Lage performance Areca-1120

Pagina: 1
Acties:

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:45
Sinds een paar dagen heb ik een Areca-1120 kaart in mijn pc zitten, maar de snelheden zijn niet om over naar huis te schrijven.

Op de kaart zitten 4x2TB schijven in RAID5 dus snelheden van meer dan 100MB/s zouden niet ongebruikelijk moeten zijn. Echter haal ik met veel geluk 25MB/s, tijdens het kopiëren fluctueert de snelheid tussen de 1-25MB/sec.

Waar zou dit aan kunnen liggen. Alle instellingen staan nog op standaard met een 64KB stripe size en 32B block size.

Pc specs:

Intel G860
MS H67MA-E35 B3 (laatste bios)
4x2TB WD Red WD20EFRX
8GB ddr3 1333mzh
Areca 1120 Raid controller

Graag zou ik willen weten hoe ik erachter kan komen waarom de snelheid zo laag is. De laatste firmware staat op de kaart en de laatste drivers zijn geïnstalleerd.

[ Voor 14% gewijzigd door tweakG5 op 25-11-2013 12:28 ]

• tweakG5
-EDIT- Hierboven

[ Voor 93% gewijzigd door tweakG5 op 25-11-2013 12:28 ]

Verwijderd

Laat dan wat benchmarks zien?!

Staat write-back ingeschakeld in de controller? Dat is gok ik je probleem. Verder kun je de alignment controleren (met AS SSD bijvoorbeeld).

Weet wel dat Areca zonder BBU je onveilige write-back laat inschakelen, maar dat gaat wel ten koste van de dataintegriteit. Hierdoor moet je er rekening mee houden dat je RAID5-volume corrupt kan raken zonder schade/problemen met de hardeschijven. Beschouw je RAID5 dus niet als veilig omdat 'er één disk kan uitvallen'. Je draait een vrij kwetsbare configuratie. Backups maken is dus sterk aangeraden!

• tweakG5
Verwijderd schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:19:
Laat dan wat benchmarks zien?!

Staat write-back ingeschakeld in de controller? Dat is gok ik je probleem. Verder kun je de alignment controleren (met AS SSD bijvoorbeeld).

Weet wel dat Areca zonder BBU je onveilige write-back laat inschakelen, maar dat gaat wel ten koste van de dataintegriteit. Hierdoor moet je er rekening mee houden dat je RAID5-volume corrupt kan raken zonder schade/problemen met de hardeschijven. Beschouw je RAID5 dus niet als veilig omdat 'er één disk kan uitvallen'. Je draait een vrij kwetsbare configuratie. Backups maken is dus sterk aangeraden!
Ik zal de benchmarks straks even bijplaatsen. Ben op het moment niet in de gelegenheid deze te laten draaien.

Writeback staat aan dus dat zou het probleem niet moeten zijn. En er wordt elke week een offsite backup gemaakt dus dat is wel veilig genoeg.

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-01 15:38
Is de array wellicht nog aan het builden. Dat zou een lage performance kunnen verklaren. Een RAID 5 array van 4x 2 TB builden kan gerust enkele dagen duren afhankelijk van de rebuild instelling op de Areca.

Hans van Zijl