Aankoopadvies eerste keer zelf Gaming-PC bouwen

Pagina: 1
Acties:

• MisterrMalik
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-07-2025
Beste Tweakers,

De eerste keer dat ik een topic plaats, dus vergeef me als ik hem of in het verkeerde forum plaats of één van de regels vergeten ben, maar ik zal m'n best doen het zo goed mogelijk te doen.

Ik heb een budget van +- €1200,-. Ik wil hem vooral gebruiken voor gamen, waarbij hedendaagse games als Bioshock Infinite, Batman Arkham Origins en Metro Last Light zonder drop in FPS kunnen draaien op high-ultra (het liefst ultra natuurlijk :P). Het zou mooi zijn als er genoeg overblijft om ook content van games op te nemen via LiteCam HD bijvoorbeeld.

Ik heb een lijstje gemaakt met dingen die ik nodig (denk te) heb(ben).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 289,-€ 289,-
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero€ 168,99€ 168,99
1MSI GeForce GTX 770 2GB Lightning€ 316,60€ 316,60
1Asus Xonar DGX€ 27,91€ 27,91
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,38€ 87,38
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 37,95€ 37,95
1Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10€ 149,60€ 149,60
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.212,48

Ik begin dus helemaal van 0, en heb ALLES nodig. Mocht ik dus een cruciaal iets vergeten hebben, laat het me aub weten! Ik heb deze componenten vooral gekozen op basis van de gelezen reviews van o.a. Tweakers zelf en mede-tweakers.

Ik kan het me voorstellen als een game als battlefield 4 niet op ultra loopt op deze specs, terwijl ik ook nog ff de game opneem, maar ik wil mn pc vooral toekomstgericht bouwen, dus mocht het mogelijk zijn om makkelijk een betere videokaart of extra geheugen erin te steken. De base moet goed zijn als het ware, waar ik in de loop van de komende maanden het uit kan bouwen.

Het vervelende is dat ik weinig informatie kan geven of ik 'naar een bepaald merk zoek', gezien het feit dat als ik een keuze maak, ik kijk naar de reviews van het product op tweakers. De enige merken die me bekend zijn, zijn Asus en MSI, maar of ze goede specs hebben en goed afsteken tegen de rest, weet ik helaas niet.

Qua bepaalde wensen wil ik dat de computer het liefst zo weinig mogelijk herrie maakt en daarom een aangenaam geluidsniveau hanteert. De grootte het liefst klein tot medium, maar ik begrijp het als je voor deze gewenste componenten een grotere case nodig hebt. Verder is het allerbelangrijkste, dat ik de computer verder uit kan bouwen indien gewenst.

Alvast bedankt voor de reacties, en mochten jullie nog wat nodig hebben dan hoor ik het!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat te denken van toetsenbord, muis en beeldscherm?

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als je echt alles nodig hebt: waar zijn je beeldscherm, toetsenbord, speakers en muis? Verder heb je ook nog Windows nodig, dus die kunnen ook nog in je lijstje.

Verder zijn je moederbord en processor te duur, geluidskaart heb je alleen nodig als je per se beter geluid wil. Er kan dus nog wel wat geld vanaf :)

Fractal Design Core 1100 review

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ga je overklokken? Zo nee, kun je een Xeon nemen en een veel goedkoper mobo, sowieso zou ik een goedkoper moederboard nemen.

Videokaart is vrij slecht eigenlijk, voor bijna 100 euro minder heb je een HD7970 die even snel is, en voor iets meer een R9 290 die veel sneller is.

Geluidskaart is niet nodig.

Kast en koeler zijn goed.

Geheugen teveel en te duur.

Voeding is okay.

M500 is een betere SSD.

Maar, ik heb wel een lijstje.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 134,80€ 134,80
1Asus M5A99X EVO R2.0€ 111,01€ 111,01
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 255,50€ 255,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 99,77€ 99,77
1Corsair Obsidian 350D Window€ 87,60€ 87,60
1BenQ GW2450HM Zwart€ 157,-€ 157,-
1Thermalright HR-02 Macho Rev. A€ 34,06€ 34,06
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,90€ 62,90
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 133,50€ 133,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.131,14

Is een leuk, compleet lijstje naar mijn mening. Alleen zelf nog een tobo en muis uitzoeken.

Waarom issie goed?
Snelle CPU met 8 cores, erg nice voor moderne games, zeker voor BF4.
Goed mobo wat prima geschikt is om leuk over te klokken. als je dat niet wilt doen kun je bijna 50 euro besparen door een goedkopere te nemen met 970 chipset.
Goede, snelle, stille videokaart met Mantle, wat iig uitkomt voor BF4
Grote, snelle HDD van 3TB
Prima kast, maar een Fractal R4 is misschien een wat betere keuze.
Goed FullHD AMVA scherm: prima kleuren en kijkhoeken en zeer goed contrast. Beetje het idee van een plasme scherm.
Erg goede koeler voor overklokken.
Prima geheugen.
Goede voeding, wil je een R9 290 hebben moet je wel een betere voeding nodig.
Grote en betrouwbare SSD.

Als je een goedkoper mobo, goedkopere koeling en kleinere SSD neemt, kun je waarschijnlijk een R9 290 + Accelero koeler in je budget proppen.

People as things, that’s where it starts.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:57

Thomg

Aww yiss

Liever geen vooroordelen hier, eerlijk is eerlijk.

M500 is goedkoper.
Extra bescherming tegen stroomuitval.
Zal langer meegaan ( eg. 20 jaar )

Samsung Evo is aanzienlijk sneller

Komt er gewoon op neer waar jij oortjes naar hebt.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Alleen op papier en in benchmarks is hij sneller ja, gevoelssnelheid, en daar gaat het echt om, is hetzelfde.

