| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD FX-8350 Black Edition | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Asus Crosshair V Formula-Z | € 165,71 | € 165,71 |
| 1 | Sapphire R9 290 4GB | € 346,- | € 346,- |
| 1 | BitFenix Shadow | € 60,40 | € 60,40 |
| 1 | Cooler Master V8 GTS | € 72,90 | € 72,90 |
| 1 | GeIL Evo Veloce GEV316GB1866C10DC | € 133,58 | € 133,58 |
| 1 | Corsair CX750M | € 79,- | € 79,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 143,05 | € 143,05 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.169,64 | |
Dit is een samenstelling met naar mijn mening een van de beste processors van amd tot nu toe. ik heb de gehele samenstelling de kleur rood aan kunnen houden zonder hierin af te wijken qua specs. hier en daar wel wat in moeten leveren qua euros maarja hoort wat komt wat toch.
een 8-core processor met HT-link 2600 MHz bus snelheid + een cach van 18 GB wat vrij veel is voor zon bus snelheid. of dit het potentieel ook daadwerkelijk zo hoog legt voor het uitvoeren van taken weet ik niet helemaal zeker.verder 4 tot 4,3 GHz vermogen. een beste processor voor de multitasker als mij.
asus crosshair beschikt over de nieuwste chipset, bovendien heeft hij een pci-e 3.0 aansluiting voor de gekozen grafische kaart.
de Bitfenix case puur voor zijn kleur en prijs. Voldoet verder aan alle eisen die ik
stel voor de samenstelling hieronder.
sappfire R voor zijn prijs onder de R9 modellen is dit een prima nieuwste lijn grafische kaart.
2560 rekenkernen, direct x versie 11, shader 5, 947 GHz, een crossfire link interface kan dus voor de echte zware gamert met veel geld corssfired in je systeem.
corsair 750M ( wilde een modulaire voeding) aangezien alle componenten nogal zwaar ( kunnen ) draaien heb ik de 750watt uitvoeren van corsair gekozen.
Geil Evo 2x8 GB *16 GB totaal met de 14200 specs zoals passend bij de gekozen processor eventueel door de keuze moederbord nog uit te breiden naar 32 GB al is dat in huidige tijd nog niet relevant.
Cooler master V8, prima koel vermogen verder ook deze puur gekozen voor zijn uiterlijk.
samsung evo ssd spreekt voor zich.
een 8-core processor met HT-link 2600 MHz bus snelheid + een cach van 18 GB wat vrij veel is voor zon bus snelheid. of dit het potentieel ook daadwerkelijk zo hoog legt voor het uitvoeren van taken weet ik niet helemaal zeker.verder 4 tot 4,3 GHz vermogen. een beste processor voor de multitasker als mij.
asus crosshair beschikt over de nieuwste chipset, bovendien heeft hij een pci-e 3.0 aansluiting voor de gekozen grafische kaart.
de Bitfenix case puur voor zijn kleur en prijs. Voldoet verder aan alle eisen die ik
sappfire R voor zijn prijs onder de R9 modellen is dit een prima nieuwste lijn grafische kaart.
2560 rekenkernen, direct x versie 11, shader 5, 947 GHz, een crossfire link interface kan dus voor de echte zware gamert met veel geld corssfired in je systeem.
corsair 750M ( wilde een modulaire voeding) aangezien alle componenten nogal zwaar ( kunnen ) draaien heb ik de 750watt uitvoeren van corsair gekozen.
Geil Evo 2x8 GB *16 GB totaal met de 14200 specs zoals passend bij de gekozen processor eventueel door de keuze moederbord nog uit te breiden naar 32 GB al is dat in huidige tijd nog niet relevant.
Cooler master V8, prima koel vermogen verder ook deze puur gekozen voor zijn uiterlijk.
Ik heb met het samenstellen geen benchmark selectie kunnen maken simpelweg omdat ik deze niet heb. Ook bij het zelf kiezen van een nieuwe processor en moederbord niet hierop kunnen selecteren dus met als primaire eigenschappen heb ik me laten vertellen door meerdere experts:
Bij een hoge Bus snelheid ( met name hypertreading technologie) is de verwerkingssnelheid hoger dus kan met een kleinere cach makkelijk alles bij gehouden worden.
de nieuwste AMD processor heeft een 5 GHz turbo modus maar een bus van 200 MHz ( ligt deze dan echt zoveel lagen dan deze uitvoering.
gezien de eigenschappen:
- 4 - 4.3 GHz
- CPU Cache Level 1 8x 16KB, 4x 64KB
CPU Cache Level 2 4x 2MB
CPU Cache Level 3 8MB
- bus : ht-link 2600 MHz
zou dit dus de beste MC processor tot nu toe zijn dan
als iemand me kan uitleggen waarom de nieuwe tank van amd een bus van 200 MHz kan hebben
graag want ik ben me echt nog aan het inleren qua specs.
Bij een hoge Bus snelheid ( met name hypertreading technologie) is de verwerkingssnelheid hoger dus kan met een kleinere cach makkelijk alles bij gehouden worden.
de nieuwste AMD processor heeft een 5 GHz turbo modus maar een bus van 200 MHz ( ligt deze dan echt zoveel lagen dan deze uitvoering.
gezien de eigenschappen:
- 4 - 4.3 GHz
- CPU Cache Level 1 8x 16KB, 4x 64KB
CPU Cache Level 2 4x 2MB
CPU Cache Level 3 8MB
- bus : ht-link 2600 MHz
zou dit dus de beste MC processor tot nu toe zijn dan
als iemand me kan uitleggen waarom de nieuwe tank van amd een bus van 200 MHz kan hebben
graag want ik ben me echt nog aan het inleren qua specs.
Heel uitgebreidt begin, maar wat is het doel van de pc? Alleen gamen?
Kijk anders ook even bij het DAA beleid.
Bovenop de bus heb je altijd nog een multiplier waardoor de uiteindelijke snelheid bepaald wordt.
