Gelijkspanning inplaats van wisselspanning.

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik heb hier een mooie subwoofer staan en die wil ik in mijn bootje gebruiken. We hebben nu een accu in het bootje, maar een accu levert natuurlijk gelijkspanning. Maar mijn subwoofer krijgt als input 12 volt wisselspanning (gemeten). Nu is mijn vraag: Kan het kwaad als je hier gelijkspanning opzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja want dan doet ie het niet :)
zit er een versterker in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 12:24
Als je subwoofer intern ook op 12v gelijkspanning loopt (even binnenin meten), dan kun je in principe een extra 12V gelijkspannings aansluiting maken.
Maar ik vrees dat het niet gaat werken.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
In die subwoofer zit een versterker ja. Volume, bas regelaar, alles zit erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Ja, ik zal hem eventjes openmaken en binnenin meten. Misschien wordt het daar nog omgezet. Maar kan het kwaad als ik het erop zet? Ik kan hem vandaag effe meenemen en testen, maar ik heb geen zin om het kapot te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 09:49

mvds

Totally awesome!

Neem je toch gewoon een wisselrichter? Dus van gelijk naar wisselspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Ken je die krijgen dan? zo ja, hoe duur gaat dat kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als er een versterker in zit dan kan die ook gewoon op 12 volt maar dan moet je ff meten wat er uit in interne voeding komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 09:49

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 07 juni 2001 10:01 schreef -[=SARGE=]- het volgende:
Ken je die krijgen dan? zo ja, hoe duur gaat dat kosten?
Die zijn er wel ja, op de camping worden ze ook gebruikt om van de accu van de auto 220 Volt te maken voor bijvoorbeeld een koelkastje. Je moet dan wel de motor laten draiien af en toe natuurlijk maar ok. Wat ze kosten? Geen idee. Kijk eens bij online elektrozaken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 12:24
Er zijn wel omvormertjes in de handel, maar die zijn meestal van 12v= naar 220v~
Geen goedkope oplossing.

Gewoon even meten welke spanning je versterker intern gebruikt, je hebt nl grote kans dat íe van die 12v~ een 12v= maakt.

(~ wisselspanning, = gelijkspanning)

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Ik moet zo weer naar school :r dus doe ik dat vanmiddag. Ik heb hem eventjes opegemaakt, maar die zooi zit helemaal dicht met lijm en schroeven. Maar dat ding wordt wel erg warm hoor, dus misschien komt dat door die gelijk richters ???, want adapters worden ook meestal wel warm. De adapter van de subwoofer blijft gewoon normale temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:05
Inderdaad gewoon effe meten..

Het is wel zeker dat die versterker gewoon op gelijkspanning werkt.. Waarschijnlijk werkt hij intern dan op 14-15V, maar het zou op 12V ook gewoon moeten werken..
Houd wel even goed rekening met de + en -.. Verder kun je meteen na de gelijkrichter de aansluiting maken.. (daar zitten als het goed is ook wat elco's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:09

The End

!Beginning

Je kan die subwoofer beter dichtlaten... Als je hem openmaakt gaat ie kapot of wordt het geluid heel erg slecht.
Het zit niet voor niks met lijm en schroefen vast. Anders gaan de onderdelen tegen elkaar aan trillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Op donderdag 07 juni 2001 10:22 schreef The End het volgende:
Je kan die subwoofer beter dichtlaten... Als je hem openmaakt gaat ie kapot of wordt het geluid heel erg slecht.
Het zit niet voor niks met lijm en schroefen vast. Anders gaan de onderdelen tegen elkaar aan trillen...
Gewoon eerst zorgen dat het werkt, en daarna weer met lijm of kit dichtmaken.. Dan heb je geen probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er 12V wisselspanning op moet, zit er van binnen een gelijkrichter (en een elko of stabilisatie circuit)

99% zeker kun je dan gewoon gelijkspanning er op zetten. Alleen zal de voedings spanning die de versterker krijgt wat lager uitkomen.

Hoeveel ? Geen idee. Minimaal moet de spanning door twee diodes van de gelijkrichter, iets van 1,5 volt
(krijgt die versterker dus 10,5 i.p.v. 12..)

Het verschil kan iets meer zijn, tot 5 volt denk ik. Gewoon proberen, hij zal wat minder hard gaan ;)

Greetz,
Hooi. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet wisselspanning zijn

want anders maakt een box (dus ook subwoofer) geen geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Op donderdag 07 juni 2001 10:29 schreef Hooi het volgende:
99% zeker kun je dan gewoon gelijkspanning er op zetten. Alleen zal de voedings spanning die de versterker krijgt wat lager uitkomen.

Hoeveel ? Geen idee. Minimaal moet de spanning door twee diodes van de gelijkrichter, iets van 1,5 volt
(krijgt die versterker dus 10,5 i.p.v. 12..)
Voedingsspanning zal juist hoger zijn.. als je 12V~ gelijkricht, krijg je 12*1.41V - de spanning over de diodes van de gelijkrichter, dus 1.4V.. Kom je uit op 15.5V.. Je hebt dan ook nog kans dat het daarna weer teruggebracht wordt naar 12V door een 7812 o.i.d. Maar dat zou allemaal geen probleem moeten zijn..
Zeer waarschijnlijk is de versterker gewoon gemaakt met een TDA1518 of een andere ic, welke gebruikt wordt in autoradio's, en dus gewoon op 12V moet werken.

Khane: De versterker moet gevoed worden uit gelijkspanning.. Die maakt er vervolgens wel weer wisselspanning voor de speaker van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach ja.. :+

Maar staat dit soms bij het plugje ?

Dat betekent dat er 12 V ongestabiliseerde gelijkspanning op gaat.

(Dat is of een auto 12V aansluiting, of een accu of batterij of een trafo+gelijkrichter of wat dan ook 12 Volt gelijkspanning tot 13,8 volt max met 10% afwijking )

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Het lijkt me sterk dat die subwoofer op 12V~ werkt. Niet toevallig een klein meet foutje gemaakt :?

Het kan idd ook 12 Volt ongestabiliseerde gelijkspanning zijn.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 10:45 schreef Twynn het volgende:

[..]

Voedingsspanning zal juist hoger zijn.. als je 12V~ gelijkricht, krijg je 12*1.41V - de spanning over de diodes van de gelijkrichter, dus 1.4V.. Kom je uit op 15.5V..
*knip*
:) 15 volt is toch echt hoger dan 10,5.....

:+ Was dus als je gelijkspanning i.p.v. wisselspanning aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Uit de adapter komt 100% zeker wisselspanning. Dat staat erop en heb ik gemeten. Als ik die meter dan op gelijkspanning zet, geeft hij niks aan en op wisselspanning schiet hij naar de 12 volt. Maar ik heb dus absoluut geen zin dat hij gaat los zitten van binnen. Maar ik wil dus weten of het kwaad kan als ik hem op die accu zet van 12 volt. Ik kan eventueel van de buitenboord motor 12 volt wisselspanning halen, maar dat vertrouw ik niet, omdat hij bij vol gas al 13 volt geeft :( . Maar het kan best dat er gelijkrichters in de subwoofer zelf zitten. Maar dan wil ik graag weten of het kwaad kan als er gelijkspanning naar die gelijkrichters wordt gestuurd.

[Edit]
TYPO'S
[Edit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Kan geen kwaad om gelijkspanning naar de gelijkrichters te sturen.. Het zal alleen niet gaan werken..

Je moet echt je spanning na de gelijkrichter aansluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Das balen. Dan haal ik hem een keer open als ik genoeg tijd heb.
Pagina: 1