En op het moment dat je dingen gaat kopiëren of gaat uitpakken naar de SSD denk ik eerlijk gezegd, nee ik heb geen bron, dat menig cpu gaat bottlenecken. En van HDD naar SSD is je HDD natuurlijk de bottleneck.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je graag opneemt, is het misschien interessant om shadowplay van Nvidea eens te bekijken.
http://www.geforce.com/geforce-experience/shadowplay

• MisterrMalik
sypie schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:48:
Wat te denken van toetsenbord, muis en beeldscherm?
Klopt inderdaad, het ging me op dit moment puur om de specs van de pc zelf, toetsenbord muis en beeldscherm dacht ik dat ik niet zo snel fout kon gaan, of zit ik daar ook helemaal fout? :P
Beroemdheid schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:50:
Als je echt alles nodig hebt: waar zijn je beeldscherm, toetsenbord, speakers en muis? Verder heb je ook nog Windows nodig, dus die kunnen ook nog in je lijstje.

Verder zijn je moederbord en processor te duur, geluidskaart heb je alleen nodig als je per se beter geluid wil. Er kan dus nog wel wat geld vanaf :)
Zie bovenstaande. En waarom zijn de moederbord en processor te duur?
VasZaitsev schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:58:
Ga je overklokken? Zo nee, kun je een Xeon nemen en een veel goedkoper mobo, sowieso zou ik een goedkoper moederboard nemen.

Videokaart is vrij slecht eigenlijk, voor bijna 100 euro minder heb je een HD7970 die even snel is, en voor iets meer een R9 290 die veel sneller is.

Geluidskaart is niet nodig.

Kast en koeler zijn goed.

Geheugen teveel en te duur.

Voeding is okay.

M500 is een betere SSD.
Je lijstje ziet er goed uit, alleen ik heb op één of andere manier van de mensen om me heen gehoord dat ik beter voor intel kan gaan dan AMD. The reason however, no idea... En overklokken, daar ben ik een te grote n00b voor ben ik bang, al kan het misschien van pas komen? Daar zou ik me even over in moeten lezen. En hoezo is het geheugen teveel? Te duur kan ik me nog voorstellen, maar is er zoiets als 'teveel geheugen'? En als laatste opmerking, je noemt de 3TB harde schijf, maar eigenlijk wilde ik SSD only, als dat al mogelijk is. Ik heb namelijk een aantal harde schijven van 1TB, waar alle films/programma's/benodigdheden op opgeslagen worden.
Thomg schreef op maandag 25 november 2013 @ 21:01:
[...]

Liever geen vooroordelen hier, eerlijk is eerlijk.

M500 is goedkoper.
Extra bescherming tegen stroomuitval.
Zal langer meegaan ( eg. 20 jaar )

Samsung Evo is aanzienlijk sneller

Komt er gewoon op neer waar jij oortjes naar hebt.
Sneller heeft mijn voorkeur tegen degelijkheid/bescherming. Maar zoals VasZaitsev zegt, als de gevoelssnelheid hetzelfde is, is een andere SSD voor mij geen probleem.
Robbedem schreef op maandag 25 november 2013 @ 21:38:
Als je graag opneemt, is het misschien interessant om shadowplay van Nvidea eens te bekijken.
http://www.geforce.com/geforce-experience/shadowplay
Ziet er heel goed uit! Beetje offtopic dus sorry voor m'n vraag, maar weet je toevallig ook een makkelijk edit programma voor de opgenomen filmpjes?

Bedankt voor alle reacties!

Wijziging: Het budget wat ik aanvankelijk aangaf, is puur voor de base pc. Toetsenbord muis en monitor heb ik allemaal staan en zullen het nog wel ff uithouden. Dus voor de duidelijkheid, de €1200,- is puur voor de processor, moederbord, geheugen en dergelijke, exclusief monitor/toetsenbord/muis/windows. Deze dingen heb ik allemaal al in mijn bezit.

[ Voor 10% gewijzigd door MisterrMalik op 25-11-2013 22:12 ]

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:51

bbblije

Riiiiight

Voor 1200€ zou ik op dit moment iets in deze richting in elkaar zetten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,89€ 194,89
1MSI Z87-G45 Gaming€ 128,90€ 128,90
1Sapphire R9 290 4GB€ 346,-€ 346,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Corsair Carbide 330R€ 74,-€ 74,-
1NZXT Kraken X60€ 129,49€ 129,49
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 74,-€ 74,-
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 97,-€ 97,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.175,23

De R9 290, is wat luid maar komt ideaal tot z'n recht in deze kast. Met een reference koeler spuugt hij de warme lucht er aan de achter kant uit. Het is in een "geïsoleerde" kast zaak dat je de warmte zo snel mogelijk afvoert. Vandaar ook de water koeler die bovenin de kast gemonteerd kan worden, deze kan koude lucht van buiten de kast intrekken. Prestaties van deze onderdelen zijn overal te vinden, en de build lijkt me verder voor zich te spreken.

Edit: lees later dat je niet overclockt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 257,90€ 257,90
1MSI H87-G43 GAMING€ 102,-€ 102,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,90€ 62,90
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 78,-€ 78,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.198,19

[ Voor 30% gewijzigd door bbblije op 25-11-2013 22:33 ]

• MisterrMalik
bbblije schreef op maandag 25 november 2013 @ 22:26:
Voor 1200€ zou ik op dit moment iets in deze richting in elkaar zetten.
Toch weer dezelfde vraag, maar dit keer mbt grafische kaart, amd in plaats van intel, maakt dit tegenwoordig nog wat uit? Ondersteuning van games, specs/benchmarks etc?

Voor de rest ziet het er heel netjes uit. En idd, overclocking weet ik werkelijk NIKS vanaf, ik ga er morgen ff wat onderzoek naar doen en dan hopelijk kan ik het jullie laten weten! Is het de moeite waar voor iemand als ik die het puur als gamepc wil gebruiken?

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Zoek maar is wat benchmarks op mbt de verschillende videokaarten. De 290 is binnen dit budget de beste "bang for your buck".

Kwa processor, het is al vaak gezegd en aangetoond dat een i5 momenteel meer dan genoeg is voor de huidige games. Echter speculeert men dat in de toekomst games gebruik gaan maken van meerdere cores. Afgaande van de nieuwe consoles zou dit best binnen 2 a 3 jaar het geval kunnen zijn. Als je nu een hij end CPU koopt gaat hij ong. 5 jaar mee voordat het een merkbare bottleneck wordt, echter met de eerder gestelde prognose kan het dus bij een i5 het geval zijn dat dit 2 a 3 jaar is. Bij AMD heb je dit probleem niet omdat dit een octa core is, die vergelijkbare prestaties levert als een i7. Echter is dit een doorlopend debat. De AMD CPU is minder zuinig maar goedkoper in aanschaf. Tevens ook de CPU van de aangekondigde "next gen" consoles. Maar of dit enkel een keuze vanuit prestatie oogpunt was/is...

