Toon posts:

Wat te kopen, als ik veel cpu cache nodig heb

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een zeer snel systeem, om double precision floating point berekeningen mee te doen. Intel/AMD maakt even niet uit. Wel wil ik veel processorcache hebben en de snelste bus voor memory. Waar kan ik zo'n systeem bestellen? (Geen zelfbouw, wel clone)

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:28

Opa

Nu Multifocaal!

Dell Precision Workstation met Intel Xeon of Pentium 4.

http://www.dell.nl

..en weer verlaat een tevreden klant het pand.

Ik denk overigens niet dat je met Xeon configs erg veel bespaart met een kloon...

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Hmm, Xeon heeft de meeste cache, van Rambus zeggen ze dat het geheugen snel is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Over wat voor software en wat voor budget speken we hier?

De PIII Xeon icm i840 en RDRAM-800 (laat je NIET met i820 en RDRAM6/700 afschepen door Dell- willen ze nog wel eens proberen :( ) heeft enorme cache en een forse geheugenbus.

De (P4) Xeon is er vooralsnog niet in monster-cache uitvoeringen, maar heeft wel veruit de breedste en snelste geheugenbus. Daar staat tegenover dat de P4 native een slechte FPU heeft.
SSE2 kan dat erg goed compenseren, maar je software moet ervoor geschreven zijn.

De bovenstaande 2 oplossingen kosten tussen de 5 en 6000 gulden (bij Dell, althans; heb hier brochure voor me liggen).

Is je budget groter, dan is het serieus het overwegen waard om van de x86 platform af te stappen en (bijvoorbeeld) een Alpha te nemen (ENORM sterke FPU- en dat is wat je zo te horen nodig hebt). Maar dat zijn dan weer duurdere oplossingen. Ik ben zelf niet zo thuis in de prijzen van die dingen, maar ik weet zeker dat iemand mij hierop kan aanvullen.

Vind je daarentegen 5000 al te duur, dan heb je eigenlijk maar 1 keuze: een snelle Thunderbird systeem. Ze hebben een veel sterker FPU dan de vergelijkbare PIII systemen, en als je krap bij kas zit, is de prijs/performance verhouding dan ook goed. Ze hebben 256KB L2 en 128KB L1 exclusieve cache, wat meer is dan de 256KB L2 en 32KB L1 inclusief van een PIII, al heeft de PIII cache dan weer een breder datapad...

Enfifn:

<5000 : Tbird
5000-10000 : Xeon
10K+: Alpha oid

dunkt me

edit:
stomme fout mbt PIII L1 cache

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Als het puur om de cache gaat:

PIII: 32KB level1 (4weg, 16KB data, 16KB code);256KB level2 (full speed)
T-bird: 128KB level1 (2weg, 64KB data, 64KB code); 256KBlevel2 (full speed) ;tot 8MB level3
P4: 20KB level1 (4weg, 8KB data, 12KB code); 256KB level2 (full speed); geen idee level3

ik heb geen idee van de level 3 cache van de Intel's!
Level 1= On die (op zelfde stuk silicium= supersnel en heel belangrijk)
Level 2= On Chip (binnen de behuizing, niet op zelfde plak silicium, iets trager, maar meestal groter)
Level3= Op mobo (dwz, trager, maar nog altijd sneller dan RAM)

vooral level1 is dus belangrijk, en dit is bij de AMD veel meer dan bij de Intel's, maar deze is maar 2-weg set-associatief (niet zo erg belangrijk)!
Ook moet er gekeken worden hoeveel van deze level 1 voor code en hoeveel voor data is!
Normaal gezien is de T-bird dus qua cache betreft zeker de beste!

ps: hiermee wil ik niet zeggen dat hij een betere cpu is of zo!

Verwijderd

De oudere P3 Xeons zijn te koop in varianten met 1 of zelfs 2 MB Cache. MAar dan hebben we het over een 700 Mhz P3, ik vermoed dat een 1.4 Ghz Athlon toch sneller zal zijn, zeker in floating point, ondanks de kleinere Cache...
Als je een P4 wilt gebruiken, zorgd an dat je in ieder geval intel compilers hebt en optimaliseer je code voor SSE. Anders is hij zeker trager dan een Thunderbird.
De nieuwe Xeons van intel verschillen alleen wezenlijk van de gewone P4 in het feit dat ze SMP ondersteunen. Dus tenzij je dual-processor wilt gebruiken heb je die niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, bedankt voor deze nuttige informatie. Het gaat om een budget van Fl.5000,- waarbij de level 1&2 cache en FPU het belangrijkst is i.v.m. een Fortran compiler onder Linux.

Ik hoorde ergens iets over een mainboard waarbij je level3 cache als rammetjes kon uitbreiden?? tot 2MB - Lijkt me een sterk verhaal

Maar over de AMD systemen, wie verkoopt de meest snelle in ZuidHolland?

Alvast bedankt weer ! *D

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

L3 cache met rammetjes...

Kan ik me nog wel voorstellen in 2 situaties, maar als je een Tbird 1.4 neemt heb je er weinig aan:

- K6-2+/K6-3(+) hebben on-chip L1+L2, maar draaien op mobo's die voor chips zonder L2 ontworpen zijn en dus on-board L2 hebben. Dat wordt dan L3. Leuk en wel, maar boven de 600MHz kom je niet, en dan nog hebben de K6-reeks CPU's geen al te beste FPU.

- Sommige monsterchipsets van (ik meen) Serverworks hebben idd L3 cache, maar een mobo met een van die dingen erop gaat waarschijnlijk in z'n eentje je budget opslorpen (op de LE3 zit het iig niet). En bovendien levert Serverworks alleen chipsets voor Intel CPU's.

Als je onder Linux wilt werken is het (zoals altijd) raadzaam om na te gaan of de kernel die je wilt gebruiken de chipset van je mobo ondersteunt. Zou bij de meer gangbare distro's geen probleem moeten zijn, maar als je een bijzondere gebruikt is het het nakijken waard.

Met dat budget kun je overigens (misschien) net een dual-Tbird config krijgen (al denk ik dat een kant en klaar sys a) nog niet verkrijgbaar is en b) meer zal kosten). Voorwaarde is wel dat je Fortran compiler multithreading ondersteunt, anders heb je weinig aan je 2e CPU.

En waar? Alternate in Ridderkerk kan dit soort dingen doen, Informatique in Bergschenhoek ook, maar 1001 andere plaatsen ook.

De snelheid hangt van de componenten af, niet de leverancier. Als je voor een AMD760 chipset, DDR geheugen en een fatsoenlijk (ASUS, MSI, Tyan ofzo) moederbord gaat, zullen ze elkaar echt niet veel ontlopen. Zorg natuurlijk ook voor veel RAM en een snelle (min. 7200RPM) harde schijf.

edit:
de gebruikelijke typo's

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ff update:

Ben bij Informatique gaan kijken, en een sys met een Tb1.33 (1.4 hadden ze nog niet), 256MB DDR, ASUS 760 mobo, en een 40GB 7200RPM IMB Harde schijf, en een fatsoenlijke 17" monitor met verder alles minimaal (VGA dat beeld geeft en meer niet, geluidskaart dat piept, simpele Ethernetkaart el-cheapo keyboard, mouse, FDD, CDrom etc. kost 3600,- Incl. BTW.

Kortom, je kunt voor die 5000,- nog extra RAM erbij doen, grotere HDD, en dan nog wat toeters en bellen en nog genoeg geld over hebben voor een goed etentje met de baas.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1