Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbietjuh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:07
Hey Tweakers,

Ik heb op het moment een Mac Mini i5 2011 met eigenlijk alles standaard op het 8GB RAM na. Deze draait 24/7 en is mijn main werkstation. Ik loop onder andere 24/7 op IntelliJ IDEA, Photoshop en de Terminal. Ik mag ook graag zo nu en dan eens een VM opgooien, vinden we leuk :D Deze kleine wonderdoos stuurt m'n twee 1080p schermen verder aan. _/-\o_

Ongeveer een half jaar terug heb ik een Macbook Pro 13" gekocht voor mijn studie. Zo onderhand merk ik eigenlijk dat de MB sneller is dan de Mac Mini en gezien de Mini toch nog steeds mijn main workstation is, begin ik een beetje naar een upgrade te neigen.

Ik heb dit nu al een tijdje in m'n hoofd en weet niet precies wat ik nou eigenlijk het beste kan doen. Ik heb eigenlijk deze keuzes:

Optie 1: De Mac Mini upgraden
Ik zou een SSD in de Mini kunnen zetten. Ik denk dat dat de performance enorm omhoog gooit, dat kost dan wel ~100 euro.

Optie 2: Mac Mini verkopen en nieuwere nemen
Obvious natuurlijk, de huidige verkopen en gewoon het model dat dit jaar uitgekomen is nemen. Hoeveel de Mini me nu nog kan opleveren weet ik niet echt, maar laten we het op ongeveer 400 euro houden. Om dan een nieuwe Mini te kopen ben ik een stuk duurder uit dan bij optie 1.

Optie 3: Mac Mini verkopen en Macbook gebruiken
Dit is eigenlijk wat mijn persoonlijke voorkeur heeft... Ik gebruik nu mijn Macbook thuis eigenlijk als 'derde scherm', waar ik dan meestal Skype of iets dergelijks op open heb staan zodat ik mijn twee schermen volledig kan benutten voor development - dat werkt echt geweldig als je een wat groter project open hebt staan.

Het probleem is echter dat de twee schermpjes die ik heb, twee HDMI schermpjes zijn en dus kan je die niet zomaar aansluiten op de Macbook. Die heeft namelijk maar 1 Thunderbolt aansluiting, dus in principe zou je slechts 1 scherm aan kunnen sluiten. Ik ben niet van plan een Thunderbolt display te kopen (daisy-chain anyone?), dan kan ik meteen zwaaien naar m'n geld ;w

Wat ik hier dus als oplossing bij bedacht was zowel de Mini als Macbook te verkopen. Met een beetje geluk brengt dat genoeg geld op voor het kopen van de dit jaar uitgekomen Macbook Pro met Retina display zonder teveel bij te leggen: die hebben 2x Thunderbolt en een HDMI uitgang. Daar zou ik dan mijn twee schermpjes op aan kunnen sluiten. Dat zou me met een beetje geluk ook ongeveer 100 tot 200 euro kosten, net als optie 1.

Optie 4: Gewoon zo laten als het is 8)7
Tsja, alles werkt zou je kunnen zeggen - waarom wat veranderen? :+

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie kijk hierop :-)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-09 23:55

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Je idee om een MacBook met een los scherm te gebruiken is goed. Ik werk al jaren zo en dit bevalt prima. Het is ideaal om altijd op hetzelfde systeem te kunnen werken.

Ik twijfel of de upgrade naar een MacBook Pro Retina het waard is (aannemende dat je het 13"-model overweegt). Je hebt dan nog steeds een dual-core, beperkt geheugen en geen echte videokaart. Misschien kan je beter wat langer sparen voor het 15"-model (waar dat allemaal wel inzit)?

Wat je ook zou kunnen doen is je Mac mini en schermen verkopen, en dan één goed scherm kopen. Een Thunderbolt Display is natuurlijk het mooiste, maar dat kost inderdaad een hoop geld. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit scherm. De grootte en resolutie zijn gelijk aan een Thunderbolt Display en uit de reviews blijkt dat andere zaken (zoals kleurweergave) ook wel goed zitten. Vooral voor ontwerp (Photoshop zoals je noemt) is het erg fijn om een goed display te hebben.

Als je dan een nieuw display koopt, kan je nu in ieder geval thuis goed met je MacBook blijven werken. En wellicht kan je in de toekomst aan een Retina 15"-model denken :)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbietjuh
Met de nieuwe OS X denk ik ook dat dat inderdaad geweldig werkt.

Ik zal de nieuwere Macbook sowieso moeten kopen als ik deze setup wil bereiken want met de Macbook die ik nu heb, met slechts 1 Thunderbolt poort, is een 3 display setup niet haalbaar. Oké, het is haalbaar met Thunderbolt display door middel van Daisy chaining maar zoals ik al zei is dat me veel te duur.

Voor zo ver ik weet kan ik mijn huidige Macbook dus sowieso niet houden - ook niet met nieuwe schermpjes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Voor meerdere schermen kun je een Club3D MST Hub overwegen. Deze hang je aan je mini DisplayPort aansluiting met een adapter, en je kunt ineens tot 3 schermen erop kwijt :D Moet de DisplayPort dit alleen wel ondersteunen, en daar durf ik niet met zekerheid iets over te zeggen. Zolang deze minstens versie 1.2 is dan moet dit werken though...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-09 23:55

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

robbietjuh schreef op maandag 25 november 2013 @ 11:13:
Met de nieuwe OS X denk ik ook dat dat inderdaad geweldig werkt.

Ik zal de nieuwere Macbook sowieso moeten kopen als ik deze setup wil bereiken want met de Macbook die ik nu heb, met slechts 1 Thunderbolt poort, is een 3 display setup niet haalbaar. Oké, het is haalbaar met Thunderbolt display door middel van Daisy chaining maar zoals ik al zei is dat me veel te duur.

Voor zo ver ik weet kan ik mijn huidige Macbook dus sowieso niet houden - ook niet met nieuwe schermpjes :-)
Ik bedoel om één nieuw (27"-) scherm te gaan gebruiken. Ik doe dat ook (voor ontwerp/programmeren/meer) en dat bevalt prima :) Dan kan je het scherm van je MacBook ernaast houden voor muziek/e-mail.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbietjuh
Ik snap wat je bedoeld maar dat is eigenlijk niet wat ik wil :-) Vooral als je met grote databases en samenwerkende classes of UI + Code werkt zijn twee schermen voor je IDE echt een geweldige manier om te werken :-)

De MB's scherm kan je in dat soort gevallen dan inderdaad goed gebruiken voor email, muziek of bijvoorbeeld Skype en dat was ook een beetje mijn bedoeling erachter.

Wat betreft de Club3D, ziet er heel interessant uit, herkend OS X de aangesloten schermen dan ook als losse individuele schermen of als één grote "stretched" desktop?

Edit: even verder gezocht en zie op internet dat de schermen als individuele monitoren worden gezien: Awesome, precies wat ik zocht! Nu is enkel nog de vraag of de HD 4000 fatsoenlijk drie schermen aan kan sturen (1x MBP scherm + 2x 1080p schermen)

[ Voor 18% gewijzigd door robbietjuh op 25-11-2013 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik draai op werk met 2 schermen op het broertje van de HD4000 (z'n Xeon broertje), en voor de grap even een 3e aangesloten. Toen hield 'ie ermee op :P Je kunt zo te merken dus maximaal 2 schermen met een passieve adapter aansluiten, de 3e moet actief zo te merken.

Je kunt het sowieso proberen, een passieve adapter hoeft niet héél veel te kosten. En vaak kun je terugbrengen/ruilen als het niet werkt. Het nadeel is alleen dat je naar actieve adapters moet gaan kijken als het niet werkt, en die dingen zijn ook niet echt goedkoop.

EDIT: Hmm, dat valt redelijk mee. De Sapphire Active DisplayPort naar DVI Adapter is nog heel goed te betalen.