Vaak zie ik op dit forum de keuze vallen op een geïsoleerde kast met daarin lucht gekoelde componenten, deze kunnen enkel optimaal presteren als je kast goed geventileerd is. Echter benchmarks tonen aan dat geïsoleerde kasten meer moeite hebben met het afvoeren van warmte en de temperatuur binnen de kast altijd hoger is (en zal blijven) dan een open kast. Het is dan ook meer dan logisch dat er componenten worden gekozen die lucht of snel afvoeren of de koudere lucht van buiten de kast gebruiken om te koelen. Het geluid is minder een issue omdat daar de kast zijn werk doet.

• MisterrMalik
Hmm je hebt gelijk, de benchmarks zien er idd impressive uit. Maar hoe zit het met de ondersteuning voor huidige games? Ik ben echt n leek op dit gebied, en wat ik begreep van mensen om me heen is dat nvidia kaarten de beste ondersteuning/specs/alles hebben. Of zijn dit de mensen die gewoon merk fanatics zijn en voor de rest er weinig vanaf weten?

Qua processor zou ik in dit geval wel liever een i7 of AMD equivalent willen hebben, omdat het toch een pc is die gericht is voor op de langere termijn. Als de grafische kaart voor de rest niks uitmaakt qua ondersteuning van games, is dit voor mij geen probleem. En ik vraag me serieus af of Sony/Microsoft om de prestaties voor AMD gekozen heeft, zal hoogstwaarschijnlijk prijs geweest zijn hehe.

Betreffende je opmerking over de open/dichte kast, als dit de dingen zijn waar je rekening mee moet houden, heb ik liever een open kast die iets meer herrie maakt maar beter koelt, dan een dichte kast die geruisloos is maar de boel heftig verhit. Met de originele post van het 'niet teveel herrie', bedoel ik meer dat mijn laptop van nu soms net een straaljager is who's ready for lift off.

In je post zag ik namelijk dat je ook een dichte kast liet zien, maar je prefereert eigenlijk een open kast? Welke heeft bij jou de voorkeur?

Nogmaals, sorry voor de vele vragen, hopelijk someday i can return the favor hehe.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Ik had een heel verhaal getypt, echter iOS 7 en k*t safari verwijdert de text als je tussen tabs switcht. Morgen komt de rest ;)

Voor nu enkel de foto waarvoor ik van tabs switchte:

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com/pic/image/vga/n770gaming/n770gaming_12.jpg

Lagere temperatuur garanderen in de meeste gevallen een langere levensduur. Open of gesloten kast is het dus zaak dat je de goede keuzes maakt gebaseerd op je eigen waarnemingen. Geluid is persoonlijk, verschillende dB tabellen laten zien dat de meerderheid van de test personen 30dB als (fluister) stil ervaart. Er zijn genoeg componenten op de markt die op deze 30dB prachtige prestaties neerzetten zonder daarbij te oververhitten. Echter is de R9 290 hier momenteel nog niet één van. De refference koeler is luid, ong. 50dB. Dit is prima voor in een gesloten kast maar dan moet je logische keuzes maken mbt de verdere koeling van je systeem en de airflow. Een open kast is vaak koeler dan een gesloten kast, echter raad ik je dan aan te wachten tot de verschillende leveranciers met de custom koelers komen voor op de 290.

Het Nvidia en AMD debat houdt je van me tegoed. Echter wil ik nu al kwijt dat dit vooral speelt op het lagere segment kaarten, een segment waar de 290 geen deel van uit maakt. Deze kaart is vergelijkbaar met een 780 die al snel 450€ kost.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-04 00:28

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Als je niet gaat overklokken, kun je ook een Xeon met een goedkoop B85 bordje nemen. Ben je alleen wel nogsteeds iets meer kwijt dan FX-8320 + mobo. pricewatch: Asus B85M-E + pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed wordt het dan.

Het kan ook nog goedkoper door een Ivy Bridge te nemen, wel wat ouder, niet echt slechter. pricewatch: MSI B75MA-P45 + pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed wordt het dan. Scheelt toch weer een twintigje.

Intel is gewoon duurder dan AMD, al moet ik eerlijk zeggen dat een Xeon/i7 wel wat beter presteert, al is het hit or miss. een i7 is immers ook gewoon een quadcore met HT, AMD heeft 8 echte cores [nouja, ook niet helemaal, maar dat wordt een moeilijk verhaal]

• MisterrMalik
bbblije schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 00:36:
Ik had een heel verhaal getypt, echter iOS 7 en k*t safari verwijdert de text als je tussen tabs switcht. Morgen komt de rest ;)
haha thanks alsnog voor de reactie ;) Verrot van safari idd, maar dan hou ik em van je tegoed!

Ik zag dat de waterkoeler die je erbij zat wel erg goed was inderdaad, dus dan is in principe de gesloten kast geen groot probleem. Maar zoals je zegt is het een groot verschil in levensjaar, en gezien het feit dat het systeem non stop gebruikt gaat worden voor het draaien van high-end gaming, zullen de componenten overuren draaien. Dus in dit geval is het zeker noodzaak dat de kast goed gekoeld wordt, maar de waterkoeler zoals ik zei lijkt me daar een goeie oplossing voor.

En het Nvidia en AMD debat komt morgen wel idd, voor nu wil ik alleen nog zeggen dat ik Shadowplay wel erg mooi eruit vindt zien, en dat dit eigenlijk de enige reden is dat ik voor een Nvidia kaart zou kiezen (mits de ondersteuning voor games en alles hetzelfde is). Maar er zullen vast genoeg alternatieven voor een AMD processor zijn neem ik aan, of valt dit vies tegen?

Ook vraag ik me vooral af waarom iedereen 2x4 gb adviseert ipv 2x8 gb? Ik hoor iedereen zeggen dat dit teveel en te duur is, maar bestaat er zoiets als 'teveel' geheugen?

