HP N54L Ander OS of volume extenden? *

Pagina: 1
Acties:

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hi Tweakers,

Ik zit een beetje in de knoop met hoe ik dingen in moet richten thuis om mijn storage op orde krijgen.
Ik heb sinds vorige week een HP N54L als vervanger van een Synology DS410J. De HP54L is ingericht met DSM 4.2 (native) en dat draait als een trein. Probleem : Kwam er vandaag achter dat ik mijn filesystem niet kan expanden (bug in de linux kernel hoorde ik). Dat is dus niet fijn, want dan kan ik gewoon 1TB niet gebruiken.
Er zitten 4 1TB schijven in.

Nu begon ik een beetje te twijfelen of DSM wel een goede oplossing is. Ik kies er voornamelijk voor omdat de apps er zijn, Photo Station, Cloud station enz. Mijn ouders maken daar extern ook nog wel eens gebruik van om de foto's te bekijken enzo.

Nu zie ik een paar optie's die ik nu kan doen om het probleem met het expanden op te lossen :

- Met Fs2tune het journal vergroten en hem dan expanden, met kans op problemen binnen DSM/data corruptie.
- Een andere distro bare metal installeren, bijvoorbeeld ZFSGuru, maar dan mis ik de handige apps van DSM
- ESXI installeren en daar DSM/ZFSGuru op draaien, maar dan is de snelheid denk ik een stuk slechter

Ik wil eigenlijk niet teveel op I/O inleveren, want nu trekt hij netjes m'n gigabit vol.
Hebben jullie nog geniale ideeën om dit goed in te richten?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > OT + titel edit

Tijd voor een nieuwe sig..

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:18

Pixeltje

Woo-woohoo!

Je schijft dat je DSM gebruikt, native, ik neem aan dat je xpenology gebruikt?

Ik zou eerlijk gezegd niet gaan kutviolen met mijn data, alles op het spel zetten om die schijf te kunnen gebruiken lijkt me geen goed idee. Tenzij je schijven nog (zo goed als) leeg zijn en je eventueel aanwezige data nog op een externe schijf kunt backuppen voor je aan het expanden via third party software begint.

Xpenology is volgens mij nog niet superstabiel, als je daaroverheen nog eens gaat tobben met software om iets te doen wat eigenlijk niet kan in deze release (wat de reden ook is).. ik zou het niet doen.

Overstappen op een volledig anders systeem heeft ook impact op je huidige data; als je nu ZFSguru of freenas installeert moet je ook je data veiligstellen. Die stap moet je zonder meer uitvoeren dus. Ik gebruik zelf FreeNas en hoewel ik me in het begin een beetje hulpeloos voelde in de GUI zie ik wel duidelijke verbeteringen met elke release. De plugins zijn aardig en het installeren ervan is geen hogere wiskunde. Snelheid is prima, ook ik trek Gbit vol met een kopieeractie. Firefly voor delen van muziek is misschien wat achterhaald maar ik denk dat (afgaande op de fora) er binnenkort nog wel iets beters voor kom.

Met andere woorden; ik zou overstappen. xpenology is voor mij nog te experimenteel, hoewel ik het initiatief wel geweldig vind. De GUI van DSM is super en het hele systeem is makkelijk te gebruiken en in te richten. Mijn data vertrouw ik er op dit moment alleen niet aan toe.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pixeltje schreef op donderdag 28 november 2013 @ 07:20:
Je schijft dat je DSM gebruikt, native, ik neem aan dat je xpenology gebruikt?

Ik zou eerlijk gezegd niet gaan kutviolen met mijn data, alles op het spel zetten om die schijf te kunnen gebruiken lijkt me geen goed idee. Tenzij je schijven nog (zo goed als) leeg zijn en je eventueel aanwezige data nog op een externe schijf kunt backuppen voor je aan het expanden via third party software begint.

Xpenology is volgens mij nog niet superstabiel, als je daaroverheen nog eens gaat tobben met software om iets te doen wat eigenlijk niet kan in deze release (wat de reden ook is).. ik zou het niet doen.

Overstappen op een volledig anders systeem heeft ook impact op je huidige data; als je nu ZFSguru of freenas installeert moet je ook je data veiligstellen. Die stap moet je zonder meer uitvoeren dus. Ik gebruik zelf FreeNas en hoewel ik me in het begin een beetje hulpeloos voelde in de GUI zie ik wel duidelijke verbeteringen met elke release. De plugins zijn aardig en het installeren ervan is geen hogere wiskunde. Snelheid is prima, ook ik trek Gbit vol met een kopieeractie. Firefly voor delen van muziek is misschien wat achterhaald maar ik denk dat (afgaande op de fora) er binnenkort nog wel iets beters voor kom.

Met andere woorden; ik zou overstappen. xpenology is voor mij nog te experimenteel, hoewel ik het initiatief wel geweldig vind. De GUI van DSM is super en het hele systeem is makkelijk te gebruiken en in te richten. Mijn data vertrouw ik er op dit moment alleen niet aan toe.
Het veilig stellen van de data ben ik al mee begonnen. Heb "expres" de RAID array laten degraden door de 4e schijf er uit te trekken. Daarna teruggestopt en een apart volume met alleen schijf 4 aangemaakt, daar staat de data nu heen te pompen. Dan denk ik dat ik daarna maar naar FreeNAS moet. Is daar ook makkelijk Sickbeard en Sabnzbd op te draaien bijvoorbeeld?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer