Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gebruik altijd Wh voor batterijen (en niet meer Ah)

Pagina: 1
Acties:

• janderk
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-11 15:09
Er was in het iPad mini review een vraag waarom jullie Wh gebruikten ipv Ah (zoals in de Nexus 7 2013 review) voor de capaciteit van de batterij. Ik heb daarop gereageerd en uitgelegd waarom eigenlijk alleen maar Wh gebruikt zou moeten worden. Ik quote mijn reactie hieronder in de hoop dat Tweakers net als Anandtech alleen nog maar Wh gaat gebruiken, zodat alle batterijen direct met elkaar vergeleken kunnen worden ongeacht het voltage.
Wh is de eenheid voor electrische energie en is veel handiger om batterijen te vergelijken. Het is de eenheid waarin je huiselijke elektriciteitsrekening ook wordt berekend (kWh = 1000 Wh).

Ah (of Coulomb) is de eenheid voor elektrische lading . Hiermee kan je alleen batterijen vergelijken die hetzelfde voltage hebben. Twee batterijen die de Ah waarde hebben maar verschillende voltages bevatten verschillende hoeveelheden energie.

Wh = Ah * V

Je ziet soms dat moderne batterijen een hoger voltage hebben bij gelijkblijvende Ah. Dat betekent dat deze meer Wh hebben en meer energie bevatten.

Het zou een stuk overzichtelijker zijn als in de wereld van mobiele telefoons, tabletten en laptops alleen nog maar Wh werd gebruikt om de hoeveelheid energie aan te duiden. Anandtech doet dit wel. (Hint, hint, nudge, nudge, lieve Tweakers redactie).

Dus als iemand jou trots verteld dat zijn batterij 10Ah bevat, moet je direct vragen: "Bij welk voltage?"

Verwijderd

Beide getallen zijn zinloos, het gaat om de accuduur in tijd gemeten bij verschillende usage scenario's. Dat, en het gewicht/grootte van het gadget. De hoeveelheid Wh en Ah is bij wijze van spreken net zo relevant als de kleur van het circuitboard in het gadget.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2013 18:37 ]

• janderk
Het vermelden van de hoeveelheid energie die in een batterij (Wh) zit is net zo zinvol als het vermelden van de inhoud van de benzinetank van auto's. Veel mensen vinden dat interessant om te weten vandaar dat het bijna altijd vermeld wordt in reviews.

Natuurlijk blijft de range van een auto en het aantal uur dat een telefoon meegaan interessanter, maar als je dan toch de energieinhoud van een batterij noemt, dan graag in een eenheid waarmee je verschillende batterijen makkelijk kan vergelijken.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik heb de auteur (tevens reviewcoordinator) gevraagd zijn standpunt hierover uiteen te zetten.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 22:01

WoutF

Hoofdredacteur
Ik ben het met je eens dat Wh de meest nuttige eenheid is, en die gebruiken we ook waar het kan, maar niet elke fabrikant geeft bij zijn product de accucapaciteit in Wh. Omrekenen van Ah is natuurlijk een mogelijkheid, maar dan moet je wel de spanning weten, en daar reppen fabrikanten al helemaal niet over.

Nu weten we dat de meeste accu's in mobieltjes en tablets een spanning van 3.6 of 3.7v hebben, maar welke van die twee weten we vaak niet. We zouden ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld altijd 3.6v te pakken voor de berekening, maar dan krijg je toch getallen die niet altijd correct zijn, en als een fabrikant een afwijkende spanning gebruikt kloppen de cijfers helemaal niet meer.

We moeten dus een beetje roeien met de riemen die we hebben. Ik zal er wel op letten dat we de capaciteit in Wh vermelden indien die informatie beschikbaar is :)

Verwijderd

WoutF schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 19:20:
Nu weten we dat de meeste accu's in mobieltjes en tablets een spanning van 3.6 of 3.7v hebben
Dat is eigenlijk niet waar. Er bestaat maar één voltage voor dit soort (li-ion) accu's. En die is tussen de 3.6 en 3.8v afhankelijk van de, ehh, stroom (in Ah) die op dat moment in de batterij aanwezig is en de discharge rate. 3.6v en 3.7v accu's werken eigenlijk op dezelfde spanning.

Maar ik ben het met je eens dat het weinig zinvol is om dan maar aan te nemen dat de capaciteit 3.6v is, er bestaan altijd wel fabrikanten met een totaal andere accuspanning. Daarnaast zal de fabrikant een lagere capaciteit (in Ah) aan een accu met 3.7v sticker geven dan aan een 3.6v variant.
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2013 @ 18:33:
Beide getallen zijn zinloos, het gaat om de accuduur in tijd gemeten bij verschillende usage scenario's. Dat, en het gewicht/grootte van het gadget. De hoeveelheid Wh en Ah is bij wijze van spreken net zo relevant als de kleur van het circuitboard in het gadget.
Oneens. Een capaciteit in Wh staat toe verschillende tablets te vergelijken op bijvoorbeeld accuduur met een extern accupack. Of iets theoretischer: de zuinigheid van de hardware. Dat is met enkel een Ah rating niet mogelijk.

• janderk
Bedankt.

Als de specs in Ah zijn geeft een Google search op "Nexus 7 2013 Wh" wel een betrouwbare bron (zoals in dit geval ifixit) die de juiste Wh waarde geeft.

Als het aan mijn lag zou Wh ook verbannen worden en zouden we alleen nog maar Joules gebruiken als maat voor de hoeveelheid energie. We zijn net zo'n beetje van kilocalorieën af. Wat me doet denken:

iPad mini batterij = 23.8Wh = 85kJ = 3 gram chips
Nexus 5 batterij = 8.7Wh = 31kJ = 1 gram chips

Van de energie die wij per dag verstoken (~ 10000 kJ) kan je een iPad 120 keer opladen en een smartphone 300.

Sorry voor de off topic. Jullie reviews worden nog steeds beter.
Pagina: 1