Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 14:53

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Het titel-vakje was iets te kort voor een volledige omschrijving, het is een nogal complexe situatie in mijn beleving... Het gaat om mijn moeder.

- Ze woont in Duitsland, vlak over de grens. Koopwoning.
- Ze werkt in Nederland, samen met haar partner heeft ze hier een bedrijf (vof)
- Dat bedrijf dreigt nu ten onder te gaan. Alternatieve situatie is dat het bedrijf blijft voortbestaan maar mijn moeder er "uitstapt". Nog niet zeker hoe en wat.

Ik probeer voor mijn moeder uit te zoeken van welke sociale regelingen zij gebruik mag maken in deze situatie. Ik heb gevonden dat je in het geval van ontslag bijvoorbeeld gebruik moet maken van de Duitse WW. (http://www.svb.nl/int/nl/...os_in_nederland/index.jsp) Ik vraag me alleen af of mijn moeder daar wel recht op heeft gezien het niet om ontslag / loondienst gaat.

Bijkomend gevolg is vermoedelijk dat er (flinke) schulden blijven bestaan en de hypotheek mogelijk niet meer betaald kan worden. Wat dan? Ik heb echt nul ervaring met zo'n situatie en weet niet goed waar ik terecht kan.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:50
WW is een verzekering. Premie betalen is voorwaarde om verzekerd te zijn.

In NL zijn alleen werknemers verzekerd voor WW. In DE weet ik niet hoe het geregeld is, maar ik vermoed dat je toch tenminste in DE belastingplichtig moet zijn. De meeste Nederlanders die in de grensstreek wonen en in NL werken zijn echter in NL belastingplichtig.

Als de woonlasten heel laag zijn (maximaal het niveau van sociale huur) dan is het soms mogelijk om met de sociale dienst iets te regelen. Hoe dat in DE zit weet ik niet, je ouders zullen daar op gesprek moeten.

Als je de hypotheek niet meer kan betalen dan zal het Duitse hypotheekrecht in werking treden. Details kunnen verschillen van NL, je ouders kunnen zich het best tot hun adviseur wenden.
Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

Contact opnemen met de lokale Agentur für Arbeit en Arbeitslosengeld 2 (Hartz 4) aanvragen. Dat is de Duitse versie van bijstand. Houdt mogelijk wel een vermogenstoets in, de details daarvan weet ik niet. Een ww uitkering(Arbeitslosengeld 1) is niet mogelijk ivm zelfstandigheid, is ook geen premie voor betaald. Van Nederland krijgt ze ook niks tenzij er recht op aow is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Dank voor de reacties, weer wat termen om me in te verdiepen.

Uitgaand van de meest slechte situatie, dan zou naast het niet kunnen betalen van de hypotheek ook meespelen dat er een hele hoop schulden blijven staan. In Nederland heb je nog zaken als schuldhulpverlening en stadsbank enzo, zoiets zal ongetwijfeld ook in Duitsland bestaan. Daarnaast nog: het liefst wil ze terug verhuizen naar Nederland. Is dat überhaupt denkbaar in zo'n situatie? Zonder geld/inkomen en met een bijstandsregeling een sociale huurwoning in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 07:29
Zolang ze een Nederlands paspoort heeft lijkt me van wel ja. Alleen succes met de wachtlijsten voor sociale huurwoningen. Buiten de grote steden gaat dat misschien nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Ja, das nog weer een uitdaging op zichzelf. Misschien dat er sprake kan zijn van een urgentievoorrang ofzo, ik weet het niet. Maar eens uitzoeken. First things first...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

Misschien is een krimpgebied zoals regio Heerlen, Oost-Groningen, Drenthe, Noord Friesland etc een mogelijkheid om meteen een huurwoning te krijgen. Ik zie hier in het Noorden wel eens sociale huurwoningen die direct te huur zijn omdat niemand zich er blijkbaar voor heeft ingeschreven of om een andere reden beschikbaar blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:30

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb geen verstand van Duitse hypotheken, in Amerika kun je de sleutels van je huis inleveren en ben je je schuld ook kwijt, in Nedereland werkt dat niet en heb je zelfs toestemming van de hypotheeknemer nodig om je huis met verlies te mogen verkopen.

