Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Mass mailing versturen met maillist king

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Voor mijn werk moet ik assistentie bieden aan iemand die een mass mailing wil versturen dmv maillist kings.
Het gaat om een mailing naar 10 000 adressen en de mail in kwestie is 500 KB groot. Als test voerde deze persoon vandaag de mailing uit naar een 700 adressen.

Al vlug kwam een telefoontje binnen met de opmerking dat gedurende een tweetal uren na het versturen van de mailing het complete netwerk enorm traag was. Hierna verliep alles terug normaal.

Ikzelf heb weinig tot geen ervaring met maillist king. Uiteraard heb ik dit ondertussen al gedownload en "ontdekt" dat je ondermeer:
  • het aantal verstuurde mails per tijdstip kan beperken (bvb max 50 mails in 1 uur)
  • een interval kan instellen (bvb 1 mail om de 10 seconden)
Welke van de 2 nu de "beste" optie is heb ik niet echt een idee. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben hoe het maximaal aantal mails die mogen verstuurd worden te berekenen. Hiervoor moet ik ondermeer weten hoeveel de trafiek gemiddeld naar buiten wordt gestuurd en berekenen hoeveel hier extra kan bijkomen zonder dat de eindgebruiker hierdoor last ondervinden.

Deze organisatie bezit een CISCO ASA 5500 firewall waar de huidige trafiek kan opgevraagd worden op de outside interface. Maar hoe de trafiek berekenen die veroorzaakt wordt bij de mailing heb ik geen idee. Vandaar ook dit topic.
Deze organisatie heeft een standaard Belgacom explore abonnement. Op de mailserver heb ik een speedtest uitgevoerd waar ik uitkwam bij een download van 12 MB/s en een upload van 0.81 MB/s. Nogmaals dit is de eerste keer dat ik zoiets doe dus alle hulp is welkom en ik probeer hier gewoon zoveel mogelijk uit te leren.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ken het programma niet...

Gezien de mailgrootte en de lage upload gaat die laatste wel zorgen voor traag internet (denk dat dat vooral de klacht was?). Het programma trekt, indien niet gelimiteerd qua upload, voor een tijdje de verbinding vol. Op basis van 10K email en 0,5 MB per stuk moet je 5 GB uploaden. Alles bij elkaar nog wel meer, want hierin zit nog niet de communicatie met de mailservers waar de mail naartoe moet en de bijbehorende tijdsvertraging door de communicatie.

Ik zou de upload proberen te limiteren zodat voor het netwerk er ruimte overblijft en mail voor mail gaan versturen. Dan veroorzaak je denk ik de minste overlast op het netwerk m.b.t. het internet. Maar dan ben je nog vele vele uren bezig met versturen natuurlijk. Misschien dat het dan beter in de nachtelijke uren kan, als het bedrijf dan tenminste niet werkt.

Alternatief: gebruik maken van een mailinglist provider. Die zijn erop ingericht en dan belast je de internetverbinding niet.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een half MB is best groot voor een mailing
700x0,5 is 350MB dat /0,81

=432s, ruwweg 8 minuten dus ergens klopt er iets niet.

dus dan denk ik Met Byte(B)=bedoek je bit(b) dus ruw weg 64 minuten, natuurlijk moet zo'n server ook nog reargeren dus zo gek is het niet dan.

Moet je het het vaker doen kun je het uitbesteden, of op een externe server draaien
kan dat ding niet gewoon direct mailen zonder de mailserver te gebruiken. evt mail per delivery domein combineren

voor nu zou ik hem 1 a 2 avonden laten draaien als iedereen naar huis is

Iperf

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-11 22:35
Hoe komt het dat die mail 500KB groot is? Indien dat afbeeldingen (of andere bijlagen) zijn, overweeg deze vanaf een server te laden in je mail en ze niet als bijlage mee te sturen, zo spreid je de load (tenzij alle ontvangers tegelijk de mail openen) en is je mail stukken kleiner.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja van een server laden gebeurt tegenwoordig by default niet meer. als je de klant echt zeker weten wil tonen zal je deze echt mee moeten sturen. ik zou dan kijken of ik de plaatjes niet kan veranderen in een beter formaat png/gif ipv bmp oid.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
De mail verkleinen gaat niet echt lukken.
Zou het mogelijk zijn om deze rond 17h te versturen, het moment dat iedereen vertrekt.
Zodat tegen de ochtend erna (9h) alles buiten is en het netwerk voldoende kan recupereren.

Of zie ik dit te rooskleurig?
Desnoods kan ik ook zeggen om deze vrijdagavond te versturen..

Heb eens snel berekend.
1 mails -> 10 seconden
10 K mails -> 100 000 seconden = ca 27h wat voor mij zeker aanneembaar is.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

fish vroeg er al naar: is het 0,81 MB, Mb (of mB of mb :+ )? En was dat piek, dal of momentopname?

Belangrijker: wat vindt de beheerder van de gebruikte SMTP-server er van? Als het niet expliciet is toegestaan kan ik me best voorstellen dat die actief de boel zit te vertragen. Dat is ook een bekende antispam-maatregel.

Bij dit soort aantallen moet je het niet zelf willen doen, behalve als je heel goed weet wat je doet. "Gewoon" uitbesteden IMHO.

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 26-11-2013 20:39 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Neeeee, nou doe je het zelfde :(

Mb of MB niet mB of mb

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 26-11-2013 20:49 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
500 kB per mail dus een halve megabyte.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 21:07:
500 kB per mail dus een halve megabyte.
En de upload is 0,81 megabyte/seconde?

Simpele oplossing voor de verwarring: afkortingen afleren ;)

Maar goed, zoals je al leest in de diverse posts zijn er teveel variabelen waar je weinig of geen invloed op hebt maar wel de boel lastig maken. Ik zou het dus echt uitbesteden (als je dit vaker wilt doen) of het anders in een weekend doen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Verwijderd

Topicstarter
Die uploadsnelheid zou ik nog eens moeten nagaan, kan zijn dat die niet helemaal klopt.
Ik denk dat ik ga meedelen dat deze mailing vrijdagavond moet worden verstuurd en genoeg speling nemen dat tegen zondagavond alles erdoor gesleurd is en het netwerk genoeg kan "recupereren" tot maandagmorgen als de werkweeg terug begint.

Alvast bedankt voor de input!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

stuur maar gewoon een screendump van de speedtest(s) om verwarring te voorkomen

lees ik het goed gebruik je nog een eigen smtp ertussen, hoe meet ej dat allemaal

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 22:21:
stuur maar gewoon een screendump van de speedtest(s) om verwarring te voorkomen

lees ik het goed gebruik je nog een eigen smtp ertussen, hoe meet ej dat allemaal
Ik surf gewoon naar speedtest.net om dit na te gaan.
En idd deze organisatie beschikt over een eigen mailserver.

Speedtst die ik deze morgen heb uitgevoerd:
Afbeeldingslocatie: http://oi41.tinypic.com/1z23arm.jpg

Gisteren heb ik dezelfde test uitgevoerd en zat ik aan:
Afbeeldingslocatie: http://oi39.tinypic.com/8yz138.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2013 08:49 ]

Pagina: 1