Probleem externe HDD

Pagina: 1
Acties:

• Diepvriez
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-01 19:10
Ik krijg mijn nieuwe HDD niet in orde dus hoop ik dat jullie mij kunnen helpen :)

2 maand geleden heb ik een nieuwe WD Elements gekocht (1TB).

Ik heb deze niet eerst geformatteerd (ook nooit problemen gehad met mijn andere harde schijven) en heb hier onmiddeljik data op gezet. De pc herkende snel de harde schijf en alles ging zoals het hoorde.

Het probleem is echter dat ik heel veel problemen heb om de harde schijf zichtbaar te maken op andere toestellen. Op mijn televisietoestel (Samsung Smart Tv) vind ik 9 van de 10 keer de harde schijf niet terug. Ook op de tv bij een vriend (en zijn blueray speler) vind ik hem bijna nooit teug. Als hij niet terugvindbaar is blijft het lichtje op de HDD pinken. (in plaats van constant te branden)

Aangezien ik 2 andere WD schijven bezit (WD Elements 750gig + WD PAssport 1Tb) ben ik zeker dat het probleem niet aan mijn tv ligt maar wel aan de harde schijf.

Ondertussen heb ik de harde schijf al 2 maal geformatteerd. Ik heb al verschillende formaten (exFat en NFTS) geprobeerd maar het probleem raakt niet opgelost.

Zijn er nog dingen die ik kan uitproberen? (behalve de HDD terug sturen naar de winkel)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-01 15:29
WD Elements is een 3.5" model, terwijl de andere 2.5" zijn. Aangezien het lichtje gaat knipperen, slaat de disk af en aan, maakt het een klik geluid? Wat gebeurt er precies?
Heb je de disk op een andere computer aangesloten?

• Diepvriez
Het is een 2.5" model. (net zoals mijn andere HDD's)
De HDD maakt geen enkel geluid enkel het licht knippert.

Die ene keer dat hij wel herkend wordt stopt hij direct met knipperen en brandt constant.

Ik heb de disk al op 3 verschillende laptops aangesloten en telkens wordt deze direct herkend. Het is enkel met andere toestellen waar hij een probleem heeft.

• Jolke
Dan lijkt het er dus op dat je TV te weinig stroom levert voor de disk. Probeer eens zo'n y-plug te gebruiken en de tweede USB plug in je laptop te doen, om daar extra stroom vandaan te halen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit lijkt me inderdaad een probleem met de stroomtoevoer, zeker als hij op je computer wel gewoon werkt.

• Diepvriez
Dat was ook mijn idee.

Dan gaan we de garantie eens aanspreken.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 21:57

_Arthur

blub

Diepvriez schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 12:06:
Dat was ook mijn idee.

Nee, hij moet meer stroom krijgen en dat doe je dus door bv een 2e usb stekkertje er bij aan te sluiten. Niet dat ie dus stuk is...

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.magicbox.co.za/shop/images/upfile/CAB-USBX3-1b.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door _Arthur op 26-11-2013 12:29 ]

• Jolke
Diepvriez schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 12:06:
Vreemde conclusie...
Vaak zit er al een y-stekker aan die 2.5" disken.

• Diepvriez
Waarom vreemde conclusie?

Ik heb de HDD gekocht om content te kunnen afspelen op externe toestellen. Als die niet genoeg stroom uit het toestel kan halen, kan dit door 2 zaken komen:
1. Het toestel kan dit technisch niet. Dan zou de 2e USB stekker een oplossing kunnen bieden en moet ik niet beginnen over garantie.
2. Het toestel kan dit wel maar op een of de andere manier lukt het niet op deze specifieke HDD. Aangezien ik nog een WD Elements heb + een WD passport weet ik dat dit wel werkt en is er in mijn ogen sprake van een technisch defect.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:15
Diepvriez schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 13:01:
Waarom vreemde conclusie?

Ik heb de HDD gekocht om content te kunnen afspelen op externe toestellen. Als die niet genoeg stroom uit het toestel kan halen, kan dit door 2 zaken komen:
1. Het toestel kan dit technisch niet. Dan zou de 2e USB stekker een oplossing kunnen bieden en moet ik niet beginnen over garantie.
2. Het toestel kan dit wel maar op een of de andere manier lukt het niet op deze specifieke HDD. Aangezien ik nog een WD Elements heb + een WD passport weet ik dat dit wel werkt en is er in mijn ogen sprake van een technisch defect.
Grote kans dat het #1 is, zoals hierboven ook gezegd wordt.
Je conclusie bij #2 is niet correct, tenzij je twee/drie dezelfde disks hebt (en dat heb je niet volgens je 1e post). De nieuwe disk kan dus goed meer stroom nodig hebben dan de andere die je in je bezit hebt.

