Toon posts:

Harde boem bass bij uitdoen versterker voorkomen door chip

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,
Ik heb in mijn slaapkamer een pa versterker die aangesloten is op mijn Onkyo TX-NR616 voor alleen de subwoofers. Dit is zo omdat ik twee passieve subs heb die dan door de pa versterker genoeg vermogen hebben om geluid te produceren. Maar wanneer ik de pa versterker uit doe, dan hoor ik een boem geluid door de subs. Zo'n geluid als of het lijkt dat er ineens veel vermogen weg gaat(<--?). Nu weet ik dat de nieuwe ASUS Rampage IV Black Edition moederbord een NEC chip heeft die dat boem geluid voorkomt. Nu is mijn vraag of een van jullie mischien weet waar ik die chip kan vinden en of er nog andere bestaan, die ik dan vervolgens in de kring zet naar de subs.
Alvast bedankt.
OPQ8

P.S. volgens mij is het een konig pa versterker, weet ik niet zeker
P.P.S. Ik heb deze vraag ook al bij de hifi forum gevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-10 07:40
Het "boem"-geluid is alleen te voorkomen door een relais op te nemen in de luidspreker-uitgang. Bij recente versterkers zit deze standaard ingebouwd, bij jouw PA blijkbaar niet.
Een chip gaat daar niet bij helpen, zeker niet met vermogens zoals gebruikelijk bij een PA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

"Luidspreker inschakel vertraging"

Even googlen en de schema's en complete kitjes vliegen om je oren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Je zou bijvoorbeeld http://www.velleman.eu/products/view/?id=9233 kunnen overwegen. Ik vermoed dat de uitschakel-plop een klap DC is, waarbij dit kitje zsm de verbinding tussen versterker en luidsprekers verbreekt.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de informatie, moet inderdaad zo'n relais er tussen zetten of dus luidsprekerbeveiliger. Thanks a lot mensen

Maar hoe ziet dat er dan uit met een luidsprekerbeveiliger, zeg maar hoe wordt die er dus in gezet, aangesloten.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2013 19:28 ]

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
memphis schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 23:03:
"Luidspreker inschakel vertraging"
Het probleem doet zich voor bij het uitschakelen van de versterker.
Dan heeft een "Luidspreker inschakel vertraging" niet zo veel zin.

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Piepersnijder schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:35:

Het probleem doet zich voor bij het uitschakelen van de versterker.
Dan heeft een "Luidspreker inschakel vertraging" niet zo veel zin.
:X
tja, dat viel mij ook al op.
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:21:

Maar hoe ziet dat er dan uit met een luidsprekerbeveiliger, zeg maar hoe wordt die er dus in gezet, aangesloten.
Als de link van RealBart van toepassing is (ik heb het niet bestudeerd maar er staat daar :
"Deze luidsprekerbeveiliging in stereo-uitvoering beschermt luidsprekers tegen inschakelklikken en tegen gelijkspanning op de uitgang van de aangesloten versterker").
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.eu/images/products/0/small/k4700.jpg
dan zie je ook een downloadmanual hoe dit te doen.
Ik heb zelf een paar V-kitjes gebouwd en over het algemeen is dat niet te moeilijk om te volgen of om te maken.
Valt het toch tegen dan krijg je overal support.
edit:
probeer maar, zoek op K4700

Misschien helpt het ook om eerst het volume volledig terug te draaien voordat je de off-knop indrukt ?

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 28-11-2013 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:32
Volume terug op 0 en dan uitzetten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd het boem geluid te voorkomen door de volumeknop op 0 te zetten, maar zonder resultaat. Ook als er helemaal geen muziek op staat. Thanks voor de support. Trouwens in een andere forum staat dat je ook een relais kan gebruiken, is dit het zelfde(als de K4700)??

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2013 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Ik durf het niet te zeggen OPQ8.
Is natuurlijk ook moeilijk vergelijken als je geen link geeft naar dat andere forum.
Ook ga ik niet de documentatie vd K4700 downloaden en bestuderen.
Als ik dat kitje zelf eens gemonteerd had dan zou ik je graag helpen.

edit: ik bedoel dus eigenlijk dat het mss beter is als je je vraag specifieker stelt.
Ik neem aan dat jij wel de documentatie hebt bekeken en als je daar dan een vraag over hebt over een bepaald onderdeel daarvan gebruik dan gerust copy/paste zodat iedereen weet waar voor jou de angel zit.

Wel goed trouwens dat je het volume hebt uitgesloten.
Ik had dat met aanzetten. :)

[ Voor 45% gewijzigd door kitao op 30-11-2013 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 18:11:
Ik heb het geprobeerd het boem geluid te voorkomen door de volumeknop op 0 te zetten, maar zonder resultaat. Ook als er helemaal geen muziek op staat. Thanks voor de support. Trouwens in een andere forum staat dat je ook een relais kan gebruiken, is dit het zelfde(als de K4700)??
tonschong in "Harde boem bass bij uitdoen versterker voorkomen door chip"

Dat was geen ander forum ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het is het langzaam wegvakken van de voedingscondensatoren die bij een lagere spanning de eindtrap uit balans doet trekken en zo nog even een spanningspiekje aan de speaker geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Het is inderdaad het uit balans raken van de eindtrappen. In weze ontlaad je een deel van de voedingselco's over de speaker.

Een alternatief zou kunnen zijn om (als je de versterker wilt modden) een relais aan te sluiten tussen de speaker en de versterker die je laat aansturen door de aan/uit knop. Als je de versterker aan zet wordt het relais aangetrokken en staat de speaker aangesloten op de versterker. Zodra je de knop uitzet schakelt hij de speaker af (evt de versterker naar een dumpweerstand) voordat de eindtrap uit balans is (voor zover ik ze gezien heb duurt het altijd een moment voor de plop komt (0.5-1 sec ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 17:15

India Sierra

Learn by failure

Als ik het me goed kan herinneren kon je zoiets oplossen door een condensator er tussen te zetten (die natuurlijk wel het voltage en frequenties aan kan). Ik ga er van uit dat die klap namelijk een DC piek is en aangezien de formule van de schijnbare weerstand van een condensator 1/(2*PI*frequentie*Capaciteit) is. Een DC piek heeft als frequentie 0 en dus is de schijnbare weerstand oneindig en houdt de condensator dus die klap tegen.

100% zeker of dit bruikbaar is weet ik niet, zou ik moeten navragen aan mijn leraar :P

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nee, de codensator tussen de speaker is om de constante gelijkspanning eruit te filteren en alleen de wisselspanning door te laten, een voedingsrimpel, een DC dip of piek komt gewoon door want op dat moment is het een wisselende spanning.....

Overigens zie je zo'n condensator alleen bij versterkers met een enkele voedingsspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wow, ik lees hier erg veel informatie, voor de duidelijkheid moet ik nou een relais er tussen zetten die dan aan en uit kan gaan en de versterker zelf altijd aan laten zetten, dus de aan uit knop op aan laten en het uit doen via de relais???
Pagina: 1