Router kapot? Range extender aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

• Lennert_S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-11 10:37
Beste allemaal,

Sinds enige tijd heb ik problemen met mijn WIFI. Ik krijg namelijk de melding dat ik beperkte toegang heb. Via een kabel werkt het internet echter wel.
Mijn ziggo internet komt binnen via een Ubee EWV3200 modem en gaat vervolgens direct naar de Sitecom N300 wireless router. Mijn PC zit hier met een kabel op aangesloten en deze werkt dus naar behoren. Alle apparaten die hier (de router) echter met wifi op zijn aangesloten werken niet (2 laptops, 2 telefoons, en een printer).
Deze opstelling staat er al meerdere jaren en nooit echt problemen mee gehad. Echter wordt sinds een week of 2 de verbinding soms verbroken en doet nu (sinds 2 dagen) helemaal niks meer.

Het enige wat ik zelf heb gedaan om dit probleem te verhelpen is het resetten (zowel met de reset knop op de router om deze in fabrieksinstellingen te brengen, maar ook de stroom er voor 2 minuten afhalen) van de modem en router. Ook heb ik er uitgebreid op gegoogled, maar daar worden voornamelijk problemen bij de pc's omschreven. Dit lijkt mij onwaarschijnlijk.

Zou het kunnen dat de router gewoon stuk is, of moet ik nog ergens anders naar kijken voordat die conclusie getrokken kan worden?

Ik zit nu trouwens op de Wifi van de Modem, maar dat signaal is niet sterk genoeg om het hele huis door te komen. Heb ik dan eigenlijk ook genoeg aan een Range extender?

Bedankt alvast

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Heb je je WiFi settings (beveiliging, SSID etc...) wel opnieuw ingevoerd na de factory reset?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zit nu trouwens op de Wifi van de Modem, maar dat signaal is niet sterk genoeg om het hele huis door te komen. Heb ik dan eigenlijk ook genoeg aan een Range extender?
"Range extender" is geen technische term en kan meerdere dingen inhouden.

Meestal gaat het om repeaters. Repeaters zijn fantastisch als je op het platteland zit zonder interferentie of muren en een schuur moet bereiken op paar honderd meter afstand. In een huis in een stad zijn ze slechter dan waardeloos :o

Je schrijft hier helemaal niets over de omgeving, maar je verhaal klinkt alsof er op enig moment een flinke storing erbij gekomen is op het kanaal waar je WiFi op werkt. Dat kan komen van andere WiFi-netwerken, maar bijv ook een babyfoon bij de buren. Een ander kanaal kiezen kan vaak helpen.

Als blijkt dat je aan een enkel WiFi-AP in je router niet meer voldoende hebt, zou ik aanraden om te kijken naar 5GHz ipv 2.4GHz, aangezien je dan minder last van inteferentie hebt, en ipv te rommelen met "range extenders" gewoon een tweede AP aan de andere kant van je huis plaatsen die je bedraad (Cat5e Ethernet) op je router aansluit.

Sowieso is je huidige router nogal low-end prut. Niet oorzaak van je probleem, gok ik zo, maar als je het toch aan gaat pakken zou je bijv twee stuks TP Link WDR3600 kunnen nemen, eentje ter vervanging vna de huidige router, de ander als AP elders in huis.

Oslik blyat! Oslik!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
dion_b schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:13:
[...]

Meestal gaat het om repeaters. Repeaters zijn fantastisch als je op het platteland zit zonder interferentie of muren en een schuur moet bereiken op paar honderd meter afstand. In een huis in een stad zijn ze slechter dan waardeloos :o
Citation needed.

ofwel: erg kort door de bocht. Mijn repeater doet het prima om het signaal van beneden twee verdiepingen omhoog te gooien.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Lennert_S
Ik woon niet in een landelijke omgeving...helaas

Ik heb al eens de frequentie van de router aangepast. Dit had geen effect

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheOmen schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:26:
[...]

