Toon posts:

netwerken en katten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort hebben we thuis een kat. Leuk maar hij wil graag met kabeltjes en netwerkdoosjes spelen. Het kauwen van kabels heb ik nu redelijk onder controle met spiraalband. Maar de kat zit ook aan de 5-poorts switches en AP's die meestal op de grond liggen of die ik laag aan de muur bevestigd heb (hoog kan niet want mijn ethernet loopt door holle plinten, dat had ik bedacht voordat we een kat namen). Hij trekt bijvoorbeeld power plugs van een switch eruit. In elk geval vindt hij het spul interessant misschien ook vanwege de knipperende leds. Ik zoek nu een manier om kleine netwerkdoosjes te beschermen. Misschien een wall mount enclosure waar meerdere doosjes in kunnen? Niet van metaal vanwege de wifi AP? Ergens in huis een cabinet neerzetten lost het niet op, te groot en bovendien kan/wil ik de lokatie van switches en wifi APs niet wijzigen.

Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er eenvoudige oplossingen om klein spul zoals switches op te bergen of te beschermen?

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-12 12:31

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Hier een mede kat-eigenaar, ik heb alles qua netwerk (modem\router\nas) in een kastje van mijn tv meubel staan.
Gelukkig lust onze kat niet zo graag kabels maar ik zou proberen er iets voor te zetten oid of de knipperende ledjes afplakken met tape of iets in die trant.

Signature

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
>> Plantenspuit

leren ze het snel genoeg.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• finniespin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:57
of stinkende geurtjes.

i9 13900k | NH-D15 | MSI RTX 5090 32G VENTUS 3X OC | MSI MPG Z790 | 32GB G.Skill F5-5600J2834F16GX2-RS5K | 1x Kingston KC3000 2TB | 1x M500 960GB | 2x 860 QVO 1TB | Sharkoon Rebel P20 1200W | Fractal Design Torrent | 2x ASUS PG279Q

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:46

arie_papa

Running on Ubuntu

Geef dat beest wat speelgoed / krabpaal / speelmaatje en ongewenste gedrag is zo over.
Daarnaast inderdaad de plantenspuit, al is dat een meer tijdelijke oplossing.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:58
De plantenspuit heb je niet altijd bij de hand.

Beter kun je katten in hun eigen taal aanspreken.
Als hij aan de kabels zit, dan keihard blazen als een boze kat. Dan nog even boosaardig grommen totdat hij niet meer geïnteresseerd naar de kabels kijkt.

Als hij het dan toch nog probeert, in nekvel pakken en even onder de kraan. Volgende keer snapt ie het meteen als je blaast en gaat ie je niet verder uitdagen ;)

Belangrijk is dat je altijd onmiddellijk reageert, anders werkt het niet goed.

edit: Onlangs kwam een kennis met een defecte mediaspeler. Condensatoren gecontroleerd, niks los, niks verkleurd door hitte... wel een vaag spoor van opgedroogde vloeistof en oxidatie op sommige onderdelen.. toen volgde een reactie "ohhh die r$#%$%#kat heeft er in gepist!!!". Het beestje had de gewoonte om wraak te nemen als ze genegeerd werd. Mediaspeler kreeg blijkbaar meer aandacht dan zij ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Ploink op 27-11-2013 15:03 ]

Verwijderd

Ha..ha.. prachtig Ploink!

Je kan ook de Leds aftapen met zwarte isolatie tape. Misschien dat het helpt.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Kat eruit!

Zie laatste foto hier.
O.a. te verkrijgen bij Conrad.

Maar de oplossing van haik01 voldoet misschien ook en is een stuk goedkoper.

Verwijderd

Topicstarter
@rooot Ziet er goed uit. Wel een beetje zwaar uitgevoerd voor binnen.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2013 21:44 ]

Verwijderd

Als het een kitten is, zal dit wel eens aan de hand kunnen zijn:

Bijten en knagen op dingen is iets wat bijna alle jonge katten en honden doen als de tanden doorkomen. Het beste kunt u knagen op kabels voorkomen door te zorgen voor voldoende alternatieven om op te kauwen, zoals bijvoorbeeld kauwspeelgoed van petstages voor jonge kittens. Daarnaast kunt u er voor zorgen dat de kabels in hulzen zitten of anderszins weggewerkt zijn waardoor de kitten er niet meer op kan kauwen. Ook bitterspray op de kabels wil kauwen erop nog wel eens voorkomen

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Ow, man wat herkenbaar! Wij hadden ook een tijdje een kat, maar die liet gelukkig wel de electronica met rust als ze te weinig aandacht kreeg - helaas kwam je dan wel thuis met de bank zeiknat. :(

Ze zat in de winter altijd op de router, omdat die lekker warm was... ondanks alle haren en stof erin doet die het nog steeds goed! :?

