Toon posts:

Moederboard: BIOS & Batterij

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met(waarschijnlijk)de batterij op mijn moederboard.

Symptomen: Na een periode uit te hebben gestaan (>2uur)"vergeet" mijn Bios de datum en kloksnelheid.

Ik vermoed derhalve dat mijn Batterijtje wel ontlaad maar niet meer oplaad. Hoe kan dit probleem verholpen worden (liefst zonder solderen).

Bij voorbaat dank.

• Elteor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

Elteor

doet wat met computers ....

Bij de meeste redelijk moderne moederborden zit er een losse batterij voor het bios op het mobo.
Batterij voorzichtig loshalen, meenemen naar een electronicazaak, vragen om een nieuwe, nieuwe weer voorzichtig terugplaatsen en het zou weer opgelost moeten zijn.

Distributed Computing - TEB - Elteor-statspage

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
Batterij vervangen?
Zit toch wel erg vaak gewoon in een voetje geklemd.

Of misschien maak je nu je pc wel stroomloos door de stekker er uit te trekken,
Tip: laat hem er nu eens inzitten (of zet de schakelaar van je verlengdoos niet uit.)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 juni 2001 11:05 schreef Elteor het volgende:
Bij de meeste redelijk moderne moederborden zit er een losse batterij voor het bios op het mobo.
Batterij voorzichtig loshalen, meenemen naar een electronicazaak, vragen om een nieuwe, nieuwe weer voorzichtig terugplaatsen en het zou weer opgelost moeten zijn.
Heb ik gedaan, leverde me 2 maanden genot, maar ellende begon gewoon weer

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 12:41
Het kan zijn dat je batterij leegloopt via een of ander defect onderdeeltje op je mobo..
Heel vroeger heb ik dit ooit meegemaakt op een 286, waarbij een condensatortje naar massa sluiting maakte.. Dan is de batterij dus ook heel snel leeg..
Als je iemand kent die wat kennis van elektronica heeft kan die het misschien vinden!