Zelfbouwsysteem voor Adobe Design&Web, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• heinhuiz
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Dag allemaal,
Ik weet niet of het nog mag, configuratiehulp vragen op de Tweakers-forums. Als dit topic tegen de regels is, graag verwijderen!

Mijn huidige i7-920 systeem begint kuren te vertonen, en ik kan wel wat snelheidswinst gebruiken. Daarom wil ik een nieuw systeem bouwen, en ik zou jullie bijdrage waarderen bij de configuratie daarvan.

Eerste vereiste is dat Adobe Design&Web CS6 'lekker' draait. Ik gebruik het niet fulltime, maar Photoshop, InDesign en Illustrator moeten zonder haperingen gelijktijdig kunnen draaien - en met Office 2013 en met doorlopend een paar Chrome-sessies met zo'n 15 tabs tegelijk open. En heel af en toe een videootje renderen. 20% ontwerpen, 40% Office en 40% internet, dat is ongeveer de verhouding, Ik game zo goed als niet.

Momenteel gebruik ik twee 24" 1920x1080-schermen, daar kan in de toekomst een derde scherm bij komen (27" 2560x1140 als hoofdscherm).

Dit is wat ik wil aanschaffen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 289,-€ 289,-
1Asus Z87-PRO€ 158,99€ 158,99
1Asus GTX650TIB-DC2OC-2GD5€ 142,90€ 142,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 73,50€ 73,50
1Cooler Master Silencio 652€ 87,-€ 87,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,63€ 30,63
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 112,50€ 112,50
1Seasonic Platinum Series 660 Watt€ 134,99€ 134,99
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 114,87€ 114,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.144,38

Uit mijn huidige systeem neem ik de 128GB Samsung 830 mee (daar wil ik de swapfile op zetten), de dvd-brander en blueray-lezer en als het nodig is wat fans.

Wat vinden jullie, is dit voor zijn doel een goed en gebalanceerd systeem? En zal ik er Windows 8.1 op zetten, of blijf ik liever bij 7?

Dank alvast voor het meedenken!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:19
Het enige wat ik hieraan zal veranderen is de gpu.
Met Adobe kan je gebruik maken van CUDA, dus kan je een flinke prestatie winst halen uit het gebruik van een goede Nvidia gpu.
Als het budget het toelaat, zou ik een GTX 770 of 780 er bij nemen.
Voor de rest een goed systeem.

Wat Windows 7 of 8.1 betreft is dat geheel eigen voorkeur. Ik gebruik Windows 8.1 op mijn Acer laptop, en daar vindt ik 8.1 wel een voordeel hebben boven 7, mede doordat 8 is geoptimaliseerd voor touchscreen, wat ik op mijn laptop heb. Voor mijn desktop blijf ik voorlopig bij Windows 7. Veel simpeler om bij alle instellingen te komen (gewenning) en ik heb andere features van Windows 8 op mijn desktop gewoon niet nodig.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:44

Bolletje

Moderator Harde Waren
Niet in CSL, wel in DAA. ;)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een i7 920 hoef je echt nog niet te upgraden voor dit werk toch? Wat zijn "kuren" en wat voor machine heb je nu dan precies?

specs

• heinhuiz
  • Niet online
@Bolletje: dank! :)

@maratropa: mijn huidige systeem begon als een Acer Aspire M7721, later voorzien van een Samsung 830 SSD, een ATi Radeon 6870 en een stel extra schijven met de originele in RAID10. Ik heb allerlei vage problemen, meestal bij het opstarten: de ene keer herkent-ie de kaartlezer niet, dan is-ie de SSD ineens kwijt of staat die in het BIOS niet als bootdisk. Regelmatig (ongeveer wekelijks) rapporteert de RAID-controller een willekeurige disk als defect of de RAID-setup als degraded. Af en toe (twee of drie keer per maand) sluit de computer niet af, alsof er een file niet wordt weggeschreven ofzo. Soms hangt de computer tijdens normaal gebruik gedurende een seconde of 20-30. Ik heb al eens alle kabels losgetrokken en opnieuw aangesloten en alle kaarten uitgenomen en teruggeplaatst, zonder resultaat. Bij elkaar veel ergernis, maar ik kan het niet lokaliseren.

@Destynx: dank voor je gedetailleerde blik, maar de Asus GTX650 gpu die ik koos heeft toch 768 CUDA cores? Zijn de extra cores op de 770 of 780 het prijsverschil waard?
Wat betreft Windows 7 vs. 8.1 hoopte ik eigenlijk dat je zou zeggen dat 8.1 je alles gaf wat je in 8 miste ;) Ik heb 8 een tijdje op mijn laptop gehad en er weer afgehaald bij gebrek aan touchscreen. Als 8.1 de gewenning aan 7 op je desktop niet oplost, dan blijf ik ook maar liever bij 7.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat is een hele waslijst. :) Nou kun je nog een keer een bios update en re-install van je OS overwegen maar ik kan me ook wel voorstellen dat je van de Acer kast en moederbord afwilt.

Over CUDA, men roept altijd heel snel dat dat nodig is voor adobe, maar het tegendeel is waar. Photoshop gebruikt gpu versnelling maar kan dat al goed met een intel iGPU (want geen CUDA), en Indesign en illustrator gebruiken geen versnelling. Lightroom evenmin. (vooralsnog, zie ik nog wel veranderen) Alleen Premiere heeft echt baat bij gpu versnelling, maar versie CC kan nu ook AMD kaarten gebruiken met OpenCL. Ik geloof dat van AE alleen de raytracer CUDA gebruikt en de rest OpenGL/CL is.

