Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[Gezocht] 5.1-surroundset

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen.

Ik ben aan het sparen voor een nette 5.1 audio installatie.
Hierbij denk ik dan aan een receiver en speakers.
Dvd/blueray komt eventueel later wel, heb een ps3 en media player waar films en muziek mee afgespeeld kan worden.
Ik wil ongeveer 1500 euro er aan uit geven.

Nou eigenlijk mijn vraag, wat is ongeveer een goede prijs verhouding tussen speakers en de receiver als ik 1500 euro te besteden heb?
Wat voor een budget moet ik van die 1500 reserveren voor de receiver en hoeveel voor de speakers?
Ik ga tenminste uit van 1500 euro, hiermee kan ik toch een best aardige set in elkaar zetten?
Het kan altijd duurder ja :) maar vind dit wel een mooi bedrag.

Mvg,
Berry

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:17
Ik vond dat ook een mooi bedrag anderhalf jaar geleden. Over de verhouding van speakers en versterker waag ik me niet aan, daar vind ik dat ik niet genoeg verstand voor heb. Bij mij is het dan niet 5.1 (namelijk 4.0) maar een film kijken is evengoed een genot om te doen.

Bij mij ziet de configuratie er als volgt uit, waar ik zeer tevreden over ben:

2x Dali Zensor 5 (2*300)
1x Dali Zensor 1 (2*150)
1x Denon AVR2312 (1*500)

Dit maakte bij mij 1400,-. Het is maar een suggestie :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23

JT

VETAK y0

1500e voor:
- receiver
- 5 gewone speakers
- 1 subwoofer

Klopt dat? Dan zou ik zeggen 400e voor een receiver, 400 voor een subwoofer, 700 voor speakers. Is natuurlijk persoonlijk maar zo zou ik het ongeveer doen in geval van nieuwprijzen.

Ik raad je sterk aan om naar tweedehands te kijken, dan krijg je echt zooooooveel meer voor je geld :) En ja, met 1500e kun je leuke dingen doen.

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 26-11-2013 20:43 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
1500 voor receiver - 5 speakers - 1 subwoofer ja
het liefst 2 vloerzuilen en 2 boekenplank modellen.

2e hands is inderdaad een stuk beter kwa prijs/kwaliteit, alleen weet ik nog niet presies wat ik zoek.
Ik zal toch het een en ander willen horen.
Eens kijken wat de lokale audio zaak mij te bieden heeft, volgens mij zijn het voor hun ook geen beste tijden.

• JT

JT

VETAK y0

De lokale middenstander steunen ben ik ook voorstander van! :Y)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het grootste verschil in geluidskwaliteit haal je uit de speakers. Mijn advies zou dan zijn om hier zo veel mogelijk van je budget in te steken. Zoals JT al aangaf zou je eventueel 2e hands kunnen kopen. Je hebt best een leuk budget maar het is niet erg ruim. Denon heeft in mijn ogen wel leuke instap receivers. Een model als de AVR-X1000 haal je al voor € 300 in huis en de laatste tijd zie ik ook wel wat stuntprijzen voorbij komen.

Misschien is het een optie op de aanschaf van de subwoofer nog even uit te stellen. Een goed sub is namelijk erg prijzig en kan zomaar de duurste speaker van je set zijn. Wanneer je voor 2 vloerstaanders gaat als fronts, heb je al behoorlijk wat "laag" in huis en zul je de sub niet direct missen. Zelf speel ik ook nog met een 5.0 setup.

• JT

JT

VETAK y0

S1NN3D schreef op woensdag 27 november 2013 @ 07:44:Je hebt best een leuk budget maar het is niet erg ruim. Denon heeft in mijn ogen wel leuke instap receivers.
Laten we wel wezen, 1500e is voor veel mensen een maandloon ;) 1500e is meer dan een begin. Daar kun je gewoon een goede set van kopen waar je jaren plezier van hebt.
Misschien is het een optie op de aanschaf van de subwoofer nog even uit te stellen. Een goed sub is namelijk erg prijzig en kan zomaar de duurste speaker van je set zijn. Wanneer je voor 2 vloerstaanders gaat als fronts, heb je al behoorlijk wat "laag" in huis en zul je de sub niet direct missen. Zelf speel ik ook nog met een 5.0 setup.
Hangt af van de insteek van de TS natuurlijk; wil die met 1500e klaar zijn of vind hij het niet erg te wachten en er nog wat meer in te steken?

