Een paar dagen geleden heb ik een gtx 770 gekocht. Deze vond ik te langzaam. Helaas bleek dit achteraf te komen omdat ik hem in het verkeerde pcie slot had gestoken ( snelheid x1, schaam). Dat schiet natuurlijk niet op. De 780 die ik toen kocht was een stukje sneller, helemaal nadat ik hem in de snelle pcie ingang had gestoken. Alleen heb ik problemen met overclocken. Ten is er steeds bij een te hoge coreclock een directe reboot ipv een drivercrash-melding. Ten tweede was hij op stock, met de zwaarste msi kombustor test niet stabiel met mijn CPU overclock. ( alle cores op 4.0 GHz, stock voltage)
Mijn systeem is:
I7 2600
8gb ram
2 x ssd
Stuk of 6 fans
Seasonic platinum 460 watt fanless
Msi twinfrozr 770/780 gaming
Je zou toch zeggen dat een dergelijke kwaliteitsvoeding(450 watt max. Vermogen op 12v geen problemen heeft met een 780. Er zit ook maar zo'n 30 watt verschil tussen een 770 oc en 780 stock. Het rare is dat het maximale verbruik dat ik met de energiemeter heb gezien 305 watt is met de 780(zonder prime95). Hierbij rebootte hij even later. De 770 met oc en overclockte CPU trok maximaal 430 watt uit de muur! Maar daarbij was de pc prima stabiel.
Kortom; waarom denken jullie dat de 780 reboot bij te hoge oc en bij oc CPU stressed?
- Is de psu te zwak/ defect? Dit begrijp ik niet ivm het geringe vermogensverschil tussen 770 en 780. Plus de wattages van max 305 met de 780. Zou makkelijk moeten gaan met een goede 460 watt voeding.
- is de gpu(780) defect? Zo ja, waarom reboot het systeem direct nadat ik prime aanzet op de overclockte CPU.
- iets anders?
Al gedaan:
Schone Windows, nieuwe drivers, powerkabels gecontroleerd
Ik begrijp het niet. De 770 geeft trouwen wel netjes een drivermelding bij te hoge oc. En reboot niet.
Benieuwd naar jullie ideeën.
Mijn systeem is:
I7 2600
8gb ram
2 x ssd
Stuk of 6 fans
Seasonic platinum 460 watt fanless
Msi twinfrozr 770/780 gaming
Je zou toch zeggen dat een dergelijke kwaliteitsvoeding(450 watt max. Vermogen op 12v geen problemen heeft met een 780. Er zit ook maar zo'n 30 watt verschil tussen een 770 oc en 780 stock. Het rare is dat het maximale verbruik dat ik met de energiemeter heb gezien 305 watt is met de 780(zonder prime95). Hierbij rebootte hij even later. De 770 met oc en overclockte CPU trok maximaal 430 watt uit de muur! Maar daarbij was de pc prima stabiel.
Kortom; waarom denken jullie dat de 780 reboot bij te hoge oc en bij oc CPU stressed?
- Is de psu te zwak/ defect? Dit begrijp ik niet ivm het geringe vermogensverschil tussen 770 en 780. Plus de wattages van max 305 met de 780. Zou makkelijk moeten gaan met een goede 460 watt voeding.
- is de gpu(780) defect? Zo ja, waarom reboot het systeem direct nadat ik prime aanzet op de overclockte CPU.
- iets anders?
Al gedaan:
Schone Windows, nieuwe drivers, powerkabels gecontroleerd
Ik begrijp het niet. De 770 geeft trouwen wel netjes een drivermelding bij te hoge oc. En reboot niet.
Benieuwd naar jullie ideeën.