Algemene vraag over melden defecten bij verkoop

Pagina: 1
Acties:
  • 1.198 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 08:59

P-e-t-j-e

dapper oranje: wortheldje

Topicstarter
Beste medetweakers,

ik heb een discussie met een medetweaker over een verkoop waarbij onze stellingen tegenover elkaar staan:

- Ik ben van mening dat je bij een verkoop van een apparaat vooraf relevante defecten moet melden zodat de koper hier rekening mee kan houden. Dit doe ik zelf altijd zodat er achteraf geen problemen door kunnen ontstaan.
- De tweaker geeft aan dat hij niet vindt dat alle gebreken gemeld moeten worden als de prijs er naar is en het apparaat economisch afgeschreven is.

Kortgezegd: voor die prijs had ik kunnen verwachten dat er dit soort gebreken zouden zijn.

----------------------------

Dit geval: Ik heb een laptop met laptoptas gekocht voor ongeveer 140 euro inclusief verzending. Het betreft een T9300 met 4GB geheugen en vista licentie.

Bij aankomt blijken er 2 beschadigingen op het scherm te zitten en het 'status-lcd' waar de iconen van laden, schijfactiviteit en wireless in komen te staan is helemaal zwart gemaakt met een stift. Na deze trachten schoon te poetsen blijkt de lcd kapot te zijn, wat de reden zal zijn geweest voor het zwartmaken.

Dit is de vraag-ad:
V&A gevraagd: 17" laptop met webcam, min vista/2gb

Los van het feit dat hierin staat dat het scherm helemaal in orde moet zijn, heb ik het 'gevoel' dat het zwartmaken van zo'n statusLCD een bewuste verhulling van het mankement is.

Ik heb de tweaker verteld wat het kost om het scherm en statuslcd te vervangen met componenten van ebay en dat komt op 95,00. Dan zou de laptop op 230 euro komen wat niet in verhouding staat tot de waarde naar mijn idee. Daar zou ik een i3 of i5 met 4GB geheugen voor kunnen kopen die helemaal in orde is (heb ik namelijk in het verleden al gekocht voor die prijs). Dus heb ik zelf aangegeven dat het waarschijnlijk niet reeel is en dat ik hem terug wil sturen mits hij de verzendkosten betaald aangezien de gebreken vooraf bekend waren en niet gemeld.

Dus, afgezien dat ik om een laptop met defectloos scherm vraag, heb ik gelijk dat dit soort gebreken (dus niet een paart krasjes maar echt defecte componenten zoals de statusLCD en plekken op het scherm) vooraf gemeld moeten worden of heeft de tweaker gelijk dat ik er maar naar had moeten vragen en dat het voor die prijs geoorloofd is een laptop met deze defecten te leveren zonder mededeling?

Ik word nu uitgemaakt voor groothandelaar, poot-uitdraaier en zojuist ook nog voor leugenaar dus ik hoor graag wat jullie idee hier over is....

PS. ik laat bewust de tweaker zijn naam weg omdat ik hier geen zwartmakerij wil starten, uiteraard is de tweaker in kwestie van harte welkom om bovenstaand verhaal te voorzien van zijn commentaar, als bekend is wie kan ik ook een kopie van onze mailwisseling copy&pasten, wat ik nu nog niet zal doen...

gr Patrick

doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-10 21:35
Zelf zou ik in ieder geval zeker zulke beschadigingen melden, het zijn duidelijke cosmetische, maar ook functionele problemen (staat die wifi nou aan of uit?). Zeker niet netjes om gewoon te verkopen zonder dit aan te geven.

Was het trouwens een tweaker met al wel een positieve rating op de V&A? Altijd advies om daar even te kijken uiteraard. Er zitten altijd mensen tussen die gewoon het zo proberen te verkopen, jammergenoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens, oud of niet oud. Als iets stuk of beschadigd is dan dient dat vermeld te worden ongeacht de leeftijd of prijs van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Rann schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:37:
Was het trouwens een tweaker met al wel een positieve rating op de V&A? Altijd advies om daar even te kijken uiteraard. Er zitten altijd mensen tussen die gewoon het zo proberen te verkopen, jammergenoeg...
Ja, meer dan 130 feedbacks zelfs... status is 5 sterren voor alles in de laatste 6 maanden. Lijkt me dus een goede tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-10 21:35
P-e-t-j-e schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:48:
[...]