Citation needed.

ofwel: erg kort door de bocht. Mijn repeater doet het prima om het signaal van beneden twee verdiepingen omhoog te gooien.
Goed, uitgebreider uitleg:

1) Wat doet een repeater - het ontvangt een signaal op een WiFi-kanaal en zendt het vervolgens weer uit in hetzelfde kanaal. Dat betekent dat je per definitie je maximale snelheid halveert, aangezien je niet tegelijk kunt zenden en ontvangen. Vervolgens is je maximale performance beperkt tot de helft van de zwakkere van de twee hops AP -> repeater en repeater -> STA. Kortom, het is om te beginnen funest voor je performance.

2) Wat zijn de uitdagingen die je hebt in een stedelijke omgeving:
a) Muren, vloeren, isolatielagen, leidingen en andere dingen die je signaal blokkeren.
b) Interferentie van andere WiFi en non-WiFi signaalbronnen in dezelfde frequentieband.

Wat doet een repeater tegen deze twee uitdagingen: in het geheel niets.

Enige situatie waarin een repeater helpt is als je je primaire AP op een buitengewoon slechte plek in huis hebt (bijvoorbeeld omdat je ISP je een modem-router combo leverde en je dat maar bent gaan gebruiken ipv een dedicated AP op een optimale plek). Dan kan het helpen om enige vorm van bereik te krijgen elders in huis. Maar nergens in huis zal het betere performance of stabiliteit geven dan een enkele AP op ideale plek, laat staan meerdere APs die bedraad verbonden zijn.

Maar goed, je vroeg om een bron:
http://www.smallnetbuilde...e-house-wireless-coverage
Conclusion

Wireless repeating has its place in your bag of networking tricks. Repeating can get you a low-bandwidth wireless connection to a hard-to-reach deadspot, if you do your homework properly to properly place the repeater and it doesn't have to compete traffic from a lot of strong nearby networks. But it's not something you want to use when you need high bandwidth and reliable operation.
Lennert_S schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:45:
Ik woon niet in een landelijke omgeving...helaas

Ik heb al eens de frequentie van de router aangepast. Dit had geen effect
Beetje meer info mag ook wel. In de 2.4GHz-band heb je 13 kanalen. Heb je ze alle 13 geprobeerd? Zo nee, welke?

Hoeveel andere netwerken detecteer je in de omgeving?
Hebben buren (of jijzelf trouwens) recent kinderen gekregen?

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 25-11-2013 16:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

• TheOmen
  • Nu online
Dank voor je uitleg.
Je hebt helemaal gelijk dat een repeater je snelheid halveert (dat heb ik zelf ook al eerder aan een tweaker uitgelegd). en ja, bedraad is sneller en stabieler.

Maar in mijn situatie voldoet een repeater prima.
- Geen draden trekken / gaten boren en wat ook, inklikken, configureren en klaar
- Goedkoop (paar tientjes)
- Snelheid meer dan afdoende voor wat ik er mee wil, nl, beetje surfen en gamen.

Dus om het gebruik van een repeater meteen waardeloos te noemen zonder onderbouwing.....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Valide dat het bij jou werkt, maar dat komt niet omdat een repeater an sich een zinnig apparaat is, maar dat jij wat je al hebt liggen blijkbaar niet aan wilt pakken. Dan kan een repeater wel een kludge zijn om er nog iets aan te plakken ja.

Oslik blyat! Oslik!

• Lennert_S
Excuses voor het korte antwoord.
De router staat geloof ik standaard op kanaal 7 en ik heb 1 willekeurige geprobeerd (ik meen 2).
Onze modem zit in de meterkast, daardoor valt het internet beneden wel op te werken maar valt het internet op zolder (één verdieping er tussen) waar ik nu zit steeds weg. Ik detecteer op dit moment 3 andere wifi signalen. En aangezien ik nergens een ooievaar in de tuin heb zien staan verwacht ik niet dat iemand in de buurt kinderen heeft gehad.
Op zolder is op dit moment bij ons geen bekabelt internet mogelijk, op de tussenverdieping kan dat wel.

