PC start pas op na herhaaldelijk startknop in te drukken

Pagina: 1
Acties:

• reaper_unique
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-02 09:51
Mijn situatie is eigenlijk zoals in deze video:
YouTube: ASRock P67 PRO3 motherboard boot quirk/problem

Maar dan nog extremer. Ik druk op start en er gebeurt gewoon niks. Pas nadat ik switch van voeding uit en terug aan zet en herhaaldelijk op de startknop 'ram', schiet hij aan en zelfs dan gaat het allemaal erg moeizaam.

't Is dus niet dat de knop op de kast niet werkt, want die zit nog steeds goed vast en tot voor kort was er nooit een probleem.

Naast bovengenoemde zijn er ook problemen met slaapstand. De PC wil er soms gewoon niet uit gaan! ik druk op entertoets of muisknop en er gebeurt gewoon niks, of, een kleine flikkering en hij valt volledig uit.

Eenmaal opgestart zijn er geen problemen meer.

Iemand ervaring met dit vreemde gedrag? Mijn moederbord is een ASRock P67 Extreme4 Gen3 met Intel Core i7 2600K en 16GB RAM.

Ik denk er eigenlijk aan om het Asrock bord er uit te gooien en een ander moederbord te pakken. Ik heb al voor de tweede maal een Asrock bord en heb er weer problemen mee. :(

P.S.: 't Is overigens niet alleen het opstarten, USB3.0 van het bord kan niet eens overweg met een 3.0 apparaat! Mijn 3.0 USB-stick wordt gewoon niet herkend...

[ Voor 16% gewijzigd door reaper_unique op 24-11-2013 19:34 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat rammen heeft in ieder geval geen zin. Als dat wel zo is, is je schakelaar gewoon kapot.

Met Google kom je wel meer van deze issues tegen. En ik bedenk me net dat ik dit mijn vorige systeem ook heb gehad en toen was gewoon het moederbord kapot. Ook dat zie ik vaker terugkomen in de resultaten.

[ Voor 63% gewijzigd door Room42 op 24-11-2013 19:42 ]

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
een asus p8p67 had precies hetzelfde + andere quirks, daarom RMA gedaan, sowieso is de p67 redelijk crap.(de opvolger is ook al weer dood om andere vage redenen) Lekker upgraden naar een z68

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Gezien de problematiek, heb ik een sterk vermoeden dat het toch aan je voeding zal liggen. Probeer je voeding even uit op een ander systeem. Helemaal door het ''slaapstand'' gebeuren denk ik zeer aan kapotte condensatoren.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
reaper_unique schreef op zondag 24 november 2013 @ 19:30:
't Is dus niet dat de knop op de kast niet werkt, want die zit nog steeds goed vast en tot voor kort was er nooit een probleem.
Snelle conclusie, maar terecht?
Zit goed vast: zegt niets over functionaliteit. Hij kan nog zeker kapot zijn. Zeker weten, dan nameten.
Tot voor kort geen probleem: Dat is meestal zo :) Er komt een moment waarop ie er mee ophoudt. Tot dat moment werkte het natuurlijk nog.

Maar drie grote verdachten:
- schakelaar
- voeding
- moederbord

De eerste twee zijn eenvoudig te testen (als je bescikt over een extra voeding).

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Ik lees ook iets over een firmware update van het BIOS. Heb je die?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Voeding lenen en testen. Denk dat dit de voeding is, probeer een andere merk.

Vroeger had ik een msi die altijd als de stroom van de pc af was(dus stekker uit stopkontakt), dan starte deze altijd 2x op, voor de rest werkte alles.

Bios,
alle variabele dingen vastzetten, zodat de pc altijd hetzelfde opstart.
Ook alle instellingen in de bios controleren, dus dat ook alles staat ingesteld tav je hardware, geheugen, snelheid etc.

Zoek met google op je moederbord voor de meest voor komende problemen.

Usb stick zegt niks, slechte usb stick, probeer meer hardware, maar misschien is dit ook de voeding.

[ Voor 29% gewijzigd door jan99999 op 25-11-2013 16:44 ]

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Ik sluit me aan bij jan99999. Ik denk dat het je voeding is. Ook zou het misschien een slechte 24-pin connector kunnen zijn. Die 24-pin connector kun je natuurlijk gewoon eventjes loshalen en nakijken. Het scheelt heel wat gezeur als je het zelf kunt fixen.

• reaper_unique
Bedankt voor de reacties, is wat laat om het weer op te pikken maar duurde even voor ik nieuws had.

Heb dus kort na dit topic twee dingen gedaan. Aller eerst het mechanisch element, de power switch, weggedaan en direct via de twee kabels proberen op te starten. Het resultaat was nog steeds hetzelfde.