Bv: Met een bus van 200MHz en een multiplier van 13 krijg je een ht-link van 2600MHz.
De gekozen voeding is niet van heel beste kwaliteit en behoorlijk overkill.
Neem een goede 550-650W voeding.
Moederbord en geheugen lijken me ook wat overkill, maar ik weet dus niet wat je met de pc gaat doen.
Bovenop de bus heb je altijd nog een multiplier waardoor de uiteindelijke snelheid bepaald wordt.
Bv: Met een bus van 200MHz en een multiplier van 13 krijg je een ht-link van 2600MHz.
Moederbord en geheugen lijken me ook wat overkill, maar ik weet dus niet wat je met de pc gaat doen.
Driedubbelposten is niet helemaal de bedoeling
Sowieso zeggen specs eigenlijk bar weinig, al is de FX-8350 een goede cpu. De FX-8320 is nog beter, want goedkoper en ze kunnen allemaal naar FX-8350 overgeclockt worden.
Maar, even verder met je lijstje:
Mobo is totale overkill tenzij je flink wilt gaan overklokken. pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3 is een zwart mobo die ook flink geschikt is voor overklokken. Dat ie geen PCIE 3.0 heeft is niet erg, een 290 trekt 2.0 x16 toch niet vol.
Je mist bij je videokaart een GPU koeler, je gaat echt niet vrolijk worden van de stock koeler. De Accelero erbij nemen dus, is 50 euro extra. Alleen wel zwart-wit, maar, een spuitbus doet wonderen.
Koeler is mwah. als je zoveel geld uitgeeft aan een luchtkoeler [alleen leuk als je flink gaat oc'en], neem dan de wat betere: pricewatch: Thermalright Silver Arrow SB-E Extreme Edition welke een echt koelmonster is. pricewatch: Thermalright HR-02 Macho Rev. A is wat goedkoper, maar ook nog erg goed. Alleen moet je wel weer je spuitbusje pakken.
Geheugen is totale overkill. Leuk dat de FX het ondersteunt, maar hij heeft er niet echt baat bij, en die koelvinnen zitten alleen maar in de weg. pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU is zeer goed en snel geheugen, en kost eigenlijk een prikkie.
Voeding is totale overkill en niet erg goed. pricewatch: Seasonic M12II 620W is een bronze modulaire voeding die goed is, voor iets meer dan de gekozen Corsair heb je pricewatch: Seasonic S12G 650W, een Gold van Seasonic.
En als SSD zou ik de M500 nemen. Door de stroomverliesberscherming zijn ze wat betrouwbaarder, en ze zijn goedkoper.
Sowieso zeggen specs eigenlijk bar weinig, al is de FX-8350 een goede cpu. De FX-8320 is nog beter, want goedkoper en ze kunnen allemaal naar FX-8350 overgeclockt worden.
Mobo is totale overkill tenzij je flink wilt gaan overklokken. pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3 is een zwart mobo die ook flink geschikt is voor overklokken. Dat ie geen PCIE 3.0 heeft is niet erg, een 290 trekt 2.0 x16 toch niet vol.
Je mist bij je videokaart een GPU koeler, je gaat echt niet vrolijk worden van de stock koeler. De Accelero erbij nemen dus, is 50 euro extra. Alleen wel zwart-wit, maar, een spuitbus doet wonderen.
Koeler is mwah. als je zoveel geld uitgeeft aan een luchtkoeler [alleen leuk als je flink gaat oc'en], neem dan de wat betere: pricewatch: Thermalright Silver Arrow SB-E Extreme Edition welke een echt koelmonster is. pricewatch: Thermalright HR-02 Macho Rev. A is wat goedkoper, maar ook nog erg goed. Alleen moet je wel weer je spuitbusje pakken.
Geheugen is totale overkill. Leuk dat de FX het ondersteunt, maar hij heeft er niet echt baat bij, en die koelvinnen zitten alleen maar in de weg. pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU is zeer goed en snel geheugen, en kost eigenlijk een prikkie.
Voeding is totale overkill en niet erg goed. pricewatch: Seasonic M12II 620W is een bronze modulaire voeding die goed is, voor iets meer dan de gekozen Corsair heb je pricewatch: Seasonic S12G 650W, een Gold van Seasonic.
En als SSD zou ik de M500 nemen. Door de stroomverliesberscherming zijn ze wat betrouwbaarder, en ze zijn goedkoper.
People as things, that’s where it starts.
Dus als ik het goed begrijp is je potentieel:mitsumark schreef op maandag 25 november 2013 @ 13:05:
Heel uitgebreidt begin, maar wat is het doel van de pc? Alleen gamen?
(bus x MP) x Cach ?
want een moederbord wordt deze max. aangeduid met FSB 2400 MHz (4.8 GT/s)
het meest lastige vindt ik dat lang niet bij elke fabrikant alle specs genoemd worden erger nog dat bijvoorbeeld AMD echt een crap site heeft. bedoel ik kon mijn ogen niet geloven.
je moet dus behoorlijk je best doen om dingen te vergelijken /??
neem HT .1 of .2 of .3 behoorlijk wat leesstof om nu te beoordelen waar ik meer aan heb .
De doeleinden ik ben dus iemand die vaak alles tegelijk doet kortom staat veel open en is allemaal bezig
ook qua gamen heb ik simpelweg geen specifiek game vandaar dat ik mijn potentieel zo breed en zo hoog mogelijk leg ( in de richting van multitasken)
over de voeding heb ik me gehouden aan de fabrikant zijn richtlijnen deze adviseren een voeding met vermogen van 750 watt te gebruiken.
Neem niet aan dat ze 750 wat effectief bedoelen want dan zit je met een silver 800 watt voeding te kijken.
Lage kwaliteit baseer je op... ? hij moet conform certificaat 81% dus 607,5 watt moeten leveren.
merk is veel gebruikt of zit er een vuile kant aan de stabiliteit niets van gemerkt met huidige corsair 500m
Meer over geheugen en mobo volgt in andere reactie.
