Wat zou dit kunnen zijn? (met filmpje)

Pagina: 1
Acties:

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
Sinds enkele dagen heb ik een probleem met de weergave op mijn beeldscherm.

Soms is er helemaal geen probleem maar steeds vaker heb ik allerlei gekleurde blokjes in mijn beeldscherm, al dan niet knipperend. Soms gaat het vanzelf over en soms blijft het tot na de reset. Soms geeft hij de melding "beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld" na een zwart scherm te hebben gegeven.

Hierbij een filmpje met daarin ook enkele keren de melding en het zwarte scherm.
YouTube: Probleem beeldweergave

Gegevens:

Monitor Dell U2312HM (in apparaat beheer eerst erkent als dit exemplaar, na de problemen geprobeerd een andere driver te installeren, nu staat er "algemeen pnp beeldscherm". (microsoft 6.0.6001.18000)

Grafische kaart ATI Radeon X1950 Pro (ati driver 8.593.100.0)

Verder is het een core 2 duo 6600, 4 gb ram en windows Vista 64 bit. Oud beestje aan het worden maar functioneerde in deze config normaal prima.

Er zijn verder geen dingen veranderd, kabels zijn goed aangesloten en niet geknikt of iets dergelijks.

Iemand enig idee waar ik de oplossing moet zoeken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ziet eruit als artefacts door een kaart die ofwel te warm wordt, of bijv brak geheugen heeft. Kijk eens naar de temperatuur van die kaart, als die niet te hoog is, probeer het eens met een andere VGAkaart, dan is deze waarschijnlijk stuk.

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 08:37
Is dit het enige beeldscherm dat dit probleem geeft. Als je bij andere beeldschermen ook dit probleem ziet moet je eens naar de videokaart zelf kijken. Mijn ouders hadden een soortgelijk probleem met artefacten in het beeld en op een bepaalt moment starte de computer niet meer. Oorzaak: een geklapte lekkende elco.

[ Voor 12% gewijzigd door Qaatloz op 26-11-2013 14:51 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:24

Nemesizz

Untouchable

Met TERW_DAN eens, ziet eruit als oververhitting of defect geheugen.
Zie je ook gekke spikkels of tekens als de PC opstart (dus vóór je in Windows zit)?
Als je tijdens de POST namelijk ook rare dingen ziet dan is het waarschijnlijk het geheugen, als het na een tijdje bezig zijn optreed kan het ook heel goed oververhitting zijn (koeler vol stof, of vastgelopen fan).

• FFF
Bedankt voor jullie supersnelle reacties.

Had daarnet toen het probleem het ergst was direct de kast open gezet. Het bleef toen aan de gang en 1x lukte het zelfs niet op te rebooten. Nu de kast een tijdje open staat heb ik geen last (maar kan een moment opname zijn).

Ik zie geen defecte elco's of andere opvallende zaken.

Helaas zie ik Catalyst control center geen temperatuur gegevens. Maar hoewel de pc kast schoon is zag ik wel met de zaklamp dat er stof in fans en tussen prints is gekropen. Wel vreemd dat ik het probleem heb tijdens het surfen en niet tijden gamen en in de koudere periode van het jaar.

Toch denk ik dat de temperatuur inderdaad wel de oorzaak zou kunnen zijn... Bij het booten heb ik gewoon normaal beeld gehad.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Is er geen third party progje waarmee je de temp kan uitlezen van die kaart? Iets in de trant van Afterburner of GPU-Z?

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• FFF
Hmm. Ben bang dat er wellicht toch meer aan de hand is dan alleen temperatuur. Vanmiddag na het posten uitstekend gebruikt. Net haal ik hem uit de standby stand en weer hetzelfde probleem. Kast stond open...

Net alle stof verwijderd uit de kast en tussen de koelers, kat nog steeds open, pc een minuutje of 10 uit geweest en direct bij het opstarten wederom de eerste verschijnselen.

• mystiqu
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Download MSI Afterburner even, kan je zien wat je temps zijn ;)

• Nemesizz
  • Laatst online: 13:24

Nemesizz

Untouchable

mystiqu schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 20:41:
Download MSI Afterburner even, kan je zien wat je temps zijn ;)
Moet er wel een tempsensor op de kaart zitten, en dat hadden niet alle kaarten uit die tijd (meeste wel).

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 08:37
FFF schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 20:39:
Hmm. Ben bang dat er wellicht toch meer aan de hand is dan alleen temperatuur. Vanmiddag na het posten uitstekend gebruikt. Net haal ik hem uit de standby stand en weer hetzelfde probleem.
Begrijp ik het nu goed als ik lees dat het probleem na een tijd gebruiken minder wordt?

• FFF
Nee het wordt niet minder. Pc wordt snel onbruikbaar en na een reboot is het minder om vervolgens weer na 1 minuut onbruikbaar te worden. Het was wisselend maar de laatste paar keer dat ik de pc heb aangezet lijkt het steeds slechter te worden.

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Probeer een andere vga in de pc; waarschijnlijk heb je dan geen problemen meer en kan je een ander kaartje kopen. Klaar :)

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• FFF
Heb verder nu alleen een AGP kaart liggen en die past niet meer op dit moederbord. Dus de overweging is een nieuwe kaart te kopen (eventueel 2dehands) of direct een nieuwe PC welke eigenlijk in de planning stond voor begin volgend jaar.

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-02 16:22
Gooi de kaart even in de oven, staan genoeg handleidingen op Google ;)

• skoozie
  • Laatst online: 05-02 22:46

skoozie

SCSI

FFF schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:53:
Heb verder nu alleen een AGP kaart liggen en die past niet meer op dit moederbord. Dus de overweging is een nieuwe kaart te kopen (eventueel 2dehands) of direct een nieuwe PC welke eigenlijk in de planning stond voor begin volgend jaar.
Je kan nu ook al een videokaart kopen die je volgend jaar mee neemt naar je nieuwe computer. Als je je VGA defect acht kan je hem inderdaad ook nog proberen te bakken.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• FFF
Grappig, van dat opbakken had ik nog nooit gehoord.

Anyway, de oven staat voor te warmen ;-)

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/438IMG_2463.jpg

Uiteraard laat ik straks het resultaat weten, bedankt voor de Tip(s)!

• FFF
En ik post weer met mijn pctje!

Probleem opgelost met het "bakken"!

Natuurlijk vraag ik me af voor hoe lang, maar tot op heden geen enkel probleem. PC zou begin volgend jaar vervangen worden dus ga waarschijnlijk afwachten of hij dat gaat halen :)

Nogmaals bedankt _/-\o_

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Nog een GPU'bakkert met succes :+

De problemen zullen natuurlijk niet voor 'altijd' wegblijven, maar in bepaalde gevallen heeft dit voor een aantal mensen toch een jaar lang gewerkt.
Pagina: 1