Mac pro 3.1 / 2,8 - duo quad core processor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MockeyJojo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-12-2020
Beste forum leden. Mijn naam is Jojo en ben sinds vandaag actief op dit forum aangezien ik graag meer info wil hebben over Mac producten en opties en daarnaast met een aantal vragen zit.

Ik ben al enige tijd op zoek naar een Mac pro, iMac of Mac mini welke voldoende snelheid en dergelijke heeft voor 2 basiszaken.
1. Draaien van cubase.
2. Draaien van cs6.
Daarnaast ga ik een enkele keer op internet, maar verder wordt er niet op de Mac ondernomen.

Ik ben nu in de gelegenheid om een Mac pro uit 2008 aan te schaffen echter weet ik niet of dit voldoende is. De Mac pro heeft de volgende kenmerken:
- 2x intel xeon 2.8ghz quad core processor
- 4 gb ddr2 geheugen
- ATI Radeon 2600 XT 256 MB
- harddisk 640 gb
- superdrive

Ik heb de eisen voor cubase en cs6 opgezocht en volgens de standaard eisen kan ik hiermee uit de voeten. Echter wil ik een goed en stabiel draaiend systeem.
Ik ben daarom van plan de volgende zaken aan te passen:
- geheugen met 8 gb ddr2 verhogen naar 12 gb totaal.
- videokaart vervangen voor een Radeon 5770 HD.
- extra harddisk van 1tb 7200 rpm.
Ik wil de 640 gb gebruiken voor OSX, cubase en cs6. Mogelijk dat ik deze nog vervang voor een SSD vanwege de snelheid van starten en draaien, maar dat is optioneel.

De bovenstaande zaken zijn goed te vervangen en aan te passen, echter is de CPU aanpassen ingewikkelder. Ik heb ergens gelezen dat het mogelijk is om beide processoren aan te passen naar dezelfde Intel Xeon 3,0 of 3,2 GHz processoren, echter is het vervangen ervan moeilijker en moet je deze via eBay of dergelijke kopen. Daarnaast is het de vraag of dit een grote verbetering is.

Mijn vraag is dan dus ook: is de intel xeon 2,8 duo quad core een snelle processor en kan ik hiermee uit de voeten? Daarnaast zijn alle reacties welkom, tevens over mijn andere aanpassingen.

Alvast bedankt! Groetjes jojo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 22:46

Maartenvs

For Sale

Het hangt er wel een beetje vanaf hoeveel plugins je gaat gebruiken, maar de mensen in mijn omgeving die op een Mac Pro met Cubase werken zijn er heel tevreden mee en hoeven zich niet in te houden met plugins. Let er wel op dat het geheugen voor de 2006-2008 generaties behoorlijk duur is (ECC fully buffered). Het vervangen van de CPU lijkt me niet echt de moeite en is financieel ook niet interessant waar dit bij de 2006 nog wel het geval was. Beter investeer je het geld van de CPU upgrade in een groter of extra scherm.

[ Voor 4% gewijzigd door Maartenvs op 25-11-2013 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MockeyJojo
Bedankt voor de reactie. Ik heb inderdaad al gezien dat de geplande upgrades behoorlijk prijzig kunnen worden. 180 euro voor de videokaart, 250 euro voor de 1tb 7200 rpm HDD en een aparte ssd, en dan nog 200 euro voor de geheugen verhoging.

Totaal dus ruim 600 euro. De Mac pro kost nog 700 euro. Dan komt er nog een 27 inch scherm bij welke 500 euro kost, waardoor de totaal werkende systeem uit komt op ruim 1800 euro. Daartegenover staat natuurlijk de mogelijkheid om voor 50 euro meer een iMac 27 inch te kopen met een 3,2 GHz i5 processor, 8 gb geheugen, 1tb 7200 rpm HDD en een nvidia geforce GT 755m 1gb videokaart.

De nadelen zijn echter dat de iMac niet meer aangepast kan worden en dat alles echt behoorlijk duur is om te verbeteren bij de aanschaf. Maar als de processor van de Mac pro niet snek genoeg is, dan valt de Mac pro optie sowieso af. Iemand nog suggesties?

Gr., jojo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MockeyJojo
Daarnaast heb ik nu een mogelijkheid om een Mac pro 4.1 te kopen met een 2,66 GHz quad core processor volgens de benchmarks zijn deze, behoorlijk snel voor een 4 jaar oud beestje. Iemand ervaring daarmee?
Verder is deze gewoon standaard met een ssd kaart er reeds in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-05 13:20
Je kunt overwegen om een hackintosh te proberen als het je om osx te doen is.
Als je de juiste hardware selecteert werkt het 99.9% hetzelfde als op een mac.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MockeyJojo
Ja dat is inderdaad hetgeen waarover ik heb zitten denken en voorval veel heb gelezen.
Het probleem is echter dat ik niet erg software matig ben ingesteld. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen en daarnaast vind ik de prijzen van de hardware te duur om maar 'iets' te proberen.

Ik was van plan te gaan voor de Mac met de 2,66 GHz quad core processor. Dit is dan 1 processor, echter is er de mogelijkheid om via eBay een 3,33 GHz CPU quad core processor te kopen voor nog geen 150 euro, waardoor de processor aanzienlijk verbeterd. Tevens onderschep ik dan de kosten van het geheugen, aangezien in dit 2009 model de ddr3 past en daardoor goedkoper is. Er zit reeds 2,5 Tb in aan HDD en tevens een 120 gb ssd waarop Osx draait. De originele videokaart zit er nog in. Deze doe ik testen of hij voldoet, zo niet zet ik er een nieuwere in, welke wel voldoet.

Iemand nog andere ideeën of een andere kijk hierop?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-05 13:20
Een hackintosh is goedkoper dan die route, ik heb hier zelf nog een oude mac pro staan met 2.66 maar het upgraden (voor zover dat nog kan) is prijzig, videokaarten hebben een speciale bios nodig dus je moet of een prijzige mac versie kopen of zelf bepaalde revisies van normale pc videokaarten zoeken om te flashen.
Voor een hackintosh moet je alleen wel goed opletten wat je koopt, meestal wil je voor een gigabyte moderbordje met een intel cpu gaan.
Er zijn genoeg overzichten te vinden van hardware combo's die zonder driver issues meteen werken met osx, enige verschil met een normale mac is dat je een bootloader moet gebruiken om osx te booten.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-05 11:42
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je met een 27 inch iMac niet prima uit de voeten zou kunnen. Je zou je dan verder niet druk hoeven maken over software/hardware/scherm en heb je een mooie all-in-one oplossing.

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 21:53
Of een nieuwe Mac mini.
Upgrades: 8GB (of 16, volgens niet/moeilijk te upgraden achteraf?), Fusion Drive (of zelf sleutelen met iFixit.com) en een groot scherm erbij.

Oude Mac Pro's blijven duur in de aanschaf is mijn mening.
En het ding over 3 of 4 jaar nog eens een update geven...
Dat kan bijna niet: de compatible upgrades zullen minder beschikbaar zijn, en wellicht ook nog duurder. Daarnaast zit je al redelijk zwaar in de upgrades op dit moment (die 2,66 met ssd en je plannen): op een gegeven moment ben je wel uit-ge-upgrade. De meeropbrengst van elke volgende upgrade zal tegenvallen ben ik bang. Je kan m volgooien met geheugen, maar ik vrees dat dat kostbaar is.

Bovendien: ik denk dat je tegen die tijd van een volgende upgrade tegen een veel belangrijker probleem aan loopt. Een systeem uit 2008 is nu 5 a 6 jaar oud: hoelang blijft dit systeem nog ondersteund worden bij nieuwe OSX versies? En welke systeemeisen (OSX en hardware) worden gehanteerd door toekomstige versies van je hoofdprogramma's (cubase, cs6)? Is lastig te voorspellen natuurlijk...

Voordeel van de Mini is de thunderbolt aansluiting. Dus in de toekomst volop upgrade mogelijkheden (GraKa's, ssd-opslag, etc). Of... nog ff wachten op de volgende versie... http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Mini
De nieuwe macbookpro's hebben een nog snellere ssd gekregen, dus misschien ook de mini binnenkort? En een 2e thunderbolt-poort? O ja, er zit geen toetsenbord en muis bij een mini...

http://www.onemorething.n...-4-1-of-de-mac-mini-2012/
http://www.everymac.com/m...index-mac-benchmarks.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MockeyJojo
Ik heb de grote verschillen tussen de quad core en 8-core modellen eens goed opgezocht en er is veel duidelijk geworden hierdoor. De quad core modellen zijn geïntroduceerd vanaf 2009 en zijn een duidelijk verschil geworden met de grote broers welke 2 quad processoren hadden (8-core). Ik ben daardoor tevens mijn budget gaan aanpassen naar 1250 euro en ben gaan kijken wat de 2009 modellen verder te bieden hadden. Zo ben ik nu in de mogelijkheid om een 8-core 2009 model te kopen met 2 x 2,26 GHz processoren.

Ik heb de opties nog eens goed doorgenomen en heb ook benchmarks opgezocht wat erg veel duidelijk maakte. Zie hieronder:

Mac Pro 3.1 (early 2008)
2 x 2,8 GHz xeon processor
Benchmark 11186 64-bit
4 gb geheugen ddr2
Standaard geheugenkaart 256 mb
640 gb HDD 5400 rpm
Osx mavericks niet mogelijk
Aanschaf:
Mac pro: 750 euro
Muis + toetsenbord: 120 euro
Geheugen ddr2 12 gb: 200 euro
Videokaart radeon HD 5770 1 gb: 160 euro
Nieuwe HDD (ssd en 1 Tb) : 170 euro
Totaal: ongeveer 1450 euro