Als ingezetene van Duitsland heb je geen recht op Nederlandse schuldhulpverlening, maar, de gemeente waar je het laatste ingeschreven hebt gestaan, is wel verplicht om een WSNP-verklaring af te geven. Hiermee kan je moeder verzoeken om toegelaten te worden tot de wettelijke schuldsanering. Het verkrijgen hiervan kan behoorlijk lastig zijn, want veel gemeentes weten niet dat ze deze plicht hebben.

De belangrijkste toelatingseisen zijn:
- schuldenaar is in de afgelopen 5 jaar, ten aanzien van het laten ontstaan en onbetaald laten van zijn schulden, te goeder trouw geweest.
- schuldenaar mag niet eerder in de WSNP gezeten hebben.

Ze moet dus kunnen aantonen dat ze alles gedaan heeft wat mogelijk is om de schulden zo laag mogelijk te houden (bijv. jaarstukken van de laatste 3jaar).

Met een Nederlandse "schone lei" kun je meestal in 't buitenland ook kwijtschelding afdwingen, ook dit gaat weer via de rechter van 't land in kwestie.

Duitsland heeft zijn eigen schuldregeling, naar ik begrepen heb is 't regime minder zwaar, maar is de duur wel 5 ipv 3 jaar.

In Nederland kan de rechter in een schuldregeling de hypotheeknemer verplichten mee te werken (verkoop, rente-stop), ik heb geen idee hoe dat in Duitsland is.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik 't graag.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 28-11-2013 13:02 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:37

Fiber

Beaches are for storming.

Levens-partner of zaken-partner...? Maakt nog wel wat uit denk ik...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:30
Als je uit een vof stapt dan ben je nog steeds aansprakelijk voor jouw deel (in dit geval de helft) van de schulden die de vof op dat moment heeft. Ook al zijn die niet door haar veroorzaakt.
Je moeder kan hiermee dus niet ergens onderuit komen.

Recht op WW heeft ze ook niet, zoals al is verteld. Waarschijnlijk wel op bijstand.
Maar de kans dat ze van die bijstand een hypotheek + levensonderhoud kan betalen + het afbetalen van de bedrijfsschuld lijkt me zeer klein.

Ik zie nog wel 1 uitweg.
Je moeder moet zorgen dat ze zsm een nieuw inkomen heeft. Bijvoorbeeld een nieuw bedrijf beginnen of een baan vinden. Dan heeft ze kans dat de bank een 2e hypotheek op haar huis geeft, waarmee ze de bedrijfsschuld kan afbetalen.

TheS4ndm4n#1919

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

RocketKoen, je gaat wel erg kort door de bocht zeg, direct 2e hypotheek en 2e eigen bedrijf? Zo'n advies geven zonder zelfs naar iets te weten over het huis of wat voor bedrijf het is geweest? Kun je imo niet maken.
Je schrijft ook dat ze mogelijk recht op bijstand heeft, maar ook dat klopt niet: ze is nl. geen ingezetene in Nederland.

Ik hoop dan ook dat TS niet naar je luistert.

Overigens, @TS, er zijn in Nederland wel enkele particuliere instanties die schuldhulpverlening bieden aan bedrijven (in welke vorm dan ook). Zuidweg & Partners is daarbij mi de betrouwbaarste. Die moeten trouwens wel betaald worden, wat bij particulieren weer niet mag.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
R4NCOR schreef op woensdag 27 november 2013 @ 17:31:
Bijkomend gevolg is vermoedelijk dat er (flinke) schulden blijven bestaan en de hypotheek mogelijk niet meer betaald kan worden. Wat dan? Ik heb echt nul ervaring met zo'n situatie en weet niet goed waar ik terecht kan.
Ik begrijp dat je niet het precieze overzicht zult hebben, maar om hoeveel schulden gaat het dan ongeveer? En dat 'dreigend faillissement', zijn daar reeds aanwijzingen voor dat dit snel zal gebeuren?

