Is SSD het wachten waard?

Pagina: 1
Acties:

• Lennert_S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-01 14:36
Beste Tweakers,

Mijn ouders willen graag een nieuwe (budget) laptop, en omdat zij er nog minder verstand van hebben dan ik, mag ik die voor hen uitzoeken.
Zij maken momenteel gebruik van een oude (jaar of 7) windows xp desktop. Ze willen een nieuwe omdat deze rete sloom is en omdat ze bij kassa hadden gezien dat windows xp vanaf april niet meer veilig is.
Ze gaan de laptop vooral gebruiken om te internetten en word en excel bestanden te maken. Sporadisch misschien een filmpje op de tv af spelen.

Nou zat ik te zoeken naar relatief goedkope laptops (tot 500 euro) en zag dat er in dit segment nog net geen gebruik wordt gemaakt van de SSD technologie. Zo zou de Lenovo best buy van oktober waarschijnlijk wel aan al hun eisen voldoen (al is deze niet meer leverbaar) alleen vroeg ik mij af of het verstandig is om nog tot april te wachten omdat SSD dan misschien wel in dit soort laptops zit. Maar is dit het wachten waard? Zou je in dit segment echt verschil merken hie rtussen of maakt het niet veel uit? En denken jullie dat er in april wel laptops zijn die dit hebben en voor de rest ook nog goed presteren?

Ook lees ik op het forum voor de best buy voor december dat er vooral wordt gegekeken naar laptops met een HD scherm. Is dit voor het gebruik wat mijn ouder hebben echt nodig/prettig?

Bedankt alvast

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-01 08:29
Ik kan een HD scherm niet aanraden, tenzij je echt goede ogen hebt. Maar met een hogere resolutie neemt ook de grootte van letters/iconen af. Nu kan je dit wel uitzetten, maar dat gaat het doel natuurlijk voorbij.

Een HDD of SSD lijkt me ook een makkelijke keuze, als je het mij vraagt, gewoon voor een HDD gaan. Tenzij ze erg onhandig zijn en vaak dingen laten vallen, dan een 120GB oid SSD erin doen. :P

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Waarom willen ze nu een laptop dan ? Houden ze er wel rekening mee dat het veel prettiger is om achter een desktop te zitten en te typen als achter een laptop ? Dat het scherm kleiner is en dus vaak slechter leesbaar voor mensen die wat ouder worden ;)
Ik zou voor dat geld een lekker snelle desktop kopen

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11-2025

MeltedForest

Lenny-t

Alsof Windows XP nu wel veilig is :+

Voor het gevoel van snelheid maakt een SSD behoorlijk wat uit, maar aangezien het nu om een 7 jaar oud apparaat gaat zal dat gevoel van snelheid sowieso wel sterk verbeteren. Laat het maar bij de HDD.

Edit: agree trouwens met KillerAce.

[ Voor 7% gewijzigd door MeltedForest op 26-11-2013 11:56 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Wachten op ... is (bijna) nooit de moeite waard. Niemand kan je vertellen of over een half jaar laptops van 500 euro allemaal een SSD hebben. Maar ondertussen heb je je wel een half jaar langer zitten ergeren aan die oude trage rommel.
Wat je kunt overwegen is een laptop van rond de 450 euro uitzoeken en er zelf een SSD inzetten. Ga je maar een heel klein beetje over je budget heen, maar heb je wel een gave machine.

HD-schermen zijn inderdaad duizend keer relaxter dan de 1366x768-resolutie die al sinds 2005 ofzo gangbaar is, maar helaas is dat gewoon geen optie in het budgetsegment.

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik zou zelf nadenken over installeren van Linux Mint of Xubuntu. Waarschijnlijk is Xubuntu in dit geval beter. Gebruiksvriendelijk genoeg, misschien kan je weer even met de oude PC vooruit. En het kost je geen drol, dus er is weinig reden om het niet te doen. Het gaat alleen niet als je ouders per se Photoshop willen gebruiken, en geen alternatief willen of die hard gamers zijn, maar dan zouden ze niet zo'n oude PC hebben.

• Lennert_S
Mijn ouders willen een laptop omdat ze hem ook mee willen nemen op vakantie bijvoorbeeld. Daarnaast typen ze zelden hele verhalen.