Over de voeding.
Je maakt twee fouten, ook twee veelgemaakte:
De eerste: luisteren naar de fabrikant die niks van voedingen weet. Zij dekken zich in zodat je niet je kaart vermoord met een MS-tech voeding.
De tweede: Een 750w voeding trekt niet 750w uit het stopcontact, maar [althans, zo hoort het] levert 750w. Dus, boven die 750w verbruik komt nog het extra verbruik vanwege effecientie [eerder het gebrek aan]
Corsair voedingen waren goed, maar zijn bij hun nieuwe modellen overgestapt op slechte condenstators, die waarschijnlijk "plof" doen na een jaar of 2-3. Slordig. Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel, en een voeding is zo goed als zijn slechtste cap of condensator.
Die twee Seasonics die ik noem zijn gewoon 100% goed en gaan zeker meer dan 5 jaar mee, misschien wel 10 jaar.
Je maakt twee fouten, ook twee veelgemaakte:
De eerste: luisteren naar de fabrikant die niks van voedingen weet. Zij dekken zich in zodat je niet je kaart vermoord met een MS-tech voeding.
De tweede: Een 750w voeding trekt niet 750w uit het stopcontact, maar [althans, zo hoort het] levert 750w. Dus, boven die 750w verbruik komt nog het extra verbruik vanwege effecientie [eerder het gebrek aan]
Corsair voedingen waren goed, maar zijn bij hun nieuwe modellen overgestapt op slechte condenstators, die waarschijnlijk "plof" doen na een jaar of 2-3. Slordig. Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel, en een voeding is zo goed als zijn slechtste cap of condensator.
Die twee Seasonics die ik noem zijn gewoon 100% goed en gaan zeker meer dan 5 jaar mee, misschien wel 10 jaar.
de processor:VasZaitsev schreef op maandag 25 november 2013 @ 13:22:
Driedubbelposten is niet helemaal de bedoeling
dat je een andere kunt overclocken naar een 8350 bevestigd toch alleen maar dat de huidige een hoger potentieel heeft met overclocken >?
ze hebben laatst ook een I7 met stikstofkoeling naar 7 GHz overclocked alleen ik wacht toch echt even tot ze er eentje hebben ipv mijn bureau opblazen en hoofdzekering ploffen
MOBO
Een pci 3.0 poort heeft het geniale dingetje waar je 16GB wederzijds verkeer klaar hebt staan ik stel geen systeem van deze prijs samen om bij de volgende generatie grafische kaarten weer opnieuw te beginnen..
als het niet van toepassing is wederom waarom is het dan een eigenschap van de kaart ?
GPU cooler
point taken.. totaal niet bij stil gestaan.
CPU cooler.
Meerendeel de reden dat ik deze heb gekozen is puur dat hij goed KAN koelen maar vooral gewoon erg
leuk uitziet.
RAM
ik wil graag een toelichting over waarom dit een overkill is....
als de processor max PC3-14900 (DDR3-1866) omdersteund waarom zet je er dan een lagere classe
geheugen in. zoals ik al zei ik ben echt geen expert in de specs probeer gaande weg te leren over hoe en vooral waarom...
Voeding
wat is er toch miss met een corsair voeding de versie die ik heb gekozen is ook een bronze..
dus zal rond de 500 watt leveren
heb deze op richtlijnen van de fabrikant ala videokaart gekozen.
SSD
is die eigenschap zo belangrijk van de ssd. de EVO is toch snellen met lezen en schrijven of vergis ik me?
dat een voeding van 750 watt meer uit je stopcontact trekt snap ik ook wel ( elektricien**) dan zou je als echte berekening wel heel ver moeten gaan maar dat intresseert me verder geen bal:P
wel belangrijk is idd die qualiteit waar lees je dit soort dingen ( misschien een stomme vraag)
ga er vanuit dat de certificering slaat op wat hij daadwerkelijk leveren kan dus 81 % van de 750w
of is die certificering slaande op het verlies van vermogen door condensator, inductie en warmte kortom
je verlies tussen zuigen en blazen
wel belangrijk is idd die qualiteit waar lees je dit soort dingen ( misschien een stomme vraag)
ga er vanuit dat de certificering slaat op wat hij daadwerkelijk leveren kan dus 81 % van de 750w
of is die certificering slaande op het verlies van vermogen door condensator, inductie en warmte kortom
je verlies tussen zuigen en blazen
Nogmaals, waarom niet je hele verhaal in 1 post houden? er is naar mijn weten geen karakterlimiet op tweakers [getuige mijn monsterpostrecensie over 5 starwarsfilms]
Enfin:
PCIE 3.0 is momenteel vooral marketing geblaat. Het verschil tussen 2 en 3 is "maar" 2x, stelt naar mijn mening niks voor. Het is geen USB 2.0 naar 3.0 ofzo wat gewoon 10x zo snel was. Een handjevol kaarten trekt nu 2.0 x8 vol, x16 is 2x zo snel. Alleen dualgpu monsters zullen nu 2.0 x16 voltrekken. Een 290 trekt [nattevinger] 2.0 x16 voor 75% vol. Eer er een singlegpu kaart is die 25% extra bandbreedte nodig heeft, zijn we wel even verder.
Een FX-8350 kan waarschijnlijk wel hoger dan een FX-8320, of het nuttig is, is een tweede.
Koeler: leuk dat ie er kek uitziet, maar bij zo'n budget wil je toch prestaties? Een V8 is leuk, die Silver Arrow is leuker. Zoals je trouwens mss merkt geef ik persoonlijk geen zak om looks van componenten. Ik kijk naar mijn scherm, niet naar mijn pc.
