Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Website(s) backup naar lokale NAS

Pagina: 1
Acties:

• Zeeker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik heb een 15 tal websites bij 6 verschillende hostingproviders draaien. Ik wil alle website graag automatisch backuppen naar mijn eigen NAS. Wat is hiervoor de beste (lees makkelijkste) oplossing?

Een aantal hostingproviders biedt de mogelijkheid om backups naar een ftp locatie te sturen. Helaas is deze optie niet bij allemaal aanwezig. Ik kan handmatig de database exporteren vanuit phpmyadmin en de ftp bestanden via bijvoorbeeld filezilla downloaden, maar dat vind ik eigenlijk te omslachtig. Om niet afhankelijk te zijn van de hostingprovider zou ik het liefst de nas de data laten ophalen ipv de data vanaf de hostinprovider naar de NAS te laten sturen.

Ik ben aan het Googlen geslagen, maar heb eigenlijk geen ‘echte’ oplossing kunnen vinden...
Dat wil zeggen, een oplossing zonder programmeerkennis. Het liefst zou ik een (betaald) stukje software hebben die alles voor mij automatisch backupt. Elke dag een bevestigingsmailtje zou handig zijn.

Hoe doen jullie dit?

Te backuppen: Bestanden + database, naar: Synology Disk Station DS212j

Ps, Ik beschik over een vast ip.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11 21:15
Alles bij één hostingprovider onder gebracht welke wél FTP backup functionaliteit ondersteund.

Via SSH zou je ook e.e.a. kunnen doen, maar waarschijnlijk heb je daar ook geen toegang toe.
Zou dus serieus overwegen naar een 'fatsoenlijke' provider over te stappen, die ondersteund wat je nodig hebt.

Vast IP is fijn, maar DDNS zou ook voldoende zijn.

• dEUSdude
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zijn het custom websites, of zijn ze met b.v. WordPress ontwikkeld?

Als het daarop gebaseerd is, adviseer ik BackWPup (http://wordpress.org/plugins/backwpup/).
Automatische backup naar:

* directory
* FTP server (needs ftp)
* Dropbox (needs curl)
* S3 services (needs curl)
* Microsoft Azure (Blob) (needs PHP 5.3.2, curl)
* RackSpaceCloud (needs PHP 5.3.2, curl)
* SugarSync (needs curl)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je bestanden backuppen vanaf online? Het lijkt me dat je ergens anders de leidende bestanden hebt staan en dat je vanaf daaruit 'deployed' naar online.

Database snap ik, daarvoor zou je natuurlijk ook gewoon een extra php file toevoegen die een dump maakt welke alleen aangeroepen mag worden vanuit je thuisIP.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 14:12
En email, als dat op dezelfde host staat? En file uploads (media folder van je CMS ed.).

Ik gebruik DirectAdmin, die automatisch backups maakt, ook naar externe FTP. Ik zou proberen je sites onder te brengen bij een goede hoster. Ik weet niet wat voor sites het zijn, want als het 15 low-traffic sites zijn, kan je ze misschien beter onderbrengen onder je eigen VPS, heb je er volledige controle over ook..

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-11 10:30
zo moeilijk is het niet.
1) maak een cronjob die een database dump uitvoert op de webhost
2) maak op je backupserver een ftpfs mount en voer rsync uit (bijv. een uurtje na de db-dump)

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Janoz schreef op maandag 25 november 2013 @ 13:52:
Je bestanden backuppen vanaf online? Het lijkt me dat je ergens anders de leidende bestanden hebt staan en dat je vanaf daaruit 'deployed' naar online.

