AMD, i3, i5 of i7 voor programeerdoeleinden

Pagina: 1
Acties:

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:48
Hallo,

Ik ben een nieuwe computer aan het uitzoeken waar je vooral lekker snel op moet kunnen werken met veel programma's open en lekker snel moet kunnen compilen. het liefst ook zuinig zijn.

Nou weet ik dat voor deze doeleinden een SSD en goed geheugen het belangrlijkst is, maar maakt de CPU nog veel uit?

volgens mij is het verschil in de cpu's vooral in hyperteathing en aantal cores, maar maakt visual studio gebruik van alle cores en hyperteathing bijvoorbeeld?

P.S. is een goed moederbord nog belangrijk voor performance? of moet je puur naar de features op het bord kijken. ik merk heel vaak dat de prijzen van de borden enorm kunnen verschillen namelijk,

[ Voor 17% gewijzigd door alwinuzz op 27-11-2013 15:14 ]

• Ewout050
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-10-2024
Wat is je budget?

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

d i7 serie maakt gebruik van hyperthreading wat in de meeste gevallen de performance ten goede komt, de meeste render/edit programma's van Adobe en dergelijke (ben niet helemaal in die business) ondersteunen hyperthreading! de i3 en i5 serie van Intel gebruiken beide geen hyperthreading.

Maar zoals hierboven al aangeeft, wat is het budget?
Een goed moederbord is wat aan de algemene kant, maar wat je nodig hebt is een mobo wat genoeg plek heeft voor jou onderdelen en verder doet wat het moet doen (moederbord performance verschillen merk je eigenlijk niet/nauwelijk en word pas merkbaar bij het overclocken van componenten.

Prijzen verschillen inderdaad veel, dit komt omdat als jij gaat overclocken de kwaliteit van componenten hoger meot zijn waar dat bij andere borden niet uitmaakt omdat er van word uitgegaan dat jij niet zwaar gaat OCen...

Daarbij zijn er vaak dingen als ''high grade audio components, een ''killer Network port'' extra koeling van componenten en dergelijke...

Komt erop neer dat als je dat niet doet, de meeste borden geschikt zullen zijn :)

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-03 06:15
Ga je je desktop alleen gebruiken voor programmeren? En wat voor programmeerdoeleinden? Bij het bouwen van command line applications/basic user interfaces heb je niet veel bijzonders nodig.

Maar als het op 3D modellen en renderen aankomt wordt er meer van je desktop gevraagd en zul je dus ook betere hardware nodig hebben. Aan de hand daarvan en natuurlijk je budget kunnen wij hier advies geven ;)

• alwinuzz
het budget 500 tot 600 euro voor de pc schat ik.

prupke15 bedankt voor de informatie! een i7 word me denk ik wel te duur die kosten al snel boven de 250 euro. het grote verschil is dit dat de i3 en i5 dat de i5 2x zoveel cores heeft. alleen heeft dat wel nut als je geen hypertreading hebt?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:32
Ik zou een FX9370 nemen, die is net zo snel als een i7 als het om compilen in visual studio gaat, maar kost de helft. Dit soort software draait gewoon heel goed op meerdere threads/cores.
http://www.behardware.com...0-review-is-amd-back.html

Moederbord heeft zo goed als geen invloed op de prestaties.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 27-11-2013 16:54 ]

• alwinuzz
mitsumark schreef op woensdag 27 november 2013 @ 16:53:
Ik zou een FX9370 nemen, die is net zo snel als een i7 als het om compilen in visual studio gaat, maar kost de helft. Dit soort software draait gewoon heel goed op meerdere threads/cores.
http://www.behardware.com...0-review-is-amd-back.html

Moederbord heeft zo goed als geen invloed op de prestaties.
FX9370 is zoals ik zo zie idd veel bang for bucks alleen met 220Thermal Design Power is hij wel ongelooflijk onzuinig 4x zo veel als de i3.

@JustwilliamNL 3d rendering word niet gebruikt we maken webaplicaties in visual studio ook gebruik ik af en toe indesign wat ik wel vaak merk is dat deze twee tools erg zwaar zijn soms.

