Auto stottert bij hoge snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:44

sus

is druk :+

Topicstarter
Hoi,

Wij rijden een Ford Focus Station 1.6 uit 2002. Sinds een maand of 2 stottert deze als we op de snelweg rijden. Op lage snelheid hebben we hier geen last van, ook optrekken gaat prima. We hebben vorige maand eens naar de bougies gekeken, die waren vuil en wat versleten, dus hebben we 4 nieuwe bougies gestoken.

Helaas, gisteren weer een eind snelweg moeten rijden en vanaf 100km/h begint hij weer.

Verder rijden we sinds een jaar alleen kortere afstanden, wegens een nieuwe job is het woon-werk verkeer ingekort van 100km per dag snelweg naar 20km per dag provinciale weg/stadsverkeer.

Ik lees genoeg op internet over de bobine of de kabels, maar dat is allemaal in topics waarbij hij het _altijd_ doet, en dus ook bij lage snelheden en optrekken.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn dat hij het alleen bij hoge snelheden doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lambda sonde, als ie erin zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Daar zitten er 2 van op... Maar eens even na laten kijken of die nog in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:12
ANWB komt (reclame) toch tegenwoordig ook voor "ik denk dat er iets mis is" problemen. Een snelle diagnose lijkt mij rust brengen zonder direct hoge vooronderzoekkosten ed.

Hier: http://www.anwb.nl/wegenw...dvies-bij-twijfelgevallen

[ Voor 17% gewijzigd door utbone op 25-11-2013 16:10 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Wanneer is de brandstoffilter voor het laatst vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-05 08:21
VantageR schreef op maandag 25 november 2013 @ 16:10:
Wanneer is de brandstoffilter voor het laatst vervangen?
en dan ook gelijk het luchtfilter, beiden kunnnen je afstelling beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
heb ook zoiets gehad met mijn motor. die heeft carbs waar er tussen de carburateur en het blok een open schroefgaatje voor valse lucht zorgde. schroefje erin en het was over. maar verrotte rubbers zijn meestal de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Ik denk dat het de luchtmassameter is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het kan echt vanalles zijn, ook een vacuumlek ofzo.
hang er eens een OBD scanner aan en kijk wat die zegt?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

zat ook al aan de lucht(massa)meter te denken. zoiets kan je wel makkelijk even wisselen als je een andere focus hebt staan

Overigens, bougies vervangen? Op zich wel goed maar zoiets wordt gewoon gedaan als je de auto onderhoudt zoals voorgeschreven. Vervolgvraag is dan - wordt deze auto wel correct onderhouden?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
De auto krijgt elk half jaar een beurt, met de APK worden vaak dan ook de filters meegenomen, nu in mei voor het laatst, alle filters vervangen.

De bougies hebben we nu zelf gedaan, omdat we daar als eerste aan dachten. Mijn ouders hebben recent eenzelfde storing gehad, bleken vuile bougies te zijn.

Morgen lezen ze even de boordcomputer uit, hopen dat daar wat uit naar voren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Injectors?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

doet hij het bij een specifiek toerental (met andere woorden doet hij het ook als je flink gas geeft in een lagere versnelling met t zelfde toerental)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zit er toevallig een turbo op dat ding? En als ie inhoudt, kun je dan nog maar een bepaald aantal toeren max maken? Zo ja, dan gaat je auto in de noodloop en is er dus echt iets mis. Noodloop moeten ze volgens mij wel in de boordcomputer kunnen uitlezen. Lambdasonde met een beetje mazzel ook btw :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

We hebben het wel over een Focus 1.6 uit 2002...in die tijd waren turbo's op benzinemotoren nog dun gezaaid.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

GoldenSample schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 21:58:
doet hij het bij een specifiek toerental (met andere woorden doet hij het ook als je flink gas geeft in een lagere versnelling met t zelfde toerental)?
Dat was inderdaad een betere vraag geweest :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Nee, niet bij een toerental, maar wel bij snelheden vanaf een 100KM/h, dat is juist het vreemde.

De auto is inmiddels uitgelezen, daar komt niets uit naar voren. De monteur dacht aan brandstoffilter of bobine. De eerste is nu vervangen, de bobine kijken we naar als hij het blijft doen. Die klus ik er overigens zelf wel even op.

Lambda hebben ze doorgemeten en zijn beiden in orde. Zitten er blijkbaar 2 op die ook nog eens goed geld kosten...

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou je luchtmassameter eens loshalen - tenminste het huis/stuk slang waar deze inzit. Dan even met remreiniger oid (van een afstandje!) goed schoonspuiten. De sensor zelf absoluut niet aanraken, is heel gevoelig.