Laat zeker even weten hoe het werkt, want ik zit zelf ook te kijken om die Club3D te halen om twee externe schermen op mijn MBP aan te kunnen sluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbietjuh
It looks like Thunderbolt-enabled Macs only support DisplayPort 1.1a which will not allow the kind of MST that you are looking for nor will it enable me to use multiple monitors as I desired. New Thunderbolt chips supporting DisplayPort 1.2 with MST are supposed to be available this year, and so would possibly make it into late-2013 or 2014 Macs.
Helaas, het gebruik van die hub kunnen we dus schrappen... Zonder DP1.2 gaat MST niet lukken, wat je nodig bent om die drie channels in principe aan te kunnen sturen. Zijn er verder nog mogelijkheden?

[ Voor 97% gewijzigd door robbietjuh op 25-11-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Balen... Dan kom je al heel gauw uit op dingen als de Matrox DualHead2Go/TripleHead2Go, maar dat doet niet wat jij (en ik) wil geloof ik :-(

Andere optie is een externe GPU te nemen die op Thunderbolt aangesloten kan worden, maar de support daarvoor op OS X is praktisch nul geloof ik :'(

Dan ga ik toch neigen richting het verkopen van mijn MBP en het aanschaffen van een Mac Pro om heel eerlijk te zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbietjuh
Je zit inderdaad in exact dezelfde situatie. Het is voor de non-2013 Macbooks eigenlijk niet mogelijk 2 schermen aan te sturen tenzij dit peperdure Thunderbolt Displays van Apple zijn.

De DualHead2Go/TripleHead2Go maken eigenlijk 1 grote desktop met een 3840*1080 resolutie en dat is inderdaad niet wat we willen, vooral niet met de nieuwe multimonitor features in Mavericks ;)

De enige oplossingen zijn dan inderdaad de MBP te verkopen en de nieuwe rMBP te kopen welke 2x Thunderbolt heeft en een HDMI aansluiting voor in principe 3 externe schermen, of verder te kijken naar een Mac Pro (hoewel dat niet helemaal in mijn prijssegment ligt :P)

Ik ga zelf toch maar eens kijken of ik nog ~1200 uit m'n MBP en Mini kan halen zodat ik een rMBP 2013 kan kopen. Via school krijg ik nog een kleine korting dus dat zou me uiteindelijk 100 euro kosten dan, dat is natuurlijk prima te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Een ander nadeel aan de Thunderbolt Displays is dat ik zit met het feit dat ik een standaard heb waar maximaal 22" schermen op passen. En het is zonde die weg te doen...

En tsja, ik werk primair met Final Cut Pro en Aperture, dus wat meer CPU power is wel wenselijk. Het scheelt ook dat jij nog studeert en ik al even niet meer natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbietjuh
Tsja, ik heb ze aan de wand hangen en zijn 23" dus dat is hier ook wat moeilijk, ook daar sta je niet alleen in :)

Ik doe voornamelijk wat zwaarder programmeerwerk, grote databases onderhouden, grote Photoshop documents inladen en verwerken, ... Granted: CPU power is daarbij belangrijk maar natuurlijk een stuk minder belangrijk dan wanneer je als primaire taak in Final Cut werkt waar er eigenlijk constant wordt gerenderd. Ik belast de CPU eigenlijk alleen tijdens het compileren en inladen en aanpassen van grote PS files - de IDEs zijn tegenwoordig ook wel erg uitgebreid qua code controle e.d., maar de uiteindelijk impact op CPU is daarbij eigenlijk helemaal niet zo groot meer. Daarnaast is het voor mij erg belangrijk met VMs te kunnen werken. RAM is bij mij dus meer een issue dan CPU power, maar ook portability is natuurlijk een must omdat ik hem elke dag meeneem naar school, om nog maar te zwijgen over de prijs :P Wat dat betreft is voor mij de keuze dus eigenlijk makkelijk gemaakt: de Mac Pro valt al snel af
Pagina: 1