Ja, meer dan 130 feedbacks zelfs... status is 5 sterren voor alles in de laatste 6 maanden. Lijkt me dus een goede tweaker.
Dan mag je naar mijn mening redelijkerwijs verwachten dat je dan ook een 'eerlijk/goed' product krijgt... Zonder zulke duidelijke mankementen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:21
Tja, die mankementen moeten wat mij betreft zonder meer gemeld worden. Ik begrijp overigens niet dat jij daar niet naar vraagt.
Als ik een laptop zou kopen zou ik, naast het feit dat het in jouw vraagadvertentie staat, echt nog expliciet vragen welke exacte mankementen de computer heeft. Dan zou de koper moeten liegen als hij iets dergelijks op stuurt.

Daarnaast moet ik wel zeggen dat je mijn inziens wel een risico neemt met een dergelijke vraagadvertentie. Een bedrag van 100 euro is al niet veel, waarmee je je zeker in een risicogroep van laptops zult bevinden.
De kans dat er dan een 'misser' tussen zit (zoals je nu hebt) is daar aanzienlijk groter dan bij duurdere laptops.
Daarnaast is een vraagadvertentie altijd al risicovoller dan zelf een verzorgde aanbodadvertentie uitzoeken en daar op reageren.

Ik ben dus van mening dat je zonder geluk hebt en de verkoper je bedonderd heeft, echter had je het misschien zelf met wat geluk kunnen voorkomen (of de kans verkleinen). Die laatste opmerking doet uiteraard niks af aan het eerste, enkel een tip voor de toekomst.

Ik zou dan ook zeker je geld terug eisen bij de verkoper en anders de beerput open trekken op Tweakers. Als je genoeg bewijs levert zul je hier vast veel bijval krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Ik krijg 10,00 compensatie aangeboden, 5 euro per plekje op het scherm. En ik zou liegen want er staat in de ad dat 'IK' niet overal stroom heb dus het zou voor mezelf zijn ipv mijn kennis. Dit zijn de volgende 2 berichten:

--------------------------------------------------------------------------------
IK:
--------------------------------------------------------------------------------

Beste vriend, ik geef zelf de cursus niet, het is voor de overbuurman van mijn schoonvader. Dat had er inderdaad duidelijker in kunnen staan, maar lijkt me niet relevant.

Daarnaast heb ik aangegeven dat ik de laptop in deze staat niet aan hem kan verkopen, en dat ik hem daarom zelf zou kunnen proberen te verkopen:
Ik kan je eventueel foto's toesturen als je je emailadres geeft. Ik kan de laptop in deze staat onmogelijk doorverkopen voor dit bedrag aan degene die de cursus gaat geven. Ik kan hem misschien nog wel doorverkopen, maar ik ga er zelf geen 140 euro voor betalen in deze staat.
Ik stuur je ook geen rekening van 100 euro. Lees het volgende:
Het lijkt mij dus kiezen tussen tegemoetkoming qua prijs of de laptop retour op jouw kosten aangezien dit naar mijn idee mankementen zijn die vooraf gemeld hadden moeten worden.
8,05 retourkosten... en ik probeer je een poot uit te draaien...

Bewust de waarheid niet spreken lijkt me hier totaal niet aan de orde. Goed lezen wel. Daarnaast refereer ik aan mijn vorige bericht, 8 computers in 8 maanden, alleen positieve feedback (dus geen pootuitdraaierij) en je computer voldoet niet aan wat ik gevraagd heb (scherm dat helemaal in orde moet zijn) dus dat lijkt me al reden genoeg waarom jij de retourkosten zou moeten betalen.

