• PaasHaas Inc.
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05-2025
Hoi,

Ik ben reeds een hele tijd op zoek naar een goede oplossing om media content (voornamelijk films en series) op mijn tv af te spelen. Een belangrijke bijzaak is dat subtitles erg belangrijk zijn.

Op deze moment gebruik ik mijn (windows 8 ) pc om http://serviio.org/ te draaien, welke prima op onze tv streamt via DLNA. Serviio doet subtitles prima, en ik ben hier heel tevreden over.
Er is 1 probleem met deze approach: de computer moet aanstaan (en bijkomend: hij loop helemaal vol).

Ik zit dus al een tijdje te denken aan een andere oplossing en ik heb eerst Synology bekeken - wat me op zich wel interessant lijkt, maar wat moeite heeft met subtitles - en nu is mijn plan geworden om een HTPC in elkaar te boksen. De HTPC die wordt voorgesteld in de BBG is precies wat ik zoek maar ik zit nog met wat vragen over de software die ik er op ga zetten. Ter vervollediging: de HTPC zal ook een centrale opslagplek worden, dus ik zou er minstens een 4TB schijf instoppen.

Zoals reeds aangehaald werkt Serviio zeer goet, maar dat wil niet zeggen dat ik daar bij ga zweren.
Ik heb OpenELEC al eens bekeken - alsook XMBC en dat lijkt me nog interessanter maar ik weet niet goet hoe ik me die besturing moet voorstellen.
Het grote voordeel aan DLNA en Serviio is dat je alles met de afstandsbediening van de televisie kan regelen. Hoe werkt of kan XMBC werken? Toetsenbord/muis of een aparte afstandsbediening of met je smartphone? Welke ervaringen hebben jullie hier mee? Ik zou graag de noodzaak voor extra bedieningen achterwege laten...

De rest van mijn pc's draaien Windows (voornamelijk om te gamen). Hoe vlot kan je files tussen linux en windows uitwisselen? Ik heb absoluut geen kaas gegeten van linux en het is niet zo dat ik hier "bang" van ben, maar ik zou niet graag via FTP zaken moeten gaan overzetten.
Is er ooit noodzaak om de HTPC over te nemen? Via SSH ofzo? Hoe werkt dat juist bij OpenELEC (en linux in het algemeen)?

Alvast bedankt voor tips en alle feedback!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:55
Er zijn mensen die met een CEC module werken zodat ze de afstandsbediening van de tv kunnen gebruiken voor de htpc. Ook schijnt het goed te werken met FLIRC. zelf geen ervaringen mee maar daar is meer over te vinden op dit forum.

Ik zelf heb een afstandsbediening speciaal voor de htpc. Die zat bij de behuizing.
Deze gebruik ik tegenwoordig niet meer omdat ik alles via mijn telefoon kan doen.
Voor openelec voldoet deze perfect inclusief opzoeken van de netwerkshares op de nas. dit omdat er een optie inzit om tekst van de telefoon te verzenden naar htpc je kan dus makkelijk naampjes aanpassen.
Je hoeft dus niet een ssh connectie op te bouwen om openelec werkend te krijgen.
ook wanneer je sabnzbd suite installeerd, kun je de instellingen voor sickbeard, sabnzbd, etc via een webpagina aanpassen. voor standaard gebruik hoef je dus geen toetsenbord aan te sluiten of een console te openen.

shares gaan bij openelec automatisch: aansluiten van usb hdd zorgt ervoor dat deze automatisch wordt gedeeld. Ook staat standaard alles gedeeld inclusief de configuratie bestandjes als je echt wilt gaan tweaken. (nogmaals, dit is naar mijn mening niet standaard gebruik en alleen nodig bij specifieke eisen)

bij eerste opstart van openelec kun je kiezen hoe je wilt delen, dit is standaard samba. hierdoor is ook voor een windows machine alles nog te benaderen.

Verder wil ik aangeven dat een 4TB harde schijf meer geluid maakt dan een SSD dus je behuizing zal iets beter geluid tegen moeten houden als er de eis is dat alles heel stil moet zijn.
Wat ik verder heb gezien is dat er ook airplay ondersteuning in openelec zit. Nog niet mee gewerkt maar dit kun je ook meenemen in de overweging van hoe alles afgespeeld gaat worden.

punten die ik nog niet heb behandeld of verheldering nodig hebben zullen vast nog aangevuld worden door anderen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023