Mac pro 4.1 (early 2009)
1 x quad core 2.66 GHz xeon processor
Benchmark 8034 64-bit
6 gb ddr3 geheugen
120 ssd kaart + 1,5 Tb overig HDD
Standaard videokaart 512 mb
Osx mavericks mogelijk.
Aanschaf:
Mac pro: 1000 euro
Muis + toetsenbord: 120 euro
Geheugen 10 gb: 125 euro
Videokaart radeon HD 5770 1gb: 160 euro
HDD is reeds voldoende
Totaal: ongeveer 1400 euro

Mac pro 4.1 (early 2009)
2 x quad core 2.26 GHz xeon processor
Benchmark 13812 64-bit
16 gb ddr3 geheugen
640 gb HDD
Standaard videokaart 512 mb
Osx mavericks mogelijk
Aanschaf:
Mac pro: 1200 euro
Muis en toetsenbord: 120 euro
Geheugen voldoende
Videokaart radeon HD 5770 1gb: 160 euro
HDD 1 Tb+ 120 gb ssd: 170 euro
Totaal: ongeveer 1650 euro

Mac mini (nieuw)
1 x intel i7 quad core 2.6 GHz processor
Benchmark 12556 64-bit
4 gb geheugen ddr3
1 Tb 5400 rpm HDD
Standaard intel 4000 videokaart
Osx mavericks
Aanschaf:
Mac mini incl muis/toetsenbord/losse cd unit: 1150 euro
16 gb geheugen ddr3: 120 euro
256 gb ssd(meer dan andere setups ivm 1 HDD mogelijkheid): 150 euro
Totaal: ongeveer 1400 euro

De Mac mini heeft het nadeel dat hij maar 1 HDD kwijt kan en daarnaast door het vervangen de garantie vervalt. Geheugen is voldoende en ssd met 256 gb draait dan perfect met de programma's. Ik heb nog een 1 Tb HDD extern welke ik aan deze unit kan hangen, echter zou dan bij de andere tevens voorlopige optie zijn. Wel twijfel ik over de videokaart, aangezien cs6 strak moet draaien. Daarnaast zijn de Mac pro's in een grotere kast verwerkt hebben meer mogelijkheden tot uitbreiden en zijn beter voorzien van koelelementen.
Blijkbaar zijn de xeon processoren nog van deze tijd aangezien de benchmarks erg overduidelijk zijn. Je moet er dan alleen wel 2 stuks hebben, een 8-core dus!

Mijn keuze zal dan nijgen naar optie 3 of 4 (Mac pro 2009 8-core of naar de Mac mini nieuw). De 2008 heeft een ouder moederbord en daarnaast is Apple vanaf 2009 gaan werken met xeon Nehalem processoren welke hetzelfde principe hebben als de nieuwe i5 en i7 processoren van intel. Ook het geheugen is aangepast naar ddr3 bij het 2009 model.

Maar dan het belangrijkste! Alle problemen zijn bij de modellen te onderscheppen in de vorm van hdd's, geheugen, videokaarten etc. Alleen de processoren zijn bepalend en dat is te meten door de benchmarks. Daarbij komt de nieuwe i7 in de Mac mini lager uit dan de 8-core van de 2009 Mac pro.

De keuze is niet heel makkelijk voor me. Iemand op basis van bovenstaande nog opties of meningen. Ben erg benieuwd, aangezien ik het een lastige keuze vind.

Groetjes jojo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:56
Ik zou geen MacPro uit 2009 kopen, je betaalt dan 1200 voor een apparaat wat vier jaar oud is, daardoor geen garantie meer heeft en in benchmarks net iets sneller is dan een MacMini. Als hackintosh net een stapje te ver is zou ik overwegen om Windows te gaan gebruiken. Jouw werkgebied is op beide platformen beschikbaar en Apple heeft in hun huidige gamma van producten geen apparaat welke dezelfde mogelijkheden als een PC/MacPro biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik zou voor de mini gaan, ook in stroomverbruik ga je het verschil nog eens goed merken. Ik weet alleen niet of de benchmarks die je noemt ook met de grafische kaart rekening houden, volgens mij vooral of zelfs alleen met processor power. CS6 zal wellicht ook beter draaien met een snellere kaart, maar hoeveel het uitmaakt weet ik niet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 20:17

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik denk dat je je niet moet blindstaren op CPU benchmarks. Uiteindelijk is een 11" MacBook Air met een 1.3GHz i5 voor veel dingen sneller dan een machine met een quad i7 zonder SSD. Hoe vaak ga je je CPU écht vol belasten?

Wat voor een echt nuttige discussie wel helpt is een antwoord op de vraag: wat ga je nu precíes doen? Wat ga je doen met CS6? Hoe groot zijn je bestanden? Hoe ziet je workflow eruit? Wat gebruik je er nu voor? Tegen welke beperkingen loop je met je huidige setup aan? Afhankelijk van het hoe en wat kan het namelijk zomaar zijn dat CPU en GPU ondergeschikt zijn aan memory en I/O performance.

Launching containers into space

Pagina: 1