Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:50

HaTe

haat niet

Topicstarter
Ik heb laatst een nieuwe Fractal Design R4 gekocht en alles netjes aangesloten, maar sindsdien hoor ik rare piepgeluiden uit mijn speakers komen. De piepgeluiden kan ik versterken met de versterker, maar niet in Windows. Ik heb de voeding los genomen en geluisterd waar het geluid vandaan komt, waarbij mijn conclusie is dat ik dezelfde geluiden uit de voeding hoor die ook uit de speakers komen.

Wat ik heel bijzonder vindt is dat de piepgeluiden veranderen met wat ik op de computer doe. Belast ik de videokaart, dan zijn de geluiden anders en als ik de processor belast dan ook. In een bepaald programma wat ik gebruik wordt een grafiek opgebouwd, als dit gebeurd dan hoor je direct door de speakers. Bij een stresstest zijn er ook erg bijzondere geluiden te horen.

Hardware die van toepassing is:
Voeding: Zalman ZM600-HP
Moederbord: Gigabyte GA-X58A-UD3R
Graka: Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E

Ik heb de schroeven waarmee het moederbord vastzit al vervangen, want dacht dat deze misschien te klein waren en daardoor geen verbinding maakten met de plaat. Verder getest in de BIOS en alle randapparatuur en hardeschijven van de voeding gehaald, maar hoorde nog steeds gepiep.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Met de vorige kast had ik dit niet. Misschien dat het komt omdat deze nieuwe kast zwart is gespoten en de vorige kast dit niet was?

Nog een ander ding is: Er zit een fancontroller op het voorpaneel van de kast. Ik heb daar 2 fans op aangesloten. Als ik van 12V naar 7V ga of van 7V naar 5V dan crashed de PC en gaat de ventilator van de videokaart hard blazen. Dat lijkt mij ook niet normaal of wel?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

is je spul wel geaard? dit geeft meestal de vreemste problemen, en vaak ook ruis.
Nog een ander ding is: Er zit een fancontroller op het voorpaneel van de kast. Ik heb daar 2 fans op aangesloten. Als ik van 12V naar 7V ga of van 7V naar 5V dan crashed de PC en gaat de ventilator van de videokaart hard blazen. Dat lijkt mij ook niet normaal of wel?
dat wijst meestal op een brakke voeding of fan controller... dit hoort idd niet te gebeuren.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Ja, alles is geaard. Ik denk dat de voeding toch wel het probleem veroorzaakt, maar vraag me wel erg af waarom ik nergens last van had met de oude kast.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisquit
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-09 00:04
Bij een crash of reboot van de pc zal je videokaart op 100% ventilator draaien, dit is normaal voor de 4870.
De schroeven waar je het moederbord mee vastmaakt in de pc kast mogen juist geen kontakt of aarde maken met iets anders van het moederbord, als je de gewone stand-off schroeven gebruikt die in de kast komen ( de messing schroeven waar een andere schroef weer in past ) dan zou er genoeg ruimte tussen moederbord en zijpaneel kast moeten zijn. Bord mag kast niet raken.

De fancontroller sluit je op het moederbord aan of op een losse molex connector, in het laatste geval heeft de controller alleen met de voeding te maken, niet met de rest van het systeem.
Heb jij dit zo, dan zou de voeding inderdaad kapot kunnen zijn, en daarom een algehele crash veroorzaken als de spanning naar de fans gedrukt word.
Zit je fancontroller op een fan stekker van het moederbord, dan kan je moederbord hier niet tegen.

Heb je het zonder fan controller geprobeerd?
En heb je dan nog steeds die piepgeluiden?
Coill whine is iets wat bij 48xx kaarten nog wel eens voorkwam. Ook een voeding kan coill whine geven.
Zou in beide gevallen geen kwaad moeten doen, maar de piep geluiden uit de voeding zouden wederom op een defect kunnen wijzen.

