Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shineless
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-12-2022
(TL;DR at the bottom :P)
Een collega van mij heeft binnenkort een nieuwe laptop nodig en omdat ik bekend sta als de computer nerd binnen het bedrijf, wordt er van mij natuurlijk verwacht met een goed advies te komen :+ . Nu heb ik zelf al een aantal laptop's bekeken, maar ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer. Daarom zou ik graag jullie hulp kunnen gebruiken.

1. Wat ga je met de laptop doen?

De laptop zal niet zwaar worden belast, typische programma's zijn:
  • Word
  • Internet
  • Powerpoint
Er zullen niet veel berekeningen worden uitgevoerd op de laptop, en al helemaal geen grafisch zware programma's

2. Wat mag de laptop gaan kosten?

Prijs is redelijk ondergeschikt, zolang de laptop maar aan de gestelde eisen voldoet. Om toch een prijs te noemen, zou ik zeggen rond de € 1.500,-, maar € 300,- meer of minder is niet zo'n groot probleem.

3. Ben je van plan de laptop veel mee te slepen?

Nee, de laptop zal voornamelijk op kantoor gebruikt worden en zelfs niet eens naar huis meegenomen worden. Toch komt het wel eens voor dat mijn collega bij klanten aan de slag moet kunnen. Hierdoor is het gewicht niet zo'n issue, maar is de accuduur wel erg van belang!
Verder vind mijn collega de range van 13" tot 15" wel een lekker formaat.

4. Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Merk is niet belangrijk. Mijn collega "is wel gevoelig voor bekende merken", maar als een wat minder bekend merk precies aan zijn eisen voldoet is het ook wel prima. Wat dat betreft vertrouwd hij helemaal op mijn advies >:).
Een aantal eigenschappen die de laptop extra toegevoegde waarde kan geven, zijn:
  • 8 GB werkgeheugen.
  • "Veel" opslag capaciteit (> 500 GB).
  • SSD + HDD beschikbaar (zonder zelf de laptop case open te halen).
  • Touch screen (en dan vooral een laptop-tablet convertible).
  • Stevigheid.
  • Goede koeling/stil.
  • Mooi scherm (hoeft niet per se full HD te zijn).
Omdat mijn collega er van houdt veel programma's tegelijkertijd open te laten staan en omdat hij een laptop wil welke wat meer "toekomstbestendig" is, denk ik dat 8 GB aan werkgeheugen goed zal zijn.
Verder is het wellich nog handig om aan te geven dat de laptop begin januari aangeschaft gaat worden

5. Welke laptop's heb je zelf al gevonden?

Eerste waar ik natuurlijk opzoek ben gegaan, is de Pricewatch. Het nadeel hiervan is alleen dat de Pricewatch geen apart optie heeft voor "accuduur". Er is wel optie "Accucapaciteit (Wh)", maar dat is eigenlijk niet meer dan een groffe indicatie. Wanneer ik de eisen zo goed mogelijk in vul in de Pricewatch, komt er maar één laptop te voorschijn, een Asus Zenbook Touch, waarvan er nog geen prijzen bekend zijn.
Wanneer ik vervolgens wat meer toegeef aan mijn eisen, komen er 27 laptop's tevoorschijn (en verbazing wekkend genoeg, veel Asus laptop's). Hierin lijkt een Asus Zenbook wel een goede optie, maar welk :??

Omdat ik van de Pricewatch niet veel wijzer werd, ben ik op zoek gegaan naar de afgelopen drie editie's van de Laptop Best Buy Guides. Hierin kwamen drie interissante laptops naar voren:Dit lijken alledrie erg goede laptops, vooral de Lenovo springt er voor mij persoonlijk erg uit.

[TL;DR]
Nieuwe laptop nodig (wordt begin januari aangeschaft) die niet zwaar zal worden belast. Belangrijke eisen/dealbreakers zijn:
  • Goede accuduur.
  • 13" tot 15".
Goede extra's zouden zijn (in volgorde van belangrijkheid):
  • 8 GB werkgeheugen.
  • "Veel" opslag capaciteit (> 500 GB).
  • SSD + HDD beschikbaar (zonder zelf de laptop case open te halen).
  • Touch screen (en dan vooral een laptop-tablet convertible).
  • Stevigheid.
  • Goede koeling/stil.
  • Mooi scherm (hoeft niet per se full HD te zijn).
Vragen aan jullie:
  • Hebben jullie ervaringen met de drie aangedragen laptop's van de Laptop Best Buy Guides?
  • Weten jullie nog laptop's die voldoen aan mijn eisen?
[/TL;DR]

