenet gigabit router + switch

Pagina: 1
Acties:

• Karelvanhoof
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-06-2022
Ik heb net Telenet internet laten installeren, over mijn volledige woning beschik ik over FTP cat6-kabel.
90% van de tijd zal ik vooral werken over de kabel, WIFI zal ik af en toe gebruiken voor mijn tablet en smartphone.
In mijn berging komen er 8 FTP cat6-kabels binnen, de wireless modem van Telenet beschikt dus over onvoldoende poorten.

Welke apparatuur kunnen jullie mij aanbevelen om mijn netwerk ten volle te kunnen benutten?
Is een 8-poort gigabit switch voldoende of daarnaast ineens ook een nieuwe gigabit router plaatsen?
Als ik mij niet vergis beschikt de wireless modem van Telenet zelf over 4 gigabit-poorten, maar presteren deze minstens evengoed als een afzonderlijke gigabit switch?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh nee, maar ga jij thuis het verschil merken, ook nee.

ik ken de kwaliteit van een telenet router niet. maar kijk eerst meer eens of hij voldoet. Samen heb je (8-1)+(4-1) = 10 poorten tot je beschikking daar zou ik het even bij houden.

Iperf

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:04

Compizfox

Bait for wenchmarks

Karelvanhoof schreef op woensdag 27 november 2013 @ 19:46:
Welke apparatuur kunnen jullie mij aanbevelen om mijn netwerk ten volle te kunnen benutten?
Een gigabit-switch. Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Netgear Prosafe GS108E
Als ik mij niet vergis beschikt de wireless modem van Telenet zelf over 4 gigabit-poorten, maar presteren deze minstens evengoed als een afzonderlijke gigabit switch?
Ja. Eigenlijk is in elke router met meerdere LAN-poorten een interne switch ingebouwd, die functioneel en performance-wise niet verschilt van een aparte switch.

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 27-11-2013 19:59 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Karelvanhoof
Zijn er verschillen in een gigabit switch van bijvoorbeeld Cisco en Netgear, naast de prijs?
Maakt het iets uit of je rechtstreeks verbind met de wireless modem van Telenet of rechtstreeks met de switch?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

meer dan genoeg verschillen. manages switches vs non managed. snelheid van het backplane, ondersteunde vlans, groote arp table, etc. etc. etc.

weinig. stop zoveel mogelijk in de nieuwe switch en iets simpels erbij op de router switch. de verbinding tussen de switches is ook max 1Gbit. zo voorkom je dat dit een bottleneck word.

Iperf

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Karelvanhoof schreef op woensdag 27 november 2013 @ 20:37:
Zijn er verschillen in een gigabit switch van bijvoorbeeld Cisco en Netgear, naast de prijs?
Geef eens exacte modellen? Je hebt natuurlijk managed switches (wat natuurlijk een groot verschil is), maar los daarvan maakt het allemaal niet veel uit. Tenminste, dat geldt voor de 'betaalbare' consumentenswitches.
Maakt het iets uit of je rechtstreeks verbind met de wireless modem van Telenet of rechtstreeks met de switch?
Nope. Het eventuele latencyverschil is onmeetbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 28-11-2013 00:13 ]

• Karelvanhoof
Biedt de Netgear GS108E (+/- 50 EURO) een grotere meerwaarde tegenover de GS108 (+/- 35 EURO)?
Werkt de GS108E out of the box?
Is er een reden om toch nog te kiezen voor de GS108?
Met de GS108E heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om problemen met netwerkkabels op te sporen, netwerkverkeer te monitoren en dergelijke. Wordt dit mogelijk gemaakt door ingebouwde software of dien je deze afzonderlijk te installeren, met de GS108 is dit niet mogelijk?

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:00
1. Voor thuis niet en GS108E is zelfs onhandiger als je niet weet waar al die extra's voor dienen.
2. Niet als je de voordelen wil gebruiken van deze t.o.v. de GS108
3. Goedkoper en energiezuiniger
4. Meestal beperkt via een website of via telnet/ssh, maar ik kan het niet zo snel lezen hoe ze dat doen bij deze.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Karelvanhoof schreef op donderdag 28 november 2013 @ 20:08:
Biedt de Netgear GS108E (+/- 50 EURO) een grotere meerwaarde tegenover de GS108 (+/- 35 EURO)?
Zo te zien is de GS108E managed. Dat is wel een grote meerwaarde, maar alleen als je dat nodig hebt. Hoogstwaarschijnlijk heb jij het niet nodig. De GS108E is trouwens maar ~ €35, terwijl de GS108 met ~ €30 heel iets goedkoper is.
Werkt de GS108E out of the box?
Ja.
Is er een reden om toch nog te kiezen voor de GS108?
Enkel de iets lagere prijs. Maar voor de €4 zou ik gewoon de GS108E halen als je denk dat er een kans is dat je in de toekomst een managed switch nodig kan hebben.
Met de GS108E heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om problemen met netwerkkabels op te sporen, netwerkverkeer te monitoren en dergelijke. Wordt dit mogelijk gemaakt door ingebouwde software of dien je deze afzonderlijk te installeren, met de GS108 is dit niet mogelijk?
Nee, de GS108 is unmanaged, dus die kan niets meer dan een 'kale switch' kan.

Hoe die functies van de GS108E zijn geïmplementeerd weet ik zo niet, meestal is dat via een webinterface, maar ik heb ook wel eens switches gezien die gemanaged moeten worden dmv software die je op een PC moet installeren.
De site van Netgear is ook niet erg duidelijk: http://www.netgear.com/bu...-switch.aspx#tab-overview
Hier noemen ze die lijn van switches "Unmanaged plus". Dat vind ik een erg verwarrende term omdat de switches in kwestie zeker wel onder de noemer "managed" vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 28-11-2013 21:48 ]

• Karelvanhoof
Bedankt voor jullie inbreng, ik denk dat ik voor de Netgear GS108 (unmanaged) ga.
Weten jullie soms wat de laatste versie is van deze, de oudere modellen zouden problemen hebben gehad met minder goede condensators?
Wordt deze nog recent gefabriceerd of zijn het oudere die in de winkels liggen?
Pagina: 1