Ik heb zelf nooit met Xubuntu gewerkt, maar neem aan dat het weer een heel andere interface heeft dan windows. Ik weet dat windows 8 heel anders is dan xp maar 8.1 lijkt er al wat meer op toch?

Maar denken jullie niet dat de ssd en hd schermen gangbaar zijn tegen die tijd? Want dat lijkt me beiden wel echt een heel verschillende technologie ipv een net iets snellere processor. Of valt dat allemaal mee?
En wat Jolke zegt, is een HD scherm echt een verbetering voor wat oudere mensen met steeds minder wordende ogen?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Lennert_S schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 12:24:
Mijn ouders willen een laptop omdat ze hem ook mee willen nemen op vakantie bijvoorbeeld. Daarnaast typen ze zelden hele verhalen.

Ik heb zelf nooit met Xubuntu gewerkt, maar neem aan dat het weer een heel andere interface heeft dan windows. Ik weet dat windows 8 heel anders is dan xp maar 8.1 lijkt er al wat meer op toch?
Daar moet je niet te hard op rekenen, het verschil tussen 8 en 8.1 is bijna niet te zien. De 'interface' van Linux Mint bijvoorbeeld lijkt een heel stuk meer op Windows XP dan Windows 8. Alleen de manier van werken is heel anders. Ook hoef je er niet op te rekenen dat een ander besturingssysteem een trage, oude PC ineens magisch sneller kan maken ofzo.
Maar denken jullie niet dat de ssd en hd schermen gangbaar zijn tegen die tijd? Want dat lijkt me beiden wel echt een heel verschillende technologie ipv een net iets snellere processor. Of valt dat allemaal mee?
En wat Jolke zegt, is een HD scherm echt een verbetering voor wat oudere mensen met steeds minder wordende ogen?
Voor ouderen ligt het misschien inderdaad anders, dan kun je wat minder waarde hechten aan een hoge resolutie. En niemand kan de toekomst zien, het enige wat je kunt zien is wat je *nu* kunt krijgen, dus als ze *nu* aan een nieuwe laptop toe zijn kunnen we een advies geven over wat wel en wat niet te kopen, als ze niet aan een nieuwe laptop toe zijn zul je de vraag nog een keer moeten stellen op het moment dat ze dat wel zijn.

• Jolke
Lennert_S schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 12:24:
Dan zou ik zeker bij Windows blijven, dat zijn ze gewend en daarom voelt het goed aan voor ze - bovendien als zij het niet meer snappen, moet jij het uitleggen >:)
Het gaat natuurlijk niet alleen om de interface, maar ook de look en feel van de programmas. Windows 7 lijkt me dan ook een goed OS, of wil je ze echt al aan een touchscreen zetten?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:32

P_Tingen

omdat het KAN

Veel mensen zien het verschil niet eens tussen een 1366 en een HD scherm. Ja, techneuten wel, maar "gewone" mensen vaak niet eens, tot je ze er echt op wijst en ze er eens even goed naar gaan kijken. Je kunt je afvragen of je dan moet investeren in een HD-scherm. Het scheelt ook hoeveel tijd je achter de laptop doorbrengt. Jouw verhaal lezend, denk ik dat dat mee gaat vallen. Ik zou voor een gewoon scherm kiezen.

En wachten op nieuwere, snellere, goedkopere, betere hardware is heel handig. Er komt namelijk ALTIJD nieuwere, snellere, goedkopere, betere hardware dus je blijft wachten en niks kopen. Lekker goedkoop!

Maar zonder gekheid; ga niet wachten op nieuwer spul tenzij je echt gericht op iets nuttigs wacht, anders is het zonde van de tijd.

Op papier zien de specs van pricewatch: HP 250 G1 (H6Q56EA) er wel goed uit. Geen idee hoe de ervaringen daarmee zijn, maar hij ziet er goed uit. Evt kun je er nog een SSD inzetten om hem echt retesnel te laten voelen, maar aangezien ze vanaf een oude XP-bak komen, zal deze as-is waarschijnlijk ook al snel aanvoelen. Omdat het OS bij een laptop er eigenlijk altijd bijzit, zou ik niet gaan lopen %$#^% met Linux versies, Windows heb je tenslotte "cadeau" gekregen bij je laptop.

