Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Fearture request, Frontpage] linux game benchmarks.

Pagina: 1
Acties:

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 23:59
Zoals de topic titel al zegt ik zou graag benchmark zien, waar we kunnen zien, hoever de spellen (drivers) op Linux inmiddels gevorderd zijn.

Steam voor Linux is er inmiddels ongeveer een jaar, en ik ben wel benieuwd.

Valve had volgens hun LFD2 sneller draaien op Linux, dan op Windows.

Ik zou graag zien, of dat ook al voor ons geld.
Uit persoonlijke ervaring weet ik al dat het voor de amd drivers en LFD2 niet geld.:(
Maar Serious Sam 3, draait op mijn pc zowel op windows en Linux in iedergelval zo goed, dat ik zonder een benchmark, niets zinnings kan zeggen, of het op één van mijn besturings systemen beter draait.
( HD5750 1 gig AMD phenom II x4 @ stock 3.2 ghz 4 gig ram )

Het liefst met meerdere Distro's maar ik kan me iets bijvoorstellen, als dat te veel werk word.

Hoewel ik zelf openSUSE draai ( en W7) zou ik al tevreden zijn met ubuntu benchmarks.
En bijvoorbeeld Serious Sam3 en Metro Last Light.

OpenGl op Linux tegen directX op windows, en eventueel ook openGL op windows.

Ik denk daarbij niet aan wine, maar alleen aan spellen die ook native op Linux draaien.

Als meerdere distro's bespreek is weet ik wel een leuk lijstje.
https://developer.valvesoftware.com/wiki/Steam_under_Linux

1.2 Arch Linux
1.3 Debian
1.4 Fedora
1.5 Gentoo
1.6 openSUSE / SUSE
1.7 Ubuntu

Ik weet uit eraring, door het steam voor Linux forum, dat dit in iedergeval onder gamers de meest gebruikte distro's zijn.

Ook op tweakers is er al meerdere malen gediscussieerd over openGL vs DitectX, en daarom lijkt het me wel interessant.

Ik ken de site phoronix, maar deze Linux vriend spartelt tegen als wij om gamebenchmarks vragen.
Vandaar mijn verzoek aan Tweakers.

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-11 12:58
Is dit niet eerder interessant/realistisch voor de redactie om periodiek op te pakken? Ik acht de kans bijzonder klein dat we een dergelijke tool gaan ontwikkelen :)

• Gps4l
Ik weet niet of ik op de goede plaatst zit, maar dat is wel mijn bedoeling.
Dat de redactie dit oppikt.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:03

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Dan mag het een tikkie opzij naar Geachte Redactie :)

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Gps4l
Ik zou het wel leuk vinden als ik een reactie krijg van de redactie.
Gezien de reacties in het topic over Valve sluit zich aan bij Linux Foundation, leeft Linux wel degelijk onder de Tweakers.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 22:01

WoutF

Hoofdredacteur
Gps4l schreef op donderdag 05 december 2013 @ 02:52:
Ik zou het wel leuk vinden als ik een reactie krijg van de redactie.
Gezien de reacties in het topic over Valve sluit zich aan bij Linux Foundation, leeft Linux wel degelijk onder de Tweakers.
Ik ben het met je eens dat het interessant is om te kijken hoe het staat met gaming onder Linux op dit moment, maar zo'n test goed opzetten en uitvoeren is nog niet zo makkelijk. Allereerst is er natuurlijk de kwestie van distro's: als we het goed willen doen moeten de tests op verschillende distro's gedraaid worden. Daarnaast zouden we alle benchmarks dubbel moeten doen omdat we zowel AMD- als Nvidia-videokaarten willen testen. Ook zijn er natuurlijk nog verschillende schermresoluties en omdat we willen vergelijken moeten we alles ook nog een keer onder Windows draaien. Je ziet het al, dat is een behoorlijke grote klus.

Nu heb ik daar niet per se iets op tegen, maar dan moeten de resultaten wel interessant en relevant zijn. Ik heb net even door de Steam-bibliotheek gebrowsed om te kijken welke games van gebenched zouden kunnen worden, en de selectie valt mij een beetje tegen. Het is natuurlijk niet bijster interessant om te kijken hoe L4D2 of Serious Sam 3 draaien; die games zijn ten eerste niet heel recent en ten tweede zijn ze ook niet heel zwaar. Een game als Metro Last Light zou zich wel lenen voor een test als deze, maar veel andere high-end games kom ik eigenlijk niet tegen.

Ik zeg niet dat we nooit een dergelijke test gaan doen, maar op dit moment is het denk ik nog een beetje te vroeg. Er is een redelijk aantal ontwikkelaars dat aangegeven heeft games ook voor SteamOS uit te willen brengen, maar op die releases moeten we wel nog even wachten.

We houden de ontwikkelingen rondom Steam goed in de gaten, met name de Steam Box en Steam OS, en als de Steam Box beschikbaar komt gaan we daar zeker iets mee doen. Hopelijk is dat qua gameaanbod ook een geschikt moment om meteen de benchmarks mee te nemen :)

• Gps4l
Bedankt voor het antwoord, en zeker tav de beschikbare spellen, was dit wel de reactie die ik verwachtte.
Het aantal spellen groeit redelijk snel, maar het aantal AAA titels is inderdaad zeer beperkt.

Ik ben bang dat we behalve misschien dota 2, alle AAA titels al genoemd hebben in dit topic.
Pagina: 1