Voor nu heb ik mijn lijstje iets aangepast naar het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 289,-€ 289,-
1MSI Z87-G45 Gaming€ 128,87€ 128,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.218,41

Does this make any sense?

EDIT (Onderstaande werd geplaatst nadat ik bovenstaande had getypt)
Ik heb er ff vluchtig doorheen gekeken, maar wat ik dus begreep uit dit topic is dat ik een betere koeling nodig heb + een betere voeding als je een betere processor+videokaart neemt?

Maar als ik uitga van deze lijst kom ik op het volgende terecht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,76
Conclusie, leren hoe overklokken in z'n werk gaat en daarmee aan de slag :P Bedankt voor de goeie tips, zoveel informatie, voor nu ff verwerken en dan kom ik er morgen op terug!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Overclokken is niet vanaf dag 1 belangrijk, de huidige prestaties van de high end CPU's zijn zo goed dat het overclocken voor maar een aantal fps meer zorgt. Daarbij hangen de spellen nog meer op de GPU en is het dus zaak dat je een goede videokaart koopt. Dit is vaak het component dat de levensduur van je pc bepaald. Je ziet vaak dat mensen een solide basis bouwen en dan de videokaart om de zoveel tijd vervangen. Dit is natuurlijk ook een optie.

Voor de 290 is het aan te raden dat je mikt op een 650W power supply. De 520 is wat aan de lage kant, echter kies je er voor om nu een kaart te kopen die goedkoper is en iets minder goed presteert. Maar deze zeg over een jaar vervangt, dan is 520W voldoende.

Verder zou ik de keuze van een videokaart niet laten afhangen van wat "opname" software. Voor het geld dat je bespaart op een AMD kaart koop je en een betere pc en houdt je geld over voor eventueel Fraps of iets dergelijks. Het AMD Nvidia debat blijft zich voortslepen en lijkt veel op het Intel AMD verhaal. Over het algemeen zijn Nvidia kaarten iets zuiniger, maar in het segment waar er momenteel gekeken wordt zijn de verschillen klein. Daar geldt vooral dat Nvidia een stuk duurder is dan AMD. Zodoende houdt je meer geld over voor de rest van je pc en kan je betere componenten kiezen binnen je budget. Ook je eerder aangegeven verschil in prestatie en ondersteuning zie je meer in het lagere segment kaarten. Ik neem aan dat je benchmarks hebt bekeken en daar zie je soms dat een spel per ontwikkelaar beter presteert. Maar in het geval van de 290 zie je dat deze vaak boven aan staat, en een enkele keer ingehaald wordt door de veel duurdere 780.

Ik raad je aan om gewoon is wat te gaan googlen, aan de hand van het advies. Zoek wat benchmarks van de componenten. De kast en videokaart en cpu. Dan krijg je er zelf ook meer feel mee.

• MisterrMalik
Ik heb de benchmarks van de 290 bekeken, en ik zie inderdaad dat hij vaak bovenaan uit de tests komt.

Na alle adviezen gelezen te hebben kom ik op de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 840 EVO 120GB€ 84,91€ 84,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.129,16

Mijn vraag is dan, valt dit onder een 'solide' basis, zoals je in je post noemt? En is overclocken ook niet belangrijk als je dus voor de 'mindere' i5 processor gaat?

Qua opname heb je gelijk, niet verstandig om dit de basis van de beslissing te laten zijn. LiteCam Game en dergelijke doen hun werk prima in dat opzicht.

Nogmaals bedankt voor de adviezen, ik ben er een stuk wijzer van geworden haha.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-04 00:28
ik zou gewoon een goede luchtkoeler van ca €35 kopen dat scheelt bijna €100 met die x60 en daarmee kan je ook prima overklokken
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Verder zou ik een grotere ssd nemen (240 - 256 G)
en vergeet niet om een gewone hdd te kopen (staat niet in je laatste lijstje)

• MisterrMalik
Rrob schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 12:49:
ik zou gewoon een goede luchtkoeler van ca €35 kopen dat scheelt bijna €100 met die x60 en daarmee kan je ook prima overklokken
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Verder zou ik een grotere ssd nemen (240 - 256 G)
en vergeet niet om een gewone hdd te kopen (staat niet in je laatste lijstje)
Dus een goedkopere koeler als de 2 die jij noemde, zijn prima geschikt? Want zoals je zegt, dat scheelt toch weer €100,-. Maar wat ik begrepen had was dat de waterkoeler noodzakelijk was voor de videokaart, gecombineerd met een dichte kast, omdat daar de warmte heel moeilijk uit te onttrekken is.

En wat betreft de HDD, is dit noodzakelijk in een pc? Ik dacht namelijk dat je aan een SSD voldoende had? Grootte ben ik met je eens, dan zou ik voor de 250gb van Samsung gaan.

• Robbedem
Het idee was om de fans op de radiator van de waterkoeler inwaarts te laten blazen om zodat er veel (redelijk) koele lucht in de kast komt om de videokaart koel te houden. Het is hoeft echter niet op die manier.
Je kan immers ook een goede luchtkoeler nemen en dan apart fans kopen om op de kast te zetten.
bvb: Scythe Mugen 4 PCGH Edition, Thermalright HR-02 Macho Rev. A of de iets duurdere Noctua NH-U14S of Thermalright Silver Arrow SB-E Extreme Edition. gecombineerd met extra case fans.
bvb: Fractal Design Silent R2, 140mm, Corsair AF140 Quiet Edition, 140mm of de iets duurdereNoctua NF-A14 PWM, 140mm
(duurder is beter)

• MisterrMalik
Maar dan heb ik dus ook een andere case nodig neem ik aan..?

EDIT: Nvm, ik zie dat deze case gewoon deze optie heeft.

Dan rest mij nog 2 laatste vragen:

Is een HDD noodzakelijk voor het bouwen van een pc, zo nee, wat zijn dan de voordelen om het toch te doen? (Op het overduidelijke na, dat je meer opslagcapaciteit hebt). Ik heb namelijk een externe harde schijf van 2TB, dus ik zie het nut er niet echt van in.

En waarom raadt iedereen het af om 2x8GB te nemen, maar in plaats daarvan 2x4gb qua geheugen?

[ Voor 79% gewijzigd door MisterrMalik op 26-11-2013 15:14 ]

• Robbedem
Een HDD is niet noodzakelijk als je een ander opslagmedium zoals bijvoorbeeld een SSD hebt.
Al zou ik je dan wel aanraden om een 240GB (of groter) SSD te nemen. Tenzij je de externe schijf heel de tijd aan de PC gaat laten hangen, maar dan kan je ze net zo goed inbouwen. ;)

Games vragen nog niet meer dan 4GB, al begint het stilletjes aan te veranderen naar 6GB*. Met 8GB kom je dus zeker toe. Als je toch genoeg geld hebt, kan je natuurlijk altijd meer nemen.

*Call of Duty: Ghosts vraagt 6GB, maar heeft niet meer dan 4GB nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Robbedem op 26-11-2013 15:44 ]

• MisterrMalik
Hmm oke, dan vind ik een HDD inderdaad niet nodig, en ga ik voor de 240gb SSD. Dan komt mn opstelling er als volgt uit te zien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Noctua NH-U14S€ 63,-€ 63,-
1Noctua NF-A14 PWM, 140mm€ 19,70€ 19,70
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 133,50€ 133,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.130,96

En dan is het enige waar ik nog aan twijfel of ik deze koeling neem of de waterkoeler. Is de opstelling zoals die nu is enigszins toekomstbestendig??

• Robbedem
De Noctua NH-U14S presteert bijna even goed als waterkoeling en is een pak goedkoper.
cijfers afgeleid van http://hardware.info:
NZXT Kraken X60:
31°C bij 41 dBA voor 129,49€

Corsair Hydro H110:
32°C bij 39 dBA voor 102,30€

Noctua NH-U14S:
tussen 34°C bij 42 dBA en 37°C bij 31 dBA voor 63€

(De °C is van een testbench om de koeling te vergelijken. Dit zijn dus geen core temperaturen)

[ Voor 7% gewijzigd door Robbedem op 26-11-2013 16:21 ]

• MisterrMalik
Hmm ik heb ook nog even gekeken bij een aantal benchmarks, maar als je ze vergelijkt komt de NZXT Kraken X60 toch wel beter uit de meeste tests? En het oog wil ook wat i guess :P

De opstelling zoals ik hem nu (finalized?) heb is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair CX750M€ 79,-€ 79,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 143,05€ 143,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.182,68

Nu het bouwen zelf nog.. :/

[ Voor 62% gewijzigd door MisterrMalik op 26-11-2013 21:42 ]

• Robbedem
Het Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU geheugen is goedkoper en zelfs nog net iets sneller.

Die voeding wordt afgeraden omdat er geen goede secundaire caps gebruikt zijn (ik ken er zelf de details niet van, maar ik ga ervan uit dat de mensen die dat zeggen er iets van kennen ;) )
Je zou deze kunnen nemen: Cooler Master VS V650S (twee PCIE 6+2pin connectors voor de GPU en gold efficiëntie wat alles wat koeler, stiller en op termijn goedkoper houdt)

Als je geen mSATA en voltagemeetpunten op je moederbord nodig hebt en ook geen twee R9 290 kaarten gaat gebruiken (wat ik niet zou aanraden in de 330R), zou je ook het goedkopere MSI Z87-G43 GAMING bord kunnen nemen.

En als je het verschil tussen een ALC 892 en ALC 1150 audio codec toch niet zou opmerken (zoals ik), kan je net zo goed de gewone versie nemen: MSI Z87-G43 (ik ga ervan uit dat het uiterlijk van het moederbord niet belangrijk is omdat je het toch niet kan zien in een gesloten kast)

[ Voor 33% gewijzigd door Robbedem op 26-11-2013 21:37 ]

• MisterrMalik
Haha nu maak je het me helemaal ingewikkeld, ik dacht klaar te zijn :P

Betreffende de voeding en het geheugen, thanks for letting me know, dit heb ik gelijk aangepast!
Robbedem schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 21:33:
En als je het verschil tussen een ALC 892 en ALC 1150 audio codec toch niet zou opmerken (zoals ik)
Ik heb geen idee wat beiden betekenen hehe

En wat betreft de voltagemeetpunten, hier weet ik ook te weinig vanaf om er iets zinnigs over te zeggen, maar dit zijn wel dingen waar ik me in wil verdiepen en later gebruik van wil gaan maken.

En in principe heb je ook gelijk dat het met een gesloten moederbord niet uitmaakt hoe het moederbord eruit ziet, maar dat is dan toch wel weer iets waar ik over kan vallen. Must be my OCD :/

Dus dan ziet de (NU EINDELIJK FINALIZED?) list er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,-€ 65,-
1Cooler Master VS V650S€ 86,50€ 86,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.181,18

En nogmaals thanks voor alle hulp en reacties, ik hoop snel de favor te kunnen returnen (dramatisch zo'n engels-nederlandse zin...).

Zodra ik eraan begin probeer ik mijn progressie vast te leggen, zodat degene die het willen nog een beetje mee kunnen genieten. Het is immers inmiddels ook een beetje jullie project geworden haha :)

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-04 07:44

hidde212

Free your mind...

Ik moet toch nog wat op de voeding toelichten: je hebt nu uiteindelijk een uitstekende voeding geselecteerd, het is echter wat ruim bemeten. Een goede 550W zoals de pricewatch: Cooler Master VS V550S uit dezelfde serie moet al voldoende zijn, zelfs met een gematigde overclock, voor de nog betere pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt geldt hetzelfde.

Aangezien je toch al van plan bent om voor een €90 voeding te gaan kun je beter voor de kwalitatief wat betere G-serie gaan en niet betalen voor de extra power die je niet nodig hebt.

[ Voor 0% gewijzigd door hidde212 op 26-11-2013 22:09 . Reden: typfoutje ]

...and your ass will follow

• MisterrMalik
Hmm ik had juist begrepen uit de vorige posts dat in het geval dat je de 290 neemt, dat je dan een betere voeding nodig hebt dan 520-550W?

