Linux POP3 e-mail ophalen duurt lang

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Hallo,

Het ophalen van e-mail via POP3 via mijn linux server gaat traag, het lijkt erop dat ik een DNS probleem heb op mijn mailserver. Maar ik weet niet waar ik moet zoeken of wat ik moet veranderen. Ik lees her en der dat ik iets in /etc/resolv.conf en /etct/hosts moet veranderen maar wat?

Zie hier een topic hier op tweakers met hetzelfde probleem: [Debian / Sendmail] traag en nog eens.. traag
  1. Lokaal draait geen dns server
  2. In resolv.conf staan 3 dns-servers van mijn provider en één van google
  3. In /etc/hosts staat mijn hoofd domeinnaam maar 127.0.0.1
  4. Via nslookop -sil google.nl krijg ik direct antwoord
  5. Via nslookop -sil IP krijg ik geen antwoord (weet niet of dit zou moeten
Het lijkt erop dat ergens een timeout optreed, want na een paar seconden gaat alles gewoon verder.

Kan iemand mij misschien helpen met het zoeken van de oorzaak? Op internet lees ik veel over mogelijke DNS problemen, maar kan daar geen methode vinden op mijn oorzaak te traceren en te verhelpen.

Als de traagheid treedt zowel op als ik via hostname of ipadres met de server verbind.

De vertraging is ongeveer 30s

[ Voor 5% gewijzigd door Brains op 26-11-2013 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:40
Ik mis denk ik hier wat info:
Waar staat die server? (gewoon thuis in je LAN?)
Waarmee haal je via POP3 op? (desktop/laptop die via een vaste kabel aan je LAN zit?)
Als je via IP-adres verbindt heb je er ook last van - waarom denk je dan nog dat DNS er iets mee te maken heeft?
Wat voor POP3-server draai je? (Dovecot, Courier, Cyrus, ...?)
Wat voor instellingen gebruik je in je client?

En: wat staat er voor info in je logfiles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
De server hangt ergens in Amsterdam in een colo.
Ik haal de e-mail op via Outlook moet "standaard" instellingen (niets aan veranderd).
Ik denk dat het een DNS probleem is omdat traagheid veelal wordt bestempeld als een DNS probleem.
Ik weet niet welke pop3 server er draait.
De logs melden dat er een verbinding wordt gemaakt. Error log blijft leeg.

Ik heb gezocht hoe ik kan kijken welke pop3 server er draait, maar kwam niet verder dan xinetd.
De 30 seconden vertraging komt ergens naar voren als een ident timeout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ik zou verwachten dat als je de logs kan lezen (/var/log/mail.log of zo?) dat je daar ook in moet kunnen terugvinden welke serversoftware je gebruikt...

Anyway, ik denk dat ik als eerste zou proberen via telnet in te loggen op die mailserver, kijken of het een vertraging is bij het connecten of pas bij het invoeren van user/password. Zie bijvoorbeeld deze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
ik zie in de mail log:
ipop3d[17878]: pop3 service init from [ip-address]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Dan zou ik nog steeds via telnet achterhalen waardoor de boel traag is. Maar met wat googlen kan je ook al achter andere mogelijke oorzaken komen - firewall settings bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Bedankt, ik heb vrijwel dezelfde configuratie als in firewall settings alleen ik heb geen disable en nice attributen.

Als ik via telnet op poort 110 inlog dan duurt het ook lang voordat ik response krijg.

Het kan dus zijn dat de uitgaande poort 113 wordt geblokkeerd, of begrijp ik het artikel verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ik snap er eerlijk gezegd ook niet zoveel van (ik google ook maar wat...) maar krijg de indruk dat het ofwel de uitgaande 113 op de server, ofwel de inkomende 113 op de client is.

Wellicht dat deze pagina nog een goede suggestie is - blijkbaar is het uitcommentarieeren van die 'log_on_...' regels genoeg om die IDENT functie uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
De USERID kon ik in eerste instantie niet vinden in de default xinitd.conf, maar die staan in het pop3 gedeelte. Later vandaag zal ik daar eens iets aan veranderen, moet nog een paar "belangrijke" e-mails ontvangen.

Bedankt voor het meedenken en zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Het heeft wat langer geduurd dan gepland, maar ik heb zojuist mijn pop3 config aangepast: de twee USERID regels gecommentarieerd. In Outlook heb ik nu zelfs geen tijd meer om de details van het ophalen/verzenden te bekijken.

Het lijkt dus daarin gezeten te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Hey, mooi - bedankt voor het laten weten! :)
Pagina: 1