During the day I'm tired, because I'm a super hero at night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wanneer ik zie waarvoor de laptop bedoeld is(Word, internet, Powerpoint), en vervolgens het budget zie(1500 euro?) heb ik m'n vraagtekens. Veel geld uitgeven aan computers is het makkelijkste wat er is... Maar lang niet altijd nodig. Als ik deze eisen zie, zou je het met een veel kleiner budget ook kunnen redden. 8 GB werkgeheugen is absolute overkill, ook is snelheid niet van belang wanneer het om Word enz. gaat. Ook een SSD kan overbodig zijn: de laptop zal sneller opstarten, maar bij het gebruik van Word ed merk je er niets van. Daarom zou ik het lekker goedkoop houden... Of moet er indruk gemaakt worden op de klanten? :)

Dit zouden opties kunnen zijn. Er is niets mis met een Zenbook Touch, maar het is simpelweg onnodig. Tenzij, nogmaals, er indruk gemaakt moet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
Kijk overigens ook eens naar de nieuwe Western Digital Black2 schijven. Dan kan je een mooie laptop nemen met toch 1120 GB opslag. Heb je gelijk een SSD en HDD in 1 schijf zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
Zou ook kijken naar de nieuwe ThinkPad modellen die nu eindelijk in de pricewatch komen zoals o.a. de T440 of L440. (edit: staat nu nog maar 1 T440 in de pricewatch maar als je eventueel al wil oriënteren kan je kijken op lapstars.de)

Heb zelf nu bijna een week de ThinkPad L440 en ik moet zeggen dat de laptop prima bevalt. de laptop is stevig gebouwd, heeft een fijn toetsenbord en touchpad. Scherm heeft een resolutie van 1600x900 wat tegenwoordig wel een vereiste is. De 6 cell 56Wh accu gaat met normaal gebruik ongeveer 4 uur mee maar als accuduur echt belangrijk is kan je ook nog kiezen voor de 9 cell accu.

Zelf zou je de afweging moeten maken tussen de modellen, de T serie gebruikt wat duurdere materialen zoals magnesium en carbon waardoor de laptop steviger en iets lichter is dan als een L serie laptop. Ook zit er nog weer verschil tussen de T series, zo heb je de T440s die meer op portabiliteit is gericht met de low voltage processoren, lichter gewicht en iets dunner, De T440p is meer een worktstation en heeft een full voltage processor, zit een externe videokaart in en is iets zwaarder en dan heb je nog de normale T440 die een low voltage proccesor heeft en een onboard videochip.

[ Voor 5% gewijzigd door Biemold op 27-11-2013 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 14:10
Waarom niet een Macbook Pro, Tweakers heeft 'm net gereviewed. Zien er representatief uit, hebben een (zeer) goede accuduur, hoge resolutie scherm, SSD en HDD, genoeg geheugen en zijn ook nog eens zeer stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shineless
Bedankt voor jullie reacties!
BramvandenH schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 23:29:
Wanneer ik zie waarvoor de laptop bedoeld is(Word, internet, Powerpoint), en vervolgens het budget zie(1500 euro?) heb ik m'n vraagtekens. Veel geld uitgeven aan computers is het makkelijkste wat er is...
Ik snap inderdaad dat het een beetje overkill is, vandaar ook dat ik vertelde dat de prijs ondergeschikt is. Die € 1500,- noemde ik alleen maar zodat het duidelijk is dat het budget niet echt een rol speelt.
8 GB werkgeheugen is absolute overkill, ook is snelheid niet van belang wanneer het om Word enz. gaat. Ook een SSD kan overbodig zijn: de laptop zal sneller opstarten, maar bij het gebruik van Word ed merk je er niets van.
Of 8 GB werkgeheugen overkill is (binnen nu en vijf jaar) valt nog over te discussiëren, dat snelheid niet van beland is ben ik helemaal met je eens! Bedankt voor de tip over de SSD vs HDD, ik kan me inderdaad voorstellen dat dat geen snelheids winst op gaat leveren.
Dit zouden opties kunnen zijn. Er is niets mis met een Zenbook Touch, maar het is simpelweg onnodig. Tenzij, nogmaals, er indruk gemaakt moet worden :)
Indruk is niet echt nodig. De laptop moet niet al te lelijk zijn, hij zal er zelf ook de hele dag naar kijken :+. Verder zien die Asus laptops er goed uit, vooral die Vivobook. Bedankt voor je suggesties! Weet jij toevallig iets over de accuduur?

Red-Front schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 23:30:
Kijk overigens ook eens naar de nieuwe Western Digital Black2 schijven. Dan kan je een mooie laptop nemen met toch 1120 GB opslag. Heb je gelijk een SSD en HDD in 1 schijf zitten.
Om eerlijk te zijn heb ik daar nog niet op gelet, ook kan ik binnen de Pricewatch niet zien welke HDD er in een laptop zit. Weet jij toevallig een paar goede laptop's met zo'n HDD?