• Jolke
Waarom vreemde conclusie? Omdat er in een aantal reacties gesproken wordt over te weinig stroom, en niemand zegt dat het apparaat zelf defect is. Daaarom :)

Wel een bij stil gestaan dat de WD Elements iets meer stroom nodig heeft dan je andere 2.5" disken? Dan nog is er niks mis met je WD Elements disk. Gewoon even een y-kabeltje proberen.

• _Arthur

_Arthur

blub

Plaats eens de exacte typenummers van die externe disks. Dan kunnen we eens zoeken hoeveel mWatts ze gebruiken.

• Jolke
Wel interessant om te zien dat de 1TB Pasport wel werkt, terwijl de 1TB Elements niet werkt. Als er in beiden een 2.5" disk zit, dan zouden die ook ongeveer hetzelfde vermogen opnemen. Ik weet dat er 1TB modellen in omloop zijn waarbij ze 2x 500GB in één disk proppen... die heb je toevallig toch niet?

• Diepvriez
misschien iets te snel met mijn conclusie :)

P/N WDBUZG0010BBK-03
S/N WXD1A4354458

Part Number 4064-705084-006
Lot Number JEMSHE195112CE

EAN 0718037807607
SKU WDBUZG0010BBK-EESN

[ Voor 18% gewijzigd door Diepvriez op 26-11-2013 14:33 ]

• Diepvriez
aan de grootte van de harde schijf + geluid denk ik niet dat dit 2 afzonderlijke harde schijven zijn, maar ik heb dit nog niet uit elkaar gehaald.

[ Voor 18% gewijzigd door Diepvriez op 26-11-2013 15:07 ]

• Jolke
De dikte zou bijna 2x zoveel zijn als er 2 disken gebruikt zijn. Beste is natuurlijk om ze even uit elkaar te halen, ik kan het namelijk niet aan de hand van de serienummers vinden.

• _Arthur

_Arthur

blub

Some devices, such as high-speed external disk drives, require more than 500 mA of current[59] and therefore may have power issues if powered from just one USB 2.0 port: erratic function, failure to function, or overloading/damaging the port. Such devices may come with an external power source or a Y-shaped cable that has two USB connectors (one for power+data, the other for power only) to plug into a computer. With such a cable, a device can draw power from two USB ports simultaneously.[60]

Wikipedia: USB

Heb je die nieuwe disk met USB3 aangesloten op de test systemen? Of USB 2?

• Diepvriez
Ben wat te vroeg geweest met de conclusie.

Heb wat op internet gezocht en mijn probleem komt heel veel voor met deze nieuwe generatie externe HDD's van WD.

Iemand een idee waar ik zo'n Y kabel kan vinden waar er een aansluiting is voor een WD harde schijf?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die dingen kun je overal vinden, als je het echt goedkoop wilt (en even wachten is geen probleem) zou ik gewoon kijken op DX.com

Overigens is dit niet iets van de laatste generatie hoor. 10 jaar geleden zag ik dezelfde problemen met schijfjes die te weinig stroom krijgen omdat de USBpoort niet genoeg prik kan leveren.
Als je de mogelijkheid hebt, gebruik een USB3.0 poort, die moeten volgens spec minimaal 900mA kunnen leveren, waar een USB2.0 poort maar 500mA kan leveren per poort. Dat kan het verschil maken tussen wel en niet opspinnen.

• Diepvriez
Zo makkelijk is dit (volgens mijn bescheiden mening) niet vindbaar. Met gewone of micro usb aansluitingen zijn deze inderdaad makkelijk vindbaar.
Maar met de specifieke aansluiting voor de WD HDD (ook andere merken) heb ik maar 1 mogelijkheid gevonden op dx:
http://dx.com/p/usb-3-0-m...le-black-60cm-15cm-172255

De prijs is natuurlijk mooi maar de beperkte lengte (niet onoverkomelijk) en de lange wachttijd zijn wel enkele minpunten.
Voor de rest vind ik geen voorbeelden uit BE of NL. (enkel op Lacie website maar niet op stock)

Iemand die weet waar ik dit in de Benelux kan kopen?

