Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukgevaar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06-2021
Beste mede-tweakers,

Op het moment ben ik aan het twijfelen om een iets grotere SSD in mijn systeem te zetten, omdat mijn 60gb SSD steeds op randje van vol zit :X

Helaas kamp ik met het probleem dat mijn SATA poorten op mijn moederbord (Asus M4A78T-E) vol zijn.

Nu kwam ik het fenomeen SATA controller tegen en is mijn vraag simpel weg, heeft dit nut?

Om wat specifieker te zijn: Heeft een SATA-600 controller (PCI-e?) nut op mijn moederbord? Aangezien ik een Samsung 840 EVO wil gaan kopen en toevallig al een WD Green Sata 6gb heb. Of haal ik het voordeel er niet uit en kan ik beter kijken voor een 'oude' SSD en een SATA-300 Controller?
Dit omdat ik zelf weinig verstand heb van de PCI-e sloten, ik las iets over dat de PCI-e x1 te traag was voor een SATA600 controller? En (in onderstaande foto) welke eigenlijk die open kleine is van de volgende keuzes die beschikbaar is op mijn moederbord: 2x PCI, 2x PCI-e 2.0 x16, 2x PCI-e x1? 8)7

Mijn systeem: PC

De slot waar het in moet/mag:
Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/4398/em2z.jpg
Mocht de SATA controller erin komen, wissel ik de videokaarten om qua ruimte denk ik :)

[ Voor 17% gewijzigd door Beukgevaar op 25-11-2013 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:45
Ik zou de langzaamste harde schijf aan de externe controller hangen, de SSD aan de interne controller. De PCi-ex 1x ondersteunt maximaal 150 MB/s.

[ Voor 17% gewijzigd door Termi op 25-11-2013 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukgevaar
Termi schreef op maandag 25 november 2013 @ 11:33:
Ik zou de langzaamste harde schijf aan de externe controller hangen, de SSD aan de interne controller. De PCi-ex 1x ondersteunt maximaal 150 MB/s.
Oke, dus mijn moederbord is eigenlijk het struikelblok in dit geheel om de snelheid van een nieuwe SSD te realiseren via SATA controller? En kan ik beter een schijf die ik amper gebruik op een SATA-300 controller te zetten en de SSD op mijn moederbord?

[ Voor 46% gewijzigd door Beukgevaar op 25-11-2013 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:08

sphere

Debian abuser

Dat is natuurlijk geen reden om de SSD dan maar aan de meest waardeloze controller te hangen die je tot je beschikking hebt. Een EVO 840 gaat sneller zijn dan wat je nu hebt en om er zoveel mogelijk van te profiteren (latency) hang je hem aan de snelste onboard controller die je hebt.

edit: je hebt alle 5 de sata poorten vol? Welke schijven heb je er nu allemaal aan hangen?

[ Voor 14% gewijzigd door sphere op 25-11-2013 11:40 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-07 00:33

Swordlord

Act first, think never

Add-on controllers zijn niet echt nette controllers, doordat ze geknepen worden op de PCI-E bus en niet optimaal zijn toegespitst voor acces times.

De meeste addon kaarten zijn pci-e 2.0 1x. Dus betekend dat ze 500 MB/s krijgen aangeleverd, hier gaat nog wegens sata overhead nog flink wat MB/s vanaf.
Dan houd je voor de SSD meestal maar snelheden van tussen de 300 en 400 MB/s over.

Zodoende ben je met je onboard AMD sata controller beter af.
  • Sequentieel, is dan wel misschien ietjes minder, maar dit is een non cruciaal vaak.
  • Acces times (wel belangrijk), zijn op de AMD sata controller veel beter dan een add-on controller.
  • AMD Drivers: Zijn tenminste in orde

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 25-11-2013 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukgevaar
Als ik het goed begrijp is het dus erg stom als ik een 'snelle' SSD aan die controller hang :)

Maar een bijkomende vraag nu: Kan ik beter een 'oude' SSD (SATA-300) kopen? Of heb ik toch net iets meer aan bijvoorbeeld zo'n Samsung 840 EVO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Als ik TS goed begrijp gaat het hier over een onboard SATA-300 controller vs een add-on SATA-600 controller. In dat geval zou ik de SSD toch aan de SATA-600 hangen.
Maar volgens de specs die jebt doorgegeven (tweakers pricewatch) heb je 5 SATA poorten en volgens de link voor je PC setup heb je nu 4 poorten steken. Die extra SSD zou daar dus nog aan kunnen.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-07 00:33

Swordlord

Act first, think never

Nee, juist een nieuwe generatie SSD kopen...
Want die zijn betrouwbaar, snel in de acces times, niet duur, enzovoorts...

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 25-11-2013 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukgevaar
Big Womly schreef op maandag 25 november 2013 @ 11:44:
Als ik TS goed begrijp gaat het hier over een onboard SATA-300 controller vs een add-on SATA-600 controller. In dat geval zou ik de SSD toch aan de SATA-600 hangen.
Maar volgens de specs die jebt doorgegeven (tweakers pricewatch) heb je 5 SATA poorten en volgens de link voor je PC setup heb je nu 4 poorten steken. Die extra SSD zou daar dus nog aan kunnen.
Helemaal waar, ik heb helaas mijn brander niet vermeld in mijn inventaris! Een volgende stap zou zijn (aangezien ik die niet gebruik) die gewoon eruit te knikkeren ;)

Maar volgens jou heeft het wel nut als ik die controller neem? Of toch gewoon de onboard ingang? Zo ja, moet ik dan nog specifiek ergens op letten als ik er een zoek/neem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik de native SATA/300 controller. Nepcontrollers die zogenaamd SATA/600 toevoegen zodat een moederbord als SATA/600 ready verkocht kan worden bieden geen échte SATA/600 ondersteuning. Op de native SATA/300 is dan beter dan op de nepchip aansluiten, die behalve hardware bottlenecks ook matige drivers kent. Het gevolg is dat de I/O performance (waar het allemaal om draait) nog sneller is op SATA/300 dan op de zogenaamde SATA/600 chip.

Het is simpel: je hebt géén SATA/600. Alleen vanaf de 60-series chipset (Intel) of SB850 (AMD) heb je écht SATA/600.
Pagina: 1