Biemold schreef op woensdag 27 november 2013 @ 00:11:
Zou ook kijken naar de nieuwe ThinkPad modellen die nu eindelijk in de pricewatch komen zoals o.a. de T440 of L440. (edit: staat nu nog maar 1 T440 in de pricewatch maar als je eventueel al wil oriënteren kan je kijken op lapstars.de)

Heb zelf nu bijna een week de ThinkPad L440 en ik moet zeggen dat de laptop prima bevalt. de laptop is stevig gebouwd, heeft een fijn toetsenbord en touchpad. Scherm heeft een resolutie van 1600x900 wat tegenwoordig wel een vereiste is. De 6 cell 56Wh accu gaat met normaal gebruik ongeveer 4 uur mee maar als accuduur echt belangrijk is kan je ook nog kiezen voor de 9 cell accu.
De ThinkPad T440 die in de Pricewatch staat lijkt mij een beetje overkill, maar de ThinkPad L440 van hier ziet er goed uit. Heb jij enig idee wanneer deze in Nederland beschikbaar is? Mijn collega is alleen vanaf mid december tot en met mid januari in Nederland, en wil de laptop gelijk meenemen.
Verder is de 9 cell accu ook een goede tip! Wellicht dat deze er als extra bij gekocht kan worden voor wanneer hij naar klanten gaat.

WiertOmta schreef op woensdag 27 november 2013 @ 00:42:
Waarom niet een Macbook Pro, Tweakers heeft 'm net gereviewed. Zien er representatief uit, hebben een (zeer) goede accuduur, hoge resolutie scherm, SSD en HDD, genoeg geheugen en zijn ook nog eens zeer stil...
De rede dat hij niet aan een Macbook Pro (retina) wil, is omdat hij echt alleen gaat werken op Windows. Hij heeft nu een Macbook Pro van 2011/2012 en loopt de hele tijd te schelden op dat ding :+. Nu weet ik dat je ook Windows kan installeren op een Macbook Pro, maar naar mijn weten kan je daar niet direct naar booten en moet altijd eerst OSX opgestart worden.

[ Voor 0% gewijzigd door Shineless op 27-11-2013 02:28 . Reden: Extra vraag voor BramvandenH over accuduur ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
Shineless schreef op woensdag 27 november 2013 @ 02:26:

[...]

De ThinkPad T440 die in de Pricewatch staat lijkt mij een beetje overkill, maar de ThinkPad L440 van hier ziet er goed uit. Heb jij enig idee wanneer deze in Nederland beschikbaar is? Mijn collega is alleen vanaf mid december tot en met mid januari in Nederland, en wil de laptop gelijk meenemen.
Verder is de 9 cell accu ook een goede tip! Wellicht dat deze er als extra bij gekocht kan worden voor wanneer hij naar klanten gaat.

De ThinkPad L440 staat inmiddels in de pricewatch maar dan wel met een i5 en HD+ scherm. Een snelle processor is niet echt nodig maar een wat hoger resolutie scherm werkt veel prettiger dan de standaard HD 1368x768 resolutie.

Als de schermresolutie echt niet uit maakt kan je nog overwegen om de laptop uit Duitsland te bestellen aangezien de kans klein is dat er nog een i3 model uit komt in Nederland. Nadeel is dan wel dat het toetsenbord Duits is en het met 55 euro (door Lapstars) niet goedkoop is om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Nu weet ik dat je ook Windows kan installeren op een Macbook Pro, maar naar mijn weten kan je daar niet direct naar booten en moet altijd eerst OSX opgestart worden.
Nee, dit hoeft niet. Je kan direct booten. Maar vaak presteren Apple computers slechter(accu vooral) onder Windows dan OS X, waar ze immers "voor gemaakt zijn". Hoe erg dit precies is, weet ik niet. Ook niet bij welke modellen/OS versies.

• Shineless
Biemold schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:28:
[...]

De ThinkPad L440 staat inmiddels in de pricewatch maar dan wel met een i5 en HD+ scherm. Een snelle processor is niet echt nodig maar een wat hoger resolutie scherm werkt veel prettiger dan de standaard HD 1368x768 resolutie.

Als de schermresolutie echt niet uit maakt kan je nog overwegen om de laptop uit Duitsland te bestellen aangezien de kans klein is dat er nog een i3 model uit komt in Nederland. Nadeel is dan wel dat het toetsenbord Duits is en het met 55 euro (door Lapstars) niet goedkoop is om te vervangen.
Thanks, ik zie hem inderdaad!
Waarschijnlijk gaat het de ThinkPad L440 worden.

Verder nog bedankt voor je suggestie omtrend de Duitse versie, maar dat wordt een beetje te omslachtig. Verder is het zo slecht nog niet om een i5 haswell te nemen in plaats van een i3, voor die ene keer in het jaar dat er misschien een model wordt gedraaid op de laptop.

Pagina: 1