Bereik netwerk uitbreiden via extra router met OpenWRT

Pagina: 1
Acties:

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:11
Goedemorgen!

In het huis van mijn schoonouders komt de "internetkabel" aan de ene kant van het huis binnen, en staat de computer die ze gebruiken aan de andere kant. Bij de ingang is hij gekoppeld aan een modem die tevens dienst doet als draadloze router. Bij de computer is wel bereik, maar het valt regelmatig weg.

Kabels trekken is echt een laatste redmiddel, dus dat probeer ik nog even te voorkomen. Nu had ik bedacht om halverwege een router met OpenWRT te plaatsen, en deze draadloos het signaal van het modem op te laten pikken en weer uit te zenden.

Dit moet kunnen met OpenWRT, maar ik kom er nog niet uit. Ik ben nu thuis aan het testen geslagen, maar het werkt nog niet (helemaal?).

Tot nu toe heb ik de nieuwe router (die als (bridge?)repeater gaat werken) toegevoegd aan het bestaande netwerk (vast ip-adres gegeven vanaf de dhcp server, in de range van het netwerk maar buiten de range die uitgedeeld wordt), beveiliging staat exact gelijk en ook het kanaal en landcode zijn hetzelfde.

Dit zorgt er al voor dat ik kan verbinden met het netwerk, en ook als ik de nieuwe router een eind bij de andere vandaan plaats zie ik dat de signaalsterkte op mijn telefoon sterker wordt als ik dichtbij kom. Ik heb alleen nog geen internetverbinding, en daar was het hem nu juist om te doen.

Via de guides op OpenWRT ben ik dus wel een eindje gekomen, maar geen van de guides maakt gebruikt van de webinterface (LuCI) en om eerlijk te zijn snap ik nog te weinig van het werken met de commandline.

Kan iemand me een (laatste?) duw in de juiste richting geven?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:11
Gisteren nog eens aan de slag gegaan, maar nog niet met het gewenste resultaat. Wat ik nu gedaan heb is de "Hoofdrouter" ingesteld als Access Point (WDS) en de nieuwe router als Client (WDS), maar op het moment dat ik dat gedaan heb vertragen beide webinterfaces enorm, en worden ze uiteindelijk allebei onbereikbaar.

Toen ik de Client uitschakelde kon ik wel weer bij de "Hoofdrouter" en daarna lukte het me ook om weer in te loggen op de Client. Het werkt evenwel nog niet.

Wat me wel opviel was dat ik het kanaal op de hoofdrouter van 6 naar 5 gewijzigd had, en dat deze wijziging automatisch op de Client meegenomen werd, dat wijst er voor mij op dat ik best een eind op weg ben.

Het liefst los ik het ook op deze manier op, maar wellicht dat de beste manier een nieuw netwerk (ander subnet) aanmaken op de client is? Dat maakt voor de vaste pc van mijn schoonouders natuurlijk niet uit, bij ons thuis zou ik liever één groot netwerk hebben.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Schaamteloze quote van dion_b over 'repeaters'...
dion_b schreef op maandag 25 november 2013 @ 16:32:
[...]

Goed, uitgebreider uitleg:

1) Wat doet een repeater - het ontvangt een signaal op een WiFi-kanaal en zendt het vervolgens weer uit in hetzelfde kanaal. Dat betekent dat je per definitie je maximale snelheid halveert, aangezien je niet tegelijk kunt zenden en ontvangen. Vervolgens is je maximale performance beperkt tot de helft van de zwakkere van de twee hops AP -> repeater en repeater -> STA. Kortom, het is om te beginnen funest voor je performance.

2) Wat zijn de uitdagingen die je hebt in een stedelijke omgeving:
a) Muren, vloeren, isolatielagen, leidingen en andere dingen die je signaal blokkeren.
b) Interferentie van andere WiFi en non-WiFi signaalbronnen in dezelfde frequentieband.

Wat doet een repeater tegen deze twee uitdagingen: in het geheel niets.

Enige situatie waarin een repeater helpt is als je je primaire AP op een buitengewoon slechte plek in huis hebt (bijvoorbeeld omdat je ISP je een modem-router combo leverde en je dat maar bent gaan gebruiken ipv een dedicated AP op een optimale plek). Dan kan het helpen om enige vorm van bereik te krijgen elders in huis. Maar nergens in huis zal het betere performance of stabiliteit geven dan een enkele AP op ideale plek, laat staan meerdere APs die bedraad verbonden zijn.

Maar goed, je vroeg om een bron:
http://www.smallnetbuilde...e-house-wireless-coverage
Je wilt dus geen repeater. Je wilt het liefst een kabel. Als dat echt niet gaat kun je kijken/testen met Powerline adapters.