[Kickstarter project?] Hoe, wie, wat...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:32
Voordat ik een verhaaltje ga dichten, eventjes in het kort wat mijn achtergrond is. Ik ben een Sr. Firmware Engineer en zit al ruim 13 jaar in het vak. Ik ben bij van alles betrokken geweest zoals requirements, specificaties, ontwikkelen (HW/SW/FW), testen, productie, etc. op zowel hardware als firmware gebied. Ook heb ik ruime ervaring in projectmanagement, scrum process, scrum master, product owner, etc. Dit alles bij diverse werkgevers, nooit zelfstandig.

Nu wil ik al heel lang een eigen bedrijf opzetten en deze uitbouwen tot iets waar je trots op kan zijn. Mooie (premium) producten, excellente support, moderne ontwikkelmethodieken, klantgericht, professioneel, etc. Nu is het, zeker gezien de huidige economische situatie, risicovol om een bedrijf te starten. Zeker een bedrijf waar je waarschijnlijk een flinke 1e investering moet doen. Ik heb nu een goede baan, contract onbepaalde tijd en een goed inkomen. 'Zeker', vertrouwd en veilig.

Maar goed, ik ben nog 'jong', heb geen kinderen en kan eventueel nog wel wat gecalculeerde risico's nemen. Gecalculeerd, dus veel (voor-)onderzoek, praten met mensen, goed ideeen, juiste mensen, etc. Als alles goed voelt, dan zou er eventueel een volgende stap genomen kunnen worden.

Mijn idee is om, als ik iets zou beginnen, een kickstarter project op te zetten om diverse redenen. Je kan de markt peilen, je 'krijgt' een start kapitaal, je hebt meteen 'klanten', je krijg feedback op je product (scrum is er ideaal voor: release fast, release often), etc. Mocht het aantrekken, dan zou je de switch kunnen maken naar een 'echt' bedrijf. Mocht het niet lukken dan jammer maar helaas. Er is uiteraard ook nog een mogelijkheid/optie om parallel met een stel geïnteresseerden iets te ontwikkelen en gaande weg de switch te maken van werkgever naar eigen bedrijf.

Maar wat doe ik hier nu? Nou, ik zou graag willen weten wat jullie van die aanpak vinden en waar jullie haken en ogen zien (constructieve feedback graag). Maar niet alleen dat, ik zou ook graag willen peilen of er mensen zijn die ook met zulke gedachten rondlopen. Als het kickstarter-principe of een parallel traject interessant is, dan zou er wellicht een leuke samenwerking kunnen uit ontstaan. Qua producten kan het heel divers zijn. Zo heb ik ideeën voor domotica - anders dan anderen -, klimaatcontrole in huis - again, anders dan anderen -, gezondheid (denk aan moderne fietscomputers icm gsm, cardio, monitoring, etc), fotografie/video (triggers, programmable sequence triggers, motion control, active steady-cam, etc), (auto-/fiets-)navigatie (dit zou puur software zijn, maar wel weer anders dan anderen), etc. Uiteraard sta ik ook open voor de ideeën van anderen.

Hoe dan ook, mocht je constructieve feedback willen en kunnen geven, dan graag! Uiteindelijk zou het me leuk lijken om een groepje te kunnen vormen waarin constructief over dit soort zaken nagedacht en besproken kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PublishedMeteor
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-05 11:07
Beste Anteros,

Ik heb zelf geen ervaring met het opzetten van een kickstarter project, maar heb de de site en de producten die er vanaf komen wel goed gevolgd. Wat een grote valkuil van enkele projecten is geweest, is dat de goal meer dan 10x overschreden is en dat de producten niet geleverd konden worden zoals beloofd. Met andere woorden: Zo'n kickstarterproject kan alle kanten op gaan.

Als ik je verhaal lees zit het met de kennis wel goed om een mooi product neer te zetten. Als je het plan en product goed uitwerkt lijkt mij het risico acceptabel.

Uiteraard ligt het helemaal aan het product dat je wil maken. Het ene product zal beter aanslaan dan het andere.

Over samenwerking gesproken: zelf ben ik student ICT & Technology op Fontys in Eindhoven, dit is helemaal gericht op embedded systems. Mocht je een leuk idee hebben dan wil ik daar best eens over babbelen :).

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:07

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Tip: ga niet naar kickstarter:
Anyone, anywhere can pledge to a project with a major credit or debit card. Anyone in the US, UK, or Canada can start a project (full details), and New Zealand and Australia are on the way!
Bron: http://www.kickstarter.com/start?ref=nav

(of je moet inderdaad een inwoner zijn van 1 van die landen)

Deze ruimte is te huur!