• Robbedem
Ik zie dat je de kast veranderd hebt. Is dat omdat je misschien toch twee R9 290's wilt gaan gebruiken?
Want dan heb je natuurlijk wel zeker 750W nodig.

Met een enkele R9 290 is een goede 550W voeding voldoende, maar dan zou ik eerder de Cooler Master VS V550S nemen dan de Seasonic G 550W. (want goedkoper ;) )

[ Voor 83% gewijzigd door Robbedem op 26-11-2013 22:26 ]

• MisterrMalik
VasZaitsev schreef op maandag 25 november 2013 @ 20:58:

Prima kast, maar een Fractal R4 is misschien een wat betere keuze.
Het was vooral aan de hand van deze reactie, dat ik nog even een aantal dingen ben op gaan zoeken. Ik vond dit een mooie/goeie kast. In hoeverre heeft het zin om 2x 290 in te bouwen? Want ik had begrepen dat de meeste spellen SLI niet ondersteunen, en het alsnog uit 1 videokaart trekken.

Voor nu zit het budget er niet meer in om er 2 te nemen, maar is het dan alsnog verstandiger om voor de 750W te gaan? Enige suggesties omtrent een 750W? Of is de 650W hier ook voldoende voor?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mr. Younes schreef op maandag 25 november 2013 @ 22:03:
[...]
Klopt inderdaad, het ging me op dit moment puur om de specs van de pc zelf, toetsenbord muis en beeldscherm dacht ik dat ik niet zo snel fout kon gaan, of zit ik daar ook helemaal fout? :P
Waar het om gaat is dat dit ook geld kost. Afhankelijk van wat je wilt kun je een toetsenbord ook zo duur maken als je zelf wilt, net als je muis en beeldscherm. Als je geld op is en je hebt een prachtige PC staan maar niks om 'm mee te bedienen en de boel op te bekijken dan heb je er nog geen bal aan... tot je weer geld hebt om de resterende zaken aan te schaffen. Daarom meenemen.

• Robbedem
De meeste games ondersteunen wel Crossfire hoor (SLI is voor Nvidea).
Het zal echter niet voor alle games werken en is ook niet nodig voor een 60Hz 1080p scherm.

• MisterrMalik
sypie schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 22:24:
[...]
Waar het om gaat is dat dit ook geld kost. Afhankelijk van wat je wilt kun je een toetsenbord ook zo duur maken als je zelf wilt, net als je muis en beeldscherm. Als je geld op is en je hebt een prachtige PC staan maar niks om 'm mee te bedienen en de boel op te bekijken dan heb je er nog geen bal aan... tot je weer geld hebt om de resterende zaken aan te schaffen. Daarom meenemen.
Haha ik snap je punt, het was meer dat ik het zei omdat ik in principe een toetsenbord muis en beeldscherm heb staan, zij het niet van de beste kwaliteit... Dus een beeldscherm zal ik voor kijken, maar een muis/beeldscherm heeft niet de hoogste prioriteit.

En wat betreft windows, stellen jullie windows 7 of toch 8.1 voor?
Robbedem schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 22:25:
De meeste games ondersteunen wel Crossfire hoor (SLI is voor Nvidea).
Het zal echter niet voor alle games werken en is ook niet nodig voor een 60Hz 1080p scherm.
Haha my bad idd. Maar voor welke beeldschermen is het wel nodig? Of heb je het dan erover als ik multi monitor wil spelen als een echte die-hard?

• Robbedem
Als je een 120/144Hz scherm of een 1440p (of hoger) hebt, heb je meer grafische kracht nodig om het beeldscherm voldoende informatie te geven. Anders had je immers net zo goed een goedkoper scherm kunnen kopen ;). Omdat een enkele kaart meer beperkt is in hoeveel informatie het kan verwerken en berekenen, is er SLI/Crossfire bedacht.
(Zo zijn twee GTX 780 kaarten een stuk sneller dan een enkele GTX 780 Ti)

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Stroom verbruik van 290 zit al rond de 381 Watt (bron)

Dan de wel bekende curve van Corsair:
Afbeeldingslocatie: http://cwsmgmt.corsair.com/media/cms/psu_charts/RM650-EFFICIENCY.png

Ga voor een G serie van Seasonic of een RM of TX van Corsair of de VS van Cooler, zie de curve waarom ik 650Watt aanraad.

Wat betreft de fractal kast, leesvoer: http://www.anandtech.com/...arbide-330r-case-review/4

2x 290 is zware overkill en enkel nodig als je 2 of meer 1440p schermen wil draaien op ultra settings. Voor een 24" 1080p of een enkele 27" 1440p is deze kaart meer dan prima! Laat je niet gek maken en kijk de info die je hier krijgt na. Benchmarks, reviews en vergelijkingen laten zien dat je hier niet alles van iedereen klakkeloos moet overnemen.

[ Voor 10% gewijzigd door bbblije op 26-11-2013 23:20 ]

• MisterrMalik
bbblije schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 23:12:
Benchmarks, reviews en vergelijkingen laten zien dat je hier niet alles van iedereen klakkeloos moet overnemen.
Haha daar kwam ik ook al achter idd. Een hoop verdeelde meningen, en uiteindelijk zal nooit iedereen het met je eens zijn i guess.

Maar is de Seasonic 650W dan de moeite waard, en goed genoeg met zijn 650W?

Wat betreft de case, die review had ik nog niet gezien. Maar dan gaat er nu echt een HELE stomme vraag komen, waarom de deur aan de voorkant? Haha. Moet ik dat standaard open laten staan of hoe moet ik dat zien? En ik heb de benchmarks even nagekeken, maar ik zie dat de Nanoxia ook beste prestaties levert, tegen een lager geluidsniveau?

Meer dan één scherm is voor mij totaal niet van toepassing, en ik heb ook geen 60" waar ik het op af wil spelen. Ik hou het gewoon bij de 24" 1080P editie idd.

En wat zijn je gedachtes over de uiteindelijke build?

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Ik heb geen ervaring met de Nonoxia, uit de benches lijkt het een goede kast, maar houdt er rekening mee dat de Kraken 280 bij 140mm is en dus niet in iedere kast past. Van de Corsair (330R is het zelfde van binnen als de 300R) en de Fractal zou het moeten passen. (bron)

Het deurtje van de Corsair moet natuurlijk dicht! Deze is enkel om bij de cd drive te komen of de filters schoon te maken.