• TheOmen
  • Nu online
dion_b schreef op maandag 25 november 2013 @ 17:47:
Valide dat het bij jou werkt, maar dat komt niet omdat een repeater an sich een zinnig apparaat is, maar dat jij wat je al hebt liggen blijkbaar niet aan wilt pakken. Dan kan een repeater wel een kludge zijn om er nog iets aan te plakken ja.
Ik begrijp niet precies wat je hier bedoelt.
Maar goed, jij hebt het niet op repeaters, zover is wel duidelijk.
Kludge, waardeloos of wat voor een label jij er ook op wilt plakken, het is voor mij een oplossing (ik zeg hier duidelijk niet de oplossing), dus wellicht ook voor anderen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lennert_S schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 11:35:
Excuses voor het korte antwoord.
De router staat geloof ik standaard op kanaal 7 en ik heb 1 willekeurige geprobeerd (ik meen 2).
Probeer eens alle kanalen een voor een. Duurt even maar dan heb je ook wat. Als je bedenkt dat WiFi-kanalen elkaar twee naar boven en twee naar beneden overlappen kan het zomaar zijn dat één netwerk op kanaal 4 of 5 voor storing zorgt op zowel kanaal 7 als 2, maar dat bijv kanalen 1 of 9 (of hoger) storingsvrij zouden kunnen zijn.

Er valt veel in theorie over te roepen, maar echt goede meetapparatuur kost veel meer geld dan je als gewone thuisgebruiker hebt. Daarom gewoon proefondervindelijk alle kanalen aflopen, dan weet je het zeker. Voor hetzelfde geld vind je een kanaal waar alles wel werkt en hoef je niets uit te geven.
Onze modem zit in de meterkast, daardoor valt het internet beneden wel op te werken maar valt het internet op zolder (één verdieping er tussen) waar ik nu zit steeds weg. Ik detecteer op dit moment 3 andere wifi signalen.
Kom op, we willen je helpen, alsjeblieft niet steeds een raadsel ervan maken met halve antwoorden. Op welke kanalen zitten die '3 andere wifi signalen' dan? En hoe sterk komen ze binnen?
En aangezien ik nergens een ooievaar in de tuin heb zien staan verwacht ik niet dat iemand in de buurt kinderen heeft gehad.
Je weet maar nooit ;)

Dat gezegd, er zijn meer non-WiFi toepassingen die dit soort ongein kunnen veroorzaken, denk aan analoge draadloze beveiligingscamera's. Maar het zou evengoed kunnen dat het verschil komt door een van die drie andere netwerken.
Op zolder is op dit moment bij ons geen bekabelt internet mogelijk, op de tussenverdieping kan dat wel.
Als je met twee AP's in huis werkt wil je ze zo ver mogelijk uit elkaar zetten voor optimale dekking en minimale overlap. Dat betekent idealiter eentje op begane grond en eentje dus op zolder. Als je toch al UTP tot 1e verdieping hebt zou ik overwegen om het door te trekken naar zolder (evt door een buis waar een ongebruikte coaxkabel ligt, of anders langs verwarmingsbuizen of desnoods langs de plint van een trap). Een tweede AP op 1e verdieping is niet efficient, want dan heb je geheid veel overlap.

Maar goed, voordat we een goede oplossing kunnen aandragen moeten we het probleem wel helder hebben en daarvoor zijn we echt afhankelijk van jouw informatie.

Oslik blyat! Oslik!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik detecteer op dit moment 3 andere wifi signalen. En aangezien ik nergens een ooievaar in de tuin heb zien staan verwacht ik niet dat iemand in de buurt kinderen heeft gehad.
Pfff, echt veel info geef je ons ook niet en hoe was het ook al weer? Oh, jij vroeg om hulp... :P

• Lennert_S
Ja sorry. Ik wil jullie alle informatie geven die nodig is maar ik weet niet wat allemaal nodig is.

De andere wifi signalen komen hier op zolder allemaal maar voor 1 streepje binnen. En waar kan ik zien op welke kanalen deze zitten? Is dat het radiotype wat er bij staat. In dat geval is het 802.11N en 802.11G.

De verschillende kanalen zal ik vanmiddag proberen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En waar kan ik zien op welke kanalen deze zitten?
Dat hangt nogal van je gebruikte OS (die je niet meldt) en (in het geval van Windows) of er samen met de drivers een 3rd party WiFI management app geinstalleerd is (en zo ja welke)...

Verder is de vraag hoe je ziet welke netwerken er in de buurt zijn eentje die je aan de GoT search kunt stellen. Maar goed, om je die moeite te besparen (al wordt het wel wat vermoeiend), installeer anders gewoon eens inSSIDer.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1