Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe luidsprekers bij versterker

Pagina: 1
Acties:

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:35
Zojuist meldde mijn broer dat ik zijn oude versterker/tuner/cd-speler over kan nemen, het gaat om de Denon RCD-100. Dit zijn de specs:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fAyVzzk.jpg

Is het mogelijk om hier zuilspeakers op aan te sluiten, zoals bijvoorbeeld de Kef Q5? Of is de versterker daar te zwak voor? Ik wil graag zuilspeakers, aangezien ik graag mijn kamer vul met geluid, maar ben bang dat ik met deze versterker maximaal voor boekenplank-speakers kan gaan. Overigens heb ik een budget van € 300,- voor de luidsprekers en vind ik het prima om iets tweedehands aan te schaffen (graag zelfs :) ). De kamer is iets van 4,5 bij 7 meter.

Kan iemand hier iets mee?

KEF Q5 specs:
Design 2½ way bass reflex
Drive Units LF: 165 mm (6½") woofer
MF: 165 mm (6½”) UNI-Q® with
HF: 19 mm (¾") aluminium dome tweeter
Frequency Response at 15°
horizontally off axis ±3 dB 39 Hz - 27 kHz
Crossover Frequency 2.8 kHz
Amplifier Requirements 15 - 150 W
Sensitivity (2.83V/1m) 91 dB
Maximum Output (SPL) 112 dB
Impedance 8Ω

[ Voor 63% gewijzigd door floriz87 op 26-11-2013 17:20 ]

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-11 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Belangrijkst is, naast de klank, de gevoeligheid. Die ligt met 91dB redelijk gunstig denk ik. Misschien dat je net 20/25W vermogen op 8Ω haalt (vervorming helaas niet gegeven, waarschijnlijk bruikbaar RMS een stuk minder) dus wees een beetje voorzichtig met je volume en zorg dat je het niet te hard zet om de speakers te sparen.
De 91dB is gegeven voor 1W op 1m, dus zal prima bruikbaar zijn zolang je geen feesten gaat geven.

[ Voor 14% gewijzigd door mr.paaJ op 26-11-2013 18:08 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• floriz87
Dank voor je reactie, daar kan ik wat mee :) .

Is het mogelijk om voor € 300 goede tweedehands luidsprekers (2.0 dus) aan te schaffen die passen bij deze versterker (en zo ja: welke)? Technisch gezien bedoel ik dan vooral, over smaak valt natuurlijk te twisten :) .

Als ik het overigens goed begrijp is de Q5 wellicht iets te "zwaar" voor dit systeem, het is verstandiger om een stapje "lichter" te gaan?

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Waarom zou de Q5 te zwaar zijn?

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-11 17:15
idd, het gaat bij de speakers vooral om de gevoeligheid, en impendantie.

de gevoeligheid is zelfs vrij hoog, veelal zitten speakers onder de 90db
zolang de speaker niet ergens ver onder de 8 ohm dipt zou dit goed moeten gaan.

• floriz87
Ik probeer jullie te begrijpen, maar dat lukt nog niet erg. Ik heb al wat introducties gelezen over de techniek achter luidsprekers en versterkers, maar de getallen en eenheden zeggen mij nog niet zoveel. Hebben jullie soms nog tips/websites waar ik me verder kan inlezen?

Overigens: de lokale audiowinkelmedewerker gaf aan dat bij een lichte versterker (zoals deze Denon) beter geen luidsprekers als de Q5 konden worden gebruikt, omdat de versterker niet genoeg vermogen zou kunnen leveren. Vandaar mijn opmerking :) .

Aan wat voor speakers zouden jullie denken bij deze versterker en een ruimte van iets van 30 m2?

Edit: Ik lees op sommige websites dat het om 45 W RMS zou gaan, maar ik vermoed dat dit verkeerd is overgenomen. Op een andere website lees ik dat het om 30 W RMS zou gaan, dat klinkt realistischer.

[ Voor 13% gewijzigd door floriz87 op 27-11-2013 11:49 ]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Het grote probleem met lichte versterkers is dat ze eerder clippen bij hogere volumes. Clippen is een verschijnsel waarbij het sinusvormige signaal afgehoekt wordt:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/c/c5/Clipping_1dB.png/800px-Clipping_1dB.png

Clippen kan de luidspreker beschadigen. Met name tweeters zijn er gevoelig voor. Bij normaal gebruik hoef je hier niet bang voor te zijn. Ik ben wel van mening dat deze speakers een betere versterker verdienen, maar dit kan een leuk begin zijn voor een upgrade traject.

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Beter de Q5 dan de Boston acoustics A25 die nu populair zijn. Lijken klein maar vragen juist wel meer vermogen vanwege lage gevoeligheid. Betere versterker zal de Q5 zeker goed doen. Misschien een idee om de Denon mee te nemen om aan te sluiten en te beluisteren?