• Anteros
Bedankt beiden voor jullie input. Ik had nog niet eens gezien dat kickstarter niet beschikbaar is in NL. Dat is wel balen, want dan valt dat waarschijnlijk af. Ik ken wel iemand in Canada, maar ik weet niet of hij eventueel interesse zou hebben. Maar daar is het nu nog sowieso te vroeg voor.

Ik sta nog steeds open voor feedback en eventuele enthousiastelingen! :)

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:23
Het kan overigens wel hoor. Ik zie gewoon enkele projecten in Nederland.

Maar voordat je op kickstarter komt dan moet je wel al een concept hebben uitgewerkt. Meestal ook al een prototype zodat mensen het daadwerkelijk kunnen zien.

Vraag vrienden/collega's om samen een bedrijf op te richten (zorg voor goede statuten) schrijf je in bij KvK (kosteloos), ga dan brainstormen, werk het tot een prototype. Dan kun je bepalen of je het via Kickstarter of het op een andere manier gaat financieren.

Hoe dan ook voordat je echt geld kunt krijgen van investeerder moet je zelf eerst geld en tijd (hopelijk meer van het laatste) erin stoppen. Dus je moet altijd een risico nemen. Mensen gaan niet zomaar geld aan je geven zonder dat je er de moeite voor doet om geld te vragen.

[ Voor 8% gewijzigd door Xepos op 28-11-2013 10:31 ]

• Anteros
@Xepos: Dank je voor je antwoord. Motiverend :). Uiteraard begrijp ik dat je eerst een concept en een proto nodig hebt om te kunnen laten zien wat mensen zouden krijgen en hoe het product in zijn algemeenheid werkt. Zomaar op kickstarter plempen kan idd niet en zou ook niet logisch zijn.

Dat je verder altijd een risico loopt spreekt voor zich :). "Wie niet waagt, wie niet wint", zeggen ze wel eens. Echter loop ik liever risico in tijd, dan in geld. Daarom zoek ik dus mensen die ook enthousiast raken/zijn over wat ik beschreef om op die manier te kijken of er een gezamenlijke focus/doel gevonden kan worden. Wie weet komt daar dan iets uit waarmee je met vol enthousiaste aan de slag kan.

• Xepos
Het is makkelijker als de mensen zoekt in je vriendenkring. Dan zo over het internet, je hebt immers al meer inzicht en vertrouwen in elkaar. Ga naar enkele vrienden waarvan je het vertrouwen dat zij het kunnen en net zo enthousiast kunnen zijn als jij. Zorg ook voor een samenstelling van mensen met verschillende insteken. Creatieve, niet-technische, economische en van beide geslachten zo kun je een plan pas goed uitwerken en ervoor zorgen dat het nog te begrijpen is voor de gewone mens (het grote geld).

Uiteindelijk betekent vrienden in het zakenleven niet meer dan mensen die met elkaar goed kunnen omgaan, op het financiele gebied moet je alles op papier vastleggen en niet op elkaar vertrouwen dat het wel goed komt omdat je al vrienden bent vanaf de peuterschool.

En ik zeg nu niet dat je alleen maar vrienden kunt vragen. Maar het is een makkelijker begin, het is toch een stap minder dan dat je met een totaal vreemde in zaken gaat doen.

Overigens alles wat ik nu zeg is uit eigen ervaring het is nergens vast gelegd of gebaseerd op onderzoek. Ik spreek nu gewoon van wat ik heb ervaren bij het opstarten van een bedrijf.

Mocht je nog specifieke vragen hebben dan kan je mij een DM sturen al kan ik niet beloven dat ik ook een antwoord kan geven ben het zelf ook nog dingen aan leren/ervaren.

[ Voor 7% gewijzigd door Xepos op 28-11-2013 11:04 ]

• Anteros
Xepos schreef op donderdag 28 november 2013 @ 11:01:
Het is makkelijker als de mensen zoekt in je vriendenkring. Dan zo over het internet, je hebt immers al meer inzicht en vertrouwen in elkaar. Ga naar enkele vrienden waarvan je het vertrouwen dat zij het kunnen en net zo enthousiast kunnen zijn als jij. Zorg ook voor een samenstelling van mensen met verschillende insteken. Creatieve, niet-technische, economische en van beide geslachten zo kun je een plan pas goed uitwerken en ervoor zorgen dat het nog te begrijpen is voor de gewone mens (het grote geld).
Het probleem is dat ik niet echt vrienden heb in de embedded wereld (hw, sw, test, etc) dus dat wordt een beetje lastig. De samenstelling is idd erg belangrijk. Ik ervaar dat ook in mijn eigen professionele projecten. Diverse disciplines maar zeker ook diverse karakters en types. Op die manier kan je elkaar aanvullen en ontstaat er een mooie synergie in het team. Allemaal dezelfde soort mensen is destructief voor het team, het product en het bedrijf.