[ Voor 4% gewijzigd door Diepvriez op 26-11-2013 22:29 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De WD hdd heeft geen specifieke aansluiting, die is gewoon standaard USB3.0 micro.
http://www.kabeltje.com/usb-3.0-2x-a-naar-micro-kabel
En vast nog wel tig sites die 'm hebben.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 19:17
De beperkte lengte van de kabel is helemaal geen minpunt. Des te kleiner de lengte (en grotere diameter) des te minder weerstand de kabel heeft. In de praktijk betekent dit dus dat de kans alleen maar groter is dat deze met één USB poort werkt. Mijn ervaring is namelijk dat het per 2.5" hdd kan verschillen of deze wel of niet goed draait vanaf USB (een lange, dunne USB kabel voldoet dan ook meestal niet).

• Jolke
_Arthur schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 12:16:
Nee, hij moet meer stroom krijgen en dat doe je dus door bv een 2e usb stekkertje er bij aan te sluiten. Niet dat ie dus stuk is...

Zoiets dus:
[...]
Nu de discussie over een y-kabeltje op gang komt, keek ik nog eens naar het plaatje wat Arthur gepost heeft.... maar wat is dit eigenlijk voor een kabel? Aan alle kante een USBA plug? Wat doe je hiermee?

Anyway, on topic!, heb je nu een USB2.0 of USB3.0 disk? In het eerste geval moet je een mini-USB aansluiting hebben.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jolke schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:11:
[...]

Nu de discussie over een y-kabeltje op gang komt, keek ik nog eens naar het plaatje wat Arthur gepost heeft.... maar wat is dit eigenlijk voor een kabel? Aan alle kante een USBA plug? Wat doe je hiermee?
Sommige externe disks hebben een female USBplug als input, dus eenzelfde als die in je PC gaat. Dan moet je dus werken met een male USB-A plug aan beide kanten.
Maar dat lijkt me met deze WD niet het geval, maar dat kan de TS natuurlijk het beste zelf bekijken wat v[oor aansluiting erop zit.

• Jolke
Ok, thanks... ik had zoiets nog nooit gezien en heb al redelijk wat externe disken in handen gehad.

• _Arthur

_Arthur

blub

Jolke schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:11:
1x USBA in de externe HDD
2x USBA in je PC of TV. Waarbij 1 van de stekkers gebruikt wordt voor de data en de 2e alleen voor extra stroom zorgt.

@TS: http://www.allekabels.nl/...55971/usb-30-y-kabel.html

Deze USB 3.0-kabel gebruikt om en sluit voor de extra voeding van uw USB 3.0-apparaten, zoals 2,5 of 3,5 HDD externe behuizing op uw notebook of PC. Dus je moet geen extra AC-adapter aan de macht uw apparaat. De hoge draad cross-secties van de stroom en data kabels om een betrouwbare verbinding tussen uw apparaat en het systeem te waarborgen.

[ Voor 31% gewijzigd door _Arthur op 27-11-2013 11:46 ]

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 19:17
Arthur: kun jij chocola van die laatste tekst maken? lijkt me een typische babelfish vertaling.

maar laat ik maar eerst even zeggen dat de USB female stekkers van een y-kabel parallel geschakeld staan: dit houdt in het kort in dat de kabel met beide USB connectoren aangesloten gewoon 5V blijft leveren (spanning USB poort), met +- 1000mA. Ik vraag me dus af of een 3.5" HDD in een dergelijke setup überhaubt gaat werken.

• Jolke
Wie heeft het over 3.5" ? TS gebruikt vziw alleen 2.5" disken.
Bovendien voor 3.5" disken heb je 12V nodig en dat haal je niet zo makkelijk uit 5V (het kan natuurlijk wel).

• Diepvriez
Het gaat hier inderdaad over een 2.5" HDD.

De aansluiting van de HDD is een micro-B aansluiting maar dankzij de tips hierboven heb ik al enkele winkels gevonden die dit verkopen.

De HDD is USB 3.0 (net zoals de andere die ik bezit), mijn tv heeft USB 2.0 aansluitingen

• Jolke
Als je maar 1 USB aansluiting in je TV hebt, kan je natuurlijk ook een 220V-USB adapter gebruiker voor het tweede kabeltje van de y-kabel.

• Diepvriez
Ik heb 5 aansluitingen dus dat moet wel lukken :)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Zeker weten dat het micro is? Dat zit op telefoons, op externe HD's heb ik het nog nooit gezien. Dat is gewoon mini (in USB 2 of USB 3 vorm).

Hier staan wel goede voorbeeld afbeelding voor de USB 2 versie van mini/micro: Wikipedia: Universal Serial Bus

[ Voor 38% gewijzigd door ajhaverkamp op 27-11-2013 15:01 ]

This footer is intentionally left blank

• Jolke
Zeker weten dat dat micro is; voor USB3 is een combinatie van een nieuwe plug naast de micro-plug gemaakt - zie hier voor een betere uitleg.
Pagina: 1