Toon posts:

Foto bewerkings pc met toekomst!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb al vele advies topics door genomen en heb nu mijn eigen lijst samen gesteld waar ik graag jullie mening over hoor!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een systeem gaan bouwen waarmee ik zonder problemen foto's kan bewerken in Photoshop en Lightroom, af en toe een game kan spelen en welke ik indien nodig kan overclocken. In de toekomst moet het ook makkelijk te upgraden zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil de prijs het liefst rond de 700 euro houden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb in mijn setup gekozen voor de Intel i5 4670K processor, voor mijn doel voldoende denk ik en heb het verder wat redelijk basis gehouden (prijs/kwaliteit vergeleken). Ik hoor graag of jullie mijn mening delen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snel en stabiel genoeg mobo en processor, een SSD voor de applicaties, genoeg intern geheugen en een redelijke videokaart.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Niet echt, het gaat me er vooral om dat de basis goed is, voor evt later upgraden enz.

Hieronder het lijstje wat ik zelf heb bedacht. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,89€ 194,89
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 92,80€ 92,80
1Asus GT640-2GD3€ 76,90€ 76,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Cooler Master N300 (Closed)€ 33,-€ 33,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Crucial Ballistix Sport XT BLS2C8G3D169DS3CEU€ 115,-€ 115,-
1MS-Tech MS-N450-VAL€ 21,90€ 21,90
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 680,89

Als videokaart heb ik een redelijke budget versie gekozen, ook heb ik gekeken naar een goede tweedehands. Ik heb bijvoorbeeld deze MSI gezien voor onder de 100 euro. Ga ik zoiets nodig hebben of kan het misschien juist simpeler?

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI N470GTX Twin Frozr II€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Ik vraag mezelf af of ik door goedkope(re) componenten zoals de HDD en het interne geheugen geen duurkoop doe. En hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen verschaffen.

Alvast bedankt!,
Matthijs

• Maxustiti
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-03-2025
hdd en geheugen is prima. Zelf zou ik de voeding veranderen voor een A klasse voeding. Het merk Seasonic heeft goede voedingen.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:33
Je systeem is goed geschikt om foto's mee te bewerken. CPU en moederbord zijn prima qua prijs/prestatie. Echter moet je je niet veel illusies maken mbt gamen. Het belangrijkste onderdeel van de gamepc is gewoon de videokaart. De videokaart uit de TS is voor fotobewerking prima (prima voor bijvoorbeeld cuda in adobe pakket), maar gewoon te zwak om te gamen.

Ik zou óf meer budget reserveren voor een mid-range videokaart (tussen de 150 en 200 euro) óf inderdaad een 2e handse videokaart halen (Vergelijk de kracht van wat oudere videokaarten bijvoorbeeld op deze site voor een globaal beeld http://www.videocardbenchmark.net/ ). Óf je kan in eerste instantie de videokaart weglaten en op de IGP werken. Kun je op een later tijdstip nog een videokaart toevoegen.

Verder heb je een 1TB HDD. Op zich helemaal niets mis mee, maar voor een kleine meerprijs heb je 2TB. Aan jou de vraag of je denkt 1TB vol te krijgen. Verder heb je nu 16GB intern geheugen in je setup. Ik weet niet hoe serieus je aan fotobewerking doet, maar met 8GB kom je ook al een heel eind. pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU en anders pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

Net als de reactie hierboven ben ik het eens om een nieuwe voeding te overwegen. Maar ik durf het nog wel wat steviger te verwoorden. MStech voedingen zijn gewoon troep. Onstabiel, en kunnen hun maximale vermogen niet halen. Haal een kwaliteitsvoeding voor je pc. Immers zijn al je onderdelen afhankelijk van de voeding. Voor een kleine meerprijs heb je al een veel betere voeding pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze en wil je echt een topvoeding neem dan inderdaad een Seasonic. pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoord, hier kan ik zeker wat mee! Voeding is duidelijk, daar ga ik een betere voor zoeken.

@Jaapsander; misschien wel een goed idee om de videokaart eerst achterwege te laten idd, en het interne geheugen kan ik ook altijd verder uitbreiden. Mooi dat ik qua moederbord en processor een goede keuze gemaakt heb.