Ik ben niet uit op ruzie, ik ben niet uit op winst. Als je het geld inclusief 8,05 retourkosten overmaakt stuur ik hem terug en ben jij goedkoper dan een tientje uit en zit ik niet met een laptop met gebreken. Dan kun je hem aan iemand anders verkopen, dan heb je alsnog je geld en kan ik een andere kopen... Wat is daar het probleem in?

TWEAKER:

Nou dat is helemaal helder,

Je hebt dus de keuze gemaakt om geen compensatie te accepteren.

Dat ik de notebook niet retour zou nemen had ik al duidelijk gemaakt.
Het is geen uitleenlaptop met heen & weer vervoer op mijn kosten !

Rest mij nog je heel veel plezier te wensen met de zeer laag geprijsde, extreem snelle 8410.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Je wilt dus de verkoper (die blijkbaar vind dat hij een goed product heeft geleverd) 8,05 laten betalen voor een laptop die die blijkbaar niet nodig heeft. Om er in de minne uit te komen zou ik wat water bij de wijn doen.

Voorwaarden stellen aan het retour sturen is altijd een lastig verhaal. Als je de laptop was gaan ophalen en je had de kras gezien, zou je dan ook benzinegeld vragen?

Er zit natuurlijk ook een kopers risico, men heeft niet allemaal dezelfde perceptie als het over "waar voor het geld" gaat. Het blijft een risico als je niet zelf met eigen ogen gaat kijken of om goede duidelijke foto's vraagt. Ik zou mijn verzendkosten eis laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Je zou ook kunnen voorstellen om de verzendkosten te splitsen , zodat de verkoper niet €16 verlies heeft. Ik snap opzich ook wel dat hij liever heeft dat jij de verzendkosten betaald omdat jullie beiden gedeeltelijk de fout in zijn gegaan, hij had het moeten melden en jij had het moeten vragen bij een laptop in deze prijsklasse(risico-groep).
Als jij ervoor kiest om de verzendkosten te betalen hebben jullie beiden evenveel verlies gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:50

kevin33

Welkom in Utopia.

K03N schreef op woensdag 27 november 2013 @ 13:41:
Je zou ook kunnen voorstellen om de verzendkosten te splitsen , zodat de verkoper niet €16 verlies heeft. Ik snap opzich ook wel dat hij liever heeft dat jij de verzendkosten betaald omdat jullie beiden gedeeltelijk de fout in zijn gegaan, hij had het moeten melden en jij had het moeten vragen bij een laptop in deze prijsklasse(risico-groep).
Als jij ervoor kiest om de verzendkosten te betalen hebben jullie beiden evenveel verlies gemaakt.
Lijkt mij ook de oplossing.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Ter aanvulling: ik zie niet af van compensatie, dat is zijn invulling omdat ik terugkom op het terugnemen van de laptop. Betreft het splitsen van de kosten, het gaat mij ook niet om die 4 euro, maar wel dat ik het gevoel heb een product geleverd te hebben gekregen waarbij, in dit geval, opzettelijk mankementen zijn verzwegen:

1) Zwartmaken van een display met een stift doe je niet voor de lol, dat is puur gedaan om te verbergen dat het lcd kapot is
2) In de ad vraag ik letterlijk om een laptop met een scherm dat helemaal in orde is. Zou ik dat dan toch nog na moeten vragen of op moeten gaan halen omdat de verkoper 'zou kunnen liegen' (of er overheen gelezen hebben, kan natuurlijk ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als koper heb je een onderzoeksplicht, het is jouw verantwoording het product te inspecteren voordat je het overneemt. Wil je zeker weten dat het product in goede staat is, ga het dan zelf afhalen en inspecteer het. Doe je dit niet, dan ga je impliciet akkoord met overname "as is" en kan je achteraf niet reclameren.

