Enquête online boodschappen bestellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 557423

Topicstarter
Hallo allemaal!

Dit topic betreft een enquête over het online bestellen van boodschappen en dan met name het afhalen hiervan. Deze enquête wordt uitgevoerd in het kader van mijn afstudeeropdracht voor de opleiding Industrieel Product Ontwerpen.

Een korte inleiding:
In het laatste jaar is er een nieuwe ontwikkeling merkbaar in de supermarktbranche. Er worden verschillende mogelijkheden aangeboden om online boodschappen te bestellen en deze op een bepaald punt (naar keuze) af te halen. Uit een consumentenonderzoek van Deloitte is gebleken dat 80% van de consumenten in de toekomst verwacht om geen gebruik te maken van online bestelmogelijkheden voor de dagelijkse boodschappen. Helaas zonder onderbouwing waarom. Dat is wat ik met deze enquête wil achterhalen: waar liggen de knelpunten die de consument ervan weerhoudt om online boodschappen te willen bestellen?

Ik heb voor het plaatsen toestemming gevraagd aan de crew en deze gekregen. Resultaten worden achteraf bekend gemaakt indien daar belangstelling voor is! De resultaten zijn anoniem en worden vertrouwelijk in behandeling genomen.

Graag zou ik ook in dit topic met jullie in discussie willen gaan over dit thema. Ook wanneer jullie nog vragen hebben, dan kun je deze hier posten. Ik zal proberen een zo helder mogelijk antwoord te geven.

https://docs.google.com/f...6QiFOw4gPbs-EKt4/viewform

Alvast bedankt voor het invullen!
Dorien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Ik heb de enquête ingevuld. Ik zal hier voor de discussie mijn laatste opmerking herhalen:
Veel producten zijn geschikt om online te bestellen en te laten bezorgen of af te halen. Ik denk echter dat de dagelijkse (vaak verse) boodschappen hier niet geschikt voor zijn.
Ik merk dat ondanks dat ik redelijk strikt van een van te voren gemaakte boodschappenlijst mijn dagelijkse boodschappen doe, er toch regel matig ad-hoc aankopen gedaan worden en dat als de kwaliteit van verse producten me op dat moment niet aanstaat, ik naar een andere winkel ga voor deze producten.

Samengevat: Een een reis online boeken, een telefoon of computeronderdelen online bestellen: prima, maar dagelijkse (verse) boodschappen niet.

Succes met je onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:06
Leuke enquête, heb hem zojuist ingevuld. De opmerking die ik heb is dat je je volledig focust op ophaalpunten. Ik mis bijvoorbeeld de Alberts, dit is m.i een gemis in je enquête. Deze mensen kopen wel online maar halen niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Ik ben zelf woonachtig in de UK en laat mijn boodschappen altijd thuisbezorgen door Tesco. Wil je dat ik de enquete invul of liever niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:13
Heb hem ingevild. Ben het wel met Khildin eens dat ik de "Albert optie" mis in de enquete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 557423

Topicstarter
Ik heb uit een vorige enquête al veel gegevens over der bezorgservice gevonden. Juist de afhaalpunten moesten verder uitgediept worden.

Wat ervaren jullie als voor en nadelen bij de bezorgservice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Heb hem ingevuld; vind het als runshopper ( grappig woord, kende hem nog niet ) wel handig, want elke minuut in een supermarkt is er wat mij betreft twee teveel :P . Doe "offline" ook al zoveel mogelijk boodschappen adv een vooraf opgesteld lijstje, dus "online" werk ik ook gewoon m'n vooraf opgestelde lijstje af. De volgende dag de boodschappen ophalen, en hup, zo de kast in :) . Wat ik vooral handig vind is dat alle koelspullen in een aparte tas in het kratje gezet zijn, dus thuis bij het uitpakken hoef je niet te zoeken naar de spullen voor de koelkast en de spullen voor de voorraadkast. Gewoon alles uit de tas in de koeling, en de rest uit het kratje in de voorraadkast...

Een nadeel van het online boodschappen doen vind ik dat je sneller dingen vergeet. Offline loop je toch door alle gangen, en gebeurt het regelmatig dat ik nog iets zie staan wat niet op het lijstje staat maar wat ik wel nodig heb. Hetzelfde geldt voor aanbiedingen; die heb je niet altijd direct nodig, maar bepaalde spullen koop ik liever op voorraad in de aanbieding dan voor de hoofdprijs als ik ze nodig heb (zoals wasmiddel, vaatwastabletten, etc). Tijdens het offline shoppen wordt je wat meer geconfronteerd met de aanbiedingen...

Edit: Moet wel zeggen dat de kosten mij afschrikken (mijn ervaringen zijn gebaseerd op de eerste maand nadat het geintroduceerd werd, toen het nog gratis was), en eerlijk gezegd begrijp ik ook niet zo goed waar die extra kosten op gebaseerd zijn. Een winkelruimte heb je immers ook nodig in de offline wereld, en tevens heb je in een offline winkel vakkenvullers en kassameisjes. In de online variant heb je juist een kleinere 'winkel'ruimte nodig op een goedkopere locatie, en ipv één vakkenvuller en één kassameisje heb je nu één persoon die je kratje vult en met je afrekent. Lood om oud ijzer, dus waarom die extra kosten?

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 25-11-2013 16:45 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:20
Heb hem voor je ingevuld!

