Stille Allround/Game PC 1000~1100

Pagina: 1
Acties:

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
• Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Internetten, office programma's, grote bestanden (blu-ray) uitpakken en repareren en gamen op 1080P (nieuwe games)

• Wat mag het systeem gaan kosten?
Op de eerste plaats zoek ik een geschikt systeem, maar ik hoop rond de €1000 tot 1100,- te blijven, inclusief windows 8 OEM.

• Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor U2312HM, Muis, Toetsenbord, speakers 2.1.

Ik heb een harddisk van 5400 toeren in mijn mediaplayer. Ik overweeg deze mee te nemen naar mijn nieuwe systeem. Betreft: Western Digital WD30EZRS sata 64mb 3TB. Ook heb ik nog wel een OEM dvd brandertje over.

• Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een compleet nieuwe systeemkast en componenten kopen, alleen eventueel bovenstaande harddisk en dvd brander zou ik mee willen nemen. Als OS wil ik windows 8 OEM.

• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Kleine voorkeur voor Intel CPU, is me altijd goed bevallen. Verder maakt het me weinig uit als het maar kwaliteit is.

• Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Stil bij normaal gebruik, bij gamen mag er best wat geluidproductie zijn.

Mijn eerste opzet n.a.v. best buy november:
[i]Enigszins aangepast 27-11-2013 14:10, voeding aangepast naar Gold exemplaar en extra harddisk verwijderd omdat ik mijn oude ga gebruiken.Windows 8.1 ipv 8.0 toegevoegd[ /i]

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,89€ 194,89
1MSI Z87-G41 PC Mate€ 83,80€ 83,80
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 278,89€ 278,89
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 75,20€ 75,20
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 32/64 bit€ 84,-€ 84,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,58€ 62,58
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 85,10€ 85,10
1Samsung 840 EVO 250GB€ 143,05€ 143,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.044,51

Kleine toelichting:
CPU: meest geadviseerd in prijs/kwaliteit dus neem ik over.
Moederbord: Lijkt me een prima plankje maar tips zijn welkom. (eventueel met betere on-board soundcard? )
Videokaart: Moeilijk... Deze lijkt me wel in balans met mijn budget?
Kast: Deze koelt wat beter, de Corsair R330 is het alternatief die is wat stiller (ervaringen?)
Voeding: Tips? ik wil in ieder geval stil en modulair.
SSD: Tips voor een betere prijs/kwaliteit rond de 250 GB?
Harddisk: Een 7200 toeren of mijn oudere 5400 uit mediaspeler (zie boven).
CPU koeler: Is het boxed exemplaar wat? Tips voor stil en goede prestaties?
Voeding: Deze of toch voor 30 euro extra de Seasonic G-serie 550 watt die wellicht stiller is?

Ik heb behoorlijk wat tests gelezen, ik hoop dat jullie mij een handje kunnen helpen aangezien ik al weer een tijd uit de hardware ben geweest...

Overclocken is niet een directe vereiste, als dit goed te doen is zal ik hier echter zeker wel gebruik van maken. Last but not least, ik wil dit systeem in de toekomst niet gaan upgraden. Wil er weer 3 tot 5 jaar mee doen en dan een nieuw systeem kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door FFF op 27-11-2013 14:10 ]

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-04 23:46
Je oude HDD 5400 toeren is prima om data op te slaan. Immers ga je gebruik van de SSD om je windows op te runnen. Ik zou de 3tb die nu in je lijstje staat verwijderen, en dan bespaar je daar weer iets mee.

Verder een prima lijstje.

Een tip voor je voeding kan ik geven als je de volgende vraag beantwoord.
Staat je PC 24/7 aan?
De reden dat ik dit vraag is omdat je dan misschien beter een Gold voeding kan pakken.
Bijvoorbeeld: pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt

[ Voor 47% gewijzigd door Nick v D op 27-11-2013 11:22 ]

• FFF
Mijn PC staat niet 24 uur per dag aan. Gemiddeld gebruik zal tussen de 2 en 4 uur per dag liggen denk ik. Soms staat hij lange tijd standby. Soms staat hij een halve dag te downloaden.

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-04 23:46
FFF schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:48:
Mijn PC staat niet 24 uur per dag aan. Gemiddeld gebruik zal tussen de 2 en 4 uur per dag liggen denk ik. Soms staat hij lange tijd standby. Soms staat hij een halve dag te downloaden.
Je kunt de overweging maken om een Gold voeding te gebruiken sinds je kunt besparen op je HDD.
ALs je je pc regelmatig halve dagen gebruikt dan zul je die Gold voeding wel terug verdienen gekeken op een Bronse voeding. Zelf heb ik een Platinum voeding aangeschaft omdat mijn PC wel 24/7 aanstaat, alleen is er de discussie dat je een Platinum voeding niet terug verdient gekeken op een Gold voeding.

Je kunt zelfs 1 euro besparen op je OS haha! pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL OEM 32/64 bit Uhm, verkeerd gekeken.

• FFF
Voor mij is duidelijk dat ik deze mee neem: pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt Is sowieso stiller als het goed is en als hij zichzelf ook nog eens terug zou kunnen verdienen lijkt me dat geen slechte investering :-) Startpost pas ik aan. Nieuwe Harddisk ook verwijderd.

Enkele vragen:

Iemand ie inhoudelijk nog iets kan zeggen over de ASUS R8 280x ?
Zijn er kaarten die interessanter zijn wat betreft prijs/kwaliteit en geluidsniveau?

Zelfde vraag eigenlijk over de processorkoeler?