Je zou het moederbord uit de kast, op de anti statische zak kunnen plaatsen, verder alles aansluiten en aanzetten. Kast is niet nodig om een pc te gebruiken ( wel zo handig natuurlijk ).
Op deze manier kan je sluiting en/of de kast uitsluiten.

ps. bij het overzetten van oude spullen in een nieuwe kast kan het voorkomen dat 1 of meerdere onderdelen het ineens niet meer doen. Ik heb dit met het plaatsen van een nieuwe voeding gehad.
Alle spullen overgezet in een nieuwe kast, een nieuwe voeding erbij, en toen deed mijn telefoon modem het ineens niet meer.
Ik begrijp jouw reaktie omdat ik het toen ook erg vreemd vond waarom het een uur terug wel allemaal werkte, en toen ineens niet meer. Modem was toch echt defect. 1 jaar later de voeding ook.

[ Voor 14% gewijzigd door Bisquit op 24-11-2013 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Bisquit schreef op zondag 24 november 2013 @ 21:47:
Bij een crash of reboot van de pc zal je videokaart op 100% ventilator draaien, dit is normaal voor de 4870.
De schroeven waar je het moederbord mee vastmaakt in de pc kast mogen juist geen kontakt of aarde maken met iets anders van het moederbord, als je de gewone stand-off schroeven gebruikt die in de kast komen ( de messing schroeven waar een andere schroef weer in past ) dan zou er genoeg ruimte tussen moederbord en zijpaneel kast moeten zijn. Bord mag kast niet raken.
Zeker, dat was niet het geval ;) Moederbord gewoon op die stand-off schroeven gezet.
De fancontroller sluit je op het moederbord aan of op een losse molex connector, in het laatste geval heeft de controller alleen met de voeding te maken, niet met de rest van het systeem.
Heb jij dit zo, dan zou de voeding inderdaad kapot kunnen zijn, en daarom een algehele crash veroorzaken als de spanning naar de fans gedrukt word.
Zit je fancontroller op een fan stekker van het moederbord, dan kan je moederbord hier niet tegen.
Fancontroller zat direct op de voeding, dus aan het moederbord ligt het niet.
Heb je het zonder fan controller geprobeerd?
En heb je dan nog steeds die piepgeluiden?
Jup, nog steeds piepgeluiden
Coill whine is iets wat bij 48xx kaarten nog wel eens voorkwam. Ook een voeding kan coill whine geven.
Zou in beide gevallen geen kwaad moeten doen, maar de piep geluiden uit de voeding zouden wederom op een defect kunnen wijzen.
Ik heb inderdaad ook wel eens uit de videokaart wat geluiden gehoord..
Je zou het moederbord uit de kast, op de anti statische zak kunnen plaatsen, verder alles aansluiten en aanzetten. Kast is niet nodig om een pc te gebruiken ( wel zo handig natuurlijk ).
Op deze manier kan je sluiting en/of de kast uitsluiten.
Dit heb ik zojuist gedaan, het ligt dus niet aan de kast. Er blijven nog 2 boosdoeners over, de videokaart en de voeding. Nu hoop ik dat ik binnenkort een voeding kan lenen zodat ik dit kan testen.
ps. bij het overzetten van oude spullen in een nieuwe kast kan het voorkomen dat 1 of meerdere onderdelen het ineens niet meer doen. Ik heb dit met het plaatsen van een nieuwe voeding gehad.
Alle spullen overgezet in een nieuwe kast, een nieuwe voeding erbij, en toen deed mijn telefoon modem het ineens niet meer.
Ik begrijp jouw reaktie omdat ik het toen ook erg vreemd vond waarom het een uur terug wel allemaal werkte, en toen ineens niet meer. Modem was toch echt defect. 1 jaar later de voeding ook.
Bedankt voor je antwoord!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Oke, ik heb het een en ander uitgesloten. Heb het hele moederbord uit de kast gehaald en enkel een toetsenbord en mijn videokaart aangesloten. In de bios hoor ik al of het werkt, want ook als ik daar van menuitem verander hoor ik een piep.

Heb van mijn huisgenoot zijn videokaart geleend en opgestart, maar het probleem was er nog steeds. Het probleem ligt dus niet bij mijn videokaart, dan blijven de voeding en het moederbord nog over. Ik dacht dat het haast wel aan de voeding moest liggen, omdat ik daar de geluiden ook echt uit hoorde komen. Nieuwe voeding aangeschaft, maar het probleem is er nóg!

Het moet dus aan m'n moederbord liggen.. Nu staat deze er (ook bij mij) om bekend dat deze nogal wat geluiden produceerde als bepaalde energiebesparende features aanstonden in de bios.. Maar ik weet voor 90% zeker dat deze geluiden eerst niet bestonden, althans werden ze niet doorgestuurd naar de audio chip.