Als je de verkoper vraagt naar eventuele gebreken en hij meldt dat er niets aan de hand is, terwijl het product bij ontvangst wel gebreken vertoond, heb je natuurlijk wel een issue.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
P-e-t-j-e schreef op woensdag 27 november 2013 @ 13:56:
1) Zwartmaken van een display met een stift doe je niet voor de lol, dat is puur gedaan om te verbergen dat het lcd kapot is
Ooit wel eens een school laptop gezien :+
Ik heb voorheen ook wel een paar statusledjes zwart gemaakt met een stift omdat deze gewoon hinderend waren.
Ik heb trouwens ook bij mijn prive laptop ook een status lcd-menu , en die doet het echter niet meer omdat de drivers niet met windows 7 en hoger werken. Misschien is dit ook het probleem of heb je dat al uitgesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:37
Zoals het juridisch loket aangeeft:

"Als u iets koopt via Marktplaats, koopt u dat meestal bij een particulier. U heeft dan niet dezelfde consumentenbescherming als bij aankoop bij een bedrijf.

De verkoper moet nakomen wat hij heeft beloofd. Dat betekent dat een ‘nieuw’ product er ook nieuw moet uitzien. En niet gebruikt. Belooft de verkoper een merkartikel? Dan mag het niet namaak zijn. Omdat het verzenden van een product voor risico van de koper komt, heeft de koper geen recht op schadevergoeding van de verkoper indien het product beschadigd bij u aankomt. Indien u als koper een product aangetekend laat verzenden, kunt u de schade verhalen op de verzekering.

U heeft als koper een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u zelf ook het product moet controleren. U kunt dan zelf zien of het product is zoals u het verwacht. Het kan daarom ook verstandig zijn een product op te halen in plaats van te laten opsturen.

Wat kan ik doen?
U kunt de verkoper aanschrijven dat u alsnog het product wilt ontvangen, zoals in de advertentie stond aangegeven. Of dat u alsnog een onbeschadigd product wilt ontvangen. U kunt hiervoor de voorbeeldbrief van Consuwijzer gebruiken. Het wordt een probleem als u niet voldoende gegevens heeft van de verkoper. Of de verkoper wilt u het geld niet teruggeven."

Het maakt dus dat de koper in principe onderzoeksplicht heeft, en de verkoper minder informatieplicht (dat wel sterk geldt bij bedrijfsmatige verkoop).
Ik denk dat er in dit geval beide kanten iets te verwijten valt (puur juridisch gezien) en dat dat maakt dat het misschien slimmer is om een compromis te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op woensdag 27 november 2013 @ 14:16:
Als koper heb je een onderzoeksplicht, het is jouw verantwoording het product te inspecteren voordat je het overneemt. Wil je zeker weten dat het product in goede staat is, ga het dan zelf afhalen en inspecteer het. Doe je dit niet, dan ga je impliciet akkoord met overname "as is" en kan je achteraf niet reclameren.

Als je de verkoper vraagt naar eventuele gebreken en hij meldt dat er niets aan de hand is, terwijl het product bij ontvangst wel gebreken vertoond, heb je natuurlijk wel een issue.
En andersom ligt de basis nog steeds het zwaarst in het moeten kunnen vertrouwen op wat iemand adverteert. Alle gedane uitingenen dragen eraan bij of iets beantwoordt aan de overeenkomst. Je komt namelijk het beschrevene overeen. Uitlatingen van verkoper gaan áltijd voor onderzoeksplicht.

In dit geval andersom als jij een vraag uitschrijft, zal verkoper aan moeten geven op welke punten iets níet voldoet aan het gevraagde, waarna je kan bepalen of dat aanbod is wat je wil.
Reageert iemand op jouw concrete omschrijving, en geeft verder niets aan, dan gaat hij dus akkoord hetgeen te leveren wat gevraagd is. Voldoet het dan niet aan wat jij redelijk mag verwachten, dan is hij de overeenkomst niet nagekomen.

De vraag is dan of in dit geval met name het scherm daadwerkelijk dusdanig defect is; krassen en dode pixels heb je specifiek geduid. Zijn de plekjes te scharen als defect?