Net als Khildin ligt het er bij mij precies om de versheid van groenten en fruit. Omdat ik dat niet van te voren kan controleren, weerhoudt het me ook om online boodschappen te doen. Ook vind ik het belangrijk om vooraf de houdbaarheidsdatum te zien :)

Nog een paar inhoudelijke dingen trouwens (als dat mag):
- Je hebt aan het begin de reden waarom wel/niet online boodschappen doen open gelaten. Maak je jezelf niet te moeilijk mee doordat je het 'risico' loopt dat je een te brede scala aan antwoorden krijgt? Wat handig kan zijn is om een soort pre-test te doen en vragen wat de redenen kunnen zijn van wel/niet online boodschappen doen en op basis hiervan grootschalig vragen a.d.h.v. multiple choice antwoorden (+ eventueel een "others" optie.
- Waarom heb je eigenlijk leeftijd categorisch gemaakt? Hiermee verlies je informatie. Je had net zo goed leeftijd metrisch kunnen maken en eventueel hercoderen naar categorisch als dat zou moeten.
- Wat bedoelde je precies met "Op welke locatie zou u het afhaalpunt het liefst zien?". Dorp/stad of soort winkel? (postkantoor, supermarkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 08:32
Ik maak sinds 2 maanden wekelijks gebruik van een AH pickup point. Deze zit naast mijn werk en voor die tijd was ik altijd sceptisch om de wel bekende reden, is vers wel echt vers en krijg je niet de troep die niet in de winkel verkocht wordt?
Door persoonlijke omstandigheden was ik genoodzaakt om een snellere en makkelijkere oplossing te zoeken voor de boodschappen, zodoende toch maar is geprobeerd. Het bevalt prima kan ik je zeggen, alle vers producten zijn perfect. Daarbij krijg je bij AH bijna altijd nog gratis producten toegevoegd (en dan niet alleen van die kleine probeer verpakkingen).

Ander voordeel die wij nu achteraf zien is dat wij minder kwijt zijn voor de boodschappen, doordat je online shopt kan je snel/gemakkelijk zien wat in de aanbieding is en daarbij leuke/lekkere (nieuwe) gerechten zoeken.

Een minpunt vindt ik de afval die ervan afkomt, de diepvries en koelproducten worden apart verpakt in grote plastic zakken. Het heeft een praktisch doel die ik kan begrijpen, alleen is dat toch een puntje wat beter moet kunnen. De 1 euro service kosten die je betaald voor boodschappen onder de 70 euro bij AH is in verhouding misschien wat veel en ook ik kan niet inzien waarom er bij betaald moet worden, maar onderaan de streep merk ik daar dus niets vinden in de maandelijkse uitgave aan boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:55

Vos

AFCA

Heb hem voor je ingevuld.

Ik ben wat dat betreft een funshopper, vind naar de supermarkt gaan totaal niet erg. Is gedeeltelijk ontspanning voor mij :). Alleen als ik een drukke dag heb/heb gehad dan zou ik het wel fijn vinden om zo tijd te besparen.
w00d schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 15:36:
... De 1 euro service kosten die je betaald voor boodschappen onder de 70 euro bij AH is in verhouding misschien wat veel en ook ik kan niet inzien waarom er bij betaald moet worden, maar onderaan de streep merk ik daar dus niets vinden in de maandelijkse uitgave aan boodschappen.
Die 1 euro vind ik niet veel voor iemand die de boodschappen verzamelt en inpakt. Normaal loopt er ook een vakkenvuller inderdaad die geld kost, echter gaat dit veel efficienter...die werken per 'vak/rij' of hoe dat ook heet :p.

[ Voor 55% gewijzigd door Vos op 03-12-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Ik ben benieuwd of er nog een reactie komt van dorien. Ik vind het onderwerp wel interessant en ben benieuwd naar cijfers... :)
(btw, zit nu in Senegal en besef dat het wel ERG snobbistisch is om over een boodschappen bezorg service te discussieren.... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loes88
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-12-2023
ingevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Boodschappen doen kost mij vrij weinig tijd en wanneer ik toch al naar de supermarkt moet om op te halen, dan kan ik net zo goed zelf even de boodschappen doen. Ik zie alleen meerwaarde wanneer ik het dus nog dichter bij huis op zou kunnen halen. Ik kom er bijv. niet langs op weg van werk naar huis.
Ik denk dat ik dan nog liever zou kiezen voor bezorgen, omdat het me dan meer tijd en moeite bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-05 08:46
Ingevuld.

Ik heb het een hele tijd gedaan (iets meer dan een jaar), maar door de "hoge" kosten van ongeveer 5,5 Euro per keer zijn we ermee gestopt. Het was het eerste dat sneuvelde bij een budgeteringsronde.

Mijn ervaringen waren echter zeer positief. De verse producten waren altijd van goede kwaliteit (ze namen dus niet de overschotjes). Als ik klachten had, werden deze zeer serieus genomen en werden goed opgelost. We werden overladen met samples.

Achteraf gezien leverde het wel niet veel extra tijd op. Ik moest altijd naar een filiaal van deze winkel die niet zo handig gelegen is, dus ik moest ongeveer 5-10 min extra in de auto zitten (is niet ver, maar stadsverkeer). Soms moest je ook een tijdje wachten voor er een medewerker tijd had voor je. Nu ga ik gewoon op een tijd dat niemand anders ga, en laat vrouw en kinderen thuis. Dan sta ik ook na 15 min terug buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 17:59
Ik ben benieuwd naar de resultaten
Pagina: 1