RAM is overkill want geen enkel spel heeft baat bij zulk snel geheugen. Vergeet niet dat waar we de bandbreedte tussen HDD en Satapoort in MB/s uitdrukken, we die van RAM in GB/s uitdrukken. Heel veel GB/s. Alleen vreselijk geheugenhongerige programma's willen wel baat hebben bij snel geheugen, en zelfs dan is het secondenwerk. En APU's, maarja, dat is omdat zij RAM gebruiken als VRAM. Dus, waarom lager geclockt geheugen? Goedkoper en niet merkbaar langzamer.
Voeding: Die Corsair zal 750w leveren, wel meer ook, misschien wel 900w eer je een lichtshow krijgt. Je trekt dan alleen meer uit het stopcontact. Bij goede voedingen is opgegeven vermogen vermogen wat hij veilig kan leveren. Niet 20% minder. Hij trekt gewoon dan 750w + meuk wat verloren gaat aan ineffecientie.
SSD: De Evo is naar mijn mening alleen langzamer in benchmarks en dus op papier. De M500 zijn caps zijn idd erg belangrijk voor een SSD. Als een SSD niet te horen krijgt "jij moet uit want stroom gaat uit" kun je intressante problemen krijgen. Dat hij dat niet te horen krijgt, kan aan vanalles liggen. Bugs in Windows, BSOD, hard-reset etc.
Kortom: specs zijn leuk, maar niet altijd even belangrijk. Bepaalde specs zijn eigenlijk alleen in benchmarks belangrijk, alleen belangrijk voor uitzonderingsgevallen of alleen maar leuk voor op de doos en voor je e-peen.
Enfin:
PCIE 3.0 is momenteel vooral marketing geblaat. Het verschil tussen 2 en 3 is "maar" 2x, stelt naar mijn mening niks voor. Het is geen USB 2.0 naar 3.0 ofzo wat gewoon 10x zo snel was. Een handjevol kaarten trekt nu 2.0 x8 vol, x16 is 2x zo snel. Alleen dualgpu monsters zullen nu 2.0 x16 voltrekken. Een 290 trekt [nattevinger] 2.0 x16 voor 75% vol. Eer er een singlegpu kaart is die 25% extra bandbreedte nodig heeft, zijn we wel even verder.
Een FX-8350 kan waarschijnlijk wel hoger dan een FX-8320, of het nuttig is, is een tweede.
Koeler: leuk dat ie er kek uitziet, maar bij zo'n budget wil je toch prestaties? Een V8 is leuk, die Silver Arrow is leuker. Zoals je trouwens mss merkt geef ik persoonlijk geen zak om looks van componenten. Ik kijk naar mijn scherm, niet naar mijn pc.
RAM is overkill want geen enkel spel heeft baat bij zulk snel geheugen. Vergeet niet dat waar we de bandbreedte tussen HDD en Satapoort in MB/s uitdrukken, we die van RAM in GB/s uitdrukken. Heel veel GB/s. Alleen vreselijk geheugenhongerige programma's willen wel baat hebben bij snel geheugen, en zelfs dan is het secondenwerk. En APU's, maarja, dat is omdat zij RAM gebruiken als VRAM. Dus, waarom lager geclockt geheugen? Goedkoper en niet merkbaar langzamer.
Voeding: Die Corsair zal 750w leveren, wel meer ook, misschien wel 900w eer je een lichtshow krijgt. Je trekt dan alleen meer uit het stopcontact. Bij goede voedingen is opgegeven vermogen vermogen wat hij veilig kan leveren. Niet 20% minder. Hij trekt gewoon dan 750w + meuk wat verloren gaat aan ineffecientie.
SSD: De Evo is naar mijn mening alleen langzamer in benchmarks en dus op papier. De M500 zijn caps zijn idd erg belangrijk voor een SSD. Als een SSD niet te horen krijgt "jij moet uit want stroom gaat uit" kun je intressante problemen krijgen. Dat hij dat niet te horen krijgt, kan aan vanalles liggen. Bugs in Windows, BSOD, hard-reset etc.
Kortom: specs zijn leuk, maar niet altijd even belangrijk. Bepaalde specs zijn eigenlijk alleen in benchmarks belangrijk, alleen belangrijk voor uitzonderingsgevallen of alleen maar leuk voor op de doos en voor je e-peen.
oke waardoor ik deze spec zo hoog mogelijk wilde hebben is:
ik liet mijn huidige FM2 a5600K BE
veel programmas draaien
backupje hier, internetje daar noem maar op gewoon basic shit ...
als ik dan naar mijn taakbeheer ga om te spieken zie ik het volgende gebeuren.
om en nabij 16 GB = hebben
2.000 in cach
14.000beschikbaar
0,213 ( fluctueerd natuurlijk ) vrij
( pak en beet getallen gebruikt natuurlijk he )
Hoe kan dat dan want ik vraag me af waarom deze bewerkingen niet sneller zijn
daarom dat ik bij een nieuwe build juist wilde letten op een hoge bus en prima te overclocken systeem
want je RAM (te gebruiken snelheid) is toch juist volledig afhankelijk van de FSB & CPU
volgens jou zou deze set up dus beter zijn ?
ik liet mijn huidige FM2 a5600K BE
veel programmas draaien
backupje hier, internetje daar noem maar op gewoon basic shit ...
als ik dan naar mijn taakbeheer ga om te spieken zie ik het volgende gebeuren.
om en nabij 16 GB = hebben
2.000 in cach
14.000beschikbaar
0,213 ( fluctueerd natuurlijk ) vrij
( pak en beet getallen gebruikt natuurlijk he )
Hoe kan dat dan want ik vraag me af waarom deze bewerkingen niet sneller zijn
daarom dat ik bij een nieuwe build juist wilde letten op een hoge bus en prima te overclocken systeem
want je RAM (te gebruiken snelheid) is toch juist volledig afhankelijk van de FSB & CPU
volgens jou zou deze set up dus beter zijn ?
