Zoals velen is m'n netwerk beetje per beetje gegroeid
Ongeveer een jaartje geleden zijn we verhuisd naar ons eigen huis en heb ik tijdens de bouw daar de nodige utp kabels voorzien.
Momenteel ziet m'n netwerk er zo uit:
Telenet modem ==> Asus RT-N66U (wifi en router) ==> 2 gigabit switchen
De twee gigabit switchen zijn:
- DIR-655: m'n oude router, die nu dienst doet als 4port gigabit switch en wifi extender
- Netgear GS108: 8 port gigabit switch
Omdat alles poorten nu vol zitten ben ik aan het twijfelen tussen:
- een Dlink DGS-1008D (8 port gigabit switch) die ik nog liggen heb als aanvulling van vorige
- een rackmount 24port gigabit switch en hierbij de netgaer te verwijderen en de dir-655 enkel als wifi extender te gebruiken.
Wat zou het snelst zijn?
Enerzijds vermoed ik dat elke desktop switch z'n eigen clients kan afhandelen en zo sneller kan zijn, anderzijds lijkt me 1 toestel sneller dan 2 omdat alles op dezelfde backplane blijft?
Qua verbruik vermoed ik dat 1 toestel minder verbruikt dan 2
Qua 24port switch dach ik eventueel aan een TP-Link omdat deze me betaalbaar lijken. bv TP-Link TL-SG1024D of een TP-Link JetStream TL-SG3424. Budget is max 150 a 200euro.
Het gebruik is weliswaar "gewoon" huis-tuin-keuken
, maw, een nas/paar pc's en laptops, htpc (stream van nas)
Ongeveer een jaartje geleden zijn we verhuisd naar ons eigen huis en heb ik tijdens de bouw daar de nodige utp kabels voorzien.
Momenteel ziet m'n netwerk er zo uit:
Telenet modem ==> Asus RT-N66U (wifi en router) ==> 2 gigabit switchen
De twee gigabit switchen zijn:
- DIR-655: m'n oude router, die nu dienst doet als 4port gigabit switch en wifi extender
- Netgear GS108: 8 port gigabit switch
Omdat alles poorten nu vol zitten ben ik aan het twijfelen tussen:
- een Dlink DGS-1008D (8 port gigabit switch) die ik nog liggen heb als aanvulling van vorige
- een rackmount 24port gigabit switch en hierbij de netgaer te verwijderen en de dir-655 enkel als wifi extender te gebruiken.
Wat zou het snelst zijn?
Enerzijds vermoed ik dat elke desktop switch z'n eigen clients kan afhandelen en zo sneller kan zijn, anderzijds lijkt me 1 toestel sneller dan 2 omdat alles op dezelfde backplane blijft?
Qua verbruik vermoed ik dat 1 toestel minder verbruikt dan 2
Qua 24port switch dach ik eventueel aan een TP-Link omdat deze me betaalbaar lijken. bv TP-Link TL-SG1024D of een TP-Link JetStream TL-SG3424. Budget is max 150 a 200euro.
Het gebruik is weliswaar "gewoon" huis-tuin-keuken