Dat laatste is een goede en ik ben het er ook 1000% mee eens. Wat je veel ziet in technische producten/projecten is dat ze vaak (veel) te technisch zijn voor de 'gewone' mens. Je ziet dat bv veel in open-source software wat vaak door technische mensen ontwikkeld is - daar heb ik overigens veel respect voor! -. Onlogisch, tig config opties, visueel discutabel, etc. Nee, dat zou ik zeker anders doen.
Uiteindelijk betekent vrienden in het zakenleven niet meer dan mensen die met elkaar goed kunnen omgaan, op het financiele gebied moet je alles op papier vastleggen en niet op elkaar vertrouwen dat het wel goed komt omdat je al vrienden bent vanaf de peuterschool.

En ik zeg nu niet dat je alleen maar vrienden kunt vragen. Maar het is een makkelijker begin, het is toch een stap minder dan dat je met een totaal vreemde in zaken gaat doen.
Ja, dat is idd iets wat ik ook belangrijk vind. Ook al ben je vrienden, partners, goede kennissen, etc. Als het fout gaat en er staat niks op papier, dan kan het erg lelijk worden. Goede opgeschreven afspraken zijn dus idd erg belangrijk.
Overigens alles wat ik nu zeg is uit eigen ervaring het is nergens vast gelegd of gebaseerd op onderzoek. Ik spreek nu gewoon van wat ik heb ervaren bij het opstarten van een bedrijf.
Ik waardeer je feedback enorm en ben blij om wat te horen/lezen van iemand die er daadwerkelijk ervaring mee heeft.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Xepos schreef op donderdag 28 november 2013 @ 10:27:
Het kan overigens wel hoor. Ik zie gewoon enkele projecten in Nederland.
Maar die lopen allemaal via een persoon in de VS, VK, Australië of Nieuw Zeeland.

Internationaal kun je kijken naar indiegogo.com. Daarom komt ook van alles langs, en daar kan wel de hele wereld gebruik van maken. Ze zijn weliswaar wat kleiner dan kickstarter, waardoor je een wat kleiner publiek aanspreekt, maar er zitten wel de nodige succesvolle projecten tussen.

• Anteros
@TERW_DAN: Thanks! Goed om te weten. Zal ik zeker in mijn achterhoofd houden.

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:58
Veel succes hoor en ik hoop dat jullie het voor elkaar krijgen om dit van de grond te krijgen, tenslotte is daar veel studie door betrokkenen aan vooraf gegaan. Ik vraag me echter wel een beetje af welk elektronica gerelateerde issue hier nu eigenlijk om een oplossing vraagt ?

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-05 19:59
Is samenkopen niets voor jouw? Ik weet niet als je het kent Het idee is ongeveer hetzelfde, alleen spreek je een kleiner plubiek aan en niet internationaal. Maar alvast een leuke om mee te starten.

L.E.M.F. doet ook zo'n projecten, het huidige is de woordklok, welke je hier kan vinden.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• Anteros
Thanks vdbeke! Ook deze zal ik noteren. Wellicht interessant.

• Xepos
TERW_DAN schreef op donderdag 28 november 2013 @ 16:18:
[...]

Maar die lopen allemaal via een persoon in de VS, VK, Australië of Nieuw Zeeland.

Internationaal kun je kijken naar indiegogo.com. Daarom komt ook van alles langs, en daar kan wel de hele wereld gebruik van maken. Ze zijn weliswaar wat kleiner dan kickstarter, waardoor je een wat kleiner publiek aanspreekt, maar er zitten wel de nodige succesvolle projecten tussen.
Dat wist ik niet. Weer wat geleerd vandaag :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-03 12:19

nephilimcrt

Mad Scientist

Toevallig zat ik laatst ook nog te dagdromen over hoe leuk het zou zijn om me full time te kunnen wijden aan mijn visie op domotica. Mijn geniale plan was om (inderdaad, na het ontwikkelen van een fatsoenlijk prototype) te zorgen dat je genoeg funding krijgt om a) je product te ontwikkelen en b) jezelf een jaar te kunnen onderhouden, zodat je bij je baas om een jaartje sabbatical kunt vragen en daarmee dus ook je contract/baan/zekerheid behoudt voor het geval alles in de soep draait.