Ecodan warmtepomp

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

Yamaha RX-V673 (is nog wel ergens voor rond de 300 te krijgen, anders 2de hands)
Boston Acoustics A25 x 4
Boston Acoustics Center 225
SVS subwoofer

Moet lukken!

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• S1NN3D
  • Niet online
JT schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:32:
[...]

Laten we wel wezen, 1500e is voor veel mensen een maandloon ;) 1500e is meer dan een begin. Daar kun je gewoon een goede set van kopen waar je jaren plezier van hebt.

[...]

Hangt af van de insteek van de TS natuurlijk; wil die met 1500e klaar zijn of vind hij het niet erg te wachten en er nog wat meer in te steken?
Is inderdaad een hoop geld. Maar ik denk dat het voor het aanschaffen van een receiver én 2 vloerstaanders én een center én 2 rears én een sub toch krap kan uitpakken. Je moet toch behoorlijk veel onderdelen kopen van het budget waardoor er concessies gedaan moeten worden. Daarom de optie om een deel misschien later te kopen. Daarnaast is er natuurlijk de optie om 2e hands iets te kopen. Voor het budget kan er dan waarschijnlijk een behoorlijke set van Marktplaats gehaald worden. Maar e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de wensen van TS en wat hij precies met de set wil gaan doen.

• JT

JT

VETAK y0

S1NN3D schreef op donderdag 28 november 2013 @ 07:33:
[...]

Is inderdaad een hoop geld. Maar ik denk dat het voor het aanschaffen van een receiver én 2 vloerstaanders én een center én 2 rears én een sub toch krap kan uitpakken. Je moet toch behoorlijk veel onderdelen kopen van het budget waardoor er concessies gedaan moeten worden. Daarom de optie om een deel misschien later te kopen. Daarnaast is er natuurlijk de optie om 2e hands iets te kopen. Voor het budget kan er dan waarschijnlijk een behoorlijke set van Marktplaats gehaald worden. Maar e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de wensen van TS en wat hij precies met de set wil gaan doen.
Dat laatste is de crux. Wil de TS wel vloerstaanders én een sub? Heeft die daar het geld voor (over)? Jij hebt een voorkeur voor vloerstaanders, ook als er al een sub is. Maar misschien geldt dat voor de TS wel helemaal niet. Want dat is ook afhankelijk van smaak.

Daarnaast blijft hifi altijd een concessie. Je budget is altijd de beperkende factor en hifi is onderhevig aan de wet van de verminderde meeropbrengst wanneer het duurder wordt terwijl je nooit op 100% natuurgetrouwe weergave kan komen. Ook jouw geliefde vloerstaanders zijn een compromis; bij een gegeven vast bedrag koop je een grotere behuizing dus meer materiaalkosten (wat dat daadwerkelijk kost is vaak wat anders dan de meerprijs die de fabrikant vraagt ;) ) en soms ook meer drivers in de luidspreker en daarmee ook een uitgebreider filter. Waardoor er dus minder geld pér onderdeel overblijft. Daarnaast is het moeilijker om een grotere behuizing net zo stijf te krijgen als een kleinere. Dus er valt voor zowel vloerstaanders als boekenplankspeakers wat te zeggen.

Edit: even snel gekeken naar Boston Acoustics A250 vloerstaanders. 159 per stuk bij Hifi Corner. Dus dan kun je, áls je vloerstaanders zou willen op het volgende bedrag komen:
Vloerstaanders: 360
Center: 133
Rears: 150
<700e voor een set speakers uit een serie die momenteel bekend staat als geweldige bang for the buck :) Je zou zelfs kunnen zeggen ik vervang de center voor een setje A25 zodat je achter ook een center hebt, heb je voor <700e een 6.1 systeem :)

Zelf zou ik overigens voor home-theater ook niet al te lang zonder sub willen doen; ik moet de eerste vloerstaander nog horen die dezelfde hoeveelheid bas en net zo diep kan weergeven als een fatsoenlijke sub :)

De vraag die imho nog steeds rest aan de TS is: is 1500e het definitieve bedrag wat je eraan uit wil geven of ben je bereid om op een later moment nog wat extra eraan uit te geven? Imho kun je met 1500e prima toe komen voor een complete installatie maar groter budget is altijd beter :P

Edit 2: conclusie is gewoon dat de TS maar eerst eens moet gaan luisteren :+ Hifi Corner heeft hier op GoT een goede naam en hanteert scherpe prijzen.

