Clevo AMD 6990m geen 2560×1440 (WQHD)

Pagina: 1
Acties:

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-02 09:59
Hallo,

Ik ben al 2 jaar in het bezit van een BTO 17cl37 (it's still awesome :)) met een 6990m videokaart. Sinds kort heb ik een WQHD scherm van iiyama maar krijg deze niet hoger dan 1920×1080. Na veel googlen ben ik erachter gekomen dat -ondanks dat mijn dvi connector eruit ziet als dual link dvi-d- de 6990m gemodified is door clevo en er geen mogelijkheid bestaat een resolutie hoger dan 1080p uit de kaart te krijgen.

Dit is natuurlijk erg jammer. Het moederbord is de P170hm en de laptop kwam destijds in 2 smaken: met een nvidia gtx580m en een amd 6990m. De 6990m leek de beste keuze maar de restricties waar ik nu tegenaan loop zijn erg jammer. Het lijkt zo te zijn dat ik met een gtx580m wel uit de voeten kan maar ik weet niet of het moederbord ook dusdanig is aangepast dat ik ook met deze kaart toch niet 2560×1440 kan halen.

Heeft iemand ervaring of een oplossing met/voor dit probleem? Ik wil in principe wel een 580m aanschaffen/ruilen of iets dergelijks maar heb dan nog niet de 100% zekerheid dat ik daadwerkelijk de QHD resolutie kan krijgen.

Alvast bedankt,

Alex

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:30

Nemesizz

Untouchable

Ik denk dat niet zozeer de GPU het probleem is, maar de DVI connector op het moederbord zelf.
Bij veel laptops (de meeste) is dit een single-link DVI (qua uiterlijk lijken ze soms dual-link maar intern toch single).

Een Geforce GPU gaat dat dan niet oplossen (ik ga vanuit dat je laptop gebruik maakt van een MXM module).

• Frag_Zero
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-10-2025
The P170HM / 8170 has DVI Dual Link with only the NVIDIA cards.

Je portable is op basis van een Clevo P170HM gebouwd. Blijkbaar dus wel!

Er kunnen ook andere MXM gpu's in je portable

http://www.ebay.com/itm/C...Cards&hash=item1c39425c2d

Wel best duur.

Frag_Zero

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:20
Ik zag in de specs van de laptop dat er een HDMI-poort op zat. Het zou kunnen dat dat HDMI versie 1.3 of hoger is en die zou theoretisch 2560*1600*75Hz aan moeten kunnen sturen.

Zie:
Wiki HDMI-specificatie (engels)
HDMI kabels

Dan is het nog de vraag of je monitor het aankan (zit er HDMI op en wat ondersteunt de monitor op die aansluiting.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:37
Was het niet ook zo dat de hdmi van de meeste clevo's beperkt is tot 1080p?

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
DCG909 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 07:39:
Dat klopt maar dit gaat om een DVI aansluiting vanaf de notebook.

Je kunt via eBay proberen aan een GTX580M te komen, desondanks dat dit 2 generaties terug is kan het nog steeds een prijzige aankoop zijn. Maar ik denk dat je beter de barebone van je notebook hier naar kunt vragen of 2560x1440 gaat lukken met een GTX580M ipv. HD6990M. En als je geluk hebt hebben zij nog die kaart voor je liggen ;).

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Is die 580M ook niet veel zwakker dan de 6990M (singel vs dual GPU)? Dus vraag me af of gamen wel lekker gaat op 2560x1600 met die 580M.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Fontini
Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Ik was aan het wachten op een notificatie oid maar die bleef uit. Bezoek ik mijn post, heb ik ineens allemaal antwoorden! Awesome! =D
Nemesizz schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:29:
Ik denk dat niet zozeer de GPU het probleem is, maar de DVI connector op het moederbord zelf.
Bij veel laptops (de meeste) is dit een single-link DVI (qua uiterlijk lijken ze soms dual-link maar intern toch single).

Een Geforce GPU gaat dat dan niet oplossen (ik ga vanuit dat je laptop gebruik maakt van een MXM module).
Dit is inderdaad waar ik momenteel gestrand ben. Heb ergens gelezen dat mensen die voor een nvidia kaart hadden gekozen bij deze notebook wél 2560 kunnen fixen en kunnen switchen naar een AMD model zonder problemen. Andersom blijkt dit niet kunnen (althans, op RJTech zeggen ze dat dat niet kan). De GPU kan het inderdaad makkelijk hebben.
Frag_Zero schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:31:
The P170HM / 8170 has DVI Dual Link with only the NVIDIA cards.

Je portable is op basis van een Clevo P170HM gebouwd. Blijkbaar dus wel!

Er kunnen ook andere MXM gpu's in je portable

http://www.ebay.com/itm/C...Cards&hash=item1c39425c2d

Wel best duur.
Dit is dus de vraag die ik mezelf inderdaad gesteld heb en ben op zoek gegaan. Wat ze bedoelen (zie bovenstaande reactie) met 'with only the NVIDIA cards.' is dat ik basically screwed ben. Had ik een nvidia model genomen dan had ik ook het moederbord met dual link dvi gehad. Nu dus niet (is dikke boehoe aan het doen).