• floriz87
Ben gisteren bij de BCC geweest en heb even mogen luisteren naar Denon/Marantz + KEF/B&W. Leuke ervaring, puur om even de verschillen te beluisteren. Ik heb de verkoper gevraagd wat hij adviseerde voor mijn versterker, maar hij kon daar niet echt antwoord op geven, hij had er niet genoeg verstand van.

Nu zag ik een andere speaker (Jamo A 705), en ik vroeg me af of deze beter bij de versterker zou passen. Hij heeft wel een lagere weerstand dan de Q5, maar daar tegenover staat dat hij gevoeliger is. Hij heeft de volgende eigenschappen:

Dimensions (LxWxH) 985 x 200 x 200 mm
Mass 7,200 g
Casing Metal
Audio system All
Power (RMS) 100 W
Sound pressure level (SPL) Not specified
THD Not specified
Impedance 6 Ohms
Sensitivity 86dB (2,8V/m)
Frequency range 80-20000Hz

Zou dit beter passen? (ik bedoel niet qua geluid, maar puur technisch gezien, het volume zet ik niet al te hoog, maar ik wil clipping zo veel mogelijk voorkomen) Welke speaker is uberhaupt "beter", de Kef Q5, of de Jamo A 705?

Edit: Overigens vind ik deze er ook mooi uitzien, maar hier moet minimaal wel een versterker bij zeker? (vanzelfsprekend beluister ik een speaker eerst, mocht ik tot aankoop over gaan :) )

En op mijn lijstje nog wat langer te maken:
- Magnat Quantum 655
- Heco Metas XT 501

[ Voor 30% gewijzigd door floriz87 op 29-11-2013 14:48 ]

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-11 17:15
Specification: Q5
System type: 2½-way, floor standing
Enclosure type: Reflex
Dimensions (H x W x D): 880 x 240 x 320mm (34.6 x 9.4 x 12.6 inches)
Weight: 14.5kg (32 lbs)
Nominal impedance: 8 ohms
Amplifier Requirements: 15-150W
Frequency response: 39Hz to 27kHz +/-3.0dB
Sensitivity: 91dB at 1m for 2.83V
Maximum output: 112dB

sensitivity lijkt bij die toch echt hoger? of ik heb ik het nu mis

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
uit alle posts blijkt dat je twijfelt over jouw versterker. Waarom koop je niet een fatsoenlijke tweedehands stereoversterker? Hoeft echt niet meer dan een paar tientjes te kosten.

De beste speaker selecteer je echt niet op het matchen van specs. Dat is een soort schijn-veiligeheid.

[ Voor 22% gewijzigd door 107mb op 29-11-2013 15:00 ]

• floriz87
ramonlambal schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 14:50:
Specification: Q5
System type: 2½-way, floor standing
Enclosure type: Reflex
Dimensions (H x W x D): 880 x 240 x 320mm (34.6 x 9.4 x 12.6 inches)
Weight: 14.5kg (32 lbs)
Nominal impedance: 8 ohms
Amplifier Requirements: 15-150W
Frequency response: 39Hz to 27kHz +/-3.0dB
Sensitivity: 91dB at 1m for 2.83V
Maximum output: 112dB

sensitivity lijkt bij die toch echt hoger? of ik heb ik het nu mis
Foutje }:O . Je hebt gelijk.
107mb schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 14:59:
uit alle posts blijkt dat je twijfelt over jouw versterker. Waarom koop je niet een fatsoenlijke tweedehands stereoversterker? Hoeft echt niet meer dan een paar tientjes te kosten.

De beste speaker selecteer je echt niet op het matchen van specs. Dat is een soort schijn-veiligeheid.
Deze denon is toch een fatsoenlijke stereo-versterker? Of je bedoelt eentje die meer vermogen kan leveren? Ik heb nog 2 oude Sony's staan, ik zal maandag (ik kan er niet eerder bij) eens kijken wat die aan vermogen leveren. Het punt is dat mijn budget (300 a 400 euro) zo krap is dat ik óf een versterker koop óf een luidsprekerset. Vanaf die prijs (en dan zo ongeveer alleen tweedehands) koop je denk ik pas iets fatsoenlijks.
Over een paar jaar dan het volgende project.

• floriz87
Update: Gisteren de Magnat Quantum 655 gekocht bij Correct. Als het goed is worden ze morgen geleverd :) . Vond ze in de winkel (weliswaar op een NAD) erg natuurgetrouw en zuiver klinken, itt Klipsch en Heco luidsprekers. Ik zal laten weten hoe ze klinken op mijn Denon versterker, wie weet heeft iemand daar later nog wat aan.
Pagina: 1