Je uiteindelijke build is mooi in balans. 650W is op papier teveel, maar zoals je ziet is een PSU het efficiëntste als hij rond de 50% van z'n vermogen levert. De "final" build zal tussen de 400-500W uit de muur trekken, precies waar een voeding van rond de 650W het efficiëntste is.
Myth #1 is that using an oversized power supply will consume significantly more power at idle than a smaller unit since PSUs are less efficient at low loads and high loads, and are at their best between 40% load and 80% load. This is true, a power supply is less efficient at low load and there is a "curve" if you plot a PSU's efficiency over a variety of loads and zoom in real close by truncating your Y axis on the graph; however, if you look at the graph from 0 to 100% efficiency it is a pretty flat line between 10% and 100% load for most units with 80 plus basic certification or better, and the graph doesn't plummet as it approaches 0% load as many people draw it, even tom's has made this mistake before.
bron

[ Voor 56% gewijzigd door bbblije op 27-11-2013 00:05 ]

• MisterrMalik
Ik zie nu dat ik de mini tower heb gelinkt in de vorige post, dit had hem moeten zijn link

Dan zit je toch ineens weer op een duurdere case. Hij is wel perfect gebouwd voor waterkoelers en krijgt goeie reviews, en is vooral muisstil bron

Of dit echter de moeite waard is zal ik dus even moeten checken.

En ik ben sowieso van plan om 650W te kiezen, ook voor het geval er in de toekomst upgrades bijkomen.

Keuzes keuzes...

EDIT: Wat betreft de waterkoeler, moet je hiervoor niet nog een custom casefan nemen? Of is de waterkoeler op zichzelf voldoende voor de koeling?

[ Voor 11% gewijzigd door MisterrMalik op 27-11-2013 09:14 ]

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Zoals ik het in m'n hoofd had icm de 330R heb je genoeg casefans. De Kraken moet je zo opstellen dat hij lucht van buiten haalt (let wel op dat dit lucht van bovenop je case is, hier moet je dus geen spullen op gaan leggen). Corsair levert nog 2 prima fans mee met de kast waarvan de achterste als outtake en voorin de kast als intake fungeert. Tevens blaast de videokaart de lucht via de achterkant naar buiten.

Ook mooi als je de radiator van de kraken voorin een kast weet te monteren (dit zie je veel in custom water loops), dit is ook te doen icm de 330R maar dan moet je een alternatief vinden om je SSD te plaatsen. Maar dit is misschien voor later een mod ;)

De eerste methode is standaard en zorgt er ook voor dat er weinig tot geen stof in je kast komt omdat je een soort over druk creëert. Het meeste stof in je kast komt door onderdruk die stof van de grond e.d. door kiertjes je kast in zuigt.

• MisterrMalik
Nog even een aantal reviews + benchmarks gecheckt, en de Nanoxia case is het geworden. Mijn uiteindelijke set up komt er dus als volgt uit te zien (heb een beeldscherm toegevoegd aangezien het zonde zou zijn om op mn crappy scherm van nu zo'n pc te laten draaien hehe)

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5€ 346,-€ 346,-
1Nanoxia Deep Silence 5 (Anthracite)€ 109,75€ 109,75
1Acer G246HLBbid Zwart€ 143,-€ 143,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 32/64 bit€ 84,-€ 84,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.441,05

Thanks voor alle reacties, en special thanks to bbblije en Robbedem voor de prima adviezen. Maar eerst de PS4 maar is uit gaan testen morgen hehe voor ik begin met bouwen. Mochten er mensen geinteresseerd zijn in de vooruitgang, of algemene vragen hebben aan de hand van dit topic, voel je vrij me te PM-en.

Wat me bij mn laatste vraag brengt, is er een subforum op tweakers waarbij mensen hun ervaringen delen met het bouwen van hun pc? Zovan, een soort documentatie van de mensen die willen showen hoe ze hun pc in elkaar hebben gezet? Of ben je dan op tweakers bij het verkeerde adres..?

Plus, wat ik als laatste voor de n00bs als ik wil meegeven zijn de volgende filmpjes, hebben mij veel inzicht gegeven in het bouwen van een pc.

How to build your own pc
Hierin wordt het proces stap voor stap uitgelegd.

Overclocking
Hoe overclocking precies in elkaar steekt

Watercooling
Hoe je de watercooling installeert

Ciao!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Ziet er uit als een geweldige kast! Hier kan zonder mod de waterkoeling ook voorin gemonteerd worden! Als je toch nog wacht met het kopen en in elkaar zetten van je PC wacht dan in ieder geval tot januari. Verwacht wordt dat de 290 non reference kaarten dan uit komen. Met de 290 is in weze niets mis, echter de custom koelers gaan de kaart waarschijnlijk koeler laten draaien. Waardoor ze ook te overclocken zijn. De 290 is al een beest, maar dan is hij echt niet meer te houden.

Je kan eventueel een build log in dit topic bijhouden. Of een nieuw topic beginnen.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zou dat scherm niet nemen. TN is eng.

pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart is al een veel betere keus, of natuurlijk een IPS van Dell.

Maar blijf weg bij TN schermen....

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:32
bbblije schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 23:12:
Stroom verbruik van 290 zit al rond de 381 Watt (bron)

Dan de wel bekende curve van Corsair:
[afbeelding]

Ga voor een G serie van Seasonic of een RM of TX van Corsair of de VS van Cooler, zie de curve waarom ik 650Watt aanraad.
Ik snap nog niet waarom je een 650W voeding aan zou raden voor een pc die nog geen 400W piek verbruikt.
Het verschil tussen 92 en 90% scheelt als je 2,5 uur per dag gamed op jaarbasis nog geen 2 euro...
Overkill voedingen zijn juist bij het idle draaien (onder de 20% belasting) weer minder zuinig en aangezien je dit waarschijnlijk meer doet dan gamen is het eindsaldo weer 0 (of zelfs in het nadeel van de overkill voeding).
Nu heb je dus een duurdere voeding gekocht die in de praktijk zichzelf niet terugverdient en waarschijnlijk zelfs meer energiekosten met zich meebrengt.