[ Voor 13% gewijzigd door alwinuzz op 27-11-2013 16:58 ]

• mitsumark
TDP zegt nooit alles over verbruik, maar hij verbruikt inderdaad meer dan een i7.
(en uiteraard zeker meer dan een i3, maar hij is dan ook ruim 2x zo snel)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Die FX is wel een monster inderdaad. TDP is bij AMD het maximale verbruik, vooral belangrijk voor mobo's, want die moeten dat stabiel kunnen afgeven.

Hij is misschien minder zuinig dan een Intel, maar een i7 is idd een stuk duurder, en zo'n ding is sneller dan een i5 of een i3. Je moet dan ook kijken naar de "race to idle"

Een 200w CPU die een halfuur moet werken verbruikt minder dan een 75w proc. die 1,5 uur moet werken.

People as things, that’s where it starts.

• mitsumark
De i3 zal het werk ook wel efficienter doen hoor, daar zijn intels nu eenmaal beter in.
De vraag is: wil je (iets) meer betalen (incl stroom) om sneller klaar te zijn? Of wil je de taken zo efficient mogelijk doen, ook al kost het dan meer tijd?

• alwinuzz
@VasZaitsev thx voor de info!

@mitsumark ik denk dat de cpu 95% van de tijd op idle staat of iig op max 30% beetje muziek aan, beetje brouwsers etc. het compilen is uiteraard maar piek belasting.

het hoeft niet super super zuinig maar ik denk dat als je een 200w cpu heb dan zal hij idle ook wel veel meer zuipen, en ik was redelijk geschokken van de eneriekosten vooral omdat mijn pc 15u per dag aan staat :+

weten jullie waar ik de idle wattage kan vinden van deze processors?

[ Voor 15% gewijzigd door alwinuzz op 27-11-2013 17:32 ]

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-04 08:46
Wat bij compilen voornamelijk veel uitmaakt is de hoeveelheid cores, om zo veel mogelijk taken parallel uit te kunnen voeren. Hier zijn dus de i7's en de high ends van amd goed in.

Als tweede punt heb je de linking speed, hier wil je voornamelijk een snelle disk voor hebben met 8-16gb ram.

Maarja als je maar kleine projecten hebt met niet veel files maakt het niet zo veel uit.

[ Voor 10% gewijzigd door justahuman op 27-11-2013 17:38 ]

• mitsumark
Het idle verbruik met de i3 scheelt niet eens zo heel erg veel, ongeveer 25W.
Als de processor 'niks' te doen heeft klokt hij zichzelf terug en gooit hij het voltage omlaag.
25W verschil op 15 uur per dag geeft ongeveer 35 euro per jaar aan energiekosten.
Maar nogmaals, de FX9370 moet je eigenlijk vergelijken met de i5/i7 wat betreft prestaties, niet met de i3 (het idle verschil is dan nog iets kleiner (15-20W).
Geheel afhankelijk van het moederbord ook overigens, de highend moederborden gebruiken ook zomaar 20W meer dan een simpel bordje.

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 27-11-2013 18:40 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-04 20:45

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> DAA

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Zolang je niet de hele wereld aan elkaar vast gaat compileren, maakt de CPU weinig uit. De snelheid van het IO heeft het meeste invloed. Daarbij is het systeem waarschijnlijk ook geen 100% dedicated compile bak dus staat het de grootste deel van de tijd gewoon simpelweg helemaal niets uit te voeren maar wel buitenproportioneel warmte te genereren en geluid te maken. De extra kosten van een 'snellere' (gedurende 0.1% van de belasting) CPU kan je beter in andere dingen steken. Een leuke goedkope energiezuinige CPU en voeding, een rappe SSD en fatsoenlijk geheugen gaat prima voldoen.

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
prupke15 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 16:50:
d i7 serie maakt gebruik van hyperthreading wat in de meeste gevallen de performance ten goede komt, de meeste render/edit programma's van Adobe en dergelijke (ben niet helemaal in die business) ondersteunen hyperthreading! de i3 en i5 serie van Intel gebruiken beide geen hyperthreading.
Om een klein misverstand uit de wereld te helpen, de i3 kan wel gebruikmaken van hyperthreading. Je zult er verder geen i5 mee gaan verslaan, maar ze hebben het wel. Of het ook exact hetzelfde is als in een i7 durf ik niet te zeggen.

Fractal Design Core 1100 review

Pagina: 1