Enige tip die ik je kan geven is afleiden en genoeg aandacht geven.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:35
gewoon even testen of je een deo of parfum hebt die de kat niet lekker vindt, en die dan over de spulletjes heen spuiten. :)

• Jolke
Completely off topic, maar TS heb je die naam nav dit topic, of puur toeval :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik maar niet ga vertrouwen op toegepaste katten psychology en een wand- of installatiebehuizing kies zoals het voorbeeld van rooot.

Ik zit vooral te denken hoe je een aantal doosjes (routers, switches) in zo'n behuizing bevestigd. Kun je daar brackets in klikken waar je dan vervolgens met tie wraps de zaken vastzet? Wordt lastig om de juiste spullen online bij elkaar te zoeken. Zijn er ook winkels met een toonbank waar je dit soort spul kunt kopen (in 020)?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je een kat iets af wil leren, dan werkt meestal negatieve associatie het beste.
Bijvoorbeeld elke keer als de kat aan de switch zit de kat laten schrikken (een schreeuw, bos sleutels op de grond laten vallen, of eerder genoemde plantenspuit, al weet ik neit of je met je plantenspuit richting je apparatuur wil sproeien :P ). Als je dat consequent blijft doen, dan gaat de kat het negatieve (het schrikken) associeren met de switch en blijft ze er (als het goed is ;) ) vanaf.

Mocht dat niet werken, dan een wandbehuizing inderdaad :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 09:43:
Ik zit vooral te denken hoe je een aantal doosjes (routers, switches) in zo'n behuizing bevestigd. Kun je daar brackets in klikken waar je dan vervolgens met tie wraps de zaken vastzet? Wordt lastig om de juiste spullen online bij elkaar te zoeken. Zijn er ook winkels met een toonbank waar je dit soort spul kunt kopen (in 020)?
Wil je nou een nette oplossing met brackets of wil je geklooi met tie wraps (en mss duct tape? :))?
Eventueel kun je ze er ook los inzetten, als je de doos zelf vast zet, kan de kat er ook niet mee vandoor.

Een installateur of misschien bouwmarkt heeft ze ook wel.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11 19:55

SED

neem een goed gedresseerde hond die je spullen kan beschermen ;)
of deze oplossingen: http://kopen.thuisvergelijken.nl/katten-afweerspray/

en anders inderdaad de zaak gaan inbouwen, let wel op temperatuur.

Copyright and left by SED...

• Weapon S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09-2024
Toevallig heb ik net een foto geplaatst van hoe ik dat heb opgelost voor onze nieuwe kittens. Wel echt een "poor man's solution", maar je zou het zelf nog kunnen opleuken.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hPi3xfJ.jpg
Het is een schoenendoos met tweezijdig plakkende strips opgeplakt. In de doos en de deksel zit een gleuf, zodat er draden door kunnen. (De deksel is niet afgebeeld. En het spul ligt er nu uit.) Ik heb hem schuin gemaakt, zodat ze er niet snel op kunnen springen. Dit is vooral een optie, als je een tijdelijke oplossing zoekt. Het zit echter stevig vastgeplakt, en daar zou ik me geen zorgen over maken.

• Jolke
Dat is inderdaad een low-level en studentikose oplossing :p Wel slim overigens om de doos schuin af te snijden, anders levert het juist een mooie zitplek voor de kittens op...

Dan heb ik bij Conrad toch wel een paar mooier uitziende oplossing gezien in dit topic.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-12 12:31

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

KARTON !!! zou mijn kat denken en die hele doos afkrabben/bijten :P

Signature

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
zorgen voor een 2de kat is de beste oplossing, kunnen ze met elkaar spelen ipv jou interieur te vernielen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk gekozen voor het fixeren van alle netwerk spul met deze oude tip:

http://lifehacker.com/400093/diy-pegboard-home-network-wall

Als alle doosjes, kabels en adapters goed vastzitten is het grootste probleem verholpen denk ik. Een enclosure geeft toch altijd weer problemen met warmte-opbouw.

• Jolke
shure-fan schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 14:19:
zorgen voor een 2de kat is de beste oplossing, kunnen ze met elkaar spelen ipv jou interieur te vernielen
Team-up! En ze verwoesten samen je interieur... ;w
Pagina: 1