[Win8.1] 64Bits OS geeft BSOD / Vista 32bit draait perfect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:46
Ik heb de volgende PC config:

AMD Phenom II X4 940 B.E. AM2+
Asus M3A79-T Deluxe
Kingston HX DDR2 1066M 4GB Kit
295 GTX 2gb
Creative X-Fi Titanium Fat Cha
WD VelociRaptor 300GB 16MB S2
Cooler Master CM 690 Black
Corsair HX1000W voeding
NEC AD-7201S LS SATA 20x ZWART
+ Een recent aangeschafte Samsung 840 pro 512GB

Deze setup heeft 4,5 jaar perfect gedraait onder Vista 32bit. Maar: ik wilde graag 8.1 64bit en een SSD ivm performance. Dus SSD gekocht + Win8.1 licentie.

Lang verhaal kort:
Win 8.1 + Win7 64bit crashen op compleet willekeurige momenten met een "irql not less or equal" BSOD. Als veroorzaker komt altijd ntoskrnl exe naar voren. De BSOD is ook atijd hetzelfde. Onder Win7 had ik een netwerkaart driver die niet lekker werkte maar dat kon ik direct zien nav het analyseren van de BSOD.

Getest:
- AMD chipset drivers verschillende versies.
- Nvidia VGA drivers verschillende versies.
- Memtest nacht lang zonder problemen.
- Losse SATA schijf eraan en daar 64bit installatie van 8.1 -> zelfde probleem
- Zo min mogelijk drivers installeren -> probleem komt net zo hard terug.
- Geluidskaart er uit en onboard gebruiken.

Ik heb als test geboot vanaf de oude HDD. Vista 32bit draait nog steeds probleemloos en perfect.

3 dingen die ik nog wil testen
- Windows 8.1 32bit (?Werkt mijn licentie code van de 64bit versie?)
- Andere sata kabel + poort.
- Via Google zag ik net 1 opmerking van een user met dit moederbord die "met ieder" 64bits OS problemen had. Dat zat in een bios setting in de trend van "SRAT table", dat zal ik ook nog even proberen.

Maar samengevat heb ik dus een systeem staat wat 4,5 jaar rock solid draaide met 32bits Windows Vista en onder Windows 7 / 8.1 64bit een complete ramp is qua stabiliteit. Maar ik snap dus niet wat het nog kan zijn en mede door de ntoskrnl exe error is het zoeken naar een oplossing ook verre van handig. Ik ben heel benieuwd wie hier nog een idee heeft over de oorzaak en oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSoFijn
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 11:28
gezien wat je allemaal al getest hebt vermoed ik dat je het zoeken moet in je bios, waar durft ik niet te zeggen.
wat ik niet zag was of je bij de installatie de bios al had ingesteld op AHCI

Is het nu binnenste buiten, of buitenste binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Wellicht evident; maar je hebt wel een Retail Windows dvd gebruikt?

Niet een of andere geslipstreamde/OEM van een fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 17:41
Krijg je ook een blue screen indien je de chipset driver niet gebruikt van AMD? Maar gewoon de windows standaard? Ik had namelijk op het moment dat ik de chipset driver installeerde, dat heel win 8.1 niet meer boot! (weet niet meer 100% zeker of hij toen ook een blue screen gaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:46
Ik heb het met de bios op IDE en AHCI getest. Ik heb de originele Windows 8.1 DVD gebruikt.

Het probleem van de SATA chipset driver is mij bekend en heb ik ook gefixed. Zie ook http://www.xtremesystems....-11.12-revert-workaround)

Maar voor de zekerheid heb ik het ook met de Windows 8.1 standaard driver getest. Als ik de Windows Update AMD sata driver installeerde kreeg ik eenzelfde BSOD als met de AHCI driver maar die kon ik niet oplossen:)

Oplossing voor het AHCI driver probleem is dus geen issue en ook op IDE heb ik gezeik. Bios instelling ga ik helaas ook steeds meer aan denken maar ik ben dus wel benieuwd hoe Windows 8.1 32bit gaat draaien, dat zullen we vanavond zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:14

mrtnptrs

You idiot!

Misschien kan het commando sfc/scannow ook nog wat beschadigde bestanden van je windows installatie herstellen en zo heel misschien je probleem oplossen? Weet je trouwens ook zeker of je computer wel echt goed genoeg is om Windows 8.1 te draaien?

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:59
BIOS reset to defaults geprobeerd?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Doet een GNU/Linux Distro 64bit Live CD het wel zonder problemen?
Zo ja, dan is het een Software probleem.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1