Overigens is het voorstellen van volledig nieuw maken van onderdelen natuurlijk net zo goed waaaaaaay off. Ik kan me voorstellen dat je met die insteek iemand niet in de constructieve modus krijgt...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Item Betreft: FS E8410, 2,5gHz. C2D, 4GB, 1680X1050 @ 15”, Periode: nov. / dec. 2013
Betrokkenen:
Verkoper, trm0001 hierna te noemen: Ik / mij
Koper, P-e-t-j-e hierna te noemen: P-e-t-j-e Pootuitdraaier / hij / hem

P-e-t-j-e Pootuitdraaier vond het een goed idee mij, middels systematisch liegen, intimidatie en dreigementen, zoveel mogelijk geld afhandig te maken. Met andere woorden: een Ripdeal.

Hij heeft van mij een extreem snelle notebook overgenomen, waarbij hij vooraf al 2 keer korting had verkregen. Hierdoor kwam het netto bedrag uit op 120 euro. De verzending was bovendien op mijn kosten.

Na de overeenkomst eiste P-e-t-j-e Pootuitdraaier nog eens 95 euro (op 120 euro) = 80% retour waardoor het door hem betaalde netto bedrag uit zou komen op slechts 25 euro.

D.w.z.: 25 euro voor een 2,5 GHZ. C2D Intel laptop, 4GB werkgeheugen, resolutie 1680X1050 op 15 inch. Alles origineel & goed werkend, op het micro status display na.

De hiervoor opgegeven reden door P-e-t-j-e Pootuitdraaier was dat het systeem niet meer nieuw was en gebruikssporen had. Dat dit gebruikelijk was, zoals ik diverse keren heb aangeven via de 25 DM's, deed er niet toe, hij wilde zoveel mogelijk geld zien. Na dreigementen heb verder niet meer gereageerd.

Een vergelijkbaar systeem (met lagere specs) is recent verkocht voor 175 euro:
vergelijkbaar aanbod 175 euro
V&A aangeboden: Fujitsu Siemens Lifebook E8410
V&A aangeboden: Fujitsu Siemens Lifebook E8410

Het scherm zou zo veel schade hebben dat het op mijn kosten vervangen moest worden (originele foto):
beeldscherm

De algemene staat van de notebook (originele foto):
algeme staat

Vanwege deze minpuntjes heb ik P-e-t-j-e Pootuitdraaier 3 keer verzocht om een redelijke oplossing, daarnaast heb ik hem 2 keer een redelijke oplossing aangeboden.

P-e-t-j-e Pootuitdraaier heeft gedreigd met negatieve feedback & dat ik wel eens flink zou worden aangepakt door de tweakers moderators. Meer hierover kun je hier lezen:
Verwijderd in "Algemene vraag over melden defecten bij verkoop"

Over mijzelf, ik ben ruim 11 jaar lid bij tweakers, ben betrokken bij tweakers wat o.a. blijkt uit mijn vele reacties, 22 reviews & 50.000+ karma. Dit jaar heb ik voor ruim 2 maandinkomens geschonken aan goede doelen, w.o. 2 pc's voor computer 4 kids.
De negatieve feedback die ik van hem kreeg over iets dat ik heb verkocht is de eerste ooit.

P-e-t-j-e Pootuitdraaier is een handelaar, niet betrokken bij tweakers en is hier alleen om zo veel mogelijk geld te verdienen. 8 jaar lid, 2000+ karma, 0,0 reviews en heeft op dit moment voor ruim 1100 euro aan laptops+ te koop staan in de V&A:
1100 euro aanbod
Ik zal zelf in ieder geval NOOIT meer zaken doen met P-e-t-j-e Pootuitdraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:08

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

De prijs voor zo'n laptop met dat ene status LCD schermpje gebrek doe mij een pallet vol.
Wie in vredesnaam kijkt er nou naar de status van z'n HDD of Wifi op zo'n mini lcd schermpje als ze beide niet werken merk je dat ook wel snel genoeg in gebruik.