Als ik jou zo hoor dan heb jij dus helemaal geen dikke gpu nodig. Ook voor premiere, mocht je daar op af en toe editen, is een gtx 650 zat als instapper.

Ook heb jij eigenlijk erg weinig aan die i7. Alleen met videobewerken is deze iets sneller, in de rest van de apps ga je eigenlijk niet merken dat je een i5 4670 er in hebt.

Daarnaast is een K cpu en een Z moederbord een overclock combi. Een non K cpu (zoals de i5 4670 non k) en een ander type moederbord zijn cheaper. (Overclocken is wel niet zo moeilijk meer, en kan makkelijk nog een kleine boost geven. Maar dat is persoonlijk)

Je gekozen gpu lijkt me dus prima

Voor de voeding zou je makkelijk dan een seasonic 360 watt kunnen nemen, die is erg efficient ook. Of de seasonic 520 watt kan ook. Die je gekozen hebt is duur en overkill.

Ook zou ik die samsung pro vervangen door een EVO of M500 van crucial. Ik denk niet dat je gaat merken dat je meer geld betaald hebt voor een pro.

Je pagefile kun je gewoon laten staan op je OS ssd hoor, die is toch niet zo belangrijk meer. Maar ik zou wel alles waar je direct aan werkt op die 830 zetten.

specs

• heinhuiz
  • Niet online
Dank voor je antwoord, maratropa, hier heb ik echt veel aan.

Het Acer-bios is nog erger dan de hardware: de laatste update is van ergens voor de oorlog en ondersteunt zelfs de i7-970 - die ik ooit voor een prikkie kon kopen - niet. Ik ga serieus kijken naar de i5-4670; het voelt een beetje onnatuurlijk om van een i7 'terug te gaan' naar een i5, maar deze is toch al een heel stuk sneller dan mijn 920.

En goeie tip over de swapfile/open documenten op de twee SSD's! Met mijn huidige 6GB ram gebruik ik de pagefile vaak, maar dat wordt met 16GB natuurlijk veel minder. En dan heb ik ook geen pro meer nodig.

Dank voor jullie hulp, maratropa en Destynx! Dit waren precies de zetjes die ik zocht.

• heinhuiz
  • Niet online
@maratropa: toch nog een vraagje; ik hoop dat je nog meeleest.

In een paar nieuwere topics lees ik over de Xeon E3-1230 V3. Vergeleken met de i5-4670 is die iets trager geklokt, maar ondersteunt wel multithreading. Ben je het met me eens dat de 1230 het (geringe) prijsverschil waard is?

Vergelijking tweakers cpubenchmark intel.

[ Voor 34% gewijzigd door heinhuiz op 30-11-2013 05:09 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als ik even naar je gebruik kijk, denk ik niet dat je veel nut gaat hebben van de hyperthreading.
Waarschijnlijk wel van extra cores, maar dan zit je al aan een LGA 2011 socket met een i7 4930K en dat ligt een beetje buiten budget. ;)

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-04 09:47
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 217,-€ 217,-
1MSI B85-G41 PC Mate€ 65,95€ 65,95
1MSI N650-1GD5/OCV1€ 84,04€ 84,04
2Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 50,90€ 101,80
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,38€ 87,38
2Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,90€ 125,80
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 34,99€ 34,99
2Samsung 840 EVO 250GB€ 143,05€ 286,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.003,06

Mijn fotobewerkingslijstje even aangepast: een goed moederbord met daarop je 1230. Dit is ongeveer even duur als een i5, en zoals je hierboven al zegt: ze zullen allebei in verschillende situaties voordelen hebben; als iets sterk multithreaded is dan wint de xeon het, als het singlethreaded is dan wint de i5. Hierbij is de xeon naar mijn mening een betere investering met het oog op de toekomst, aangezien programma's steeds meer multithreaded worden. Door het gebrek aan igp in de xeon heb ik er een videokaart ingedaan die ook voor cuda gebruikt kan worden en ook eventueel 3 monitoren aan kan sturen. Aangezien er budget is: 2 ssd's. dit kan ook vervangen worden voor 1 van 500 gb, maar dat is persoonlijke voorkeur. De 2 barracuda's zijn massaopslag, voor voltooid werk. Wil je goede performance kunnen ze in raid0, voor de veiligheid kunnen ze in raid1, maar dit is geen backup. 16 gb geheugen en een mooie stille kast. Eventueel kan er nog een aftermarketkoeler op, maar dit is persoonlijke voorkeur.

• heinhuiz
  • Niet online
Ik ontdekte een paar dagen geleden bij toeval dat de meeste van mijn problemen werden veroorzaakt door een externe eSATA-harddisk. Sinds ik die heb verwijderd heb ik slechts één keer een opstartprobleem gehad waarbij mijn kaartlezer niet werd gevonden.
Ik kijk het nog even aan, maar overweeg wel nu mijn huidige systeem te houden en alleen het geheugen uit te breiden naar 16GB. Ik denk niet dat een GTX650 me dan veel profijt oplevert?
(Zit ik nog wel met die brakke kast.)
Dank voor jullie hulp, toch!
Pagina: 1