Speaker stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Refution
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-11-2025
Beste Tweakers met interesse op het audiovlak,

Ik heb een probleem waar ik zo graag eens vanaf wilt dat ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Het zit zo:
Ik heb zoals op onderstaande foto te zien als student met een klein kamertje behoorlijk creatief moeten doen om een bureau te hebben. Als poten gebruik ik 2 oude kadon's (ze waren doorgerot) gebruikt als onderopslag en daarop een setje van JVC met een niet belangrijk logitechsetje voor de reserve.

Het probleem is alleen dat de linker speaker van JVC de laatste tijd regelmatig ''afslaat'' ,ik kan er dan even tegen aan tikken en dan is de kans dat hij weer begint te werken groot, maar soms ook niet. Ook heeft hij de neiging om zelf te bepalen wanneer hij het wel en niet meer doet. Alsof iets dus niet helemaal lekker contact maken of iets in die trend. Als versterker heb ik een AKAI AM-M459 die als input grotendeels mijn laptop gebruikt.

Heeft iemand enig idee wat hieraan te doen?
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Gr, Tim.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/5su60pxayrp2sil/20131127_162200.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi40.tinypic.com/15ycg9h.jpg

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Simpel: controleer of de speaker stuk is, of de versterker. Wissel L en R speakers om, als het probleem meeverplaatst is je speaker slecht. Dit kan aan meerdere dingen liggen (interne bekabeling, filter, woofer etc.), wellicht dat je de speaker kan opentrekken en zo meer kan zien (mocht het aan de speaker liggen).

Verplaatst het probleem niet mee? Controleer dan je kabels en/of probeer andere speakers aan je versterker (liefst met andere kabels).

Overigens, link naar plaatje werkte niet. Zo wel: https://www.dropbox.com/s...p2sil/20131127_162200.jpg Nu doet ie het, zie ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door noes op 27-11-2013 16:47 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Refution
Kabels verwisselt etc, sorry niet aangegeven. Dus ligt ben ik bang aan de speaker zelf, maar omdat het zo random gebeurt heb ik geen idee wat het kan zijn..:/

Heb niet echt zin om m open te gaan trekken (aangezien mijn hele bureau dan uit elkaar moet:P)

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 12:47
Ik vrees toch dat je er aan moet geloven, aangezien het met een klap vaak weer goed is heb je grote kans dat het ergens een los contactje is, een slechte soldeerverbinding op het filter of soortgelijks. Zonder het opentrekken van de speaker ga je dit nooit terug vinden als je alle kabels aan de buitenkant al een keer aangedraaid hebt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even de titel aangepast; hulp nodig zegt nogal weinig.... :)

Wise enough to play the fool

• Refution
Dank moderator en ook dank allen tot nu toe gereageerd, ik ga m'n best doen hem een deze dagen open te schroeven, enige tips hiervoor? ben wel technisch maar meer dan hoeveel ampere ik nodig heb gaat t niet bij geluid. dank voor alle hulp tot noch toe.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Schroeven zoeken ;)

Wat ik vaak gezien heb bij speakers is dat de gaten waar de conussen insteken de enige zijn waardoor je bij de inhoud van de speakers kan komen. Bij jou zit dat waarschijnlijk achter de kunststof voorkant, wellicht kan je die losklikken oid? Anders even goed zoeken op google.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Refution
en wat zou er dan los moeten zitten?

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
intern kabeltje, kijk meteen even naar de pcb die erin zit, met name naar losse/ bolle of geplofte elco's

Ik gok op een elco!

• Refution
pcb, elco?? Haha zoals ik zal zij ben ik hier niet echt goed in.

• CheetahNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-01 18:58
Ik heb ooit een goedkope versterker gekocht. De vorige eigenaar zal gegniffeld hebben, want sommige kanalen vielen zo nu en dan uit. Maar als elektronicaman draaide ik daar mijn hand niet voor om.
Het bleek dat de relais die op de pcb van de versterker zaten, geen goed contact maakten. Door het jarenlange uit- en aanzetten (trillingen!) werden de soldeerverbindingen minder. Oftewel; pcb eruit, even aanstippen met de soldeerbout, en ik had weer een perfecte versterker!
Ik kan niet zeggen dat dit hetzelfde is, maar het is de moeite waard van even bekijken.

PS: een pcb is een printed circuit board, dus een printplaat.Een elco is een electrolytische condensator, zo'n busje.

• Refution
top, dank voor de uitleg, zal een hoop schelen voordat ik mn hele bureau uit elkaar trek. Echter is het dan wel curieus hoe een tikje tegen de speaker dit probleem zou kunnen verhelpen :P

• Refution
Versterker getest, werkt nog goed. zal dus aan de speaker moeten liggen.
Heb een setje jamo studio 130 op de kop getikt voor 30 euro.
Lijkt me een betere oplossing voor betere kwaliteit en die prijs.
jullie gedachten?

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04-2025
Dat zijn ook mijn gedachten :) Ik ben niet zo'n fan van die speakers die er overdreven groot en bruut uitzien (meestal horen die ook bij van die setjes die mij wel aantrokken toen ik 12 was - veel lampjes, alles in 1, EQ op de display etc). dan is een echt hifi merk al gauw beter!

En zolang een speaker niet echt beschadigd is, gaat ie volgens mij heul lang mee...raakt niet bedorven ofzo :)

• Refution
Moet zeggen dat ondanks dat deze speakers er grof en groot uitzien ook zeker tot enig lange tijd zeer goed hebben gewerkt en een bass produceren waar ik nog steeds versteld van sta, hoop dat de volgende set dat ook zal kunnen.
Maar ik neem aan van wel, denken jullie van niet dan nu graag zeggen haah!
Pagina: 1