S1NN3D schreef op donderdag 28 november 2013 @ 07:33:
[...]
Is inderdaad een hoop geld. Maar ik denk dat het voor het aanschaffen van een receiver én 2 vloerstaanders én een center én 2 rears én een sub toch krap kan uitpakken. Je moet toch behoorlijk veel onderdelen kopen van het budget waardoor er concessies gedaan moeten worden. Daarom de optie om een deel misschien later te kopen. Daarnaast is er natuurlijk de optie om 2e hands iets te kopen. Voor het budget kan er dan waarschijnlijk een behoorlijke set van Marktplaats gehaald worden. Maar e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de wensen van TS en wat hij precies met de set wil gaan doen.
Dat laatste is de crux. Wil de TS wel vloerstaanders én een sub? Heeft die daar het geld voor (over)? Jij hebt een voorkeur voor vloerstaanders, ook als er al een sub is. Maar misschien geldt dat voor de TS wel helemaal niet. Want dat is ook afhankelijk van smaak.
Daarnaast blijft hifi altijd een concessie. Je budget is altijd de beperkende factor en hifi is onderhevig aan de wet van de verminderde meeropbrengst wanneer het duurder wordt terwijl je nooit op 100% natuurgetrouwe weergave kan komen. Ook jouw geliefde vloerstaanders zijn een compromis; bij een gegeven vast bedrag koop je een grotere behuizing dus meer materiaalkosten (wat dat daadwerkelijk kost is vaak wat anders dan de meerprijs die de fabrikant vraagt

) en soms ook meer drivers in de luidspreker en daarmee ook een uitgebreider filter. Waardoor er dus minder geld pér onderdeel overblijft. Daarnaast is het moeilijker om een grotere behuizing net zo stijf te krijgen als een kleinere. Dus er valt voor zowel vloerstaanders als boekenplankspeakers wat te zeggen.
Edit: even snel gekeken naar Boston Acoustics A250 vloerstaanders. 159 per stuk bij Hifi Corner. Dus dan kun je, áls je vloerstaanders zou willen op het volgende bedrag komen:
Vloerstaanders: 360
Center: 133
Rears: 150
<700e voor een set speakers uit een serie die momenteel bekend staat als geweldige bang for the buck

Je zou zelfs kunnen zeggen ik vervang de center voor een setje A25 zodat je achter ook een center hebt, heb je voor <700e een 6.1 systeem
Zelf zou ik overigens voor home-theater ook niet al te lang zonder sub willen doen; ik moet de eerste vloerstaander nog horen die dezelfde hoeveelheid bas en net zo diep kan weergeven als een fatsoenlijke sub
De vraag die imho nog steeds rest aan de TS is: is 1500e het definitieve bedrag wat je eraan uit wil geven of ben je bereid om op een later moment nog wat extra eraan uit te geven? Imho kun je met 1500e prima toe komen voor een complete installatie maar groter budget is altijd beter
Edit 2: conclusie is gewoon dat de TS maar eerst eens moet gaan luisteren

Hifi Corner heeft hier op GoT een goede naam en hanteert scherpe prijzen.
[
Voor 11% gewijzigd door
JT op 28-11-2013 08:47
]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel