Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe laptop of upgrade naar SSD?

Pagina: 1
Acties:

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:35
Mijn vader heeft een Dell inspiron 1545 laptop (T4300, 4GB, 320GB, Win7), laptop komt uit 2010.

De laptop is inmiddels erg langzaam en daarom wil hij een nieuwe.
Nu denk ik dat door er een SSD (Samsung 840 EVO 250GB) en dus ook windows opnieuw te installeren de laptop nog wel te "redden" is. Zijn jullie het hier mee eens?

Alternatief zou zijn om de budget laptop uit de BBG te kopen (Lenovo B590). Of eventueel de B590 met een core i3 tegen een kleine meerprijs (+50Euro).
Probleem hiervan is dat deze laptop alleen met Windows 8 te krijgen zijn en dit is geen optie (moet windows7 zijn). Volgens mij is het zo dat alleen de Windows8 pro versies te downgraden zijn, klopt dat?

De laptop word trouwens alleen gebruikt voor internet/mail/word.

Concreet zijn de vragen dus:
1) Heeft een SSD in de Dell Inspiron nog nut, of is dit verspilde moeite?
2) Is de standaard Windows8 (dus niet pro) te downgraden naar Windows7?

Meningen over de voorgestelde Lenovo laptops zijn ook welkom.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:15
zou je wel het geld willen investeren in een laptop die nu ook nog voldoet om het werk te kunnen doen (beetje internetten, mailen en wat typen).

Een optie is om het interne geheugen te upgraden en windows een keer opnieuw te installeren. Een SSD maakt de laptop ook sneller maar is 250GB echt noodzakelijk? Voldoet 128 GB ook met eventueel een externe schijf om data en andere zaken op te slaan?

geheugen upgraden is goed te doen en is een kleine investering. SSD kan ook. Voor 100-150 euro ben je dan klaar.... en kun je de komende tijd weer vooruit.

...

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Medjai schreef op maandag 25 november 2013 @ 13:41:
Mijn vader heeft een Dell inspiron 1545 laptop (T4300, 4GB, 320GB, Win7), laptop komt uit 2010.

Nu denk ik dat door er een SSD (Samsung 840 EVO 250GB) en dus ook windows opnieuw te installeren de laptop nog wel te "redden" is. Zijn jullie het hier mee eens?

Alternatief zou zijn om de budget laptop uit de BBG te kopen (Lenovo B590). Of eventueel de B590 met een core i3 tegen een kleine meerprijs (+50Euro).
Probleem hiervan is dat deze laptop alleen met Windows 8 te krijgen zijn en dit is geen optie (moet windows7 zijn). Volgens mij is het zo dat alleen de Windows8 pro versies te downgraden zijn, klopt dat?

Concreet zijn de vragen dus:
1) Heeft een SSD in de Dell Inspiron nog nut, of is dit verspilde moeite?
2) Is de standaard Windows8 (dus niet pro) te downgraden naar Windows7?

Meningen over de voorgestelde Lenovo laptops zijn ook welkom.
de vraag is, wat wil je vader doen met de laptop?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Medjai
Stef602 schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:28:
[...]

de vraag is, wat wil je vader doen met de laptop?

[ Voor 18% gewijzigd door Medjai op 25-11-2013 14:30 ]

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Medjai schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:29:
[...]

Mijn schuld dan, sorry.

Maar ja, de laptop is m.i. zeker te redden met een SSD. Hij zal dan nog sneller ''voelen'' dan de lenovo. Je kan de SSD nu met 30 euro korting kopen bij staples.nl. Voor mij is het een no-brainer.

[ Voor 12% gewijzigd door Frozen op 25-11-2013 14:32 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40

Als dat enkel bij licht office/internet gebruik het geval is ligt dat niet aan de hardware maar aan de software. Hardware word namelijk niet in de loop der jaren langzamer.
Ik zou eerst een nieuwe install doen waardoor hij weer (bijna) net zo snel is als tijdens de aankoop. Is dat niet snel genoeg, dan kan je altijd nog een SSD overwegen.

Nieuwe laptop voor enkel wat licht office/internet is zware overkill.

[ Voor 8% gewijzigd door ChojinZ op 25-11-2013 14:35 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ik zou een SSD erin zetten van 120GB (bijv: pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB) en de HDD die er nu in zit in een externe behuizing plaatsen, scheelt in de aankoopprijs. Verse installatie (geen image!) en gaan met de banaan. En laat hem Google Chrome gebruiken, mocht hij dat nog niet doen: is stuk sneller dan Firefox of IE.
ChojinZ schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:34:
[...]
Nieuwe laptop voor enkel wat licht office/internet is zware overkill.
^^ Helemaal mee eens, vooral omdat deze het met dualcore en 4GB ram echt wel aan moet kunnen.

[ Voor 26% gewijzigd door noes op 25-11-2013 15:16 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 11:00
Eventueel kun je ook nog een HDD caddy kopen, waar je de HDD in zet, en die zet je op de plek van de DVD. De DVD speler gebruik je waarschijnlijk toch steeds minder.

De 840 EVO is wel een prima SSD, maar de kenners raden de Crucial m500 aan vanwege de powersafe capacitors, die de SSD veilig laten afsluiten bij onverwacht stroomverlies. Hierdoor is de kans dat je data corrupt wordt een stuk kleiner. Daarbij is de 120GB versie aantrekkelijk geprijsd.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-11 22:57
Een t4300 is wel echt rete traag. Ik heb ook een tijdje met een e6600 gewerkt met een Ssd erin, en je systeem voelt dan wel heel vlot aan, maar als er echt wat moet gebeuren lijkt het nog steeds echt nergens op en surfen gaat ook niet echt lekker als je daar niet op een beetje redelijke gpu kunt terugvallen (Igp zoog ten tijde van de t4300-e6600 nogal ;) ).

Word zou geen punt moeten zijn, maar surfen gaat er met een Ssd niet veel beter op worden. Indien je nu al tegen beperkingen aanloopt (bv omdat je geen betere graka hebt dan de onboard chipset van Intel) zou ik er geen Ssd in duwen maar gewoon voor een andere laptop gaan.

Indien er wel een betere graka inzit zou het voor simpele dingen als word en surfen nog jaren moeten voldoen en zou k d'r ook een Ssd induwen.

• Medjai
Hmm, tot de post van Bastard waren de meningen aardig gelijk.
Iemand nog een mening over de Lenovo laptops? Is die i3 de 50Euro extra waard bijvoorbeeld?

.
Stef602 schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:30:
[...]
Je kan de SSD nu met 30 euro korting kopen bij staples.nl. Voor mij is het een no-brainer.
De prijzen bij staples komt nog BTW overheen, dus zijn dezelfde prijzen als elders

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:32
Och ik vind een 4500MHD IGP nog wel meevallen. Ding hoort alle 720p en misschien zelfs hoger nog wel aan te kunnen en als de laptop echt alleen gebruikt wordt voor browsen, word en mail dan is 't best te doen.
De laptop zal geen gigantische resolutie hebben en op een GMA 950 kan je ook nog normaal browsen dus de twee generaties jongere versie zou het al helemaal moeten kunnen.

Wat mij eerder de bottleneck lijkt is de processor (vanwege de steeds zwaardere programma's, zelfs de snelste browsers halen die snelheid onder andere uit je hardware en als die ondertussen ouder wordt terwijl de browser meer functies gaat ondersteunen en meer pracht/praal wil tonen...).
Een SSD erin is erg fijn voor het opstarten en de algehele snelheid waarmee dingen openen, maar browsen zal natuurlijk niet sneller gaan.
Een herinstallatie van Windows (7/8) zou al wonderen doen lijkt me. Daarnaast natuurlijk ervoor zorgen dat er niet teveel zut geinstalleerd wordt, dan blijft 'ie ook nog wel even snel.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zou van goedkoop naar duurder proberen:

1) Opschonen en defraggen
2) Herinstallatie windows (wel 64 bits toch?)
3) SSD (120 GB)
4) Nieuwe laptop

Nadeel is dat als je tot aan optie 4 moet je in verhouding duurder uit bent. In dat geval zou ik de SSD die je in stap 3 gekocht hebt in de nieuwe laptop zetten.

Ik denk echter dat je niet tot aan stap 4 gaat komen. Je processor valt nog wel wat mee. Mijn dochter had een oude HP Laptop met een T5500 processor (passmark 910) en 1 GB geheugen waar een SSD in is gezet. Allemaal oud, dus SATA300 maar gááááán als de brandweer na de upgrade; startuptijd van 5 minuten terug naar iets meer dan 10 seconden.

En je vader gaat er ook geen BF4 op spelen, of wel?

[ Voor 7% gewijzigd door P_Tingen op 26-11-2013 11:26 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-11 22:57
Medjai schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 09:22:
Hmm, tot de post van Bastard waren de meningen aardig gelijk.
Iemand nog een mening over de Lenovo laptops? Is die i3 de 50Euro extra waard bijvoorbeeld?

.

[...]

De prijzen bij staples komt nog BTW overheen, dus zijn dezelfde prijzen als elders
Naja, die pc met e6600, voor herinstallatie en montage van een ssd had ie al problemen met bv youtube hd filmpjes, na herinstallatie en het monteren van een ssd werd dat natuurlijk niet veel beter. Al moet ik wel toegeven dat er een monitor aanzat met een veel hogere resolutie dan de gemiddelde laptop, maar dergelijke problemen ga je met alleen een ssd niet verhelpen ;). Als die laptop dat probleem niet heeft zou ik er ook een ssd in duwen ipv wat nieuws te halen (dat kan over een paar jaar ook nog wel).

Thuis ook een laptopje staan met een p8400 en hd4570m en die was met een ssd behoorlijk vlot en had totaal geen problemen met youtube.

[ Voor 14% gewijzigd door Bastard op 26-11-2013 15:31 ]

• Medjai
P_Tingen schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 11:22:
1) Opschonen en defraggen
2) Herinstallatie windows (wel 64 bits toch?)
3) SSD (120 GB)
4) Nieuwe laptop
Gezien de reacties hier ga ik direct voor stap 3 (stap 1 en 2 zitten daar in principe ook in)
Mocht het dan nog steeds niet bevallen kan die SSD inderdaad altijd nog in een nieuwe laptop.

(het is een win7 home premium 64bit versie)

.
Merethil schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 09:38:
Een herinstallatie van Windows (7/8) zou al wonderen doen lijkt me. Daarnaast natuurlijk ervoor zorgen dat er niet teveel zut geinstalleerd wordt, dan blijft 'ie ook nog wel even snel.
Heb je nog een tip hoe ik kan voorkomen dat mijn ouders teveel zut installeren? Want dat is ook wel een probleem gezien het aantal toolbars die nu op de laptop in IE zichtbaar zijn....

.
P_Tingen schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 11:22:
En je vader gaat er ook geen BF4 op spelen, of wel?
Voor zo ver ik weet niet ;)

.
Bastard schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 15:28:
[...]
Als die laptop dat probleem niet heeft zou ik er ook een ssd in duwen ipv wat nieuws te halen (dat kan over een paar jaar ook nog wel).

Thuis ook een laptopje staan met een p8400 en hd4570m en die was met een ssd behoorlijk vlot en had totaal geen problemen met youtube.
Ok, dan zijn de adviezen inmiddels wel aardig gelijk :)

[ Voor 43% gewijzigd door Medjai op 13-12-2013 10:36 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Medjai schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:15:
[...]
Heb je nog een tip hoe ik kan voorkomen dat mioj ouders teveel zut installeren? Want dat is ook wel een probleem gezien het aantal toolbars die nu op de laptop in IE zichtbaar zijn....
Anders dan heropvoeding, Linux installeren of booten vanaf een live-cd, nee niet echt. Van deze opties is heropvoeding het beste. En een beetje FUD helpt hierbij >:) Mijn schoonmoeder heeft ook een laptop, maar zodra een website of programma begint over updaten, klikt ze het weg. Dat scheelt een jas.

Ze internet met Chrome en die update zichzelf. Windows en anti-virus hebben auto-update en voor de rest zijn er niet veel dingen die vaak updates willen hebben. Zo af en toe (paar keer per jaar) kijk ik even of er nog wat ge-update moet worden. Tot nu toe werkt dit prima.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Medjai
Inmiddels heb ik een SSD (Samsung 840 EVO 250GB) in de laptop gezet, en dus ook Windows 7 opnieuw geïnstalleerd. De laptop werkt weer prima, en mijn vader is tevreden.

Bedankt voor jullie input!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:12

EektheMan

DPC

Medjai schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:15:
Heb je nog een tip hoe ik kan voorkomen dat mijn ouders teveel zut installeren? Want dat is ook wel een probleem gezien het aantal toolbars die nu op de laptop in IE zichtbaar zijn....
Wat ik zou doen:

Maak 1 admin account en een standaard account. Installeer alle zut die ze ooit nodig zullen hebben onder de admin account.
Zo lopen ze minder risico om zomaar ongewenste software te installeren. Met het admin password kunnen ze zonder jouw hulp toch nog software installeren indien echt nodig.

Als je denkt dat ze niets ander hoeven te installeren dan hetgene wat jij al voor ze hebt gedaan. En als ze gewoon zijn om overal OK te klikken kun je overwegen om ze te laten werken onder een guest account. Daar kunnen ze niets onder installeren.

Lagere accounts zijn meteen een kleine extra beveiliging tegen virussen etc.

[ Voor 7% gewijzigd door EektheMan op 13-12-2013 12:43 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Pagina: 1