Er was in het iPad mini review een vraag waarom jullie Wh gebruikten ipv Ah (zoals in de Nexus 7 2013 review) voor de capaciteit van de batterij. Ik heb daarop gereageerd en uitgelegd waarom eigenlijk alleen maar Wh gebruikt zou moeten worden. Ik quote mijn reactie hieronder in de hoop dat Tweakers net als Anandtech alleen nog maar Wh gaat gebruiken, zodat alle batterijen direct met elkaar vergeleken kunnen worden ongeacht het voltage.
Wh is de eenheid voor electrische energie en is veel handiger om batterijen te vergelijken. Het is de eenheid waarin je huiselijke elektriciteitsrekening ook wordt berekend (kWh = 1000 Wh).
Ah (of Coulomb) is de eenheid voor elektrische lading . Hiermee kan je alleen batterijen vergelijken die hetzelfde voltage hebben. Twee batterijen die de Ah waarde hebben maar verschillende voltages bevatten verschillende hoeveelheden energie.
Wh = Ah * V
Je ziet soms dat moderne batterijen een hoger voltage hebben bij gelijkblijvende Ah. Dat betekent dat deze meer Wh hebben en meer energie bevatten.
Het zou een stuk overzichtelijker zijn als in de wereld van mobiele telefoons, tabletten en laptops alleen nog maar Wh werd gebruikt om de hoeveelheid energie aan te duiden. Anandtech doet dit wel. (Hint, hint, nudge, nudge, lieve Tweakers redactie).
Dus als iemand jou trots verteld dat zijn batterij 10Ah bevat, moet je direct vragen: "Bij welk voltage?"