Is dit moederbord de beste keuze, of kan ik voor een paar tientjes extra een duidelijk beter exemplaar kopen? De opties op dit bord lijken me prima, alleen goede onboard sound zo een plus zijn. Dan heb ik het over geluidskwaliteit en niet over aansluitmogelijkheden, aangezien ik 2.1 draai en dan zal vast zo blijven.

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-04 08:26
Videokaart: De 280X is precies hetzelfde als de HD 7970. Die zijn beschikbaar vanaf ongeveer 240 euro.

Processorkoeling is erg goed, en lekker stil. Heb zelf de vorige versie en die is nauwelijks hoorbaar.

Moederbord maakt echt heel weinig uit. Vaak moet je vooral kijken naar de extra opties die jij mogelijk nodig hebt. De chipset van intel is toch hetzelfde. En als de geluidskwaliteit niet bevalt kun je altijd nog een geluidskaartje toevoegen. Deze zijn vaak toch beter dan de ingebouwde audio.

Je zou nog kunnen overwegen een stille kast te nemen zoals de pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black . Lekker stil en houd alles goed koel. Heb er zelf een i5 4670 en 2 HD 7950's in zitten en temperaturen zijn erg goed.

[ Voor 9% gewijzigd door jorisderoo op 27-11-2013 14:11 ]

Mijn PC

• FFF
Bedankt voor je reactie. Zou je (of iemand anders) met een 7970 aanraden ipv de R9 280X? Ik zie dat ik daar ongeveer 40 euro zou besparen maar dat wil ik alleen als hij minimaal gelijkwaardig is.

Wat betreft de kast, ik vind hem erg mooi, mooier dan de coolermaster. Heb ze naast elkaar gezet en al de tests op hardware info kloppen dan is de coolermaster tussen de 5 en 10 graden koeler afhankelijk van de load. En maximaal 2 dB luidruchtiger. Dan geeft ik toch de voorkeur aan de coolermaster ondanks dat ik de Fractal mooier vindt.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
De HD 7970 GHz versie is gelijk aan de R9 280X ;)
Die van 925~ Mhz zal wat minder presteren.

Goedkoopste Ghz versie is 250 euro waarvan het merk hier nooit gekozen wordt eigenlijk.
Daarna zit je op 261 euro waarvan we weten dat dit wel een goede kaart is. (de XFX)
http://tweakers.net/price...dU3sULJyhLBzcxTsjIyMKgFAA

verschil in performance:
http://tweakers.net/ext/f/nroFC1nyuzT52YSbkCDjl2lQ/full.gif (bron: techpowerup)
R9 280X: 83% (279 euro)
HD 7970 GHz: 82% (261 euro)
HD 7970: 76% (236 euro)

Ik zou ook alleen maar de Asus & de HIS R9 280X aanraden, andere zijn ofwel te warm of te luid.. (de gigabyte is ook nog cva met de nieuwe bios)
http://www.tomshardware.c...arty-round-up,3655-5.html

[ Voor 9% gewijzigd door SmokingCrop op 27-11-2013 15:57 ]

• FFF
Dank je, ik was ook al verder aan het zoeken. Inderdaad is het prijsverschil nihil bij vergelijkbaar product/merk.

Ik twijfel(de) nog over de MSI R9 280X gaming. Ietjes goedkoper maar vooral stiller. Lees echter dat hij onder load wel ineens veel herrie gaat maken... Dus voorlopig hou ik de Asus in het lijstje :-)

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
FFF schreef op woensdag 27 november 2013 @ 16:12:
Dank je, ik was ook al verder aan het zoeken. Inderdaad is het prijsverschil nihil bij vergelijkbaar product/merk.

Ik twijfel(de) nog over de MSI R9 280X gaming. Ietjes goedkoper maar vooral stiller. Lees echter dat hij onder load wel ineens veel herrie gaat maken... Dus voorlopig hou ik de Asus in het lijstje :-)
stiller? Belachelijk veel luider ;)
idle: 41,5 dB(A) & Load: 52,9 dB(A)
Asus:
idle: 36,8 dB(A) & Load: 40,8 dB(A)

De asus is dus stiller met Load dan de MSI als hij niets doet. :+
Het verschil in temperatuur is ook maar 72 vs 75°C voor zo'n verschil in geluid.

http://youtu.be/kG3BvyHop74
http://youtu.be/cGDlVgUjhVE

• FFF
Hmmz, ik las anders op hardware.info dus ben daar vanuit gegaan. Goed om ook andere bronnen te raadplegen dus...

Edit:

Hardware.info geeft deze getallen: (bron http://nl.hardware.info/t...-asus-msi-xfx-en-sapphire van 9:30 ongeveer)

Temp na 2 runs: MSI 60 vs Asus 66 graden C.
Geluid Idle: MSI 27.9 dB vs Asus 36.5 dB
Geluid load: MSI 46.8 dB vs 43.3 dB

Vandaar mijn eerdere conclusie. Maar wellicht heeft het ook te maken met het exemplaar en/of test config. Voorlopig laat ik de Asus dus maar staan >:)

De nieuwe PC wordt mogelijk wat later besteld dan vanmorgen nog gedacht... Huidige videoplank was defect en had hem eigenlijk al afgeschreven... Totdat ik hem net 10 minuten in de oven heb gehad, probleem lijkt nu opgelost (zie topic: FFF in "Wat zou dit kunnen zijn? (met filmpje)" )

Als het probleem weg blijft wordt de nieuwe pc waarschijnlijk pas januari/februari besteld zoals reeds in de planning stond. Voor nu eerst even verder testen ;-)

[ Voor 27% gewijzigd door FFF op 27-11-2013 16:46 ]

Pagina: 1