Misschien dan een pci-e geluidskaartje kopen..

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 28-11-2013 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Ik wordt echt gek.. Ik denken dat een nieuwe geluidskaart mij wel van het probleem af zou helpen.. NEE
Ik heb een Asus Xonar DX gekocht en elke willekeurige audio ingang, dus ook die op deze losse geluidskaart laat dezelfde piep en kraakgeluiden horen.

Dan is er toch iets niet goed met m'n moederbord.. Mijn vader kan eventueel wel wat onderdelen vervangen op het moederbord, maar waar zou hij moeten zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08 01:43
Ik neem aan dat je een redelijk geluidssysteem aangesloten hebt op je desktop (geen logitech setje) of iets dergelijks? Zelf heb ik dit probleem ook gehad en het is verschrikkelijk storend. Wanneer je GPU meer belast wordt zal de ratel door je luidsprekers luider worden. Wanneer je desktop idle draait hoor je alsnog een ratel maar deze is vele malen minder dan wanneer die load draait. Dit precies?

Hiervoor had ik een Corsair TX850M als voeding en deze is vervangen afgelopen maand door een Corsair AX860. In de tijd daarvoor had ik de GPU/Mobo/Kast al vervangen (geupgrade) maar dit hielp ook niet. Intussen is het probleem opgelost door mijn huidige voeding. De versterker had waarschijnlijk last van de voeding die het lichtnet vervuilde, hiervoor heb je lichtnetfilter die door veel audiofielen gebruikt worden. Maar er zijn meerdere oorzaken mogelijk,

- Elektromagnetische interferentie tussen je GPU en Geluidskaart (Oplossing externe geluidskaart)
- Aardlus (Hiervoor zijn isolators te vinden)
- Vervuiling van het lichtnet door de PSU (Dit komt erg vaak voor!)

Met een redelijk geluidssysteem (Aparte versterker en luidsprekers) zul je dit eerder gaan horen dan bij een standaard geluidssetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
JustwilliamNL schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 19:21:
Ik neem aan dat je een redelijk geluidssysteem aangesloten hebt op je desktop (geen logitech setje) of iets dergelijks? Zelf heb ik dit probleem ook gehad en het is verschrikkelijk storend. Wanneer je GPU meer belast wordt zal de ratel door je luidsprekers luider worden. Wanneer je desktop idle draait hoor je alsnog een ratel maar deze is vele malen minder dan wanneer die load draait. Dit precies?
Ik heb een antieke Marantz 1030 versterker met Jamo S506 speakers.
En wat je omschrijft is precies het geval, maar het is niet beperkt tot de GPU. Bij het aanzetten hoor ik een geluid wat steeds hoger wordt, wat lijkt op een fan die begint te draaien. Ook bij processorbelasting is te horen.
Als het systeem idle is, hoor ik elke halve seconde (ongeveer) een tikje. Als ik een windowtje verplaats hoor ik snel tikjes achter elkaar.
Hiervoor had ik een Corsair TX850M als voeding en deze is vervangen afgelopen maand door een Corsair AX860. In de tijd daarvoor had ik de GPU/Mobo/Kast al vervangen (geupgrade) maar dit hielp ook niet. Intussen is het probleem opgelost door mijn huidige voeding. De versterker had waarschijnlijk last van de voeding die het lichtnet vervuilde, hiervoor heb je lichtnetfilter die door veel audiofielen gebruikt worden.
Die voedingen die je daar noemt lijken mij beide goede voedingen. Ook de voedingen die ik hier heb gebruikt (Zalman ZM600-HP en nu dus de Seasonic G-Series 550W) lijken mij niet slecht.. Toch denk ik dat het niet vervuiling van de voeding op het lichtnet is, want
1. Ik had hier geen last van voor ik het systeem naar de Fractal Design kast had verplaatst
2. Lijkt mij dat dit fenomeen ook hoorbaar is als ik de versterker op een ander kanaal heb staan of de kabel van de PC niet op de versterker heb aangesloten. Dit is niet het geval. Elk ander apparaat wat ik aansluit heeft niet deze effecten op het geluid.
Maar er zijn meerdere oorzaken mogelijk,

- Elektromagnetische interferentie tussen je GPU en Geluidskaart (Oplossing externe geluidskaart)
Dit heb ik vandaag dus geprobeerd, maar de storing lijkt gewoon door het hele systeem te worden doorgegeven..
- Aardlus (Hiervoor zijn isolators te vinden)
Hier ga ik eens onderzoek naar doen.
- Vervuiling van het lichtnet door de PSU (Dit komt erg vaak voor!)
Zoals ik hierboven al zei lijkt mij dit niet het geval.
Met een redelijk geluidssysteem (Aparte versterker en luidsprekers) zul je dit eerder gaan horen dan bij een standaard geluidssetje.
Bedankt!

Zolang ik het volume van de versterker zo laag mogelijk heb en die van de PC op 100% is het allemaal nauwelijks waar te nemen, maar het blijft vervelend.

[ Voor 8% gewijzigd door HaTe op 03-12-2013 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

is alles ook aangesloten aan DEZELFDE aarde?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Ja, zowel de PC als de versterker zitten in dezelfde contactdoos.

Het lijkt wel voor 90% met de GPU te maken te hebben, als die wordt belast is het het ergste. CPU lijkt niet direct invloed te hebben.
Bij een fullscreen statisch beeld in Paint bijvoorbeeld is het bijna stil.

Het is hetzelfde probleem als dit: http://www.head-fi.org/t/...-line-out-to-external-amp
Als ik een koptelefoon direct op de PC aansluit hoor ik niks, maar wel als ik hem op de versterker aansluit.

[ Voor 33% gewijzigd door HaTe op 03-12-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
HaTe schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 20:12:
[...]

Ik heb een antieke Marantz 1030 versterker met Jamo S506 speakers.
En wat je omschrijft is precies het geval, maar het is niet beperkt tot de GPU. Bij het aanzetten hoor ik een geluid wat steeds hoger wordt, wat lijkt op een fan die begint te draaien. Ook bij processorbelasting is te horen.
Als het systeem idle is, hoor ik elke halve seconde (ongeveer) een tikje. Als ik een windowtje verplaats hoor ik snel tikjes achter elkaar.

[...]

Die voedingen die je daar noemt lijken mij beide goede voedingen. Ook de voedingen die ik hier heb gebruikt (Zalman ZM600-HP en nu dus de Seasonic G-Series 550W) lijken mij niet slecht.. Toch denk ik dat het niet vervuiling van de voeding op het lichtnet is, want
1. Ik had hier geen last van voor ik het systeem naar de Fractal Design kast had verplaatst
2. Lijkt mij dat dit fenomeen ook hoorbaar is als ik de versterker op een ander kanaal heb staan of de kabel van de PC niet op de versterker heb aangesloten. Dit is niet het geval. Elk ander apparaat wat ik aansluit heeft niet deze effecten op het geluid.

[...]

Dit heb ik vandaag dus geprobeerd, maar de storing lijkt gewoon door het hele systeem te worden doorgegeven..

[...]

Hier ga ik eens onderzoek naar doen.

[...]

Zoals ik hierboven al zei lijkt mij dit niet het geval.

[...]

Bedankt!

Zolang ik het volume van de versterker zo laag mogelijk heb en die van de PC op 100% is het allemaal nauwelijks waar te nemen, maar het blijft vervelend.
Leuke set, die Marantz is een hele mooie oude versterker :). Zelf heb ik een tijdje de Marantz 1050 gebruikt wat ook nog een erg leuke antieke versterker is. Dat probleem is heel herkenbaar.
Voor je CPU kun je proberen "Spread Spectrum" aan/uit te zetten in de BIOS om te kijken of dit enige veranderingen geeft.

Hoorde je bij je vorige kast dan helemaal niets? Wanneer je je mobiel aansluit op de versterker en lader, en deze heeft de lader in hetzelfde stopcontact als je voeding, is het dan hoorbaar?

Dus je hebt een externe geluidskaart geprobeerd en deze via USB/3,5mm jack aangesloten? En desondanks was er nog steeds de vervelende ratel/ruis te horen?

Laten we anders nog een mogelijke oorzaak opnoemen van je probleem }:|.
Ik kan niet verklaren waarom je er momenteel er wel last van hebt met je huidige kast en met de vorige kast niet maar nog een oorzaak wat met de voeding te maken heeft is ripple. De gelijkspanning afkomstig van je voeding fluctueert altijd, bij goede voedingen is dit minimaal en bij slechte voedingen meer. Wanneer het gaat over fluctuatie op hoge frequenties (Wat nu het geval dus is) heb je het over ruis. Dezelfde voeding levert ook stroom aan je geluidskaart of deze nu extern of intern is. Of te wel alles dat op je computer is aangesloten wordt door de voeding van stroom voorzien. Daarmee is ook de ruis te verklaren die je hebt met een externe geluidskaart aangezien de 3,5mm jack/usb is aangesloten vanaf de pc.

Daarnaast kan de versterker van binnen gewoon niet goed geaard zijn waar ik niet van uit ga op dit moment.

Edit:

Wanneer je compleet van je ruis/ratel af wilt moet je de optische aansluiting op je moederbord gebruiken. Je versterker heeft geen optische ingang maar hiervoor kun je een DAC gebruiken, voorbeeld: http://www.besthomecinema...JeW9aOPlbsCFQgYwwodhGoACQ
Het is misschien een dure oplossing maar je zult zeker van de problemen af zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door JustwilliamNL op 03-12-2013 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
HaTe schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 21:05:
Als ik een koptelefoon direct op de PC aansluit hoor ik niks, maar wel als ik hem op de versterker aansluit.
Plug je de koptelefoon dan in exact hetzelfde audio socket waar je eerder de versterker inplugde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
JustwilliamNL schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 23:20:
[...]

Leuke set, die Marantz is een hele mooie oude versterker :). Zelf heb ik een tijdje de Marantz 1050 gebruikt wat ook nog een erg leuke antieke versterker is. Dat probleem is heel herkenbaar.
Voor je CPU kun je proberen "Spread Spectrum" aan/uit te zetten in de BIOS om te kijken of dit enige veranderingen geeft.
Ja, het klinkt er goed :) De versterker is van mijn vader geweest.
Ik zal het morgen proberen. Bedankt.
Hoorde je bij je vorige kast dan helemaal niets?
Voor zover ik weet hoorde ik heel lichtelijk wel wat ruis op het hoogste volume, maar het was zeker niet te horen bij normale volumes.
Wanneer je je mobiel aansluit op de versterker en lader, en deze heeft de lader in hetzelfde stopcontact als je voeding, is het dan hoorbaar?
Nope, compleet stil, absoluut 0 ruis. Laptop met adapter aangesloten geeft een lage brom, maar ook te verwaarlozen en geen verschil als ik de adapter ontkoppel.
Dus je hebt een externe geluidskaart geprobeerd en deze via USB/3,5mm jack aangesloten? En desondanks was er nog steeds de vervelende ratel/ruis te horen?
Ah, ik had je verkeerd begrepen. Ik heb dus een interne losse geluidskaart geprobeerd (Asus Xonar DX).
Laten we anders nog een mogelijke oorzaak opnoemen van je probleem }:|.
Ik kan niet verklaren waarom je er momenteel er wel last van hebt met je huidige kast en met de vorige kast niet maar nog een oorzaak wat met de voeding te maken heeft is ripple. De gelijkspanning afkomstig van je voeding fluctueert altijd, bij goede voedingen is dit minimaal en bij slechte voedingen meer. Wanneer het gaat over fluctuatie op hoge frequenties (Wat nu het geval dus is) heb je het over ruis. Dezelfde voeding levert ook stroom aan je geluidskaart of deze nu extern of intern is. Of te wel alles dat op je computer is aangesloten wordt door de voeding van stroom voorzien. Daarmee is ook de ruis te verklaren die je hebt met een externe geluidskaart aangezien de 3,5mm jack/usb is aangesloten vanaf de pc.
Ik had het dus met een interne kaart ook :)
Daarnaast kan de versterker van binnen gewoon niet goed geaard zijn waar ik niet van uit ga op dit moment.

Edit:

Wanneer je compleet van je ruis/ratel af wilt moet je de optische aansluiting op je moederbord gebruiken. Je versterker heeft geen optische ingang maar hiervoor kun je een DAC gebruiken, voorbeeld: http://www.besthomecinema...JeW9aOPlbsCFQgYwwodhGoACQ
Het is misschien een dure oplossing maar je zult zeker van de problemen af zijn.
En deze oplossing vind ik momenteel te duur, toch bedankt!
Ploink schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 23:33:
[...]

Plug je de koptelefoon dan in exact hetzelfde audio socket waar je eerder de versterker inplugde?
Jup. Maar het zou niet veel uit hebben gemaakt. De storing is in elke socket exact hetzelfde, of het nou een ingang of uitgang is of van de PCI-e geluidskaart, het maakt allemaal niet uit.
====
Mijn vader denkt het op te kunnen lossen met een filter in de audio kabel te plaatsen: "dat is per kanaal een weerstand en een condensator wat in het stekkertje gebouwd kan worden". Ik zie hem in het weekend weer en kan dan pas na het weekend testen. Ben benieuwd.

[ Voor 6% gewijzigd door HaTe op 04-12-2013 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Los van je probleem. Ik zou je voeding sowieso niet meer vertrouwens is een FSP Epsilon met CapXon condensators van een paar jaar oud. Het is vrij normaal dat een voeding zoals deze lekkende CapXon condensators heeft. Deze condensators zitten aan de secundaire kant van de voeding in moeten ripple weg filteren, doordat ze echter stuk zijn kunnen ze dit niet meer goed. Er wordt dus in zo'n geval hoge ripple door gegeven aan de rest van de PC en dit is erg slecht voor de rest van de PC. Kan overigens ook je probleem veroorzaken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Dan heb je het over de Zalman voeding neem ik aan?
Zoals ik al zei is die inmiddels vervangen door de Seasonic G 550W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
HaTe schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:15:
Ja, alles is geaard. Ik denk dat de voeding toch wel het probleem veroorzaakt, maar vraag me wel erg af waarom ik nergens last van had met de oude kast.
Heb je een multimeter om dat te controleren?
Haal de steker uit het stopcontact en meet de weerstand tussen het aardcontact op de steker en het metaal van de kast. Doe dit voor de PC en de versterker.

Is de ground van het audio socket ook verbonden met de kast bij beide apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
-The_Mask- schreef op woensdag 04 december 2013 @ 00:36:
Los van je probleem. Ik zou je voeding sowieso niet meer vertrouwens is een FSP Epsilon met CapXon condensators van een paar jaar oud. Het is vrij normaal dat een voeding zoals deze lekkende CapXon condensators heeft. Deze condensators zitten aan de secundaire kant van de voeding in moeten ripple weg filteren, doordat ze echter stuk zijn kunnen ze dit niet meer goed. Er wordt dus in zo'n geval hoge ripple door gegeven aan de rest van de PC en dit is erg slecht voor de rest van de PC. Kan overigens ook je probleem veroorzaken.
:Y
HaTe schreef op woensdag 04 december 2013 @ 00:07:
[...]

Ik had het dus met een interne kaart ook :)

Mijn vader denkt het op te kunnen lossen met een filter in de audio kabel te plaatsen: "dat is per kanaal een weerstand en een condensator wat in het stekkertje gebouwd kan worden". Ik zie hem in het weekend weer en kan dan pas na het weekend testen. Ben benieuwd.
De ripple van de voeding gaat overal naar toe in je PC aangezien je complete hardware wordt voorzien van stroom door diezelfde voeding. De voeding is aangesloten op het moederbord en je geluidskaart zit via een PCI-E x1 slot aangesloten op het moederbord.
Voeding <--> Mobo <--> Geluidskaart (Onboard & Asus Xonar DX)

Je hebt momenteel last van ruis aangezien een wirwar van hoge frequenties zijn die je hoort door je luidsprekers. Het enige wat je dan kunt doen qua filteren via een geluidskabel is een HPF (High pass filter) Dat er alsvolgt uitziet:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2nsuflg.png
Dit is een simpel high pass filter

Wat er dan in principe gebeurt is dat je vrij weinig hoog door je luidsprekers gaat horen en ook minder ruis. Daartegenover staat echter wel dat je geluid naar alle waarschijnlijkheid doffer wordt. Dus je zult minder ruis horen maar je geluid wordt er wel doffer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Ploink schreef op woensdag 04 december 2013 @ 16:37:
[...]

