Twee netwerken gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 17:25
Ik zit met een probleem waarbij ik geen idee heb in welke hoek ik moet zoeken om het op te lossen.

Ik heb een netwerk met een aantal computers hierin draaien. Dit netwerk heeft een vast ip adres en hier draait een Mac server met server-gerelateerde services, zoals file sharing, agenda en adressenboek die de boel ook met externe computers en iPhones laat syncen.

Nu wil ik op een tweede mac mini server DirectAdmin draaien in CentOS in VirtualBox. DirectAdmin (DA) heeft alleen een uniek extern IP adres nodig. Zonder uniek extern ip adres kan ik het niet installeren.

Kan ik op een tweede externe ip adres (tweede internetlijn) de tweede Mac server aansluiten en de tweede mac server tevens in het netwerk gebruiken met de eerste Mac server? Bijvoorbeeld door beide routers met elkaar te verbinden, of een tweede netwerkkabel te leggen vanaf de tweede mac server naar het netwerk van met de eerste mac server?

(Ik wil de twee servers graag in een netwerk houden vanwege performancewinst. Anders kan ik volgens mij net zo goed een VPS huren.)

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
Met een 2e internetlijn moet dit wel lukken ja. Kwestie van extern IP doormappen naar je server (in bridge mode zetten dus).
In principe kun je beide routers op 1 netwerk gebruiken, aangezien hij geen DHCP draait in bridge-mode. Je kunt dan je CentOS het externe IP laten draaien met een 2e virtuele interface (eth0:1) die een intern IP-adres heeft zodat je hem ook lokaal kunt benaderen. Ik weet alleen niet zeker of DA daar mee overweg kan.

• eerdepeer
Ok, dank je. Moet ik beide routers dan in bridge mode zetten? Of alleen de machine met CentOS?

En moet ik de netwerkkaart in VirtualBox dan ook als bridged adapter instellen (en de netwerkgegevens in CentOS als statisch instellen)?

• eerdepeer
Ik heb wat zitten inlezen in viruele interfaces instellen in CentOS. Denk dat ik daar wel uit ga komen. Maar ik heb nog geen idee hoe ik de routers zou moeten instellen. Moet ik de routers met een netwerkkabel met elkaar verbinden?

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je zal dit
Nu wil ik op een tweede mac mini server DirectAdmin draaien in CentOS in VirtualBox. DirectAdmin (DA) heeft alleen een uniek extern IP adres nodig. Zonder uniek extern ip adres kan ik het niet installeren.
moeten uitleggen voordat ik de rest van het verhaal kan snappen. Welk verkeer wil je van buiten naar binnen laten en welk verkeer moet binnen blijven?

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:11
Heb je toevallig geen IPV6 adres gekregen van je provider?

• eerdepeer
De setup draait nu zo:

Internet met extern ip > (Airport Extreme) router > netwerk met 2 Mac mini's en computers (alle in 192.168.2.x range)

Wat ik nodig heb voor de installatie van DA:

1 Mac mini en de computers met intern ip range van 192.168.2.x
1 Mac mini waarop CentOS met extern ip (geïnstalleerd via VirtualBox om snapshot backups te kunnen maken)

Ik heb geen IPv6 gekregen van mijn provider, het is een ip uit de 62.x.x.x range. Misschien kan ik het wel aanvragen als ik hiermee het probleem kan oplossen?

Edit: ik wil alle computers in 1 netwerk draaien omdat de CentOS server als development server gaat dienen. Als deze in het interne netwerk draait hebben we optimale performance.

[ Voor 14% gewijzigd door eerdepeer op 28-11-2013 11:00 ]

• geldermalsen
Bij welke provider zit je? Sommige providers bieden al IPV6 aan, het voordeel hiervan is dat je meedere ipv6 addresen krijgt hierdoor hoef je geen 2e internetlijn te hebben.

• eerdepeer
Ah op die fiets. Het netwerk bevindt zich in een bedrijvenverzamelpand. Daar hebben we glasvezel van KPN en wordt door een beheerder gemanaged. Extra IP is op aanvraag, dat is verder het probleem niet.

Ik weet alleen niet hoe ik de netwerken aan elkaar kan knopen zodat 2 servers via hun eigen externe ip te benaderen zijn, maar intern in hetzelfde netwerk blijven zodat beide servers via de Gbit verbinding te benaderen zijn.

• geldermalsen
Dit is gemakkelijk te fixen doormidden van een firewall/router

• eerdepeer
Leuk, maar dan ben ik weer terug bij af. Want ik weet niet hoe ik dat kan fixen.
Pagina: 1