Afgezien dat het wel vermeld zou moeten zijn (het is een mankement eerlijk is eerlijk)

Ik snap de oplossing van beide niet helemaal P-e-t-j-e wil dus geld terug, laptop terug sturen en 8,05 euro verzendkosten? (aangetekend dus)

En trm0001 zegt 10 euro terug als vergoeding kous af klaar?

trm0001 neem dat ding gewoon terug laat jullie beide lekker delen in de 4 euro verzendkosten dan is het klaar en af, ding raak je zo weer kwijt. (nee ik hoef hem niet ik heb genoeg spullen :+ )

Of P-e-t-j-e maak je niet zo druk om zo'n klein LCD schermpje, het voegt nihil toe aan het functioneren van de laptop. Apparaat werkt ook prima zonder die indicatie icoontjes en als trm0001 je nog 10 euro korting wil geven dan heb je een puike laptop voor 110,-.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NQsYWzWcoRHnJW3FOiEF390p/full.jpg

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Petje-pootuitdraaier manupileerd alles en iedereen.
(ben dus allang klaar met hem, vertrouw hem ook voor geen meter meer)

Kijk alleen al naar de titel van dit topic: algemene vraag over melden defecten bij verkoop.
Nou mooi niet dus: het betreft een specifieke vraag over een specifiek probleem.

Plaatst integraal stukjes geknipte prive DM's zodat het net lijkt of hij een heel redelijk verzoek doet.

Tegen het integraal plaatsen van DM's maak hier nadrukkelijk bezwaar. De mods mogen de hele conversatie inzien maar het ongevraagd en zonder toestemming plaatsen van geknipt en geplakte DM's is zwaar manupilatief.

Deze gast heeft maar 1 agenda: Heel snel heel veel geld bij elkaar liegen.

Daar ben ik dus echt wel helemaal klaar mee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:01
Maar al dan niet, zou ik de eer aan jezelf houden en de bijnaam voor hem even gewoon neerzetten, want zo kom je ook niet geloofwaardig over.
Ik geloof je wel hoor, maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
trm0001: Ik vind, dat je standpunt duidelijk is. Vind het alleen jammer, dat je er dingen bij betrekt, die er niet mee van doen hebben. Wees verstandig en laat het achterwege. Hou het bij de feiten. Die zijn voor mij en andere tweakers duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:53
@trm0001: Ik zou die bijnamen achterwege laten dat helpt je niks, en veroorzaakt alleen maar wrijving.

Volgens mij heeft trm0001 door op de advertentie te reageren, en verder (voor zo ver ik kan vinden in dit topic) geen gebreken gemeld. Terwijl er specifiek werd gevraagd om een scherm zonder vlekken en dode pixels (die er dan blijkbaar toch in zitten). Dan ben je als verkopende partij toch verantwoordelijk volgens mij.

Je hebt een product aangeboden aan de hand van een vraag advertentie, waar duidelijke eisen aan gesteld zijn. Als jij dan bij het aanbieden geen vermelding maakt op welke punten het product niet aan de advertentie voldoet, geef je dus indirect aan het dat het product WEL aan de eisen voldoet.

Als dat achteraf niet zo blijkt te zijn, moet je niet kinderachtig zijn, en m.i. gewoon de retourkosten betalen.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkel schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:14:
Volgens mij heeft trm0001 door op de advertentie te reageren, en verder (voor zo ver ik kan vinden in dit topic) geen gebreken gemeld. Terwijl er specifiek werd gevraagd om een scherm zonder vlekken en dode pixels (die er dan blijkbaar toch in zitten). Dan ben je als verkopende partij toch verantwoordelijk volgens mij.
Zou je gelijk in hebben indien er daadwerkelijk defecten zouden zijn. Alleen zijn die er helemaal niet.
(Zie originele foto's)
De onderkant heeft krasjes, schade ja, doet het er toe: Nee !
Je hebt een product aangeboden aan de hand van een vraag advertentie, waar duidelijke eisen aan gesteld zijn. Als jij dan bij het aanbieden geen vermelding maakt op welke punten het product niet aan de advertentie voldoet, geef je dus indirect aan het dat het product WEL aan de eisen voldoet.
Mijn aanbod voldeed op geen enkel vlak aan zijn eisen aangezien hij een 17 inch zocht en ik een 15 inch aanbood. Dat was geen enkel probleem voor de verkoop. Na de verkoop was dit ineens ook een groot probleem aangezien meneer ineens een nummeriek gedeelte nodig bleek hebben.
Als dat achteraf niet zo blijkt te zijn, moet je niet kinderachtig zijn, en m.i. gewoon de retourkosten betalen.
Nou denk het ffe niet dus, heb ook al de heenreis van de lifebook betaald.
Dus niks kinderachtig gewoon common sense.