Sowieso een gedachte die de moeite waard is: neem een goedkope laptop en zet er een SSD in. Zo kun je al voor minder dan €450 een heel snel systeem hebben.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Lennert_S
Ok bedankt allemaal

• Lennert_S
He die HP 250 G1 lijkt zeker wel erg op de best buy van oktober. Dezelfde processor zit er in zie ik.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Bij Dell heb je een Inspiron 15 laptop met i5, 6GB werkgeheugen 750GB HDD etc voor 499,-
En met VIP (dell.nl/vip) korting krijg je daar nog 10% vanaf.

Eventueel de Inspiron 15R voor 599,- met coupon MC86GKX4PTBV4C (-€50,-) en VIP (10%) voor zo'n €490,-.

Haal je wel echt het maximale uit qua geld voor hardware.

[ Voor 23% gewijzigd door Quad op 26-11-2013 13:36 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Lennert_S
Ik had het zelf op de best buy van december over de inspiron 15, echter gaf darkstone aan dat hij verwachtte dat de bouwkwaliteit daarvan tegevalt. Weet jij hier misschien iets meer van?

En is die coupon code ook te gebruiken bij de inspiron 15? Of alleen bij de 15r?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005

P_Tingen

omdat het KAN

Oei, die 15R met touchscreen is wel er-rug mooi!

Ik heb laatst windows 8 gebruikt op een surface. Ik moet zeggen: op het moment dat je windows 8 met touchscreen bedient valt alles op zijn plek. Ik ben al pro-windows 8, maar dan is het helemaal super.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Lennert_S schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 13:39:
Ik had het zelf op de best buy van december over de inspiron 15, echter gaf darkstone aan dat hij verwachtte dat de bouwkwaliteit daarvan tegevalt. Weet jij hier misschien iets meer van?

En is die coupon code ook te gebruiken bij de inspiron 15? Of alleen bij de 15r?
Coupon werkt alleen voor de 15R.

Bouwkwaliteit is oké, overwegend plastic en kunstof maar niet slecht. Zowel mijn zus als haar schoonvader hebben deze en zijn er tevreden over.

nggyu nglyd

• Lennert_S
En is zo'n touchscreen echt van toegevoegde waarde?

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

In Windows 8(.1) wel, is een extra handige feature. In Windows 7 niet nee.

nggyu nglyd

• Lennert_S
Quad schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 13:35:
Eventueel de Inspiron 15R voor 599,- met coupon MC86GKX4PTBV4C (-€50,-) en VIP (10%) voor zo'n €490,-.

Ik probeerde dit net te doen. Heb mij aangemeld bij de VIP club en zo. Alleen kan je maar 1 korting tegelijk toepassen. En er is op dit moment al BTW korting vanaf. Dus als je die van de VIP invoerd gaat er geen 100 euro BTW korting meer vanaf. Daarnaast doet die code van 50 euro er vanaf bij mij helemaal niks helaas. Of is er een handig truckje voor om alle kortingen op elkaar te stapelen? >:)

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Kijk voor uitleg over Dell kortingen in het kortingen en koopjes forum. Daar staat alles uitgelegd qua tips en trics in het "Dell kortingscode Deel2" (ofzo, ik tik het uit mijn hoofd vanaf de tel dus ff geen direct linkje)

*ff naar mijn bookmarks gegaan:*

[ Voor 19% gewijzigd door houtig op 26-11-2013 21:04 ]

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
SSD in <500 euro laptops gaat nooit mainstream worden. Bij die machines wordt vooral bezuinigd op harddisk en beeldscherm. Consumenten die voor een budgetlaptop gaan kijken eerder naar de grootte van de harddisk dan naar de snelheid ervan. Op dit moment is 5400RPM mainstream bij goedkope laptops, 7200RPM kan er al niet eens vanaf.

• Jolke
Lennert_S schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:33:
En is zo'n touchscreen echt van toegevoegde waarde?
Dat ligt meer aan je ouders... willen zij aan een touchscreen? Zijn ze vooruitstrevend met de techniek? Nee, dan keep it simple :)

• Lennert_S
Quad schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 13:35:

Ik zal wel wat fout doen, maar ik snap nog steeds niet hoe ik naast de 100 euro korting die er al standaard opzit nog meer korting kan toepassen. Laat staan 2x korting.
Ik zit op het VIP gedeelte en heb de variabele in de url veranderd. Heeft het iets te maken met de oude en nieuwe kortingscouponnen waarover ik op het kortingscode forum lees (bedankt houtig)? Of doe ik nog steeds iets verkeerd?
Pagina: 1