En die kaarten zijn echt nog heel erg duur inderdaad =\.
White Feather schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 23:07:
Ik zag in de specs van de laptop dat er een HDMI-poort op zat. Het zou kunnen dat dat HDMI versie 1.3 of hoger is en die zou theoretisch 2560*1600*75Hz aan moeten kunnen sturen.

Zie:
Wiki HDMI-specificatie (engels)
HDMI kabels

Dan is het nog de vraag of je monitor het aankan (zit er HDMI op en wat ondersteunt de monitor op die aansluiting.
Ik geloof dat er een HDMI 1.4a uitgang op de laptop zit maar zoals DCG909 hier al zegt is dat clevo ook deze beperkt heeft tot 1080p =(.
DCG909 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 07:39:
Ik heb deze monitor aangeschaft en het lijkt mij dat ik via HDMI 1.4a wel de 2560 eruit moet kunnen halen. Kan het niet echt terugvinden.
JustwilliamNL schreef op woensdag 27 november 2013 @ 08:02:
[...]

Dat klopt maar dit gaat om een DVI aansluiting vanaf de notebook.

Je kunt via eBay proberen aan een GTX580M te komen, desondanks dat dit 2 generaties terug is kan het nog steeds een prijzige aankoop zijn. Maar ik denk dat je beter de barebone van je notebook hier naar kunt vragen of 2560x1440 gaat lukken met een GTX580M ipv. HD6990M. En als je geluk hebt hebben zij nog die kaart voor je liggen ;).
Een mailtje sturen is inderdaad een goed idee en heb dit ook gedaan. Ik heb te horen gekregen dat er eerder een klant is geweest met dezelfde vraag en de uitkomst was eigenlijk hetzelfde als waar ik nu gestrand ben. Er werd mij geadviseerd om bij bto.eu eens te vragen of zij misschien niet nog een tweedehands kaart hadden liggen en/of misschien een antwoord hadden op mijn vraag. Tot dusver nog niets gehoord.
Joenino schreef op woensdag 27 november 2013 @ 14:58:
Is die 580M ook niet veel zwakker dan de 6990M (singel vs dual GPU)? Dus vraag me af of gamen wel lekker gaat op 2560x1600 met die 580M.
Klopt! Dit was ook de voornaamste reden dat ik voor de 6990M ben gegaan. Toen wist ik natuurlijk nog niet dat ik er rekening mee moest houden dat ik met die keuze in de toekomst geen 2560×1440 resolutie kan draaien (hoewel de gpu dat gewoon kan natuurlijk). En eerlijk is eerlijk, ik had met die informatie nog steeds voor de 6990m gekozen haha!

Nogmaals bedankt voor jullie reacties en ik blijf sowieso nog even verder zoeken. Een nieuwe pc in elkaar zetten staat in ieder geval weer wat hoger op het lijstje xD.

Cheers!!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
De HD6990M is een single mobile GPU, de desktop variant (non-M) is wel een Crossfire GPU ;).

Zelf had ik ook bijna overwogen deze notebook te halen, toen der tijd bij barebone BTO, maar uiteindelijk niet gedaan. Ik neem aan dat je met deze notebook vooral ook aan gamen doet, in dat geval raad ik je echt aan om een desktop te nemen. Je zult veel meer performance voor je geld krijgen. De nieuwwaarde van deze notebook was denk ik ~1600E, voor 1000E heb je een desktop die vrijwel iedere recente games kan afspelen en het overige geld kun je voor een notebook gebruiken :).

• Fontini
Dat is precies waar ik nu voor ga =) ^^.

Ik heb deze notebook destijds gekocht omdat ik weer ging studeren (CMD). Mijn desktop was toen ook al verouderd dus heb al mijn geld in een laptop gestoken die alle games van die tijd wel trok (was of 't een of 't ander). De laptop gebruik momenteel qua gamen voor BF4 en wat werk betreft veel photoshop, illustrator en sublime texten (dus niet zoveel nodig).

Ben toch wel erg benieuwd naar dit scherm @ native res, een killer desktop en dan BF4 ofzo haha! Laptop is pretty maxed out: 16gb werkgeheugen, 6990m, 250gb samsung evo, 128gb corsair p3 en een i7 2630qm. Nu nog een desktop erbij en ik kan wel even vooruit :D. Ik stel ook altijd (voor vrienden) systeempjes samen voor rond de 1000,- en die zijn inderdaad heel erg prima. Als ik zelf ga uitzoeken kom ik vaak op de 1500 though xD. Heb dat er ook wel voor over :)

Aan jouw desktop specs te zien gaat 't ook wel lekker qua gamen enzo, nice! Al een wqhd scherm of iets dergelijks overwogen?

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:37
Ahhh, dit zocht ik.
Verwijderd schreef op zondag 28 april 2013 @ 20:25:
De M17x is de enige laptop die meer dan 1200p ondersteunt over HDMI (een totaal nutteloos kenmerk, want er zijn nauwelijks schermen die die resolutie ondersteunen onder HDMI).

Een HDMI 1.4 certificaat is GEEN garantie dat het gaat werken. Het gedeelte van de spec wat van belang is voor het aansturen van deze resolutie is optioneel....

• Fontini
Yeah, en dat is inderdaad enkel de M17x. Ik krijg er geen 1200 uit en ben soortgelijke reacties ook wel tegengekomen. Er zit echt niets anders op dan een spaarplannetje maken voor een nieuwe desktop xD. Thank you!
Pagina: 1