Overigens staat dit geval niet op zichzelf. Koper heeft inmiddels 3 van dit soort draadjes lopen in het forum van zogenaamde slechte verkopers. Toeval ? .......dacht het dus niet.........

Het is ook geen toeval dat ik in 11+ jaar nog nooit slechte feedback heb gehad over mijn verkopen.

Perspectief koper:
Kwestie van minimaal betalen en Maximaal claimen (tot aan het hufterige toe).
(Maximaal 25 euro over hebben voor deze notebook = collega tweakers een poot uitdraaien !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:53
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:47:
[...]

Zou je gelijk in hebben indien er daadwerkelijk defecten zouden zijn. Alleen zijn die er helemaal niet.
(Zie originele foto's)
De onderkant heeft krasjes, schade ja, doet het er toe: Nee !
Als er geen defecten waren, waarom bied je dan 5 euro per plek retour?
[...]

Mijn aanbod voldeed op geen enkel vlak aan zijn eisen aangezien hij een 17 inch zocht en ik een 15 inch aanbood. Dat was geen enkel probleem voor de verkoop. Na de verkoop was dit ineens ook een groot probleem aangezien meneer ineens een nummeriek gedeelte nodig bleek hebben.
Je hebt dus wel aangegeven dat het om een 15inch gaat IPV 17inch. Hoe moeilijk is het dan om aan te geven dat het status LCD niet werkt? Waarom is deze eigenlijk zwart gemaakt?
[...]

Nou denk het ffe niet dus, heb ook al de heenreis van de lifebook betaald.
Dus niks kinderachtig gewoon common sense.
De heenreis betalen van iets dat je aanbiedt is deel van de onderhandelingen. Als je daar zo mee zit had je moeten zeggen ex verzendkosten.
Overigens staat dit geval niet op zichzelf. Koper heeft inmiddels 3 van dit soort draadjes lopen in het forum van zogenaamde slechte verkopers. Toeval ? .......dacht het dus niet.........

Het is ook geen toeval dat ik in 11+ jaar nog nooit slechte feedback heb gehad over mijn verkopen.
Dat heeft niks met dit topic te maken toch? Net als dat jij doneert aan goede doelen. Ik vind het heel goed dat je dat doet, maar het heeft m.i. geen enkele toevoeging hier.
Perspectief koper:
Kwestie van minimaal betalen en Maximaal claimen (tot aan het hufterige toe).
(Maximaal 25 euro over hebben voor deze notebook = collega tweakers een poot uitdraaien !)
Uit dit topic kan ik niet halen dat hij maar 25 euro er voor over heeft. Het enige dat hij hier aangeeft is dat de kosten voor reparatie / onderdelen 95 euro zijn, en dat dat niet redelijk is voor een laptop van 120 euro. Ik snap niet dat je gewoon die 8 euro retourkosten niet betaald. Het is zelfs 2 euro minder dan de 2x5 euro die je als vergoeding aanbiedt. Je kan de laptop opnieuw verkopen, misschien voor een hogere prijs. En dan kunnen jullie allebei de feedback aanpassen, problem solved :)

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer ga jij inzien dat na systematisch liegen, serieuze pogingen om hufterige bedragen te claimen en dreigementen in 25 over en weer DM's al het vertrouwen gewoon weg is ?