Vervolgens heb ik gezocht naar een extra moederbord, maar had er helaas geen.
In de buurt was er ook geen enkele kennis die er nog een had liggen, dus heb ik er zelf maar een gezocht via 2ehands.be (uiteindelijk bij alternate.be hun "resten" een ASUS P8P67 EVO bord gevonden).
Na ontvangst van moederbord ging het de eerste twee weken weer als vanouds (vreemd genoeg, zoals straks zal blijken).
Maar helaas pindakaas, in de derde week begon het weer en ondertussen ben ik terug bij af.
Herhaaldelijk de startknop indrukken of kabels tegen elkaar houden, het haalt steeds minder uit, de switch van de PSU aan en uit zetten terwijl ik de kabels tegen elkaar houden zorgt ervoor dat de PC alsnog opstartte.

Ik ben nu op het punt gekomen waarbij ik het derde deel van de PC zal vervangen, de PSU, met een nieuwe aankoop door gebrek aan alternatieven in de buurt. Ik heb gekozen voor een zelfde wattage maar van een ander merk.
Nu heb ik een Corsair AX650W, besteld bij zercom (failliet maar maakt niet uit gezien PC ondertussen meer dan twee jaar oud is en garantie was uiteraard 2 jaar). De nieuwe PSU wordt een Seasonic platinum 660W.

[ Voor 7% gewijzigd door reaper_unique op 12-01-2014 14:29 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou niet op de startknop drukken, straks rijd die weg. Gewoon de aan/uit schakelaar of power switch is voldoende.

Usb 3 wordt vaak niet standaard door windows ondersteund. mischien moet je er even wat drivers op loslaten.

Kabel tegen elkaar aanhouden is niet aan te bevelen. de power switch is een maak contact . als die langer dan 4 seconden verbonden blijft dan krijg je een atx reset

Iperf

• reaper_unique
fish schreef op zondag 12 januari 2014 @ 13:32:
Ik zou niet op de startknop drukken, straks rijd die weg. Gewoon de aan/uit schakelaar of power switch is voldoende.

Usb 3 wordt vaak niet standaard door windows ondersteund. mischien moet je er even wat drivers op loslaten.

Kabel tegen elkaar aanhouden is niet aan te bevelen. de power switch is een maak contact . als die langer dan 4 seconden verbonden blijft dan krijg je een atx reset
Jah, powerswitch :P

USB3.0 stick werkt ook niet op andere PC's met USB3.0 poorten, 't ligt aan de USB stick.

Dat weet ik en dat doe ik dus ook niet hoor, even tegen elkaar tikken.

• Jolke
Is je stopcontact geaard? Heb je de computer in een andere kamer geprobeerd, wellicht een rot stopcontact.

Wat we - in principe - uit kunnen sluiten zijn dus nu het moederbord en de PSU. Kortsluiting in de kast? Alle onbelangrijke devices afkoppelen en op een stuk karton zetten, dan aanzetten, wat is het resultaat?

• reaper_unique
Jolke schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:11:
Is je stopcontact geaard? Heb je de computer in een andere kamer geprobeerd, wellicht een rot stopcontact.

Wat we - in principe - uit kunnen sluiten zijn dus nu het moederbord en de PSU. Kortsluiting in de kast? Alle onbelangrijke devices afkoppelen en op een stuk karton zetten, dan aanzetten, wat is het resultaat?
Ik heb PSU besteld, nog niet ontvangen ;)

En het stopcontact werkt perfect. PC is aangesloten op een verdeeldoos met blikseminslagbeveiliging alsook een UPS battery. Het ligt heus niet aan het elektriciteitsnet.

[ Voor 5% gewijzigd door reaper_unique op 12-01-2014 21:11 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ok zet hem eens _niet_ achter de ups maar gewoon koud in het stopcontact

[ Voor 33% gewijzigd door Fish op 12-01-2014 21:35 ]

Iperf

• reaper_unique
fish schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:34:
Ok zet hem eens _niet_ achter de ups maar gewoon koud in het stopcontact
Ook al gedaan. Ik heb dit niet gemeld omdat ik dus al weet dat het aan iets in de PC ligt.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

echt.....

Vertel gewoon exact wat je wel en niet hebt gedaan anders moeten we ook maar raden. en dan kom jij met ja heb ik al gedaan.

Is er nog meer wat je niet hebt verteld ?

Iperf

• Jolke
reaper_unique schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:57:
[...]

Ook al gedaan. Ik heb dit niet gemeld omdat ik dus al weet dat het aan iets in de PC ligt.
:F ... what else?

• reaper_unique
Neen, dat zal het zijn, sorry :o
Pagina: 1