Die harde schijf ga ik de komende jaren zeker niet vol krijgen denk ik, het fotograferen en bewerken is ook voornamelijk een hobby. (:

Nog even over het interne geheugen, zit hier veel verschil in qua kwaliteit?

Dit is wat ik er nu van gemaakt heb, met eigenlijk dezelfde mogelijkheden tot uitbreiden mocht dat nodig zijn. (:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Kingston ValueRAM KVR16N11/8€ 65,-€ 65,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,03€ 52,03
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 584,12

Gr Matthijs

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die igp in de 4670 is in princiepe prima voor photoshop. Lightroom gebruikt vooralsnog uberhaupt geen versnelling. Een losse gpu zal bij bepaalde filters op grote foto's vast wel iets sneller zijn maar de vraag is of dat het waard is. Ik zou ook eerst testen hoe dit gaat en dan later beslissen over een gpu.

Je kunt ook voor de 360 watt gold seasonic gaan. En ik zou de SSD vervangen door een samsung evo of m500 van corsair.

specs

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-04 11:51
Met oog op mogelijke uitbreiding van een GPU erbij, zou ik toch wel wat rekening houden met de keuze in je voeding. Niet alleen qua aansluitingen (aantal 6+2 pin PEG stekkers) maar ook het vermogen dus. 360W is dan al snel krap natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor de reacties! Videokaart zie ik idd even aan. SSD even bekeken en ga voor de Samsung. Voeding is wel ruim ja, maar met het ook op evt agp en waarschijnlijk wat mods in de toekomst houd ik het maar op deze.

Die 2TB HDD is misschien toch wel verstandig...

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:33
Verschil in intern geheugen is er nauwelijks. Waar je naar kunt kijken in volgorde van belangrijk naar minder belangrijk: grootte - aantal dimms - prijs - frequentie - cas - benodigde spanning.

De module die jij hebt uitgekozen is een enkele dimm. Voor de uitbreidbaarheid is dit handig, je kan er makkelijk een 2e bij pakken. Echter halveer je wel de bandbreedte van je geheugen. In de praktijk zal je hier niet zoveel van gaan merken, echter weet ik niet hoe dat zit bij wat geheugen intensievere photoshop handelingen. Aangezien je moederbord toch ruimte voor 4 dimms heeft zou ik nu voor 2x 4GB gaan (bijvoorbeeld de crucial uit mijn vorige post).

Een seasonic 360W zou ik er niet zo snel bijzetten wanneer je een wat stevigere GPU wilt gebruiken in de toekomst. die seasonic die jij hebt uitgekozen is dan een prima keuze voor een enkele videokaart (helemaal eens met marcel87).

Een 2TB HDD zou ik er zeker inzetten voor een kleine meerprijs een verdubbeling van je opslagruimte.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-03 16:26
Een aantal opmerkingen;

1) Probeer je systeem zoveel mogelijk te configureren dat je er ooit nog osx86 op kunt draaien. Als je dan met Aperture oid aan de gang wilt, kan dat, en verder ben ik een van die fotografen die zweert bij OSX :)
2) Hoe ga je je backups regelen?
3) Een IGP is meer dan voldoende voor photoshop

[ Voor 10% gewijzigd door Henk op 27-11-2013 14:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wederom duidelijk Jaapsander, ik ga naar die 2x 4GB kijken.

Henk, waarom zou ik osx willen gaan draaien? Ik heb me daar nog niet in verdiept, maar weet van een vriend hoe stabiel en snel osx is. Ik gebruik al jaren alleen windows, en heb niet het idee dat ik echt iets mis. (:

2. Ik heb al een tweetal externe harde schijven waar ik al mijn foto's op backup.
3. Super!

Dank!

Verwijderd

Topicstarter
Nou dit gaat hem dan worden! Tenzij er nog betere ideeën zijn natuurlijk... ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 73,99€ 73,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,90€ 62,90
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,03€ 52,03
1Samsung 840 EVO 120GB€ 84,88€ 84,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 617,09