Verschillende voltages DDR3 combineren

Pagina: 1
Acties:

• _Noud_
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-03-2021
Ik heb het werkgeheugen van mijn systeem geüpgraded van 4GB naar 8GB.

Hiervoor draaide mijn systeem op één stick 4GB DDR3-1333Mhz van Kingston. De stick staat overigens op de QVL-lijst van het moederbord; een Asus A1A75. Voor de upgrade heb ik twee Kingston HyperX-sticks van 2GB DDR3-1333Mhz gebruikt. Ook deze sticks stonden op de QVL lijst.

De computer startte de eerste keer prima op, en in het configuratiescherm zag ik dat hij 8GB herkende. Toen ik ging gamen kreeg ik echter een freeze. Bij een reset van de computer bleef deze hangen op een zwart scherm met een knipperende cursor linksbovenin. Nadat ik de twee nieuwe sticks verwijderde startte het systeem zich wel weer normaal op.

Mijn vraag is:
- Kan ik dit geheugen überhaupt combineren? Het grootste verschil tussen de sticks is volgens mij het voltage. De 4GB stick draait op 1.5V en de 2x2GB draaien op 1.65V.
- Ligt de crash misschien aan de configuratie van de sticks op het moederbord? De slots zijn genummerd A1, A2, B1, B2 (#1's zijn blauw en #2's zijn zwart). De 4GB stick zat in A1 en de twee 2GB sticks in respectievelijk A2 & B2.

Extra informatie:
Moederbord: Asus F1 A175
Geheugen sticks: - 4GB KVR1333D3N9/4G & 2x2GB KHX1333C7D3K2/4GX

Verwijderd

Kan zijn dat de spanning te laag is voor de ingestelde frequentie en/of geheugentimings. Voor 1333MHz 9-9-9-27 zou echter 1,5V genoeg moeten zijn. Anders probeer je gewoon iets hoger of pas je de frequentie en/of timings aan. Even testen met Memtest86+ als het stabiel is werkt het makkelijkst.

Gebruik je trouwens de IGP van de APU of heb je een losse videokaart. Zonder videokaart zal je namelijk veel performance verlies hebben doordat je geheugen geen dual-channel draait maar single channel.