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 28-11-2013 08:47 ]

Ecodan warmtepomp

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-11 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Ok, ik ben niet erg heel erg bekend in de wereld van audio, maar 1500 euro voor geluid 8)7

Sorry hoor, maar dat vind ik echt veel :S Dan ben ik wel benieuwd naar wat voor TV en PC setup hebt!

Me vriendin zou me me het huis uit knikkeren als ik zoiets zou uitgeven aan audio.

Edit: Iedereen natuurlijk zijn keuze, maar ik moest toch even mijn verbazing uitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Gertjuhjan op 28-11-2013 08:50 ]

Xbox: Gulpener88

• S1NN3D
  • Niet online
Met hifi is het inderdaad altijd concessies maken. Het kan altijd beter en je kan het zo duur maken als je wil. De Boston Accoustics komen op het forum vaak voorbij als veel bang for the buck en kunnen een interessante optie zijn. Het advies om ergens te gaan luisteren is altijd het beste advies gezien de verschillende in sound per merk/type.

Of € 1.500 veel is voor geluid? Dat is voor iedereen verschillend; kan en wil je het er aan uitgeven. Zelf zit ik ook met verbazing te kijken wat sommigen neer hebben gezet. The sky is the limit. De eerste set die ik neerzette was een standaard Philips-setje van pakweg € 500. Hierover ben ik echt nooit tevreden geweest, heeft nauwelijks gespeeld en was dus een echte miskoop. De set die nu staat, heeft een stuk meer gekost (en een sub staat nog altijd op het wensenlijstje). Er is voor gespaard en de vriendin is meegeweest om te luisteren en uit te zoeken. Ja, het was een investering maar de speakers verwacht ik 10 à 20 jaar te kunnen gebruiken. Een receiver raakt op enig moment gedateerd en zal vervangen moeten worden; speakers hebben dit probleem niet.

We raken wat off-topic. Het is aan TS om voor zichzelf te concluderen waarvoor deze de set wil gebruiken, of deze in één keer klaar moet zijn of dat het ook een stappenplan mag zijn.

• JT

JT

VETAK y0

Gertjuhjan schreef op donderdag 28 november 2013 @ 08:49:
Ok, ik ben niet erg heel erg bekend in de wereld van audio, maar 1500 euro voor geluid 8)7

Sorry hoor, maar dat vind ik echt veel :S Dan ben ik wel benieuwd naar wat voor TV en PC setup hebt!

Me vriendin zou me me het huis uit knikkeren als ik zoiets zou uitgeven aan audio.

Edit: Iedereen natuurlijk zijn keuze, maar ik moest toch even mijn verbazing uitten.
1000e voor een subwoofer, 5000e voor een weekendauto, 2500e voor een fullframe dSLR met lens van 800e, ieder z'n hobby :) Zolang je het je maar kan veroorloven en niks gaat lenen :X

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Het liefst koop ik de set in een keer, en blijf ik bij mijn standpunt van 5.1 met 2 vloerstaanders.
Ik heb nu de oude set van mijn vader staan, een oude sony 5.1 set dvd/receiver in 1, met die 4 zilvere vloerstaanders (plaatje gevonden op MP: http://i.marktplaats.com/...3gEAAOxypNtSkx7u/$_85.JPG ). Niks vergeleken bij een set waar ik voor wil gaan sparen. De set word nu en gaat in de toekomst voornamelijk gebruikt worden voor films, muziek alleen als ik alleen thuis ben.

1500 is niet de max, ik spaar der zelf voor en het komt niet van onze huishoud rekening af, dus voruw lief vind het allemaal wel best ;) Maar ik vind zelf de 2000 echt de max, dan is de rek er wel uit. Dit houd alleen in dat ik langer moet sparen.

Ik zal eerst mijn 1500 eens bij elkaar gaan sparen en dan naar een audio zaak gaan. Dan kan ik daarna altijd nog beslissen of ik nog even door moet sparen of dat ik kan slagen in de audio shop.

Ik dank jullie allen hartelijk.
Kom vooral nog met voorbeelden van setups, erg leuk om dingen op te zoeken en te vergelijken.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-11 14:11

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica