Toon posts:

Tijd voor een nieuwe Game PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,

ik heb 5/6 jaar geleden met een buurman die in de ict werkt een pc samengesteld. ik merk dat deze nu wat trager aan het worden is en een hoop spellen kan ik al niet meer op max spelen. de nieuwe CoD ghost kan ik al helemaal niet spelen omdat ik maar 4gb ram heb. dus ik ben toe aan een nieuwe pc.

mijn pc op dit moment:
- Intel core2 Quad Q9450
- 2x 2gb corsair ram
- Nvidia gforce 8800 gt
- corsair voeding tx750watt
- asus moederbord
- 2x 500gb harde schijven

van deze pc heb ik jaren plezier gehad, en bf3 was de eerste game die ik niet meer op max kon spelen, alles daarvoor wel.
de beeldschermen die ik heb zijn ook oud. ik moet een nieuw 1080p full hd beeldscherm erbij hebben. ook een nieuw toetsenbord. de muis en 5.1 speakerset kan ik nog wel mee vooruit.

waar ben ik naar op zoek:
- een high end game pc waar ik voorlopig weer 5 jaar mee vooruit kan en alle soorten games mee kan spelen. dus een beetje hetzelfde idee als de huidige pc.

wat mag het kosten? ik wilde eigenlijk een beetje rond de 1000-1500 gaan zitten voor de kast + beeldscherm+ toetsenbord.
ik zat zelf te denken aan een r9 290 video kaart (of soortgelijke nvidia) en een i7 core van intel. ik heb echter geen idee wat hier bij zou moeten. ook zou ik graag 16gb ram willen. ik weet dat 8 gb op dit moment voldoende is maar ik wil over 5 jaar nog steeds de nieuwste spellen kunnen spelen (tegen die tijd uiteraard niet op ultra, want dat is niet haalbaar).

daarnaast zou ik er ook wel een blueray speler/brander in willen. alleen kan ik hiermee ook gewone cd's afspelen of moet je dan een normale dvd speler/brander en een blueray hebben?

qua kast houd ik opzich wel van die futuristische kasten met een schermpje erop ofzo, dat je daar ook dingen kan instellen.

dan als laatste had ik de vraag of ik mijn oude voeding kan meenemen, aangezien deze 750watt is en dus voldoende zal zijn voor de volgende aankomende pc. of adviseren jullie toch een nieuwe voeding?

ik ben dus op zoek naar adviezen, aangezien je heel snel te dure onderdelen besteld die helemaal niet nodig zijn. het mooiste is uiteraard om alles op elkaar af te stemmen. daarom hoor ik graag van jullie

bij voorbaat dank!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als het enkel voor CoD Ghosts is, kan je een hack downloaden waardoor je met 4GB toekomt.
(Er is eigenlijk helemaal geen reden waarom dat spel meer dan 4GB eist)

Als je voeding 5 jaar oud is, en je van plan bent om opnieuw 5 jaar te doen met de PC, zou ik een nieuwe nemen.

Je kan ook nu 8GB ram nemen en dan over een jaar of twee er nog eens 8GB bijsteken. Dat bespaart je nu geld en over twee jaar zal ramgeheugen bijna zeker minder kosten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,89€ 194,89
1MSI Z87-G43€ 89,70€ 89,70
1Sapphire R9 290 4GB€ 346,-€ 346,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Zalman Z11 Plus€ 56,10€ 56,10
1Thermalright HR-02 Macho Rev. A€ 36,51€ 36,51
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,-€ 65,-
1LG BH16NS40 Bulk Zwart€ 68,84€ 68,84
1Seasonic S12G 550W€ 72,10€ 72,10
1Samsung 840 EVO 250GB€ 143,05€ 143,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.123,09

Als je niet gaat overklokken, kan je
CPU vervangen door een i5 4670 of i5 4570
moederbord vervangen door een B85 versie
CPU koeler vervangen door Gelid Tranquillo Rev2

[ Voor 132% gewijzigd door Robbedem op 24-11-2013 17:57 ]

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Iets in deze richting zou ik denken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 168,90€ 168,90
1Asus B85-PLUS€ 69,99€ 69,99
1MSI N780 Twin Frozr Gaming 3G5/OC€ 435,99€ 435,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 73,50€ 73,50
1Corsair Carbide 300R€ 65,-€ 65,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,-€ 65,-
1Seasonic S12G 550W€ 72,10€ 72,10
1Samsung 840 EVO 250GB€ 143,05€ 143,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.116,13

De 780 kun je vervangen door een betere en goedkopere r9 290.. maar deze maakt veel herrie, dus neem een 780 óf wacht tot er non ref modellen komen.

i5 is genoeg voor de nieuwste games, hyperthreading wordt niet gebruikt in games. 8GB ram is voldoende, je systeem zal waarschijnlijk toch nooit > 5GB zitten ;) Een betrouwbare voeding die wel even mee kan. Ook is een SSD geen overbodige luxe met alle andere snelle onderdelen.

Verwijderd

Topicstarter
robbedem,

ik ben gewoon toe aan een nieuwe pc dus die gaat er wel komen. over het geheugen, dat is wel een slim idee inderdaad, bedankt.

teun,

bedankt voor je reactie, ik heb alleen een paar vragen. waarom een i5 core? en geen i7?
en waarom zit er op dit moment een 750w voeding in mijn kast en doe je er een 550w bijzetten? hebben de onderdelen van tegenwoordig minter vermogen nodig?
wat zijn de voordelen van een ssd schijf? ik hoorde dat je besturings systeem hierop zetten erg goed is voor snelheid volgens mij. maar zou je er dan ook nog andere dingen op zetten? of alleen je besturings systeem? en de kast vind ik er ook een beetje saai uitzien, maar dat kan aangepast worden.

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 08:17
Verwijderd schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:51:
robbedem,

ik ben gewoon toe aan een nieuwe pc dus die gaat er wel komen. over het geheugen, dat is wel een slim idee inderdaad, bedankt.

teun,

bedankt voor je reactie, ik heb alleen een paar vragen. waarom een i5 core? en geen i7?
en waarom zit er op dit moment een 750w voeding in mijn kast en doe je er een 550w bijzetten? hebben de onderdelen van tegenwoordig minter vermogen nodig?
wat zijn de voordelen van een ssd schijf? ik hoorde dat je besturings systeem hierop zetten erg goed is voor snelheid volgens mij. maar zou je er dan ook nog andere dingen op zetten? of alleen je besturings systeem? en de kast vind ik er ook een beetje saai uitzien, maar dat kan aangepast worden.
Het ligt aan de grote van je ssd wat er allemaal op kan, maar je moet je voorstellen dat door bepaalde programma's zoals je os, office en drivers op je os te zetten ze veel sneller werken. Als je bijvoorbeeld word opent is dit gebeurd binnen een seconde terwijl je erbij een harde schijf 5 seconde op moet wachten. Als je eenmaal een ssd hebt wil je nooit meer zonder.
In principe kan je op een ssd van 120 gig je os, drivers en office kwijt en dan houdt je nog 60 gig over voor bijvoorbeeld 3 grote games, het wordt afgeraden je ssd helemaal vol te stoppen, want dan wordt deze langzamer.
De kast is natuurlijk smaak. Je zou een leuke fancontroller in je kast kunnen schroeven, dat fleurt de boel al een beetje op.

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:51:
robbedem,

teun,

ik heb alleen een paar vragen. waarom een i5 core? en geen i7?

Een core i5 is gelijk aan een core i7, het enige verschil is de hyperthreading technologie, die niks oplevert in games.

en waarom zit er op dit moment een 750w voeding in mijn kast en doe je er een 550w bijzetten?

Een 5 jaar oude voeding is niet al te betrouwbaar meer; en já computeronderdelen worden zuiniger over je jaren, maar als je toch voor de 290 gaat zou ik er een iets zwaarde voeding in zetten. Maar je computer zal de meeste tijd niet meer dan 350 watt trekken.

wat zijn de voordelen van een ssd schijf? ik hoorde dat je besturings systeem hierop zetten erg goed is voor snelheid volgens mij.

Een SSD is gewoon veel sneller dan een HDD, het is slim om je besturingsysteem erop te zetten, zo wordt je computer niet trager over tijd. Je kunt er ook games op zetten, maar dat levert je niet meer fps op; wel snellere laadtijden.

Kast kun je naar smaak aanpassen :)

Verwijderd

Topicstarter
oke duidelijk. maar zou het kunnen dat over bijvoorbeeld een jaar wel spellen uit komen die hyper threading ondersteunen? het is namelijk wel een computer die ik voor de toekomst bouw, niet om de spellen van dit moment te kunnen spelen. ik weet namelijk niet hoe groot het verschil is niet en wel hyper threading

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 november 2013 @ 18:03:
oke duidelijk. maar zou het kunnen dat over bijvoorbeeld een jaar wel spellen uit komen die hyper threading ondersteunen? het is namelijk wel een computer die ik voor de toekomst bouw, niet om de spellen van dit moment te kunnen spelen. ik weet namelijk niet hoe groot het verschil is niet en wel hyper threading
BF4 maakt al gebruik van 8 threads en waarschijnlijk zullen er nog vele games komen, maar tegenwoordig is een i5 nog minstens zo goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu op dit moment eraan te denken dat ik misschien voor een iets minder uitgebreide pc, maar die wel geupgrade kan worden op een later moment. dus wel starten met een goede processor, dan een redelijk goede video kaart van 1 of 2 gb, en dat ik er later nog een tweede in kan bouwen. en dan 8gb ram dat later uit te breiden is naar 16 gb als dat nodig is.

dus mijn idee is op nu een pc samen te stellen die met gemak bf4 en cod ghosts kan draaien, dus zeg maar maximale instellingen en dan gewoon een stable 60 fps. en dat ik er over een jaar of 2 jaar nog wat meer geheugen en een tweede video kaart in kan zetten om de spellen van dan op maximaal te kunnen spelen.

wat zouden jullie mij dan adviseren voor dit moment?
sorry voor de vele vragen maar ik heb weinig kennis van de onderdelen die allemaal op de markt zijn vandaag de dag.

bij voorbaad dank,
kevin

• Signex
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06-2021

Signex

Crazy of the North

i7 geeft echt wel een boost in FPS vergeleken met een i5.

Er komen steeds meer games die CPU power nodig hebben.

Je hebt een goed budget, ik zou er dan zowiezo een i7 in stoppen.

[ Voor 23% gewijzigd door Signex op 29-11-2013 22:09 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tis dubbel, Lang niet alle games hebben die boost, en vaak merk je het ook pas bij serieuze videokaarten.

Aangezien TS aangeeft weinig kennis te hebben over pc's, zou ik dan hooguit een Xeon 1230 nemen, goedkope i7 heb je dan.

People as things, that’s where it starts.

• Signex
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06-2021

Signex

Crazy of the North

Nou het is meestal wel een 10fps verschil hoor.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bron? De meeste games geven sowieso amper verschil, en BF4 geeft vooral verschil bij zware videokaarten.

Overigens doet een FX8320 het in die spellen ook vaak niet verkeerd.

People as things, that’s where it starts.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Later een tweede gelijke videokaart bijzetten, is interessant als je dat binnen een jaar doet. Anders vervang je de oude beter door een nieuwe.
Een systeem kopen dat je kan upgraden is een pak duurder (duurder moederbord, duurdere kast, duurdere voeding)
Meestal is het beter om de huidige onderdelen op elkaar af te stemmen, eventueel met een iets te zware CPU. Voor FPS games is de i5 4570 trouwens al overkill voor eender welke huidige videokaart. Enkel voor video rendering, comprimeren/uitpakken, strategie/simulatie games wil je mss een krachtigere CPU (Voor de eersten meer threads, maar voor het laatste meer snelheid -> overklokken)

Kortom: in jouw geval is een i5 4570 (of als je gaat overklokken i5 4670K) zeker snel genoeg.

Verder is een goedkope PC die Battlefield 4 met max instellingen op +60FPS kan draaien (zelfs al is het maar 1080p) niet zo goedkoop. ;)
Al is goedkoop natuurlijk relatief, want vroeger (meer dan 10 jaar geleden) zou je voor een PC die een nieuw spel op max instellingen kon spelen gemakkelijk het dubbele hebben moeten betalen, en dan reken ik de inflatie nog niet mee.

Een systeem, gelijkaardig aan wat ik of Teun heb voorgesteld lijkt mij voor u het beste. (Wacht in het geval van de R9 290 nog even tot de aftermarket versies er zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door Robbedem op 30-11-2013 08:58 ]

Pagina: 1