Heb je een multimeter om dat te controleren?
Haal de steker uit het stopcontact en meet de weerstand tussen het aardcontact op de steker en het metaal van de kast. Doe dit voor de PC en de versterker.

Is de ground van het audio socket ook verbonden met de kast bij beide apparaten?
Ik heb hier geen multimeter, maar ik kan nu wel met zekerheid zeggen dat het allemaal niét geaard is, simpelweg omdat het stopcontact niet geaard is. Helaas ook niet een stopcontact in de buurt die wel geaard is..
JustwilliamNL schreef op woensdag 04 december 2013 @ 19:05:
Wat er dan in principe gebeurt is dat je vrij weinig hoog door je luidsprekers gaat horen en ook minder ruis. Daartegenover staat echter wel dat je geluid naar alle waarschijnlijkheid doffer wordt. Dus je zult minder ruis horen maar je geluid wordt er wel doffer door.
Hmm, dat lijkt mij niet goed, dan nog liever deze bijgeluiden denk ik.

Met goede aarde kan het probleem opgelost zijn? Het wordt dus veroorzaakt door de ripple van de voeding en dat het hoorbaar is komt doordat alles niet geaard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisquit
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-09 00:04
Heb je niet een radiator in de buurt? Even een stroom kabeltje aan de pc kast en radiator verbinden zodat je kast geaard is en lekstroom weg kan, zelfde voor je marantz. Gewoon om even te testen.

Als je een gewoon setje speakers aansluit op de pc, heb je dan nog die problemen? Dus zonder de versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Bisquit schreef op donderdag 05 december 2013 @ 19:39:
Heb je niet een radiator in de buurt? Even een stroom kabeltje aan de pc kast en radiator verbinden zodat je kast geaard is en lekstroom weg kan, zelfde voor je marantz. Gewoon om even te testen.
Ik zou de versterker NIET aarden aan de radiator. Zo heb ik ooit een geluidskaart opgeblazen!

Als alleen de versterker geaard is dan gaat de lekstroom via de audiokabel naar de versterker en naar de radiator. Als de massa even geen contact zou maken bij het inpluggen of bewegen van het stekkertje, dan is de stroom door je versterker ingang en je geluidskaart uitgang aanzienlijk. We hebben het hier over de 115V van het netfilter! De luidspreker conussen knallen om je oren (bij wijze van spreken) en de kans is groot dat er iets stuk gaat!

Om aardlussen te voorkomen is een optische verbinding wel zo handig.
JustwilliamNL schreef op woensdag 04 december 2013 @ 19:05:
Dit is een simpel high pass filter

Een highpass filter laat (zoals de naam letterlijk zegt) voornamelijk de hoge tonen door.
Je bedoelt een lowpass filter, maar dan gooi je het kind met het badwater weg, want zoals je al aangeeft onderdruk je dan hoge tonen.

[ Voor 26% gewijzigd door Ploink op 05-12-2013 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
De PC en de versterker zitten wel in dezelfde verdeeldoos die wel geaarde stopcontacten heeft, dus dan zijn de aardstromen ook vereffend, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:55

AzzKickah

06-CENSORED

Kun je de PC niet eens rechtstreeks in een stopcontact aan de muur doen en alle randapparatuur in de contactdoos? Kijken of er dan nog ruis is? Simpel testje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
Ploink schreef op donderdag 05 december 2013 @ 20:06:

[...]

Een highpass filter laat (zoals de naam letterlijk zegt) voornamelijk de hoge tonen door.
Je bedoelt een lowpass filter, maar dan gooi je het kind met het badwater weg, want zoals je al aangeeft onderdruk je dan hoge tonen.
Uiteraard 7(8)7 , een LPF natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Ik heb het opgelost! Door te spelen met verschillende stopcontacten heb ik uiteindelijk een gunstige oplossing gevonden. Versterker direct in de wandcontactdoos en de rest via een verdeeldoos erin. Geluiden zijn nog heel licht hoorbaar, maar dat alleen op extreem hoog volume van de versterker.

Heb ook versterker en pc in geaard stopcontact gehad, maar had daardoor een lage bromtoon (aardlus?). Alleen PC in geaard stopcontact was hem ook niet, want daardoor waren de geluiden juist 2x zo hard als eerst.

Bedankt iedereen voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 07-12-2013 13:13 ]

Pagina: 1