Verder kun je voor de gein de minpool van de accu nog eens een 24 uur loslaten (als dat mogelijk is) zodat de 'geleerde' waarden van je ECU even leeg zijn. Het lijkt me sterk dat dit het probleem is, maar het is makkelijk te doen.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:05
Heb twee keer iets dergelijks gehad, eerste was een kromme aandrijfas, tweede een versleten homokineet. Dat was vooral voelbaar bij bepaalde, hogere snelheden. Hoewel ik dat destijds meer als trillen dan stotteren omschreef.
Bij de eerste wist de garage ook niet waar te zoeken en zijn er dingen als bobine, bougiekabels ed vervangen. Bij de tweede was ik zelf inmiddels wijs genoeg om gewoon de complete as te vervangen.

Alleen om te zeggen dat het niet perse motor gerelateerd hoeft te zijn..

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

sus schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:57:

Lambda hebben ze doorgemeten en zijn beiden in orde. Zitten er blijkbaar 2 op die ook nog eens goed geld kosten...
Die zijn altijd duur en als je pech hebt zijn ze ook nog eens met moeite vervangen (geïntegreerd in uitlaatspruitstuk en dan b.v. ook nog eens vastgeroest..

Was voor mij vroeger de reden om een golfje weg te doen.

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

decipherer schreef op donderdag 28 november 2013 @ 07:11:
Heb twee keer iets dergelijks gehad, eerste was een kromme aandrijfas, tweede een versleten homokineet. Dat was vooral voelbaar bij bepaalde, hogere snelheden. Hoewel ik dat destijds meer als trillen dan stotteren omschreef.
Bij de eerste wist de garage ook niet waar te zoeken en zijn er dingen als bobine, bougiekabels ed vervangen. Bij de tweede was ik zelf inmiddels wijs genoeg om gewoon de complete as te vervangen.

Alleen om te zeggen dat het niet perse motor gerelateerd hoeft te zijn..
Je tweede lambda is in dit geval ( 4 cilinder) alleen diagnose voor de KAT en doet niet mee in de regelkring.

Ze houdt in de gaten of de KAT nog genoeg werkingsgraat heeft.

Bij sommige auto`s kan deze ook als back-up dienen voor de eerste lambda maar dat is niet altijd.

Ik vermoed luchtmassameter, maar normaal zou je bij inhouden of haperen wel een OBD fout moet zien, iets van misfire of een bank one to lean of iets.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
sus schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:57:
Nee, niet bij een toerental, maar wel bij snelheden vanaf een 100KM/h, dat is juist het vreemde.
Dit juist zo makkelijk uit te sluiten.

Als je weet dat het bij 100km/h gebeurd dan open je driveline eens en kijk je of je het nog hebt. Is het nog aanwezig dan zit in het aandrijflijn. Is het weg dan zit bij de motor. En zo ga je verder met uitsluiten.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 09:54
Zelfde gehad bij een VW. Bleek dat steenmarters aan de bougiekabels had zitten knagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Slechte bougiekabels zijn makkelijk te controleren, in het donker de motorkap open doen en je motor laten lopen. Of met een plantenspuit ff in de weer gaan

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Nu online

reiker

dan jij!

Treedt het direct op als je boven de 100 komt, of pas als je een tijdje sneller dan 100 hebt gereden? Als het gebeurt, en je laat de snelheid onder de 100 zakken, is het dan meteen weg?
Brandstofpomp heb ik volgens mij nog niks over gelezen, kan dat misschien ook een verdachte zijn? :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:55

Freakie1NL

Grote Baas

Gok toch echt dat het de bobine is. Ooit zelf zo iets gehad, tot in zijn 4 nergens last van en dan naar zijn 5 begon hij te stotteren terug schakelen en hij ging weer, maar soms ook weer niet. Probleem met bobines is, is dat ze niet in 1x stuk hij kan best pulsen afblijven geven maar kan wel dusdanig stuk zijn dat dit niet meer voldoende is.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:07
www.autoforum.nl ?

Allereerst: is het probleem er nog?
Het is zeer waarschijnlijk of iets met de ontsteking, of iets met de brandstoftoevoer.

Suggesties als luchtmassameter, bobine, gasklep, brandstofpomp, etc, zijn allemaal valide, maar het blijft toch trial en error, vooral vanaf het (tweakers) forum.

- Misschien bijv. een bobine van de sloop proberen die je terug mag brengen als het niet helpt?
- Maak het gasklephuis eens open en kijk of je dit - voorzichtig!! - schoon kan maken? Dat plus het "resetten" (ook wel "inleren") van de gasklep zou stotteren kunnen voorkomen.
- Blijft raar dat de OBD geen foutcode geeft.

[ Voor 5% gewijzigd door S0epkip op 05-12-2013 11:54 ]

PVO

Pagina: 1