...just my 2 cents

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Je kan gewoon een bedrijf starten in de usa, kost niet zo heel veel, en daarmee een kickstarter project openen.

Maar ondernemen moet ook in je bloed zitten, en als je er zelf helemaal geen geld in wilt steken, waarom denk je dat anderen dat dan wel willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mijn tip is simpel, wees realistisch. Je hebt wel ideeën op behoorlijk diverse vlakken, maar hoe is dat 'vlak' al bediend in de producten? Klimaat is vaak vanuit de installatie, domotica is maatwerk en flink wat opensource in te vinden, etc. Wil je maatwerk of vaste producten gaan bouwen, hoe wil je na je ideeën verder gaan, wat gaan je vaste inkomen worden etc.

Ik zou eerder gewoon wat in de avonduurtjes gaan proberen en kijken of je uberhaubt tot complete concepten kan komen. Qua kennis heb ik geen twijfel dat je genoeg weet, maar iets succesvol maken is niet zomaar vanzelfsprekend meer (net als kickstarter, je hoort de top verhalen, maar er zijn duizenden starters die amper 10% van hun target halen).

Indiegogo heeft al aardig wat succesvolle projecten achter de rug, maar zeker internationaal moet je ook links/rechts kijken naar de extra regeltjes (die bug-a-salt heeft maanden en flink wat geld gekost om het uiteindelijk nog niet in Europa te mogen uitbrengen).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Super voor de (constructieve :)) reacties! Ik ben er erg blij mee. Het spreekt voor zich dat ideeën vergeleken moet worden met de marktvraag, target customers, etc. Het zijn zomaar wat ideeën.

Maar... ik had een topic aangemaakt waarin ik wat concreter werd. Helaas is dat topic gesloten - ben het er niet mee eens, maar ik accepteer het -. Om niet op dezelfde voet verder te gaan als ik het andere topic, zal ik nu niet teveel in detail treden.

Ik heb iig een concreet idee waar ik me op wil gaan focussen. Dat idee ga ik verder uitwerken in de zin van requirements, effort, budget, marktvraag, etc. Mocht er echt voortgang in zitten, dan zal ik een website maken waar het project gevolgd kan worden, input geleverd kan worden, etc. Maar goed, eerst maar eens wat op gaan zetten.

Iig sta ik nog steeds open voor al jullie feedback, dus mocht je wat te vertellen hebben dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardaso67
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-04-2024
Een jaar geleden zat ik met het zelfde probleem. Ik was toen al een tijdje hobbymatig bezig met een warmtebeeld sensor voor smart phones (Android) en zag op HackaDay een item over een Amerikaan die hetzelfde had gemaakt voor iOS. Ik heb toen in het commentaar aangegeven dat ik met hetzelfde bezig was met een link naar een YouTube filmpje van mijn project. Hierdoor zijn we in contact gekomen en twee maanden later zijn we gezamelijk een Kickstarter begonnen: http://www.kickstarter.co...ging-smartphone-accessory

We hebben een duidelijke taakverdeling gemaakt en een en ander vastgelegd in een contract.
Hij was al voor zichzelf begonnen en kon dus ook meer tijd in het project steken. Ik heb mijn deel naast mijn fulltime baan in de vrije uurtjes gedaan wat in de praktijk een 80-urige werkweek betekend.
Mijn risico bestond alleen uit de uren die ik erin heb gestoken.
Dit heeft allemaal goed uitgepakt en we hebben de actie binnen de vooraf ingeschatte tijd af kunnen ronden.
Mogelijke valkuilen:
- Kosten die betaald moeten worden aan Kickstarter
- Tijd voordat de fondsen worden uitbetaald (3 weken)
- Levertijd onderdelen: 16 to 20 weken voor onderdelen in grote aantallen is niet uitzonderlijk
- Maak een realistische planning niet een gewenste.
- Houd er rekening mee dat je een groot deel van je tijd bezig bent met communicatie.

Inmiddels ben ik een website begonnen voor de Europese verkoop van de sensor. Mijn Amerikaanse partner doet de verkoop voor de rest van de wereld.
Het is nu leuk voor "erbij" en ik zie wel hoe het verder loopt en pas mijn plan daarop aan.

Als ik jou was zou ik gewoon beginnen naast je baan (indien je werkgever dit toe laat).
In met name de prototype fase gaat veel tijd zitten en je hebt nog geen inkomsten. Maar dat hoef ik je met al je ervaring niet te zeggen.