| 1 | AMD FX-8350 Black Edition | € 169,- | € 169,- |
| 1 | ASRock 990FX Extreme3 | € 75,- | € 75,- |
| 1 | Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X | € 255,50 | € 255,50 |
| 1 | BitFenix Shadow | € 60,40 | € 60,40 |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 37,- | € 37,- |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU | € 112,50 | € 112,50 |
| 1 | Antec Earthwatts Platinum 550W | € 95,40 | € 95,40 |
| 1 | Crucial 2.5" M500 240GB | € 133,50 | € 133,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 938,30 | |
[ Voor 88% gewijzigd door kbvhoof op 26-11-2013 01:46 ]
Dat moederbordje is niet helemaal jovel voor overklokken, zoals de meeste bordjes onder de 100 euro. Wil je echt overklokken, maar niet extreem, moet je kijken naar:
pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Moet je wel een Rev. 3.0 nemen. Rev 1.0 heeft koelingsproblemen met de mosfets. Heeft 10 fases
pricewatch: MSI 990FXA-GD65 Goedkoop maar prima bordje.
pricewatch: Asus M5A99FX Pro R2.0 Heeft 10 fases stroom en goede koeling van de mosfets.
pricewatch: Asus M5A99X EVO R2.0 net als de andere Asus, alleen andere chipset.
Zelf zou ik gaan voor 1 van de twee Asus bordjes, ookal heb ik zelf die Gigabyte in Rev. 1.0. Puur omdat die redelijk bekend zijn met koelingsproblemen, vandaar ook al die revisions met betere koeling. De 990X chipset is een prima chipset als je niet CF gaat draaien.
Als CPU koeling zou ik kijken of de Macho past in die Shadow. Op de Bitfenix site kan ik niks vinden erover. De Macho koelt net wat beter dan de Mugen en is daarbij ook wat stiller.
pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Moet je wel een Rev. 3.0 nemen. Rev 1.0 heeft koelingsproblemen met de mosfets. Heeft 10 fases
pricewatch: MSI 990FXA-GD65 Goedkoop maar prima bordje.
pricewatch: Asus M5A99FX Pro R2.0 Heeft 10 fases stroom en goede koeling van de mosfets.
pricewatch: Asus M5A99X EVO R2.0 net als de andere Asus, alleen andere chipset.
Zelf zou ik gaan voor 1 van de twee Asus bordjes, ookal heb ik zelf die Gigabyte in Rev. 1.0. Puur omdat die redelijk bekend zijn met koelingsproblemen, vandaar ook al die revisions met betere koeling. De 990X chipset is een prima chipset als je niet CF gaat draaien.
Als CPU koeling zou ik kijken of de Macho past in die Shadow. Op de Bitfenix site kan ik niks vinden erover. De Macho koelt net wat beter dan de Mugen en is daarbij ook wat stiller.
Je moet bij het vergelijken van verschillende series nooit kijken naar specs/cijfers.kbvhoof schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 00:22:
[...]
het meest lastige vindt ik dat lang niet bij elke fabrikant alle specs genoemd worden erger nog dat bijvoorbeeld AMD echt een crap site heeft. bedoel ik kon mijn ogen niet geloven.
je moet dus behoorlijk je best doen om dingen te vergelijken /??
Vb: processor x is op 4GHz sneller dan processor y op 4GHz, ook al is de kloksnelheid gelijk
Wat je MOET doen om prestaties te vergelijken is reviews en benchmarks opzoeken van de betreffende processors of de software die je gaat draaien.
Dat stuk snap ik en HT biedt een voorbeeld, Bus x Multiplier biedt een voordeel aantal cores en de manier waarop ze samen werken. als ik nu een CPU wil die overall gewoon tyfus snel is zonder dat ik moet overklokken.mitsumark schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 12:58:
[...]
Je moet bij het vergelijken van verschillende series nooit kijken naar specs/cijfers.
Vb: processor x is op 4GHz sneller dan processor y op 4GHz, ook al is de kloksnelheid gelijk
Wat je MOET doen om prestaties te vergelijken is reviews en benchmarks opzoeken van de betreffende processors of de software die je gaat draaien.
Een waarmee vooral de basis van je pc Windows, office, exel beetje Hitman .. 20 IE paginas tegerlijk als een malle werken.
Of snapt nu niemand wat ik bedoel, heb geen benchmarks of dergelijke dat is voor mijn gebruiksdoeleinden niet toe te passen.
waar heb ik dan baat bij ??>
Als je algemeen een snelle CPU wilt, maar niet echt veel geld wilt uitgeven, kan je volgens mij best de Intel Core i5 4570 Boxed nemen.
Als je wilt overklokken, neem dan de Intel Core i5 4670K Boxed
veel geld is niet de issue waar ik het over heb, op welke specs baseer je dat een CPU overallRobbedem schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 22:15:
Als je algemeen een snelle CPU wilt, maar niet echt veel geld wilt uitgeven, kan je volgens mij best de Intel Core i5 4570 Boxed nemen.
snel is wat zijn de kernfactoren en waar let ik dan op bij MOBO e.d. dat zou ik eens willen weten.
Instructie cache van 18 GB? Ben je nog wakker?kbvhoof schreef op maandag 25 november 2013 @ 10:45:
Dit is een samenstelling met naar mijn mening een van de beste processors van amd tot nu toe. ik heb de gehele samenstelling de kleur rood aan kunnen houden zonder hierin af te wijken qua specs. hier en daar wel wat in moeten leveren qua euros maarja hoort wat komt wat toch.
FX8320 is veel meer waar voor je geld, die paar honderd mhz kun je er in 10 seconde bij prikken.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
hoe bedoel jekuusj98 schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 22:25:
[...]
Instructie cache van 18 GB? Ben je nog wakker?
FX8320 is veel meer waar voor je geld, die paar honderd mhz kun je er in 10 seconde bij prikken.
Ik doelde op de verhouding tussen cash en bus snelheid.
Bij een grote Bus en Frequentie heb je toch genoeg aan een kleinere cach>?
ooh ik zie het al GB gebruikt jaja je snapt wat ik bedoel toch
[ Voor 26% gewijzigd door kbvhoof op 26-11-2013 22:29 ]
Om een idee te krijgen van de prestaties van een CPU zijn er synthetische benchmarks ontwikkeld.
Die testen verschillende eigenschappen en plakken daar dan een getal op. Meestal: hoe hoger, hoe beter.
Die eigenschappen omvatten het cache geheugen (L1, 2 en 3), core snelheid, instructiesets, aantal threads, ...
bekende tests zijn passmark en cinebench
Als dan de FX-8320 (of 8350) vergeleken wordt met de i5 4570 (of 4670K), dan blijkt dat de laatste gemiddeld beter scoort. (Dit neemt niet weg dat er situaties zijn waarin de eerste beter scoort)
http://www.anandtech.com/bench/product/837?vs=697
Die testen verschillende eigenschappen en plakken daar dan een getal op. Meestal: hoe hoger, hoe beter.
Die eigenschappen omvatten het cache geheugen (L1, 2 en 3), core snelheid, instructiesets, aantal threads, ...
Als dan de FX-8320 (of 8350) vergeleken wordt met de i5 4570 (of 4670K), dan blijkt dat de laatste gemiddeld beter scoort. (Dit neemt niet weg dat er situaties zijn waarin de eerste beter scoort)
[ Voor 3% gewijzigd door Robbedem op 26-11-2013 22:41 ]
Ik zeg danku danku, eindelijk kijk dat is dus wat ik zoek !!Robbedem schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 22:38:
Om een idee te krijgen van de prestaties van een CPU zijn er synthetische benchmarks ontwikkeld.
bedankt kerel
Voor alle mensen die hebben gereageerd in het forum zelfs zonder overclocken hebben jullie gelijk !
CHEK http://www.anandtech.com/bench/product/698?vs=697]
om nog eens terug te komen op die vergissing van mijn niet aangepaste videokaart koeling wat heb ik nodig als ik mijn huidige:
Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC
crossfired wil inzetten.
advies waar ik op doel is:
- welke aftermarket * actieve koeling waterkoeling is me te duur. ..
- crossfire kabel ofzo heb er nog geen ervaring mee helaas >
- is zoiets moeilijk te programmeren of kwestie van bios instellen > >?
[ Voor 27% gewijzigd door kbvhoof op 26-11-2013 23:01 . Reden: en ik geef jullie gelijk ]
Beste kbvhoof,
Leuk dat je zo aan het stoeien bent met cijfers en opzoek bent naar jou ultieme multitask systeem. Ben je er nu al over uit of je voor de FX-8320(50) of de i5 4670k gaat?
Edit:
Persoonlijk denk ik dat een nieuwe videokaart een betere oplossing is dan twee 7790 videokaarten in crossfire te zetten.
Ik heb nu even niet het gemak om voor je wat op te zoeken, maar een 280x of zeker een 290 met arctic extreme III koeler er op zal zeker een stuk stiller en naar mijn mening een betere keus zijn. (Zoek wel even na of de koeler er daadwerkelijk op past. Dit kan ik niet bevestigen).
Leuk dat je zo aan het stoeien bent met cijfers en opzoek bent naar jou ultieme multitask systeem. Ben je er nu al over uit of je voor de FX-8320(50) of de i5 4670k gaat?
Edit:
Persoonlijk denk ik dat een nieuwe videokaart een betere oplossing is dan twee 7790 videokaarten in crossfire te zetten.
Ik heb nu even niet het gemak om voor je wat op te zoeken, maar een 280x of zeker een 290 met arctic extreme III koeler er op zal zeker een stuk stiller en naar mijn mening een betere keus zijn. (Zoek wel even na of de koeler er daadwerkelijk op past. Dit kan ik niet bevestigen).
[ Voor 52% gewijzigd door blauwe eend op 26-11-2013 23:12 ]
Ik heb het gevoel dat je je nogal blind staart op de specs.
Wat betreft processor zou ik zeggen: ga (zoals hierboven al voorgedaan) een paar reviewsites af om voor jezelf te kijken welke processors het snelste zijn in de applicaties die je zelf gebruikt.
Bij geheugen geldt vaak (behalve bij de APU's zoals je er zelf een hebt) dat je geen snelheidsverschillen merkt zodra het boven de 1333MHz komt. Daaronder merk je er hoogstswaarschijnlijk ook al niks van overigens. Het is dus onzin om daar meer geld in te steken dan een standaard 1333MHz of 1600MHz setje.
Tot slot moet je je al helemaal bij voedingen niet op specs afgaan (los van welke connectors ze hebben). De Antec die in je huidige configuratie staat is bijvoorbeeld geen topvoeding (gebaseerd op het FSP Aurum platform) en bevat CapXon caps. Daarnaast heeft het matige voltage regulatie en is dus ondanks zijn platinum certificering (die hij niet eens altijd haalt in reviews) een matige voeding, al helemaal voor zijn prijs.
Ik suggesteer bij een ocerclock en een R9 290 een pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt, anders de 450W versie. Dit zijn zo de beste voedingen in hun respectievelijke prijsklasses.
Wat betreft processor zou ik zeggen: ga (zoals hierboven al voorgedaan) een paar reviewsites af om voor jezelf te kijken welke processors het snelste zijn in de applicaties die je zelf gebruikt.
Bij geheugen geldt vaak (behalve bij de APU's zoals je er zelf een hebt) dat je geen snelheidsverschillen merkt zodra het boven de 1333MHz komt. Daaronder merk je er hoogstswaarschijnlijk ook al niks van overigens. Het is dus onzin om daar meer geld in te steken dan een standaard 1333MHz of 1600MHz setje.
Tot slot moet je je al helemaal bij voedingen niet op specs afgaan (los van welke connectors ze hebben). De Antec die in je huidige configuratie staat is bijvoorbeeld geen topvoeding (gebaseerd op het FSP Aurum platform) en bevat CapXon caps. Daarnaast heeft het matige voltage regulatie en is dus ondanks zijn platinum certificering (die hij niet eens altijd haalt in reviews) een matige voeding, al helemaal voor zijn prijs.
Ik suggesteer bij een ocerclock en een R9 290 een pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt, anders de 450W versie. Dit zijn zo de beste voedingen in hun respectievelijke prijsklasses.
...and your ass will follow
ben een beetje aan de slag gegaan met die benchmarks ik had deze dus niet voorhanden wist niet dat er dus ook iemand was die keek naar overal gebruik ipv battlefield wat me eigelijk geen bal instresseert want die 20 fps mis ik dan wat uren maar de rest van de tijd draai ik gewoon basis compress, extract software en office gebruik e.d.blauwe eend schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 23:07:
Beste kbvhoof,
Edit:
Intel lijkt dus veel en veel beter af te kunnen met mijn gebruik dan AMD welke grafisch vaak gewoon beter scoort ., ,.
Vindt intel wel een beetje duur.. om een stapje om hoog te gaan kan je ff 200 euries neerleggen waar je bij AMD voor een goede 60 jezelf weer de man voelt....
mijn hele kijk op vergelijken is verandert nu echter ik vraag me wel af als er niemand was die alles vast ff voor je test zodat jij makkelijk kan kijken of de processor bij je past of dat er toch een andere beter overweg kan met je werkzaamheden wat doe je dan .....
als je dan niet naar de specs kan kijken ben je beetje klaar denk ik of niet
ik heb er al eentje liggen weggooien dan maarblauwe eend schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 23:07:
Beste kbvhoof,
Edit:
Maar als je hem crossfire zet heb je toch ook een brute grafische spec of ben ik weer even in mijn domme momentje.. als dat zo is verlos me dan maar weer uit mijn leiden voor ik naar coolers ga kijken
Oke Ik heb een nieuwe kandidaat want jullie helpen mijn nachten weer naar de klote
ehh denk dat volgens alle benchmarks deze zelfs hogere serie cpu is de intel fam asskicked
Welke MOBO denken jullie wil wel gebruik maken van de z77 Chipset...
Gigabyte GA-Z77X-D3H
of
ASRock Z77 Extreme4
en voor ik weer het bericht krijg waarom drie keer posten... omdat de discussie rechtsomkeer gaat
en mijn vraagstelling ineens van oost naar west moet keren
ehh denk dat volgens alle benchmarks deze zelfs hogere serie cpu is de intel fam asskicked
| 1 | Intel Core i7 2600K Boxed | € 224,- | € 224,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 224,- | |
Welke MOBO denken jullie wil wel gebruik maken van de z77 Chipset...
Gigabyte GA-Z77X-D3H
of
ASRock Z77 Extreme4
en voor ik weer het bericht krijg waarom drie keer posten... omdat de discussie rechtsomkeer gaat
en mijn vraagstelling ineens van oost naar west moet keren
[ Voor 6% gewijzigd door kbvhoof op 26-11-2013 23:41 ]
Voor een 2000 serie Intel CPU moet je een (Z)6x dus bijvoorbeeld Z67 mobi nemen als ik het goed heb.
Maar ik zou gewoon voor de i5 4670k gaan. De nieuwere moederborden hebben namelijk een betere chipset. Ook is de bijgeleverde software van de fabrikant eenbstuk beter.
Bv voor het regelen van ventilatoren
Maar ik zou gewoon voor de i5 4670k gaan. De nieuwere moederborden hebben namelijk een betere chipset. Ook is de bijgeleverde software van de fabrikant eenbstuk beter.
Bv voor het regelen van ventilatoren
Ik zou voor de FX9370 gaan, dit is een overgeklokte 8350 en is multithreaded veel sneller dan de duurdere i5 4670k.
Singlethreaded is de i5 nog wel iets sneller, maar het scheelt niet zoveel (al kun je die natuurlijk ook nog weer overklokken).
Een goede site om singlethreaded en multithreaded performance te vergelijken is deze:
single: http://www.cpubenchmark.net/singleThread.html
multi: http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
Dan is het daarna natuurlijk de vraag in hoeverre de software die je gebruikt voornamelijk singlethreaded of multithreaded is.
In het algemeen kun je stellen dat oudere software incl oude game engines voornamelijke singlethreaded draaien en nieuwere software, render software en nieuwere games steeds meer multithreaded zijn.
Om daar zeker van te zijn moet je toch echt reviews gaan opzoeken, maar ook daarbij moet je weer uitkijken dat je geen onrealistische tests voorgeschoteld krijgt (zoals game benchmarks op 800x600, die zijn compleet nutteloos).
Ook wanneer je bv game benchmarks tegenkomt en 1 processor scoort 80 fps en de ander 100 fps dan zul je in de praktijk geen verschil zien, dus presteren ze eigenlijk hetzelfde (zul je zelf even de grens moeten bepalen, met een 120Hz scherm kun je bv weer wel verschil merken). Normaal gesproken zie je boven de 60fps geen verschil, en ikzelf zie boven de 40fps al geen verschil meer.
Singlethreaded is de i5 nog wel iets sneller, maar het scheelt niet zoveel (al kun je die natuurlijk ook nog weer overklokken).
Een goede site om singlethreaded en multithreaded performance te vergelijken is deze:
Dan is het daarna natuurlijk de vraag in hoeverre de software die je gebruikt voornamelijk singlethreaded of multithreaded is.
In het algemeen kun je stellen dat oudere software incl oude game engines voornamelijke singlethreaded draaien en nieuwere software, render software en nieuwere games steeds meer multithreaded zijn.
Om daar zeker van te zijn moet je toch echt reviews gaan opzoeken, maar ook daarbij moet je weer uitkijken dat je geen onrealistische tests voorgeschoteld krijgt (zoals game benchmarks op 800x600, die zijn compleet nutteloos).