Database snap ik, daarvoor zou je natuurlijk ook gewoon een extra php file toevoegen die een dump maakt welke alleen aangeroepen mag worden vanuit je thuisIP.
Als je een CMS gebruikt is een deel van de inrichting natuurlijk in de DB opgeslagen, maar een deel kan ook uit fysieke bestanden bestaan (afbeeldingen, pdf, downloads). Dit moet je natuurlijk snel kunnen herstellen in het geval van een crash of user-error.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Maar als je een CMS gebruikt (een goede tenminste), dan heeft die gewoon een (automatisch) backup mechanisme :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je SSH toegang tot al je sites ? Zo ja, dan is rsync over ssh vrij makkelijk ik te richten op je synology. Door de delta-blocklevel backup heb je ook het minste dataverkeer.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Zeeker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
Dank voor jullie reacties (tot nu toe)
De meeste van mijn sites zijn gebouwd in Wordpress en generen maar weinig traffic.
Dank, ik ga hier eens naar kijken.
Janoz schreef op maandag 25 november 2013 @ 13:52:
Klopt, maar wat als een gebruiker bijvoorbeed nieuwe foto’s toevoegt aan een artikel?
Barryvdh schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:11:
als het 15 low-traffic sites zijn, kan je ze misschien beter onderbrengen onder je eigen VPS, heb je er volledige controle over ook..
Klopt, in het verleden heb ik problemen ondervonden met een hostingpartij. Toe heb ik besloten diverse hostingproviders te gebruiken. Welke goed is en welke niet is denk ik een andere discussie. Een eigen VPS.... daar heb ik me nooit in verdiept.
mcDavid schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:40:
zo moeilijk is het niet.
1) maak een cronjob die een database dump uitvoert op de webhost
2) maak op je backupserver een ftpfs mount en voer rsync uit (bijv. een uurtje na de db-dump)
Het is vast niet moeilijk, maar wat als je iets voor de eerste keer moet doen? En geldt deze werkwijze voor verschillende hosts? Werkt Cronjob bijvoorbeeld ook op een windowsserver? Ik zou gewoon graag alle configuratie vaaf 1 plek willen doen. Misschien is het een illusie, maar dat moet toch kunnen?

Idealiter zou ik me voorstellen dat ik een stukje software installeer waarin ik per site de ftp inlog en database inloggegevens invoer. Vervolgens download (/synchroniseert) de software op gedefinieerde momenten elke website.
Ik vrees dat het toch allemaal wat lastiger is dan ik dacht :-(

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Nee, ga nou maar die eerste link bekijken en los het op met de tools die bij WordPress zitten.

Je maakt het complexer (voor jezelf) dan het is ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-11 10:30
Zeeker schreef op maandag 25 november 2013 @ 15:29:

Klopt, in het verleden heb ik problemen ondervonden met een hostingpartij. Toe heb ik besloten diverse hostingproviders te gebruiken. Welke goed is en welke niet is denk ik een andere discussie. Een eigen VPS.... daar heb ik me nooit in verdiept.
Wat is daarvan het idee? Dat je een 3x zo groot risico hebt dat 1/3e van je sites down zijn? Als je zoveel sites host wil je toch gewoon één resellerpakket dat je al je klanten aan kunt bieden? Of een VPS inderdaad.
[...]

Het is vast niet moeilijk, maar wat als je iets voor de eerste keer moet doen? En geldt deze werkwijze voor verschillende hosts? Werkt Cronjob bijvoorbeeld ook op een windowsserver? Ik zou gewoon graag alle configuratie vaaf 1 plek willen doen. Misschien is het een illusie, maar dat moet toch kunnen?

Idealiter zou ik me voorstellen dat ik een stukje software installeer waarin ik per site de ftp inlog en database inloggegevens invoer. Vervolgens download (/synchroniseert) de software op gedefinieerde momenten elke website.
Ik vrees dat het toch allemaal wat lastiger is dan ik dacht :-(
Dat kan wel, maar dat begint erbij dat je je hosting standaardiseert naar één systeem. Een externe databaseconnectie heeft namelijk ook weer mitsen en maren, aangezien dit niet bij iedere hostingpartij toegestaan is.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zeeker schreef op maandag 25 november 2013 @ 15:29:
Klopt, maar wat als een gebruiker bijvoorbeed nieuwe foto's toevoegt aan een artikel?
Uiteraard. Dergelijke content zul je inderdaad mee moeten nemen in je backup. Toen ik de titel las "Website(s) backup naar lokale NAS" kreeg ik een beetje het gevoel dat je je complete public_html map naar je eigen NAS wilde halen. Dat lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Er is voor Wordpress ook nog https://wpremote.com/ Al moet je daar volgens mij betalen om de updates en backups to automatiseren.

[ Voor 44% gewijzigd door TheNephilim op 25-11-2013 17:04 ]

Pagina: 1