• MisterrMalik
Hmm dan wacht ik inderdaad nog even. Ik Morgen komt de pre-order van ps4 binnen dus ik vermaak me wel even hehe.

En zelfs kaarten zijn te overclocken? Pff much to learn, i have.

Maar ik heb geprobeerd topics te vinden over build logs, maar kon niks vinden? Waar zou ik dit moeten vinden?
Hmm wel vreemd dat Tweakers dit wel noemde als aanrader? Kan het inmiddels niet meer vinden ofcourse -_-

Wat is er mis met TN schermen dan?

EDIT: Found it, het was hardware.info, niet tweakers die het beeldscherm voorstelde. Bron

[ Voor 14% gewijzigd door MisterrMalik op 29-11-2013 01:07 ]

• MisterrMalik
mitsumark schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 00:17:
[...]
Overkill voedingen zijn juist bij het idle draaien (onder de 20% belasting) weer minder zuinig en aangezien je dit waarschijnlijk meer doet dan gamen
Afbeeldingslocatie: http://justin-lloyd.com/images/underestimate_power.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door MisterrMalik op 29-11-2013 01:38 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

2,5 uur gamen kan aan de weinige kan zijn hoor, ligt er wel aan hoe graag je buiten komt.

TN vind ik eng/slecht omdat eigenlijk alles aan die dingen slecht is. Slechte kleuren, ronduit ruk contrast en sommige schermen hebben zo'n waardeloze kijkhoek dat zelfs al zit je er recht voor, de kleuren in de hoeken nog kunnen verdraaien.

Dus, als je 1500 euro gaat uitgeven, moet je natuurlijk geen waardeloos scherm aanschaffen. De pricewatch: BenQ GW2260HM Zwart en pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart zijn allebei AMVA schermen, met zeer hoog contrast, goede kleuren en een behoorlijke kijkhoek. pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart is een IPS met een slechter contrast, maar mooiere kleuren en een pefecte kijkhoek.

Zelf zou ik voor een van de AMVA's gaan, dat hoge contrast is op een bepaald punt voor mij belangrijker dan mooie kleuren. Dat contrast komt gewoon mooi naar voren bij donkere games en films.

• MisterrMalik
En gaat het dan om het statisch contrast of het dynamisch contrast?

Want wat vind je dan van deze bijvoorbeeld:

Pricewatch: Philips 234E5QHSB of Pricewatch: Dell P2214H

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Gewoon contrast, statisch gok ik. Die Benq zit in reviews op rond de 1:4000 als ik het me goed herinner, die Dell haalt op een goede dag 1:000. En dat is zichtbaar. Beetje het verschil tussen plasma/CRT [Benq] en een LCD-TV [Dell].

Dynamisch contrast is onzin volgens mij.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

mitsumark schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 00:17:
[...]

Ik snap nog niet waarom je een 650W voeding aan zou raden voor een pc die nog geen 400W piek verbruikt.
Het verschil tussen 92 en 90% scheelt als je 2,5 uur per dag gamed op jaarbasis nog geen 2 euro...
Overkill voedingen zijn juist bij het idle draaien (onder de 20% belasting) weer minder zuinig en aangezien je dit waarschijnlijk meer doet dan gamen is het eindsaldo weer 0 (of zelfs in het nadeel van de overkill voeding).
Nu heb je dus een duurdere voeding gekocht die in de praktijk zichzelf niet terugverdient en waarschijnlijk zelfs meer energiekosten met zich meebrengt.
Het scheelt een ruime €10, of je een Gold 550 of 650W voeding koopt. Aangezien deze idle ongeveer het zelfde verbruik hebben. (Check mijn eerdere post met quote voor de bron) Maar de efficiëntie rond de 50% load het beste is. Het kan inderdaad zo zijn dat je netto niet veel winst maakt als je idle draaien met full load vergelijkt. Echter is idle draaien met een game pc in ieder geval zonde van je stroom en investering. Zelfde discussie als mp3 draaien op je PS4. Je kan het zien als neven functie, en natuurlijk moet het kunnen. Maar een game pc is om te gamen. Ik zet dan ook mijn game pc aan als ik ga gamen, surfen etc doe ik op m'n ipad, schoolwerk op m'n MacBook. Dit onderbouwd natuurlijk weinig en geeft enkel aan hoe zeer ik meedraai in onze consumptie maatschappij. Maar is in weze wel "hoe het heurt", een game pc gaat onder welk wattage PSU dan ook nooit efficiënt zijn om mee te browsen. Net zoals een laptop (op game laptops na) niet ontworpen zijn om te gamen.

Een voeding gaat 5 tot 7 jaar mee, overall verbruik, 10e duurder en footureproofness, lijkt me 650W dan een slimmere keuze.

[ Voor 28% gewijzigd door bbblije op 29-11-2013 08:06 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:32
De bron die je aan geeft schetst compleet verwarrende plaatjes.
Hij kijkt daar naar 10% load, maar bij een 400W voeding is dat 40W en bij een 800W voeding is dat 80W (40W zou dan slechts 5% zijn), dat kun je totaal niet met elkaar vergelijken.
Als je kijkt naar de efficiency op 50W, 100W, 150W, etc kun je pas zien hoe zuinig een voeding is bij een bepaalde belasting (deze pc zal idle rond de 50W draaien, wat dus beneden de 10% van de voeding is en buiten de certificaten valt).
Ik kijk vaak weer anders naar efficiency: een 90% voeding zet 10% om in warmte, een 80% voeding zet 20% om in warmte en is dus 2x zo 'slecht'.
Daarnaast is het verschil in efficiency tijdens load (350W) vaak dusdanig klein dat je hiervoor nooit een overkill voeding binnen dezelfde serie moet kopen (tenzij de prijs hetzelfde is).

Welke upgrade zou meer dan een 550W voeding vereisen? Alleen een 2e videokaart imo, maar ik zie nergens dat dat de plannen zijn op korte termijn, 'alle' andere upgrades kan een 550W voeding makkelijk hebben (er is namelijk nog steeds 150W ruimte).
Pagina: 1