Ook wanneer je bv game benchmarks tegenkomt en 1 processor scoort 80 fps en de ander 100 fps dan zul je in de praktijk geen verschil zien, dus presteren ze eigenlijk hetzelfde (zul je zelf even de grens moeten bepalen, met een 120Hz scherm kun je bv weer wel verschil merken). Normaal gesproken zie je boven de 60fps geen verschil, en ikzelf zie boven de 40fps al geen verschil meer.
uit jou test lijkt de huidige die ik gekozen heb de beste lolmitsumark schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:13:
Ik zou voor de FX9370 gaan, dit is een overgeklokte 8350 en is multithreaded veel sneller dan de duurdere i5 4670k.
dat is namelijk de i7 4770k
| 1 | Intel Core i7 4770K Boxed | € 289,- | € 289,- |
| 1 | ASRock Z87M Extreme4 | € 106,15 | € 106,15 |
| 1 | MSI GeForce GTX 770 2GB OC | € 275,- | € 275,- |
| 1 | Zalman Z9 Plus | € 47,78 | € 47,78 |
| 1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 25,45 | € 25,45 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 65,- | € 65,- |
| 1 | Seasonic G-Serie 550Watt | € 85,10 | € 85,10 |
| 1 | Crucial 2.5" M500 240GB | € 133,50 | € 133,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.026,98 | |
of nog leuker
| 1 | Intel Core i7 3930K Boxed | € 489,90 | € 489,90 |
| 1 | Asrock X79 Extreme6 | € 186,20 | € 186,20 |
| 1 | MSI GeForce GTX 770 2GB OC | € 275,- | € 275,- |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 87,38 | € 87,38 |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 37,- | € 37,- |
| 1 | GeIL Enhance Corsa GEC316GB1600C9QC | € 134,59 | € 134,59 |
| 1 | Seasonic G-Serie 650Watt | € 97,- | € 97,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.307,07 | |
[ Voor 31% gewijzigd door kbvhoof op 27-11-2013 15:32 ]
Duur kun je het snel maken ja, maar een ssd geeft de grootste merkbare boost. Als je echt een leuke ssd wil dan neem je de Samsung pro 256GB. Is zeg maar een van de beste ssd's maar niet over priced.kbvhoof schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:22:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i7 4770K Boxed € 289,- € 289,- 1 ASRock Z87M Extreme4 € 106,15 € 106,15 1 MSI GeForce GTX 770 2GB OC € 275,- € 275,- 1 Zalman Z9 Plus € 47,78 € 47,78 1 Cooler Master Hyper 212 EVO € 25,45 € 25,45 1 Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU € 65,- € 65,- 1 Seasonic G-Serie 550Watt € 85,10 € 85,10 1 Crucial 2.5" M500 240GB € 133,50 € 133,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.026,98
of nog leuker
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i7 3930K Boxed € 489,90 € 489,90 1 Asrock X79 Extreme6 € 186,20 € 186,20 1 MSI GeForce GTX 770 2GB OC € 275,- € 275,- 1 Fractal Design Define R4 Pearl Black € 87,38 € 87,38 1 Scythe Mugen 4 PCGH Edition € 37,- € 37,- 1 GeIL Enhance Corsa GEC316GB1600C9QC € 134,59 € 134,59 1 Seasonic G-Serie 650Watt € 97,- € 97,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.307,07
reviews: http://nl.hardware.info/p...ies-pro-256gb#tab:reviews
De 4770(k) is ook de beste, maar wel meer dan 2x zo duur als de 9370 terwijl die laatste multithreaded bijna net zo snel is.kbvhoof schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:22:
[...]
uit jou test lijkt de huidige die ik gekozen heb de beste lol
dat is namelijk de i7 4770k
Voor de AMD FX-9370 moet je wel opletten met welk moederbord je neemt:
Gigabyte GA-990FXA-UD3* (of UD5* of UD7* versie)
Asus M5A99FX Pro R2.0, Asus Sabertooth 990FX R2.0 (of Formula versie)
ASRock 990FX Extreme9
MSI heeft blijkbaar geen moederborden voor FX-9xxx CPU's.
Ook zit er bij de FX 9xxx CPU's geen koeler inbegrepen. Die moet je dus apart kopen, en dat moet een goede zijn. Ik zou minimaal een van deze nemen:
Scythe Mugen 4 PCGH Edition*, Thermalright HR-02 Macho Rev. A
Het lijkt mij echter beter om nog wat straffer te gaan:
Noctua NH-D14*, Noctua NH-U14S, Thermalright Silver Arrow SB-E Extreme Edition*
Of zelfs waterkoeling:
Corsair Hydro H100i*
Corsair Hydro H110*
NZXT Kraken X60*
Reken ook 250W voor deze CPU ipv 100W voor een i7 4770K om te bepalen welk vermogen de voeding minimaal moet hebben.
*Deze vragen twee CPU-fan-aansluitingen, terwijl het moederbord er maar één heeft, je zal dus een splitter of iets anders moeten gebruiken. (als CPU en moederbord een * heeft)
ASRock 990FX Extreme9
Ook zit er bij de FX 9xxx CPU's geen koeler inbegrepen. Die moet je dus apart kopen, en dat moet een goede zijn. Ik zou minimaal een van deze nemen:
Of zelfs waterkoeling:
Corsair Hydro H100i*
Corsair Hydro H110*
NZXT Kraken X60*
Reken ook 250W voor deze CPU ipv 100W voor een i7 4770K om te bepalen welk vermogen de voeding minimaal moet hebben.
*Deze vragen twee CPU-fan-aansluitingen, terwijl het moederbord er maar één heeft, je zal dus een splitter of iets anders moeten gebruiken. (als CPU en moederbord een * heeft)
of electricien zijn en zelf een mooie splitting maken welke fatsoenlijk weggewerkt isRobbedem schreef op donderdag 28 november 2013 @ 00:57:
Voor de AMD FX-9370 moet je wel opletten met welk moederbord je neemt:
ASRock 990FX Extreme9
Of zelfs waterkoeling:
Corsair Hydro H100i*
Corsair Hydro H110*
NZXT Kraken X60*
Pagina: 1