Overigens is het niet mijn probleem dat veel tweakers van mening zijn dat verkopers gebonden zijn aan oneindige garantie en tevredenheid claims die simpelweg niet bestaan !

Maar om toch al vragen te beantwoorden:

De 5 euro per schermclaim is geboden uit coulance.
Het is heel eenvoudig om ieder minpuntje / krasje / deukje te melden aan ieder Item.
(alleen acht ik mezelf daartoe totaal niet verplicht)
Mini Statusdisplay is zwart gemaakt omdat dit het uiterlijk van de lifebook ten goede komt.
(en dus niet om zaken te verhullen, zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten !)
Ik had helemaal niets gemoeten qua heen of terugreis kosten, dat bepaal ik graag zelf.
Dat jij niet kan inzien dat er een direct verband is tussen enerzijds hufterig winstbejag en anderzijds coulance & goede doelen is niet mijn probleem.
Het enige dat ik aan jouw vragen over hou is een hij heeft een plaat voor zijn kop gevoel.
Ziet niets, leest niets maar heeft wel de mond vol over onterechte garantie en tevredenheids claims.

Waar zijn je vragen voor de koper ?

Is het nou wel redelijk om netto 25 euro te willen betalen voor een dergelijke notebook ?
Waarom dreig je de verkoper met aanpak door de moderators ?
Waarom dreig je met negatieve feedback aangezien je jezelf keihard opsteld ?
Waarom plaats je negatieve feedback wanneer je zelf vooraf geen enkele vraag hebt gesteld ?
Waarom zou de verkoper ook nog de verzendkosten retour moeten betalen als hij heen ook al heeft betaald ?
Hoe verklaar je dat er van jou nog 2 topics lopen over direct vergelijkbare claims ?
Etc. Etc.

Dat ik geen zaken meer doe met iemand die ik totaal niet meer vertrouw is mijn keuze.
Het staat jou vrij de notebook over te nemen van koper en er winst op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, laten we beginnen de bijnamen vanaf hier achterwege te laten. Een emmertje naast het topic waar mensen de overtollige emotie in kwijtkunnen is ook gepast.

Dat je gepikeerd bent over de wijze van communicatie, en de vraag om dingen als nieuw te vervangen, daar kan ik inkomen. Dat je blijft stellen dat je ondanks een concrete vraagadvertentie om een onbeschadigd gaaf scherm niet verplicht bent manco's daaraan vooraf te melden, dat snap ik dan weer niet. Iemand vraagt niet voor niets specifiek om bepaalde zaken.

Hoe het dan verder afgehandeld moet worden is een tweede, en laten we wel wezen dat TS daarin geen redelijke eis neerlegde. Van de andere kant is het voorstel de koop te ontbinden niet onredelijk. Het geleverde is niet conform het gevraagde, en daar hoeft TS niet mee akkoord te gaan.

Al het andere wat je hier betrekt is compleet niet relevant. Was de communicatie niet prettig? Dat kan. Is de laptop sowieso een uitermate goede deal? Denk ik zeker. Biedt de persoon ook andere dingen aan op V&A? Dat kan. Maar het staat los van de kern van de zaak dat er een specifieke vraag ligt en je hebt verzuimd afwijkingen van die vraag vooraf te melden.

Principes zijn leuk, maar hebben geen waarde in een juridisch vraagstuk. Dat TS een aantal dingen vraagt die niet redelijk zijn, maakt het niet dat het redelijk is dat jij iets levert wat niet conform vraag was. Doe gewoon laptop terug en geld terug, deel de kosten, en laat het verder. Minder moeite dan een eindeloze discussie waarbij de emotie de boventoon heeft op wat de kern van de zaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zoals eerder aangegeven, dit topic gaat over een algemene vraag over defecten bij (ver)koop. Dit topic is niet bedoeld om een conversatie op te starten wie nu gelijk had of niet. Dergelijke geschillen mag je onderling oplossen, daar is dit forum niet voor bedoeld (zoals ook in de AV staat vermeld).
Ik sluit het topic dus bij deze.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.