Zolang het nog niet zover is kun je nog redelijk wat stappen zetten, denk aan de verkoop van de (gezonde delen) van de onderneming (aan een andere ondernemer, of de vof partner), afspraken maken met schuldeisers over terugbetaling, opnieuw in loondienst (als daar tijd voor is), enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ardana schreef op donderdag 28 november 2013 @ 13:08:
RocketKoen, je gaat wel erg kort door de bocht zeg, direct 2e hypotheek en 2e eigen bedrijf? Zo'n advies geven zonder zelfs naar iets te weten over het huis of wat voor bedrijf het is geweest? Kun je imo niet maken.
Je schrijft ook dat ze mogelijk recht op bijstand heeft, maar ook dat klopt niet: ze is nl. geen ingezetene in Nederland.

Ik hoop dan ook dat TS niet naar je luistert.
De Duitse vorm van bijstand dan natuurlijk.

En wat is er mis met de rest van het advies? De meeste ondernemers komen wel eens in de situatie dat hun bedrijf kopje onder gaat. Hoe je dat afhandelt is de rest van je leven je visitekaartje.

Je kan zoals iedereen hier suggereert in de schuldhulpverlening. Maar dan krijg je de komende 10-15 jaar ook nergens meer een lening. Dan kan de moeder van de TS het dus wel vergeten om ooit weer een eigen huis te hebben of een bedrijf te starten.

Dus als er een manier is om alle schulden netjes te betalen, zou ik dit aanraden.
Daar is dan wel een inkomen voor nodig. Van een uitkering blijft weinig over.
Ook moet ze het voor elkaar krijgen om een betalingsregeling te treffen of genoeg te kunnen lenen tegen de overwaarde van haar huis (als die er is).

Het zijn een hoop "what ifs". En ik weet niet genoeg over de situatie om te zeggen of deze uitweg haalbaar is. Maar het is tenminste een uitweg

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 399299 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 20:51:
Misschien is een krimpgebied zoals regio Heerlen, Oost-Groningen, Drenthe, Noord Friesland etc een mogelijkheid om meteen een huurwoning te krijgen. Ik zie hier in het Noorden wel eens sociale huurwoningen die direct te huur zijn omdat niemand zich er blijkbaar voor heeft ingeschreven of om een andere reden beschikbaar blijven.
Gezien dat ze nu in Duitsland woont lijkt me ook niet dat ze direct in de randstad een woning moet hebben. En het hoeft nu ook niet dat ze in een uitgestorven gebied gaat wonen. Als ik kijk in Enschede bijvoorbeeld, is op korte termijn een sociale huurwoning krijgen ook echt niet onmogelijk. Het is niet dat er huurwoningen direct beschikbaar zijn omdat ze leeg staan, maar wel dat er geen wachtrijen zijn. Dus zelfs zonder iets van een urgentieverklaring kan je je gewoon op elke loting inschrijven en moet je best binnen redelijke termijn een huurwoning krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Sissors schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 08:10:
[...]

Gezien dat ze nu in Duitsland woont lijkt me ook niet dat ze direct in de randstad een woning moet hebben. En het hoeft nu ook niet dat ze in een uitgestorven gebied gaat wonen. Als ik kijk in Enschede bijvoorbeeld, is op korte termijn een sociale huurwoning krijgen ook echt niet onmogelijk. Het is niet dat er huurwoningen direct beschikbaar zijn omdat ze leeg staan, maar wel dat er geen wachtrijen zijn. Dus zelfs zonder iets van een urgentieverklaring kan je je gewoon op elke loting inschrijven en moet je best binnen redelijke termijn een huurwoning krijgen.
Dus Friesland is een uitgestorven gebied :? ?

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
50Miles schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 08:14:
[...]

Dus Friesland is een uitgestorven gebied :? ?
pretty much.
Friesland is 1 van de 3 provincies in Nederland die krimpt, samen met OV en DR.
En de bevolkingsafname in Friesland gaat 3x zo hard als in de andere 2.
(bron)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-06 07:05
Ardana schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:49:
Ik heb geen verstand van Duitse hypotheken, in Amerika kun je de sleutels van je huis inleveren en ben je je schuld ook kwijt, in Nedereland werkt dat niet en heb je zelfs toestemming van de hypotheeknemer nodig om je huis met verlies te mogen verkopen.
Klein zijstapje: hoe werkt dit? Ik heb ook wel eens een huis verkocht waar de opbrengst minder was dan de hoogte van de hypotheek. Ik heb niks gevraagd aan de bank, mijn idee was dat de bank hier niets mee te maken heeft zolang bij de notaris het geld maar op tafel komt. Als het geld er niet is haalt de notaris de hypotheek niet door en wordt er niet verkocht.

Je kan het huis dus sowieso niet met verlies verkopen als er geen geld is om dat verlies te dekken, waarom moet de bank dan toestemming geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
timag schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 09:14:
[...]

Klein zijstapje: hoe werkt dit? Ik heb ook wel eens een huis verkocht waar de opbrengst minder was dan de hoogte van de hypotheek. Ik heb niks gevraagd aan de bank, mijn idee was dat de bank hier niets mee te maken heeft zolang bij de notaris het geld maar op tafel komt. Als het geld er niet is haalt de notaris de hypotheek niet door en wordt er niet verkocht.

Je kan het huis dus sowieso niet met verlies verkopen als er geen geld is om dat verlies te dekken, waarom moet de bank dan toestemming geven?
Omdat je bank je in dat geval een lening moet geven (zonder onderpand) om het verschil te dekken.

Kun je dat zelf dekken dan kun je het huis gewoon zonder tussenkomst van de bank verkopen.
Het komt alleen niet vaak voor dat iemand die zijn hypotheek niet meer kan betalen wel nog genoeg geld heeft om het zonder lening te doen.

Dat kan nog wel eens vervelend uitpakken. Een kennis moest een bod van €15.000 tekort van de bank afwijzen. Daarna heeft het huis nog 1,5 jaar te koop gestaan en heeft hij het uiteindelijk met 60k tekort verkocht.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Die lening is er al, enkel het onderpand verdwijnt bij verkoop van de woning. En als de lening niet wordt afgelost bij verkoop, moet de bank akkoord gaan met het laten verdwijnen van het onderpand: de lening blijft dan bestaan.

Als je genoeg vermogen hebt om bij de overdracht het verschil aan te vullen, is er niets aan de hand: dan betaal je de lening af, heeft de bank geen onderpand meer nodig, en kun jij het huis gewoon verkopen.

Overigens heeft RocketKoen wel gelijk dat als ze nog als zelfstandige aan de slag wil hierna, ze inderdaad beter direct door kan pakken: met een sanering kom je idd de komende 10 jaar niet meer aan 'n (fatsoenlijke) lening. Aan de andere kant: als je al eens hebt laten zien dat je niet met leningen kunt omgaan, is het vaak beter om daaruit je conclusies te trekken (zie mijn rant in het topic over advieskosten over 'n persoon die bij 'n particuliere geldschieter, tegen heel ongunstige voorwaarden, toch een hypothecaire lening heeft afgesloten omdat ze 'n BKR had - en binnen 9 maanden opnieuw betalingsproblemen had.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-06 16:05

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

R4NCOR schreef op woensdag 27 november 2013 @ 17:31:
Ik probeer voor mijn moeder uit te zoeken ....
Even iets anders, maar waarom zoekt je moeder dit zelf niet uit? Ik snap dat je je moeder wilt ondersteunen en helpen, maar als je moeder zelf de regels, wetten en plichten uitzoekt is ze beter op de hoogte en kan ze wellicht betere beslissingen maken. Simpelweg omdat ze een beter overzicht van de keuzes en gevolgen heeft.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1