Zover mijn ervaring mocht je vragen hebben, laat maar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 11:39
Een aantal dagen geleden ben ik mijn Indiegogo project gestart, zie: http://www.indiegogo.com/...i-module-evaluation-board

Het gaat om een WiFi module voor de iRobot Roomba stofzuiger. Goede marketing is belangrijk. Wat erg helpt is om op grote Amerikaanse websites te komen met je project zoals Hack a day en Make etc. Hier heb ik al eens eerder op gestaan met een ander project: http://hackaday.com/2013/06/19/long-distance-ps3-controller. Zodra dat lukt heb je 6 a 7000 pageviews/dag op je blog/website. Helaas is het mij niet gelukt om met deze WiFi module op één van deze sites te komen. Aandachtspunten zijn in mijn ogen:

- Marketing.
- Planning.
- Fees aan Indiegogo en PayPal.
- BTW binnen/buiten Europa.
- Verzendkosten/procedures, douane etc.
- Wet en regelgeving andere landen.

Open source FanX RF Dongle bij vraag en aanbod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 438275

Nu moet je mij niet vragen hoe je zaken moet doen, ik ben waarschijnlijk de laatste die een eigen bedrijf op zou moeten zetten =)

Wel heb ik als hobby elektronicus 3 jaar "proffessioneel" in assemblage gewerkt en ook het nodige meegemaakt.

Zo nu en dan kregen we naast het standaardwerk voor grote klanten, ook prototypes/kleine batches van startende ondernemers, die best goed liepen.
Als je maar 1 componentje niet kan krijgen kan het productie echter weken en soms maanden... ophouden.
Enkel daarop heb ik 2 startende ondernemers met best aardige ontwerpen zien stranden.

Proffessioneel heb ik boven trouwens ook tussen haakjes gezet.... Ik ben blij dat ik nu stukken beter SMD-componenten kan solderen, maar had nooit verwacht dat ik m'n voorman moest uitleggen waarom ESD zo gevaarlijk voor elektronica is 8)7 . Ik prutste in m'n vrije tijd maar wat zelfgeleerds aan, was net een paar jaar met Arduinos bezig, maar was haast de... expert op de werkvloer toen m'n eerste werkdag begon. 8)7

Nu heb ik slechts in 1 bedrijf gekeken, namen wil ik niet noemen, in Middelburg of Vlissingen moet je in elk geval niet zijn. Een evt. rondleiding bij een assemblage bedrijf zou ik in elk geval niet overslaan en wat gerichte vragen aan werknemers op de werkvloer, lijken me niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@Iedereen: Heel erg bedankt voor de uitgebreide, informatieve en leuke posts! Erg leuk om te lezen en bevatten goede tips! Ik zal er zeker heel veel aan hebben mocht ik iets hebben wat ik wil gaan commercialiseren.

@Mardaso67: Respect voor wat je gedaan hebt en hoever je gekomen bent. Ik denk dat ik het ook op jouw manier aan ga pakken. Gewoon beginnen - ik ben eigenlijk al begonnen -, naast mijn huidige baan en wie weet kom ik via forums, posts, eigen website, etc wel mensen tegen die ook interesse hebben. Er veel tijd in moeten steken lijkt me evident, het is gewoon een hele hoop werk. Maar goed, het is ook erg leuk om te doen.

@Willie-wortel: Dat is idd een goede tip; op een of meerdere bekende websites zien te komen. Mocht ik wat concreets hebben, dan zal ik me zeker in gaan zetten om op bekende websites te komen, relevant voor mijn project.

@soldeersnuiver: Het is eigenlijk best schokkend om te lezen dat jij op je eerste werkdag al expert was! Je zou aannemen dat de verantwoordelijke mensen daar toch wel enige kennis hebben. Bij mijn huidige werkgever zit een grote productieruimte waar diverse producten die wij ontwikkelen, geproduceerd worden. Zeer professioneel en mensen met heel veel kennis. Gelukkig heb ik ook aardig wat hardware ervaring en kan ik dus zelf PCB's ontwerpen, solderen (prototyping, kleine 0-serie), verifiëren, etc. Veel kan ik dus zelf doen, maar het kost allemaal erg veel tijd.....

Vwb de verkrijgbaarheid van componenten... Ja, daar heb je gelijk in. Ook professionele bedrijven kunnen daar overigens problemen door ondervinden. Vaak, als het mogelijk is, wordt voor elk component een second-source gezocht zodat je eventueel daar op terug kan vallen. Ook worden er soms zaken gedaan met zogenaamde 'brokers' om zeer snel aan componenten te komen. Maar hoe dan ook, je moet goed anticiperen en op tijd je componenten bestellen.
Pagina: 1